Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mike

Mike

07-01-2020 om 22:19

Kindgebonden budget

Hi!

Ik kan via de site van de belasting oid geen antwoord vinden dus ik hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen.

Ik heb sinds 7 jaar co-ouderschap (55-45) met mijn ex. We hebben 2 kinderen (15 en 17). Die van 17 staat bij mij ingeschreven en die van 15 bij m’n ex. Er is geen sprake van partneralimentatie oid en m’n ex betaalt, In overleg met mij, al ruim een jaar geen kinderalimentatie meer vanwege een belastingschuld. Ik stort op mijn beurt 300 euro per maand op een gezamenlijke kinderrekening. De svb staat voor beide kinderen op haar naam en wordt op de kinderrekening gestort.

Ik heb nooit recht gehad op kindgebonden budget omdat mijn inkomen te hoog is. Vandaag heb ik een mail van m’n ex ontvangen waarin staat dat zij kindgebonden budget moet terugbetalen (ruim 3000 euro). Daar heeft ze klaarblijkelijk recht op (gehad). Ze geeft aan dat zij moet terugbetalen omdat mijn inkomen te hoog is. En ze wil
met mij afspraken maken over het meebetalen aan de vordering.

Nu wil ik best betalen als dat zo is. Maar klopt het wel? Is mijn inkomen van invloed op het kgb dat zij heeft ontvangen? We zijn allang geen fiscaal partners meer. Sinds 2 jaar woon ik samen en ben ik fiscaal partner met mijn huidige vrouw. Ik kan, zelfs na flink wat zoeken, het antwoord niet vinden. Iemand ervaring?

Groet Mike

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-01-2020 om 23:10

Nee

Kindgebonden budget is persoonlijk. Als je geen toeslagpartners bent heb jij daar dus niets mee te maken. Jij hebt er geen recht op omdat je de kinderbijslag niet krijgt.

Aantonen

Als zij daar van overtuigd is kun je haar vragen om aan te tonen dat dat de reden is dat het teruggevorderd wordt. Dat zou in de gegevens van de belastingdienst terug te vinden moeten zijn op welk inkomen het gebaseerd is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/toeslag_terugbetalen/ik-moet-toeslag-terugbetalen

"In Mijn toeslagen staan de gegevens waarmee we uw toeslag hebben berekend."

Kan dus teruggevonden worden.

Bregje

Bregje

10-01-2020 om 22:03

nee

Jullie zijn uit elkaar, jou inkomen heeft ze niet eens in moeten vullen bij de belasting, je bent geen fiscale partner meer. Het is haar probleem, niet de jouwe. Zij heeft het te veel ontvangen, dus zij moet het terugbetalen, jij hebt er toen ook geen cent van gezien toen ze het wel kreeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.