Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Yowie

Yowie

24-03-2019 om 18:03

Kinderen willen niet bij een van de ouders wonen

vraagje wat je eraan doen als je kinderen niet wil blijven wonen bij een van de ouders

juf Ank

juf Ank

24-03-2019 om 18:12

dat ligt

aan de leeftijd. Onder de 12 hebben ze niet zo veel te willen; dan gaan ze wonen bij de ouder van wie de ouders vinden dat ze moeten wonen. Tenzij er sprake is van mishandeling of misbruik, dan heb je een heel ander verhaal.
Je kunt overwegen als je de redenen van de kinderen redelijk vindt ( als ze na de scheiding veel hebben meegemaakt en/of rust willen) of je ze een poosje laat logeren bij bijv. grootouders als die dat willen.

Oudere kinderen is lastiger. Mochten ze niet bij een van beiden willen mogen ze eerst eens vertellen wat ze dan bedacht hadden.

Maar naar mijn idee heb je het als ouder wel bont gemaakt als meerdere kinderen niet bij een van hun ouders willen wonen.

Yowie

Yowie

25-03-2019 om 12:14

niet willen praten met de kinderen over scheiding

Als een van de ouder nou gewoon niet willen luisteren naar de kinderen?Of gewoon niet met kinderen willen praten over wat er gaan gebeuren?En steeds maar blijven volhouden dat kinderen toch niet snapen wat er aan de hand is?(veel gebeurd tussen kinderen en ouder) niet possitief zegt maar.

Yowie

Ben jij het kind of de ouder?

Lisanna

Lisanna

25-03-2019 om 12:30

Jippox

"Ben jij het kind of de ouder?"

Ik gok de andere ouder.

@ Yowie, in zijn algemeenheid willen mensen serieus genomen worden en dat geldt ook voor kinderen.

Maar als je gescheiden bent en de andere ouder wil niet naar zijn/haar kinderen luisteren of over de echtscheiding wil praten terwijl die kinderen dat wel aangeven? Tja, misschien beter niet zelf zeggen dat de andere ouder het niet goed ziet, maar wellicht kijken of een familielid van die ouder met die andere ouder kan praten.

Ik zou zeggen: probeer het zelf in elk geval goed te doen. Maar kijk ook uit dat je je kinderen niet met teveel informatie/problemen belast, dus dat het wel moet passen bij hun leeftijd. Er zijn ook gescheiden mensen die alles met hun kinderen delen en dat is ook niet fijn en goed voor die kinderen.

Paddington

Paddington

25-03-2019 om 13:02

Praten met kinderen

over de scheiding is eigenlijk niet nodig. Ze moeten horen over de praktische zaken, maar verder niet.

Daarnaast is het voor kinderen heel erg belangrijk dat zij de mogelijkheid krijgen om van beide ouders te houden. Hoe het contact vorm krijgt is aan de ouders.

Je geeft aan wat je eraan kunt doen. Dat is heel simpel, gewoon aan de kinderen vertellen dat het zo gaat gebeuren. Je schrijft over niet positieve zaken tussen de ouder en de kinderen. Dan zal die ouder hulp moeten inroepen. Het is niet maar aan jou. Wat jij niet positief vind hoeft niet altijd zo te zijn. Iedere ouder is anders en zeker als je in scheiding ligt ben jij zeer waarschijnlijk niet het goede persoon om daarover te oordelen. Laat dat aan een proffesional over.

Yowie

Yowie

25-03-2019 om 13:17

dank voor alle reacties

Ik ben idd niet de persoon die over moet oordelen dasr hebben jullie zeker gelijk in. Na jaren aandringen zoekt ex eindelijk hulp in voor deze problemen daar ben ik erg blij om. Ik heb niet diep gaande gespreken gevoerd met de kinderen. Wel idd over praktische dingen gehad. Dan vind ik het toch moeilijk te zien dan kinderen toch graag bij mij wil zijn. Ik snap ook dat ik ze gewoon moet los laten. Ik ook fijn dat ik hier van jullie goede tips enz zodat ik een wel overwogen keus kan maken voor de kinderen. thanks

Leuk en minder leuk

maar niet minder belangrijk. Ik denk dat je dat goed voor ogen moet houden. Het kan best zijn dat de kinderen graag bij jou willen zijn en dat ze aangeven dat het bij vader niet zo leuk is, maar dan kun je ze helpen om te leren leven met 'leuk' en 'minder leuk', om de simpele reden dat beiden even belangrijk zijn voor de kinderen en ervan uitgaande dat beiden evenveel houden van hun kinderen.
Met kinderen uitgebreid praten over de scheiding lijkt me niet zo verstandig. Meestal willen kinderen weten waar ze aan toe zijn. En willen kinderen zo min mogelijk onzekerheden. Dus keuzes laten maken (wil je bij mama of bij papa) betekent voor kinderen onzekerheid en dan gaan ze houvast zoeken. Terwijl jij ze die houvast kunt bieden door zo konkreet mogelijk te zijn: zo gaat het eruit zien.
Als jij gaat scheiden, dan betekent het dat de kinderen voortaan, voor de rest van hun leven, gescheiden ouders hebben. En dat het de taak van ouders is om kinderen daarmee om te laten leren gaan.

Tsjor

just me

just me

27-03-2019 om 08:18

Nieuwe situatie = weerstand

Ook mijn kinderen wilden niet naar hun vader want...bla bla bla...
Ik heb vanaf het begin duidelijk gezegd:
Dit is de situatie. We zijn gescheiden. Geen zin is geen optie.
Papa is voor jullie aardig en hij is je vader dus gaan.

En dan waren ze weg en was ik alleen en verdrietig en boos en ik weet Niet wat.
En dan kwamen ze terug en waren ze 2/3 dagen niet te genieten...
Maar toch.. de band met vader is belangrijk. Kinderen hebben beide ouders nodig. Ben blij dat het zo is gegaan. Geniet nu regelmatig van een weekendje vrij.

Dus geef niet te snel de kinderen hun zin. Tenzij er onveilige situaties zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.