Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mentale en fysieke gezondheid van mijn kind

Al jaren heeft mijn (inmiddels) ex psychische problemen. We hebben een OTS (onder toezichtstelling vanuit jeugdbescherming) gekregen van 1 jaar. Deze is afgelopen zomer verlopen. De problemen werden kort daarna weer groter. Nu volgt binnenkort een rechtzaak tegen mijn ex. Hierdoor heeft mijn kindje zoveel verschrikkelijke verhalen losgelaten over mijn ex dat ik mij werkelijk zorgen maak om de mentale en fysieke gesteldheid van mijn kindje. Deze verhalen van mijn kindje zullen ook besproken worden tijdens deze rechtzaak. Sindsdien is mijn kindje bang om weer naar mijn ex terug te gaan. Kan ik mijn kindje, tegen de regels van het echtscheidingsconvenant in, bij mij houden met als reden mijn zorg om de gezondheid van mijn kindje?
(beetje vreemd geschreven i.v.m. waarborgen anonimiteit)

Paasei

Paasei

19-11-2018 om 21:28

Vragen

Hoe oud is het kindje..? Hebben we het over een peuter of een kind in mondige leeftijd? Als er een rechtzaak komt (ik neem aan over de dagelijkse zorgverdeling c.q. omgang) dan worden kinderen van > 12 jaar gehoord. Is het kind al zo oud? Zo niet, dan vrees is dat verhalen van het kind (door jouw advocaat in de rechtzaal) niet heel veel indruk zullen maken. Je moet met bewijzen komen.

Of je het kind thuis kunt houden.. dat is een inschatting die jij alleen zelf kunt maken. Als je duidelijk, en tastbaar, zeker bent dat contact met de andere ouder schadelijk is voor het kind. De politie komt het echt niet ophalen. Maar houd er rekening dat het niet 'mooi' over komt in een rechtzaak als je je niet aan de afspraken houdt. Dat kan (gaat) tegen je gebruikt worden. Dus, nogmaals, zorg dat je je zaak kunt onderbouwen.

Shosha

Shosha

20-11-2018 om 10:17

Met anderen bespreken

Heb je je advocaat al om advies gevraagd? Zo niet, dan zou ik dat eerst doen.

De rechtszaak tegen (!?) je ex, daar zal toch een aanleiding voor zijn. Betekent dat dat hij al op achterstand staat? Oftewel: heeft hij in het verleden ook al dingen gedaan naar kind die dit nu in perspectief plaatsen? Zijn er hulpverleners bij die situatie betrokken? Dan zou ik het met hen bespreken. Dan is het een doorgaand verhaal vanuit een begrijpelijke context en verleden.

Anders zou ik naar de huisarts gaan of naar een opvoedondersteuner van de gemeente. Persoonlijk heb ik met beide goede ervaringen. Ook een optie is Veilig Thuis bellen en om advies vragen. Ik heb ze wel eens gebeld zonder mijn naam te noemen (alleen voornaam - nummermelding uitschakelen). Ik heb toen een constructief gesprek gehad met concrete aanknopingspunten waar ik mee verder kon in de situatie waarin ik zat. Wel is het belangrijk om je te realiseren dat het toch niet helemaal een vrijblijvend advies is. Ze noteren je telefoontje (op de voornaam en datum dus), je kunt er dus zelf naar verwijzen. Maar áls je het zelf wil kunnen gebruiken om te laten zien dat je serieus en verantwoordelijk met de situatie omgaat, moet je het advies natuurlijk wel opvolgen.

Ik denk dat het van belang is dat je aantoont dat je kind thuishouden geen overhaaste, eigenwijze en solistische actie is maar dat je er zorgvuldig en genuanceerd mee omgaat en je laat adviseren en spiegelen door 'objectieve' buitenstaanders. Het moet ook wel een beetje goed uitpakken: als je incompetente mensen treft, zit je met adviezen waar je het niet mee eens bent. Maar als het wel goed verloopt, vorm je op deze manier een onderbouwde handelwijze en een dossier. Off je daar in de rechtzaak voldoende aan hebt, zul je toch echt met je advocaat moeten bespreken.

Groet,
Shosha

AllesKomtGoed

AllesKomtGoed

20-11-2018 om 15:47 Topicstarter

Paasei:

Dank voor jouw reactie. Mijn kind is 8 jaar oud maar heel mondig! De vreselijke verhalen waarmee het kind komt zijn herkenbaar van vroeger. Mijn ex heeft problemen met de psyche, heeft nog geen jaar geleden nog zelfmoord proberen te plegen! Het gaat niet goed daar. Hij zit meer bij zijn tegenoverbuurman te "schuilen", maar deze meneer praat met hem over sex, ze zegt het kind, en ze spelen Grand Theft Auto (18+) en dat soort games! Zo kan ik nog wel even doorgaan...

AllesKomtGoed

AllesKomtGoed

20-11-2018 om 15:58 Topicstarter

Shosha:

Ook jij bedankt voor jouw reactie! Ik ben aangewezen op zo'n advocaat via Juridisch Loket. Daarvoor hoef ik alleen een eigen bijdrage te betalen. Deze advocaat vindt het wel of niet thuishouden van het kind een hele andere zaak! Het Juridisch Loket wil zich hierin niet mengen aangezien een advocaat deze belangen behartigd. Hij wil niet in zijn vaarwater komen! Dan houdt het redelijk op...

De rechtzaak gaat over het intrekken van het bezit van paspoort van mijn kind. De reden hiervan is dat mijn ex altijd al heeft het kind mee naar het thuisland (voor onze begrippen onderontwikkeld in vele opzichten). Afgelopen week werd mijn kind jankend wakker uit een nachtmerrie: zijn moeder wilde hem ontvoeren. Dezelfde nacht heeft mijn kind mij verteld dat mijn ex dat afgelopen zomervakantie aldaar letterlijk tegen mijn kind heeft gezegd: "als jij negen bent blijven wij voortaan hier". Ook voegde mijn ex eraan toe dat het kind daarover niets mag zeggen!

Veilig Thuis wilde ik sowieso bellen. Het gezin staat hier ook al een paar bekend!

AllesKomtGoed

AllesKomtGoed

20-11-2018 om 16:02 Topicstarter

Het Burgerlijk Wetboek zegt:

art. 247 1.
Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen en op te voeden.
2. Onder verzorging en opvoeding worden verstaan, de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van het kind en het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid.

Shosha

Shosha

20-11-2018 om 16:10

advocaat die deze belangen behartigt?

"Deze advocaat vindt het wel of niet thuishouden van het kind een hele andere zaak! Het Juridisch Loket wil zich hierin niet mengen aangezien een advocaat deze belangen behartigd. Hij wil niet in zijn vaarwater komen!"

Ik snap dat de advocaat die je bijstaat in de zaak van het intrekken van het paspoort niet zomaar uitspraken wil doen over het al dan niet voortzetten van een omgangsregeling. Dat is ook een andere zaak. Maar ik maak uit je bericht op dat daar al wel een andere advocaat bij betrokken is. Wiens advocaat is dat? Kun je die niet spreken?

Groet,
Shosha

wageffe

Als je nu een advocaat hebt in een zaak tussen jou en je ex over het paspoort dan kan diezelfde advocaat ook - en ik denk dat dat verstandig is - een verzoek tot wijziging van de omgangsregeling indienen bij de rechtbank. Dat is dan wel een nieuwe zaak waarvoor een nieuwe eigen bijdrage wordt geheven (en griffiegeld).

Mediation is goedkoper trouwens. Maar als het goed is kan je advocaat je over alle ins en outs informeren. Het Juridisch Loket heeft hier verder inderdaad niks inhoudelijks meer mee te maken, die regelt hooguit nog een doorverwijzing voor deze nieuwe zaak (levert korting op de eigen bijdrage op).

Ga met je advocaat om tafel en bespreek je zorgen en bespreek wat je nu te doen staat en of daar een nieuwe procedure voor nodig is.

En nog wat: praat liever niet over "mijn kindje" als het gaat om een achtjarige. Ik zal niet de enige zijn die daar een beetje kriebelig van wordt.

Groeten,

Temet

overigens

Ik vrees dat mijn vorige posting tot verwarring kan leiden. Als het convenant met daarin de omgangsafspraken is neergelegd/bekrachtigd in een rechterlijke uitspraak, dan is het verstandig om een verzoek tot wijziging van die omgangsregeling te vragen bij de rechtbank. Is er geen door de rechter vastgestelde omgangsregeling, dan is een procedure denk ik niet nodig en kan je afwachten of je ex nakoming van het convenant gaat vorderen op het moment dat je besluit de afspraken niet meer na te komen.

Maar nogmaals: ga met je advocaat om tafel.

Groeten,

Temet

AllesKomtGoed

AllesKomtGoed

21-11-2018 om 11:27 Topicstarter

Paasei, Shosha en Temet

Jullie allen wil ik hartelijk danken voor het meedenken en de suggesties. 🙏🏻

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.