Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Aileen

Aileen

15-04-2010 om 20:11

Kinderen kiezen, wanneer?

Hoi algescheidenouders,

klopt het dat alléén als ouders samen niet uit de omgangsregeling/conventant komen, kinderen boven de 12 jaar mogen kiezen bij welke ouder ze willen wonen, en dat de rechter dit dan in dat geval beslist?
Ik ben bezig met a.s. ex te bespreken hoe het convenant eruit zou kunnen gaan zien.
Dit doen we trouwens zónder het met de kinderen zelf te bespreken(12 en 15 jaar). Hebben jullie dat ook zo gedaan?
Dus: is het handig, of aan te bevelen of juist niet, om het convenant met asexman te regelen zónder de kinderen hierin een grote rol te laten spelen? Of moeten we dit op een andere manier gaan doen? Wat is jullie ervaring hiermee?
Jongste heeft duidelijk gezegd dat hij bij ons allebei even veel wil zijn; oudste zegt bij beiden te willen zijn maar zich af te vragen of dat wel kan.(a.s. ex werkt op grote afstand en is 's avonds pas rond 19.00 uur thuis).Ik kan mijn werktijden zelf indelen.
dank voor jullie reakties!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Balletmama76

Balletmama76

15-04-2010 om 20:55

Kinderen van deze leeftijd...

...zal ik zeker bij het convenant betrekken zover dat mogelijk is.

Als ouders gaan scheiden, voelen kinderen zich gauw hulpeloos en hebben het gevoel, de hele controle over hun leven kwijt te zijn.

Door hun te betrekken kan je hun een stuk controle over hun leven terug geven.

Op deze leeftijd weten kinderen ook al vrij duidelijk te zeggen wat ze willen, zijn vrij mondig.

Dat ik nu zou gaan scheiden, zal ik zelfst dochter van bijna 10 al behoorlijk mee laten praten om een regeling te vinden die goed aansluit bij haar wensen. Zij is nu al een mondige jonge dame.

Ben niet van plan om te gaan scheiden trouwens, maar van mijn eigen kind uitgaand zal ik zeggen: "Zoveel mogelijk mee laten praten."

Sancy

Sancy

15-04-2010 om 21:50

Bijna

"klopt het dat alléén als ouders samen niet uit de omgangsregeling/conventant komen, kinderen boven de 12 jaar mogen kiezen bij welke ouder ze willen wonen, en dat de rechter dit dan in dat geval beslist?"
Niet helemaal. Kinderen mogen aangeven hoe ze het graag zouden willen (dat is iets anders dan kiezen), maar de rechter beslist als die de omgangsregeling moet vaststellen.
En inderdaad, ik zou de kinderen betrekken bij de regeling. Zij moeten er mee kunnen leven. Als ouders kun je wel de praktische kaders aangeven waarbinnen de regeling moet passen.

kinderen van 12 en 15 zou ik zeker mee laten kiezen.
zij moeten er tenslotte mee verder.
bovendien hebben zij ook wettelijk gezien inspraak .
je kan eventueel eerst samen een plan maken,en dat aan de kinderen voorleggen om te vragen of ze het daar mee eens zijn.
en zo niet,hoe zij dat dan willen,en dan kijken of dat praktisch gezien mogelijk is.

liora

liora

16-04-2010 om 16:22

Eigen ervaring

Hoi,

Toen mijn ouders gingen scheiden was ik 13 en mocht ik kiezen bij wie ik wilde wonen. Ze gingen sowieso op 10 minuten fietsen van elkaar wonen en ik kon de ander zo vaak zien als ik wilde. Toch heb ik het als onmenselijk ervaren te moeten kiezen.

Liora

Aileen

Aileen

16-04-2010 om 22:13

Uit jullie berichten

...concludeer ik dat het inderdaad belangrijk is dat we de kinderen erbij betrekken.
En dat het op zich ook goed is als as ex en ik, met een goed voorstel komen wat we dan vervolgens met de kinderen kunnen gaan bespreken.
Ik merk dat de kinderen ook afwachten met wat voor voorstel wij komen.Wat is dit moeilijk en pijnlijk ook. Ze zijn zo gewend aan ons allebei.
groet van Aileen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.