Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Logeren bij de ex van nieuwe partner

Ik kreeg van mijn dochter te horen, dat zei volgende week bij de ex van de nieuwe partner van mijn ex gaat logeren. Omdat zij een avondje willen gaan carnavallen. Ze wonen zelf in het westen van het land en mijn dochter moet de dag erna gewoon naar school. Ik vind dat als dat zo is, zij gewoon in haar eigen bedje moet liggen. Zij woont bij mijn ex.
Vind het ook een erg vreemde keuze van oppas en mij is altijd verteld dat dit een egoistische, agressieve man is die niet helemaal goed bij zijn hoofd zou zijn. Nu is het ineens een goede vriend.
Ik heb nu dus heel duidelijk gezegd dat ik niet wil dat mijn dochter daar gaat logeren en dat als het wel gebeurt, ik haar op haal en een dag hier houd.
Maar in hoeverre heb ik recht van spreken?

Tja ...

Het principe is eigenlijk dat elke ouder alleen maar het beste wil voor zijn/haar kind, daar moet je van uitgaan. Je moet elkaar daarin vertrouwen, al ligt dat soms moeilijk.

Als het bespreekbaar is met jouw ex, moet je dat doen; wissel desnoods enkele dagen om.
Mijn ex en ik gaan soepel om met de kindregelingen en we springen soms voor elkaar in, maar dat vereist natuurlijk een zekere verstandhouding.

Yanea

Yanea

25-02-2019 om 09:19

Nou

Als jij haar die dag bij je houdt, gaat ze dan wel naar school?

aardbei

aardbei

25-02-2019 om 09:37

snap het niet helemaal

"Omdat zij een avondje willen gaan carnavallen. Ze wonen zelf in het westen van het land."

Waarom schrijf je dit erbij? Vind je dit relevante informatie in het verhaal? Het gaat jou (en ons) tot helemaal niet aan wát jouw ex op die avond precies onderneemt? Ouders schakelen nu eenmaal wel eens een oppas in. Of het nou om werk gaat, een feestje, carnaval, een sportwedstrijd of wat dan ook maar. Daar maakt iedere ouder zijn eigen keuzes is.

"mijn dochter moet de dag erna gewoon naar school. Ik vind dat als dat zo is, zij gewoon in haar eigen bedje moet liggen."

Er zijn zoveel kinderen die (ook door de week) wel eens bij een klasgenootje, opa/oma of wie dan ook maar logeren. Je bent uit elkaar, en dat betekent dat je beiden je eigen leven leidt en eigen keuzes maakt. En zolang het niet om zeer ernstige kwesties gaat, heb je dat gewoon te accepteren.

"mij is altijd verteld dat dit een egoistische, agressieve man is die niet helemaal goed bij zijn hoofd zou zijn. Nu is het ineens een goede vriend."
Dit is de enige (enigszins) steekhoudende boodschap in je verhaal. Maar realiseer je ook dat een verhaal over iemand altijd gekleurd is. En dat iemand moeilijk was om mee samen te leven, betekent natuurlijk niet automatisch dat je kind daar geen avondje kan logeren. Als het onverantwoord zou zijn, dan zou jouw ex dat toch zelf absoluut niet willen? Je ex kent deze persoon een stuk beter dan jij.

Mam77

Mam77

25-02-2019 om 09:38 Topicstarter

Naar school

Nee, dat gaat niet omdat ik 120km verderop woon

Mam77

Mam77

25-02-2019 om 10:01 Topicstarter

Wisselen van dagen

Beste Wiliam,

Als zij in een voor haar vertrouwde omgeving, dus opa en oma ofzo, zou zijn heb ik daar ook nog geen moeite mee. Maar zij kent deze man amper en is nog nooit bij hem geweest. Wisselen is niet mogelijk omdat wij te ver van elkaar wonen.
Ik weet dat zij in een nieuwe omgeving minder goed slaapt, waardoor zij dus moe zal zijn als ze naar school moet.

aardbei

aardbei

25-02-2019 om 10:18

moe

"Ik weet dat zij in een nieuwe omgeving minder goed slaapt, waardoor zij dus moe zal zijn als ze naar school moet."

Jemig. Je kind woont daar, en jij vindt 'een beetje moe op school' reden om in te grijpen? Je bent gescheiden, jij gaat daar niet over.

Het klinkt flauw, maar als je zo slecht kan loslaten, dan had je dus niet uit elkaar moeten gaan.

Mam77

Mam77

25-02-2019 om 11:44 Topicstarter

Aardbei

Zeg aardbei wat is jouw probleem, hou lekker met je kritiek en oordelen over mij voor je!

Fransien

Fransien

25-02-2019 om 11:48

Logeren bij een vreemde...

Logeren bij een vreemde zou ook niet mijn voorkeur hebben. Is er geen opa of oma die bij je ex kan blijven slapen zodat ze lekker in haar eigen bedje ligt met personen die ze kent? Is het bespreekbaar dat jij daar bij je dochter blijft logeren?

Marrie

Marrie

25-02-2019 om 11:52

Nou Mam

Aardbei heeft geen probleem, jij vindt dat je een probleem hebt. Maar Aardbei heeft wel gelijk. Er hebben al meer mensen gereageerd op min of meer dezelfde manier. Je bent gescheiden, en op de dagen dat je dochter bij haar vader is, is hij verantwoordelijk. Jij kunt je niet bemoeien met hoe hij het doet. Dat is nou eenmaal de consequentie van scheiden. Hoe zou jij reageren als hij zich bemoeit met hoe jij het regelt? Ik neem aan dat jij dan (terecht) boos zou zijn. Jij gaat er niet meer over. Laat het los.

En als je echt om goede redenen een probleem hebt met dat je dochter bij die ex slaapt, dan kun je aanbieden om dagen te ruilen of zo, maar je geeft zelf aan dat dat niet kan omdat jullie zo ver uit elkaar wonen. Tja, dan houdt het op.

Overigens, als je post op een forum kun je ook reacties krijgen die je niet zinnen. Maar dan moet je hier niet schrijven. Dan moet je gewoon een vriendin bellen waarvan je weet dat die je volmondig gelijk geeft. Maar zo pissig reageren op iemand die de moeite neemt om op jouw bericht te reageren is niet netjes en komt ook niet erg volwassen over.

aardbei

aardbei

25-02-2019 om 11:58

tja

Tja Mam77, ik reageer op jouw bericht hier. Ik neem aan dat je eerlijk feedback wilt, toch?
Dit is hoe ik naar de situatie kijk.

Als je uit elkaar gaat, dan heb je te accepteren dat jouw ex dingen anders doet dan jij zou doen. Natuurlijk is dat soms ontzettend balen. Maar jij leeft jouw leven en hij leeft zijn leven. Jij zult ook niet waarderen als hij zich met jouw stuk van de opvoeding gaat bemoeien. Als je samen in een relatie zit, kun je nog proberen om de ander op andere gedachten te brengen. Maar als je gescheiden bent, dan gaat het je niet meer aan. Je hebt je erbij neer te leggen. Er wordt hier op het forum inmiddels enorm veel over echtscheidingen geschreven. En daarin zul je altijd deze adviezen teruglezen: laat elkaar los.

En nee, dat is niet makkelijk.

aardbei

aardbei

25-02-2019 om 12:09

Fransien

"Logeren bij een vreemde zou ook niet mijn voorkeur hebben. Is er geen opa of oma die bij je ex kan blijven slapen zodat ze lekker in haar eigen bedje ligt met personen die ze kent?"

Fransien, mam77 gaat daar niet over.
Dochter woont bij ex. Ex bepaalt zelf wie hij inschakelt als oppas. Hij zal ook gewoon het beste met zijn dochter voor hebben en keuzes maken die hem goed lijken en praktisch haalbaar zijn.

Waarschijnlijk zijn mam77 en haar ex al een tijdje uit elkaar. Kind woont bij ex. Waarom zou Mam77 beter weten dan de vader wat goed is voor het kind? En waarom zou haar oordeel belangrijker/rechtvaardiger/beter zijn dan dat van de vader?

Watervrouw

Watervrouw

25-02-2019 om 12:11

Moeilijk om advies te geven

Volgens mij heb je geen "recht" om dat te doen maar ik begrijp je wel. Kind is op dat moment bij vader en die bepaalt en die mag oppas inschakelen. Je schrijft niet of die man alleen woont of een partner of gezin heeft. Hoe raar en agressief is die oppas?
Stel dat je je kind dan gaat ophalen, waar doe je dat dan? En als dat bij die oppas is heb je dan het adres? En hoeveel drama geeft dit? Hoe gaat je ex reageren en hoe de school? Als je kind bijna nooit afwezig is op school zou je kunnen gokken door te melden dat ze wat later komt omdat ze niet lekker is of door haar een dag ziek te melden maar hoe reageert haar vader dan? Is het mogelijk in gesprek te gaan, dat lijkt me de eerste stap, en zou die oppas misschien in huis kunnen komen waardoor jullie dochtertje in haar eigen bed kan slapen? Zo veel open vragen waardoor het moeilijk is om advies te geven.

Fransien

Fransien

25-02-2019 om 13:18

Recht?

Je hebt geen recht om vader voor te schrijven wat hij precies moet doen en laten en op welke manier, maar je kunt wel voorstellen doen en vragen of iets mogelijk is.
Een aanbod om zelf te komen oppassen mag je ook gewoon doen en je eigen ouders alvast polsen of die het ziet zitten kan ook.
Ik zou het gesprek aangaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-02-2019 om 13:24

Er mist wat informatie

Hoe oud is je dochter? En laat zij zich gewoon ophalen door jou en meenemen terwijl ze eigenlijk andere plannen heeft?
En bovendien: met wie gaat ze carnavallen? Is ze de enige die bij de ex van de nieuwe partner van ex gaat slapen? Ik begrijp dat de betreffende ex een man is en jouw ex een vrouw?

Krisje

Krisje

25-02-2019 om 14:01

Ex toch?

De ex van ts gaat toch carnavallen? Met zijn huidige partner. En daarom moet dochter van ts bij de ex van de huidige partner van de ex van ts slapen. Snap je ))

Marrie

Marrie

25-02-2019 om 14:01

Wacht even

Ik las uit het verhaal (ik denk zoals meer mensen) dat je dochter bij die ex van de nieuwe vlam van jouw ex wordt ondergebracht als jouw ex en zijn vriendin gaan carnavallen. Maar je kan het verhaal ook anders lezen. Ex gaat met nieuwe vlam en jullie dochter carnaval vieren en ze slapen allemaal bij die ex. Dat zou ik toch een andere situatie vinden.

Ik snap heus dat je niet blij bent als je dochter bij een vreemde man gaat logeren, maar je kunt je ex niet dwingen het anders te regelen. Maar als ze er nou met zijn allen slapen en het alleen (misschien) betekent dat je dochter wat minder uitgerust op school komt, daar zou ik me niet druk over maken.

Ukkie

Ukkie

25-02-2019 om 14:19

Marrie

Ik denk dat ze er alleen slaapt. Ex en nieuwe vlam wonen in het westen van het land (waar dochter ook naar school gaat) en carnavallen zal ergens anders - onder de rivieren zijn denk ik zo. Ex-van-nieuwe-vlam-van-ex zal dan ook in het westen wonen en dochter naar school brengen?

Het is nogal raar om je kind in haar eentje bij een wildvreemde te laten slapen en daardoor naar school te laten brengen. Mischien kent ze hem toch beter dan je denkt? Hoe oud is ze?
Dat je vindt dat dochter de nacht in haar eigen bed moet liggen is iets dat je niet kunt bepalen, dat ze minder goed slaapt is niet zo erg. Alleen als je je zorgen maakt over haar veiligheid heb je een punt.

Yanea

Yanea

25-02-2019 om 16:55

Tja

Als ze bij ex van vriendin van jouw ex de dag erna gewoon naar school kan, zie ik niet hoe jouw oplossing waarbij ze niet naar school kan, in het belang van je kind is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.