Echtscheiding en erna

204
30-12-2015 om 21:23
Mijn ex wil opeens minder alimentatie betalen
Hallo allemaal,
Ik heb me nu net aangemeld op dit forum, en heb een vraagje voor jullie.
Ik en mijn ex zijn 2 jaar gescheiden en we hebben een dochter. We hebben co ouderschap en mijn ex betaald mij kinderalimentatie.
Nu woon ik samen met mn nieuwe partner en we hebben een baby gekregen.
Nu begint mijn ex erover om mij minder kinderallimentatie te betalen omdat mijn draagkracht meer zou zijn....
Lijkt mij niet dat mijn nieuwe partner voor mijn kind moet betalen en andersom lijkt mij ook niet dat wanneer mijn ex een nieuwe partner krijgt dat er dan van hun kant meer alimentatie betaald moet worden omdat hun draagkracht groter zou zijn.
Hoe denken jullie hier over? En iemand hier ervaring mee?
Groetjes

Moederdochter6
03-01-2016 om 13:49
Ik vind zeker wel dat er naartikel de alimentatie gekeken mag worden. Het is namelijk niet meer aftrekbaar.
En niet iedereen deelt de kgb met de ex partner als ook de svb.
Dat vind ik best vreemd.
In alle eerlijkheid kan je gewoon samen gaan zitten of het idd nog huist is. Ben eht niet eens met 1 x afgesproken is altijd afgesproken.
Das hetzelfde als je een co-ouderschap hebt. Mischien wil mijn dochter straks wel bijdrage vader wonen en bij mij logeren of andersom. .. Dan kan je ook niet zeggen ja doei eenmaal afgesproken blijft afgesproken

Angela67
03-01-2016 om 13:53
moederdochter6
zet even je voorspellings-typer uit, dan staan er alleen typfouten ipv andere woorden
gr Angela

Katniss
03-01-2016 om 13:58
Delen?
Waarom zou je de kinderbijslag of kgb delen? Het lijkt mij logisch dat degene die de kosten betaalt dat krijgt. Als je wijzigt wie de kosten betaalt moet je de alimentatie natuurlijk ook aanpassen.
Dit alles staat los van de dagen dat het kind bij beide ouders is.

Moederdochter6
03-01-2016 om 14:03
Nee natuurlijk staat het daar niet los van
Als je ex partner ook kleding koopt en de helft van de kosten van bijv paardrijles betaald moet het daar vanaf.
Dat zou wel heel erg zijn zeg.
Maar goed..
Dat is mijn mening

Katniss
03-01-2016 om 14:06
Klopt
Maar daar had ik het niet over. Er zijn ook ouders waarbij een van hen gewoon alles betaalt. Ik gaf mijn kind vaak geld mee om kleding te kopen met haar vader. Nu krijgt ze kleedgeld.

Noet
03-01-2016 om 21:58
moederdochter6
Zo veel was die aftrek nu ook weer niet per kind. Als je in de 52% salaris schaal valt maximaal netto 46 euro per kind (6-12 jaar)per maand. Bij lagere inkomens 35 (42%) en 29,7 (36,%),
Het hebben van een hypotheek was en is vele malen lucratiever om af te trekken.

Noet
03-01-2016 om 22:00
en kgb
is nu opgehoogd met de alleenstaande ouderaftrek, maar dan lager. In feite ga ik en ook bv Katniss er door deze truc op achter uit. Hiervoor kregen we uberhaubt geen kgb.

Steef
03-01-2016 om 22:20
Nou Katniss
Eerlijk gezegd vind ik 300€ per maand echt veel geld. Niet een bedragje dat valt onder de categorie 'niet zeuren'. Maar goed ik heb intussen in de gaten dat een alleenstaande moeder met alimentatie(s) bereveel geld als 'inkomen' kan krijgen in Nederland met allerlei toeslagen, kortingen en dan nog de ali's. Misschien als je zelf in zo'n positie zit je anders kijkt naar 'inkomen' dan wanneer je (bijna) alles binnenkrijgt gerelateerd aan werk.
Maar ik ben blij dat mijn man 'gewoon' de helft van de gemeenschappelijke kosten betaald ongeacht alle verschillen in tijd in inkomen en leefomstandigheden. Door de jaren heen heeft dat toch een goed systeem gebleken hier. Ook al betekent dat vaak dat ik als stief dingen ook meebetaal. Maar als je samenwoont ontkom je er denk ik niet aan, al zal t meestal indirect zijn.

Noet
03-01-2016 om 22:34
steef
wat veel geld is is geheel afhankelijk van het inkomen van de ouders en het verschil daartussen. Zou jij het reeel vinden als bv Marco Borsato of Linda de Mol € 300 per kind per maand zouden betalen? Is het reeel dat een bijstandsouder € 300 per kind per maand zou betalen?
In beide gevallen is het antwoord: nee.

Steef
03-01-2016 om 22:54
Noet
Het ging om een verandering in leefomstandigheden waardoor de alimentatie bijgesteld zou kunnen worden. Niet om het netto bedrag als alimentatie. Ik hoop dat als Linda de Mol nu alimentatie betaald aan haar ex en hij veranderende omstandigheden heeft waardoor haar alimentatie met 300€ omlaag kan zij dat bedrag in haar stichting voor arme gezinnen stopt ipv ten onrechte doorbetalen aan haar ex.

Noet
03-01-2016 om 22:59
steef
daar ging het bij mij niet om. Het ging mij specifiek over de opmerking dat € 300 veel geld is.
"Eerlijk gezegd vind ik 300€ per maand echt veel geld. Niet een bedragje dat valt onder de categorie 'niet zeuren'."
Dat is slechts relatief.

Katniss
03-01-2016 om 23:00
Steef
Als je kosten hebt voor kinderopvang of een duurdere middelbare school is 300 euro niet overdreven veel. Er blijft dan iig geen geld over voor dure merkkleding, naast alle andere kosten.

Noet
03-01-2016 om 23:10
steef
en dan nog: "in de gaten dat een alleenstaande moeder met alimentatie(s) bereveel geld als 'inkomen' kan krijgen in Nederland met allerlei toeslagen, kortingen en dan nog de ali's. "
Dat zijn geen andere toeslagen en kortingen dan waarop andere ouders met lage inkomens recht hebben. Daarvoor wordt tenslotte gekeken naar het totale inkomen van een gezin, dat is bij een alleenstaande nu eenmaal vaak lager omdat er maar 1x 40 uur gewerkt kan worden.

Paddington
04-01-2016 om 10:18
Weet je al wat je gaat doen?
Net als veel schrijvers (schrijfsters) voor mij ben ik een voorstander voor overleg indien die mogelijkheid er is.
Bij dat overleg lijkt het mij niet verstandig om te beginnen over rechten of plichten, maar meer te kijken naar wat redelijk is. Jij kiest ervoor om een nieuw gezin te starten, daar zitten kosten aan, dat weet je van te voren. Het lijkt mij niet dat jouw ex moet gaan betalen voor het kind van jou en je partner.
Hoeveel minder wil hij gaan betalen? Is het verschil onoverkomenlijk voor jou?

204
05-01-2016 om 11:47
Mijn ex betaald nu 200 euro in de maand, voor de rest betaal ik alles voor mijn kind: school, zwemles, kinderopvang etc.
Dat lijkt mij toch normaal... Ik gebruik het geld ook absoluut niet voor mij zelf, alles gaat op aan kosten voor mijn kind.

Beertje
13-01-2016 om 15:46
Getrouwd?
Ben je met je huidige partner getrouwd? Want dan klopt het dat je meer draagkracht hebt. Dan is je nieuwe man verplicht zorg te dragen voor je kind.
En ik schreef het ergens anders ook al, kgb wordt sinds oktober 2015 bij jouw inkomen opgeteld en dan heb jij zelf meer draagkracht om voor je kind te zorgen.
groetjes.

204
16-01-2016 om 23:04
Beertje
Ik ben niet met mijn huidige partner getrouwd, en kgb is dat de vroegere alleenstaande ouder korting?
Groetjes

Paddington
18-01-2016 om 12:38
KGB
is het Kind Gebonden Budget. Dat is er al een tijdje, maar sinds vorig jaar is dat verhoogd voor alleenstaande ouders, vanwege het wegvallen het de alleenstaande oudertoeslag.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.