Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Doenja

Doenja

18-09-2017 om 10:36

kinderalimentatie na 18 jaar; wat doen we fout?

Mijn vriend heeft een dochter en onlangs is ze 18 geworden. Dochter studeert, maar woont de meeste tijd bij moeder thuis en is in de weekenden bij vader (mijn vriend). Met zijn dochter heeft mijn vriend besproken hoe het gaat als ze 18 is. De kinderalimentatie wordt dan overgemaakt naar haar rekening. Daar moest ze dan al haar eigen dingen van betalen: collegegeld, boeken, kleding, uitgaan. In combinatie met de aanvullende beurs houdt dochter een leuk bedrag over waar ze prima van rond kan komen. Ze spaart soms en kan daar evt. wat grotere uitgaven van doen. De moeder (ex van mijn vriend) vond dit ook prima. De betaling gebeuren nu al enkele maanden zo. Maar wat schets nu onze verbazing? Mijn vriend krijgt van het LBIO een brief dat zijn ex EN zijn dochter hebben aangegeven dat vader (mijn vriend dus) zich niet aan de betlingsverplichting houdt. Ze eist dat het geld alsnog betaald wordt. Wij hebben bewijs dat het geld op dochters rekening wordt over gemaakt. Maar het vreemde is dat de 18 jarige dochter helemaal geen klacht bij t LBIO heeft ingediend. Ze weet hier niets van! Ze is erg boos dat moeder op deze manier met valse info en haar naam erbij dit verzoek indient. Nu blijkt dat moeder het geld toch zelf te willen hebben. Hebben we iets gemist? Moeten we toch verplicht het geld overmaken op de rekening van moeder? We worden er een beetje moe van. Dit is in 2 jaar tijd al het vierde verzoek van de ex van mijn vriend via het LBIO waar we heel veel tijd mee kwijt zijn, en waar nog nooit uit is gekomen dat mijn vriend iets verkeerd doet of te weinig heeft betaald. Sterker nog, mijn vriend blijkt 50 euro teveel betaald te hebben (dat hebben we nagereken en t is een fout van het LBIO, maar moeder mag die 50 euro houden)
Op alle officiele websites over kinderalimentie staat dat het bedrag na de 18 verjaardag naar het kind overgemaakt moet worden. Iemand tips?

Vesta

Vesta

18-09-2017 om 10:46

niks

tegen een ex die steeds dit soort acties doet begin je niets.
Zeker als je stiefdochter er niets van weet en zelf aangeeft dat het wat haar betreft goed gaat.

Krisje

Krisje

18-09-2017 om 10:48

Simpel

Is het niet een kwestie van betalingsbewijzen naar het LBIO sturen, met een bewijs erbij dat dochter 18 jaar is geworden en zij dus de alimentatie krijgt?

Ik zou misschien eerst even bellen met het LBIO, zij hebben informatie van moeder gekregen waaruit denk ik ook blijkt dat dochter 18 is.

Jullie doen niks fout, vanaf 18 gaat alimentatie naar dochter. Dat dochter boos is snap ik, maar dat is iets tussen haar en haar moeder.

Doenja

Doenja

18-09-2017 om 11:24

bewijzen hebben we doen we

We hebben LBIO gebeld en zij geven aan dat dochter getekend heeft dat vader aangeklaagd wordt dat hij niet betaalt. We sturen de de bewijzen op, dat is t probleem niet. Maar er gaat weer zoveel tijd in zitten. Ook geven we aan dat ze 18 jaar is geworden. Maar via de telefoon wil t LBIO niks toezeggen of oplossen. We krijgen wel een kopie van de ondertekening van het verzoek door moeder en dochter. Even kijken hoe die handtekening eruit ziet.
De boosheid kunnen wij ook niks aan doen. T was meer om aan te geven dat dochter hier niks van wist. En dat moeder haar voor het karretje spant. Is toch valsheid in geschrifte of onder valse voorwendselen?

Zuur

Is er wel overleg geweest tussen vader en moeder over de andere wijze van het betalen van de alimentatie?

'Is toch valsheid in geschrifte of onder valse voorwendselen?' Als de handtekening vervalst is wel, maar daar kun je niet zoveel mee verder, tenzij je er een groot spektakel van wil maken.
Zuur dat het zoveel tijd kost, maar goed, je weet ook niet hoeveel zure druiven er aan de andere kant gegeten wordt, bijvoorbeeld omdat er nu een hap uit het budget is. Ze is niet alleen de alimentatie kwijt, maar ook de kinderbijslag en de kindertoeslag als ze daar recht op had. Eigenlijk zou moeder dan weer een bijdrage van dochter moeten vragen voor het levensonderhoud.
Als moeder een bijstandsuitkering heeft en dochter is de jongste dan zijn de druiven nog zuurder, omdat ze dan als 'alleenstaande' wordt gezien.

Tsjor

Fransien

Fransien

18-09-2017 om 11:41

wacht die handtekening even af

Valsheid in geschrifte is strafbaar en geen manier om je gelijk te halen, maar je brengt je dochter in een loyaliteitsconflict als je aangifte wil doen.
Misschien is een gesprek met moeder (met bewijzen in handen) over waar ze nou helemaal mee bezig is handiger.

Doenja

Doenja

18-09-2017 om 11:48

Tsjor....niet teveel verzinnen

Tsjor, hoe zeer ik je deskundige bijdragen ook waardeer, vaak zie je alleen de zwartste kant van de zaken en doe je aannames. Ik wil hier vooral niet de hele financiele situatie van moeder op het wereldwijde web gooien, maar neem maar van mij aan dat ze een ruim budget heeft om van te leven. Zeker geen bijstand. En een buffer waar sommige mensen een huis van zouden kopen. Dat moeder kostgeld vraagt aan dochter dat kan. Daar hadden we zelf ook rekening mee gehouden. Maar moet dat via een klacht tegen vader met medewerking van het LBIO? Waar in de wet en officiele regels staat dat de moeder toestemming moet geven of het geld naar t kind of naar de moeder staat na de 18e verjaardag? Als die wet er is, dan hoor ik het graag.
Moeder mist geld ja. Dat wist ze al 5 jaar dat dit zou gaan gebeuren.
Ik vrees dat ze nu wel gaat doen alsof t geld niet betaald is. Eisen dat vader alsnog betaald en dan aan moeder. Dochter verbieden om t geld terug te betalen aan vader. En zo enkele maanden dubbel te vangen. Dat heeft ze al eens eerder gedaan. Net doen of de rekening waar t geld opgestort was niet meer bestond. Wat natuurlijk niet zo was.
De vorige LBIO discussie hebben we van een LBIO medewerker te horen gekregen dat het maar eens afgelopen moest zijn! Het LBIO wordt namelijk alleen betaald als er bewezen te weinig betaald is. De rente die dan in rekening wordt gebracht is een vergoeding voor hun werkzaamheden. Helaas is er nog nooit bewijs geleverd, en heeft het LBIO nog nooit een cent ontvangen van mijn vriend omdat hij niks fout heeft gedaan. Maar hoe kan t LBIO mijn vriend aanspreken, terwijl het alleen zijn ex is die aanklachten indient bij t LBIO?
En al had moeder bijstand en was dochter het jongste kind. En al had ze een hap uit haar budget. Waar staat dan dat ze t recht heeft om dit zo te doen? Ik draai je stelling even om; als de kinderalimentatie wegvalt dan moet vader dit opvangen?

Vesta

Vesta

18-09-2017 om 12:16

budget verandering

Voor moeder is het een budgetverandering en ik merk in mijn omgeving heel vaak dat mensen die niet heel goed op hun netvlies hebben.

Zo geef ik al bijna het hele jaar aan dat mijn inkomen straks met € 200 netto per maand naar beneden gaat omdat dochter 12 wordt. Niemand die rekening houd met de inkomensafhankelijkecombinatiekorting die vervalt als je kind 12 wordt en dat dat tot € 2700 per jaar scheelt.

Dat moeder dus een grote hap zou gaan missen kun je prima weten, maar je er op voorbereiden is wat anders. En dat gemis kan ook bij een ruim inkomen best aankomen als je ook leeft naar dat ruime inkomen.

Niki73

Niki73

18-09-2017 om 12:31

He, moeder zit gewoon fout

Even aangenomen dat moeder de klacht heeft ingediend en dat dochter gewoon de alimentatie heeft ontvangen, zit moeder hier hartstikke fout. Daar hoeven geen verzachtende praatjes aan te pas te komen, lijkt me. Onterecht aangifte doen en een handtekening vervalsen, dat is strafbaar. Niet dat jullie nu aangifte moeten doen van valsheid in geschrifte, dat is weer wat anders. Maar ik zou moeder hier wel op wijzen (nadat je de valse handtekening in handen hebt). Ik vrees dat het vertrouwen tussen moeder en dochter ook een knauw gekregen heeft...

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

18-09-2017 om 12:49

Maar Vesta

Is het een probleem van die vader dat het inkomen van de moeder er op achteruit gaat doordat kinderbijslag en alimentatie ophouden. Dat hoeft hij niet op te lossen toch?

Meelezer

Meelezer

18-09-2017 om 13:15

volledig ot

Hoe is het mogelijk dat 1 persoon van alle kanten in de problemen komt met andere mensen? Familie aan kant ex, familie aan eigen kant en dan ook nog aan de kant van de ex van nieuwe relatie en dat allemaal op meerdere gebieden.

Een filmplot heb ik nog nooit zo gek gezien als hier irl.

Niki73

Niki73

18-09-2017 om 14:32

Het leven is wel vaker te idioot voor woorden

Meelezer, mijn leven heeft wel gekker op zijn kop gestaan. Niet door conflicten zoals bij Doenja, wel door allerlei andere dikke pech en toeval, en alles kwam tegelijk. Wij zeiden toen ook al: als je hier een film van maakt, vinden mensen het compleet ongeloofwaardig. Maar het gebeurde wel echt. Het kan verkeren, zullen we maar zeggen. Ik leid nu weer een redelijk saai leventje (en kan dat waarderen vanwege mijn eerdere ervaringen).

Doenja, ik zie wel een parallel met mijn leven, namelijk dat je het allemaal het liefst netjes oplost en daardoor te weinig je grenzen aangeeft.
In dit geval mag je partner (niet jij) best even zijn tanden laten zien, vind ik.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-09-2017 om 14:40

Meelezer (off topic)

M.a.w. je gelooft er geen klap van?

Ik heb ook jarenlang van alles meegemaakt, allemaal tegelijk, en als het één voorbij was kwam de volgende ellende hem opvolgen. Als ik het uit de mond van een ander zou hebben gehoord zou ik het misschien ook niet geloofd hebben.

Maar een echt leven kan soms nog gekker verlopen dan de raarste soap.

Net als Niki73 geniet ik nu van de (relatieve) saaiheid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-09-2017 om 15:12

Sleutel

Wat wel meestal zo is, is dat als je ruzie hebt met allerhande partijen (onder meerdere nicks besproken), de sleutel vaak bij jezelf ligt. Mijn overbuurman bijvoorbeeld, heeft wekelijks wel schreeuwende ruzie met verschillende mensen. Hij vindt zichzelf een beschaafde redelijke man, maar hij heeft ook al eens geprobeerd met mij de strijd aan te gaan (parkeerkwestie, die hij dacht te beslechten met 'ik weet niet of je auto dan heel blijft'). Nu ben ik toevallig heel goed in staat om ruzies uit de weg te gaan, dus het is met een sisser afgelopen. Ik had ook, zoals veel passanten, luidkeels in de tegenaanval kunnen gaan.
Ik geloof wel dat Doenja al die ruzies heeft, maar ik denk ook dat het een wisselwerking is. Je hoeft er maar uit te stappen, of zoals in deze kwestie, een lange adem hebben en iedere keer LBIO terecht wijzen. De 'pester' krijgt vanzelf wat hem toekomt, of niet.

Doenja

'Maar moet dat via een klacht tegen vader met medewerking van het LBIO?' Nee, natuurlijk niet. Heb ik dat ergens dan verdedigd?
'Waar in de wet en officiele regels staat dat de moeder toestemming moet geven of het geld naar t kind of naar de moeder staat na de 18e verjaardag?' Nee, ze hoeft geen toestemming te geven, maar dat wil niet zeggen dat je een dergelijke wijziging niet vooraf even aan mag kondigen. Toen ik het opschreef wist ik al dat het woordje 'overleg' een verkeerde associatie zou oproepen. Met overleg bedoelde ik: vader geeft aan dat alimentatie voortaan op rekening kind komt, moeder pruttelt, vader geeft aan dat ze eventueel zelf met kind moet overleggen over bijdrage huishoudgeld. Dit is eigenlijk de nette procedure. Plotseling zonder melding vooraf zoiets veranderen kan verwarring en boosheid oproepen, waar je dan vervolgens weer meer last van hebt.
Moeder kan verder niets, dat wil zeggen dat ze het niet tegen kan houden of verbieden als vader het geld overmaakt naar het kind.
Dat het LBIO vervolgens de klacht van moeder serieus neemt en niet weg legt omdat kind 18 is komt waarschijnlijk omdat de handtekening van kind eronder staat. Het is goed als daar duidelijkheid over komt en het zou ook goed zijn als bij het LBIO bekend wordt dat moeder de handtekening van kind heeft vervalst (als dat zo is). Dan moet er maar een stickertje op het dossier komen: bel eerst naar vader (of kind)voordat verder stappen worden ondernomen.

Tsjor

Paddington

Paddington

18-09-2017 om 15:23

Best een harde conclusie

Phryne Fisher. Ik heb ook behoorlijke wat zaken die gewoon niet lekker lopen. Ik leef in een soap.

Maar als ik verder in mijn leven kijk, dan heb ik heel weinig ruzie. Ik heb vrienden die ik al 30 jaar heb. Daarnaast heb ik hele fijne buren en geen ruzie met collega's. Toch heb ik al meer rechtszaken gehad en van dichtbij meegemaakt. Voor mezelf zie ik dat soort zaken als levenslessen. Sommige dingen kan ik zelf wat aan veranderen, maar veel van de dingen helaas niet.

Vesta

Vesta

18-09-2017 om 17:07

Sfera

Moeders budget probleem hoeft vader idd zeker niet op te lossen. Maar moeder probeert, op een onjuiste manier, haar budget weer kloppend te krijgen.
Waarschijnlijk niet goed gerealiseerd wat het betekent als je kind 18 wordt.

En het vervelende is dat je dergelijke acties niet kunt stoppen, zelfs als je er zelf uitstapt, je zult moeten reageren naar het lbio anders ben je schuldig volgens hun redenatie.

Doenja

Doenja

18-09-2017 om 20:40

Phryne en Paddington en Vesta

Ik snap je scherpe toon niet zo Phryne. Als ik de andere reacties bekijk denk ik dat mijn probleem vooral is dat ik juist alles heel goed en lief wil oplossen. Ik heb n nogal schattig voorkomen en zal niet snel van me afbijten. Ik laat mensen meestal maar. Wil t juist niet aanwakkeren. Hierdoor denken mensen misschien dat ze mij onder druk kunnen zetten. En dat ik niks terug zal doen. Dat jij me poogt te vergelijken met een dreigende blaffende bullebak lijkt me eerder t tegenovergestelde.
Paddington bedankt weer. T is n wijdverbreid misverstand dat je voor problemen twee mensen nodig hebt.
En dat zegt Vesta eigenlijk ook. LBIO gaat er vanuit dat de allimentatie-ontvanger gelijk heeft. En dan moet je als allimentatie betaler met bewijzen komen. Telkens weer.
Vandaag even gebeld met t LBIO. Gewoon om te weten hoe dit kan. Die jongens hebben al zoveel meegemaakt. En ook zij waren bekend dat er wel eens handtekeningen vervalst werden of dat jong volwassen wel vaker hun handtekening zetten onder iets waar ze de strekking niet van begrijpen. In dat laatste geval kan t jong volwassen kind even contact opnemen dat dit niet de bedoeling was. T idee dat je je kind hiervoor inzet. Kun je je voorstellen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-09-2017 om 21:18

Nee

Geen bullebak, maar kennelijk trek je het wel aan. Dat is niet jouw schuld. Er zijn ook kinderen die op iedere nieuwe school gepest worden, en dat is ook niet hun schuld. Maar inzicht krijgen in de triggers lijkt me toch wel heel prettig.

Doenja

Doenja

18-09-2017 om 21:34

Collega

Vandaag las ik op sociale media een stuk van een collega in t buitenland. We doen hetzelfde werk als zelfstandige. Die collega had afgelopen jaar veel last gehad van afgunstig en jaloers gedrag vanuit het werkveld. Dit gedrag uitte zich in akelige roddels, grove beledigingen en diverse nare gebeurtenissen aan t adres van die collega. Opeens viel t kwartje.
Maar ik blijf doen wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Niemand gaat me daarvan weerhouden. Vind t wel heel triest dat mensen zo op anderen menen te moeten reageren. Neemt niet weg dat ik in de originele vraagstelling geen officiele partij ben. Ik betaal geen alimentatie. T zijn niet mijn kinderen. Maar ik zie wel de schade bij mijn vriend en zijn kinderen. En dat doet me verdriet.

gepke

gepke

19-09-2017 om 14:02

uh Doenja

Ik heb wel een nogal schattig voorkomen....

Je bent wel gewoon een volwassen vrouw, toch neem ik aan?

Doenja

Doenja

20-09-2017 om 18:02

Gepke

Ik snap je vraag niet echt. Is dit retorisch?

Doenja

Doenja

22-09-2017 om 21:25

En nu blijkt

We zijn er zojuist achter gekomen dat dochter inderdaad zelf getekend heeft. Maar zij dacht dat dit was zodat moeder de kinderalimentatie weer zelf kreeg. Dochter wist dus niet dat dit de gevolgen waren en voelt zich nu heel lullig. En wij voor haar... Hoe steun je n kind dat zo als n schaakstuk ingezet wordt?

Oriëntatie

Richt je even niet op d emoeder. Kind heeft iets getekend,w aarvan ze de reikwijdte niet kende. Kan gebeuren, maar dat zijn wel wijz elessen op weg naar volwassenheid. zo ook het oplossen ervan: laat kind zelf bellen naar het LBIO met de vraag hoe ze die handtekening kan intrekken. Zelf laten doen. Je kunt haar wel vragen om dat te doen, of beter gezegd, vader kan haar wel vragen om dat te doen, omdat het nu veel problemen oplevert voor jullie.
Dochter zal toch ook wel gezien hebben dat het geld nu op haar rekening komt?
Hoe ze nu verder omgaat met haar moeder is toch iets wat ze zelf moet bepalen. je kunt haar alleen steunen om niet al te drastische besluiten te nemen en geen beslissingen die zich tegen haarzelf zullen keren. Laa thaar zelf het voortouw daarin nemen, als ze erover wil praten komt ze zelf wel.

Tsjor

Doenja

Doenja

22-09-2017 om 22:34

Goede tip

T komt uit haarzelf. Dit is n goede tip. We gaan haar t zelf laten regelen. Dat zei t LBIO ook al. Dank je

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.