Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Marnix

Marnix

09-01-2018 om 12:22

Kosten samengesteld gezin

Goedemiddag,

Mijn vriendin heeft een kind van 10. We gaan samenwonen (ik trek bij haar in). Wat is eerlijk om de kosten te verdelen? (boodschappen gaan waarschijnlijk gewoon 50/50)

Maar wat met de huur?
50% / 50% ?
Of betaalt zij meer omdat het haar kind is?

Ik heb hier geen ervaring mee. Wat is redelijk?

Alvast bedankt.
Gr, M

Ik woon eveneens samen; mijn partner heeft twee kinderen en ik heb er één. Zijn kinderen zijn er niet altijd en mijn kind om de week niet. Ik maak hierin derhalve geen berekening, maar dat is voor een ieder zelf om dat naar goed gevoel te bepalen. Maar dat is meer doelend op het huishoudgeld. Wij wonen in een koopwoning.

Anneke

Anneke

09-01-2018 om 14:37

Wat wij deden

We maakten aanvankelijk een gemeenschappelijke rekening waarop we beiden een deel van ons salaris op stortten. Hij verdiende wat meer, dus hij stortte ook wat meer (en hield nog steeds wat meer eigen/zakgeld over). De huur, verzekeringen voor het huis/inboedel en de boodschappen betaalden we samen van deze rekening. Met het aantal kinderen hielden we geen rekening.
Nu worden onze beide salarissen op de gezamenlijke rekening gestort, de financiën zijn helemaal vervlochten. Alles is samen.

Huur zou ik g woon 50/50 doen. Dat haar kind erbij in woont maakt voor de huurprijs niet uit. Energierekening en boodschappen zijn doordat haar kind bij haar woont wel hoger dan dat jullie met tweeen zouden wonen. Kan zij wellicht 2/3e van die kosten dragen of een andere verdeling die je redelijk vindt. Op de Nibud site staan mooie tabellen wat kinderen kosten aan boodschappen en energiekosten. Ze betaalt tenslotte nu niet meer de gehele huur alleen als jij erbij in gaat wonen. Dus dat is voor haar een besparing. Ik weet niet of ze een goed betaalde baan heeft, anders zou het kunnen dat ze een behoorlijke inkomensdaling maakt doordat een groot bedrag aan kindgebonden budget wegvalt als ze met jou gaat samenwonen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Maar feitelijk het probleem van je vriendin en de vader van haar kind om misschien een andere alimentatieverdeling te maken. Ik ga ervan uit dat ze gescheiden is, mocht vader overleden zijn dan klopt wat ik nu geschreven heb niet.
. Kindgebondenkosten als kleding, zakgeld, sport, school ec zou ik bij vriendin en vader laten, daarvoor zal ze ook de alimentatie en de kinderbijslag kunnen gebruiken)
Jij bent bij samenwonen niet (wettelijk) verantwoordelijk voor de kosten van haar kind, dat zijn zij en de vader.
Wat je moreel een prettige verdeling vindt is aan jou en je vriendin om te bespreken.
Ik ben getrouwd met een man met kinderen die redelijk veel bij ons zijn, maar niet bij ons het hoofdverblijf hebben. Mijn man betaalt kinderalimentatie aan zijn ex partner (van zijn eigen inkomen en niet van mijn inkomen),
Wij verdelen alle gezamenlijke kosten 50/50, maar hij stort daarnaast zijn zorgkorting op onze gezamenlijke rekening ter beetje dekking van de kosten van zijn kinderen. We geven ruim meer aan ze uit dan de zorgkorting maar dat is een vrijwillige keuze van mij om daaraan mee te willen betalen. De zorgkorting is nog niet voldoende voor de extra benodigde boodschappen . Ook koop ik van eigen geld redelijk vaak wat voor ze (kleding, cadeautjes, etentjes etc) maar dat doe ik juist omdat ik dat leuk vind en me niet verplicht daartoe voel door man of de moeder van zijn kinderen. Als ik eerlijk ben zou ik daar ook gelijk mee stoppen wanneer ik mij wel daartoe verplicht zou voelen.
Zorg vooral dat je je beide goed voelt over de verdeling van de kosten en dat het geen strijdpunt wordt. Als jij bijvoorbeeld veel meer verdient dan kan je ook een andere verhouding afspreken van de kosten die jullie gezamenlijk (dus zonder kindkosten) hebben. Neem een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke kosten en hou beide je eigen rekening voor de eigen kosten (kleding, hobby’s, sparen, zorgverzekering etc). Dat houdt het overzichtelijk en voorkomt irritatie.

50/50

Ik heb twee kinderen, mijn partner geen. We wonen sinds een paar jaar samen. Een echt eerlijke berekening is eigenlijk niet te doen. Mijn partner verdient meer dan ik. Ik krijg daarentegen nog kinderalimentatie van mijn ex. Ik werk een dag minder en doe dan het huishouden. Hier gaat alles 50/50. Ook een vakantie met z'n vieren is 50/50. Uitgaven als kleding, sport, een schoolreisje of iets in die trant doe ik van de kinderalimentatie.

Hier

Wat eerlijk is bepaal je uiteindelijk zelf. Wij zijn sindskort een samengesteld gezin. Mijn man heeft 2 kinderen en ik heb er eentje. We verdienen ongeveer evenveel. We hebben een koophuis. Zijn kinderen zijn 55% van de week bij ons, mijn kind 50%. We hebben eerst nagedacht over een berekening, wie wat betaalt en hoeveel. Dat bleek tamelijk complex. We hebben daarom besloten alles op 1 hoop te gooien en onszelf zakgeld te geven. Allebei hetzelfde bedrag. Van de hoop betalen we alles. Vakanties, etentjes, kinderalimentatie, het huis, sparen. Alles. Van het zakgeld betalen we etentjes met onze eigen vrienden, kleding en kadootjes voor elkaar bijvoorbeeld. Ik betaal feitelijk dus meer. Want zijn kinderen zijn er vaker en zijn met z’n twee. Maar dat maakt me niets uit. Voorkomen van gedoe is waardevoller voor me.

Mijn moeder is, toen mijn zus en ik pubers, waren hertrouwd met een man zonder kinderen. Zij deden het op dezelfde manier. Dat vonden zij allebei het meest gelijkwaardig. Maar goed. Dat zal voor iedereen anders zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.