Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mijn man heeft moeite met vriendschap met mijn ex

Goedemorgen, ik worstel al een tijdje met het volgende.
Ik ben 12 jaar geleden gescheiden en heb sindsdien een goede band met mijn ex. We hebben een zoon van 16 en sinds de scheiding doen we 1 a 2 keer per jaar leuks samen. Hapje eten, theatervoorstelling bijv. Vorig jaar ben ik hertrouwd en sindsdien heb ik geen uitstapjes meer gemaakt met ex. We spreken elkaar nog wel regelmatig als het om onze zoon gaat. Nu heeft mijn ex enthousiast 3 kaartjes gekocht voor een voorstelling waar we al langere tijd graag heen wilden, echter mijn huidige man verbiedt mij nu alle vormen van ‘gezellig’ contact met mijn ex. Hij accepteert ons contact bij ons of bij hem thuis, maar buitenhuiselijke activiteiten die vooral om gezelligheid draaien, accepteert hij niet. We hebben er al vaak over gepraat. Hij zegt niet jaloers te zijn, maar vindt het niet normaal dat exen nog leuk contact hebben naast het contact over hun kinderen. Hij heeft zelf ook kinderen van 2 vrouwen. Met zijn ene ex heeft hij geen contact, met zijn andere ex wel en voornamelijk over hun dochter. Zijn ex zie ik zelf regelmatig bij verjaardagen van zijn familie en kan het goed met haar vinden. Ik kom er niet uit wat ik nu moet doen. Is dit gewoon normaal en accepteer ik dit van mijn man, of gaat dit te ver? Ik zou graag willen weten hoe jullie hier tegen aan kijken.

Niki73

Niki73

01-05-2020 om 09:15

Doorgaan, voor jullie zoon

Wat heerlijk voor jullie zoon dat jij en je ex nog zo goed door één deur kunnen. Twee keer per jaar iets met zijn drieën doen vind ik vrij weinig en zeker geen probleem of te nauwe band. Als jullie elke week wat gezelligs deden, zou ik het wat anders vinden, maar dit klinkt als gewoon goede exen.

Ik vind het heel verdrietig dat je nieuwe man hier niet wat enthousiaster over is! Hij zou het moeten toejuichen, wat wil hij dan, steeds ruzie tussen jou en je ex? Dat legt pas een druk op je nieuwe relatie.

Ik zou gewoon twee keer per jaar iets samen met je zoon en je ex blijven doen. Jullie zoon verdient dat. Als je nieuwe man een beetje menselijk inzicht heeft, ziet hij dat in. Dus praat erover en laat het je zeker niet verbieden. (Verbiedt hij je wel meer? Ik vind dat raar, om het vriendelijk te zeggen.)

Verder kun je aanbieden dat voor elke keer dat je iets gezelligs met je ex doet, je ook zoiets met je huidige man doet.

@Emma

@Emma

01-05-2020 om 09:40

Verbieden?

Je bent toch een volwassen vrouw? Hoezo verbieden?
Mijn vriend heeft ongeveer even vaak etentjes/uitjes met zijn ex en zijn dochter. Ik haal het niet in mijn hoofd om daar ūberhaupt iets van te vinden.
Verbiedt hij je wel meer? Ik zou daar maar eens serieus wat van gaan zeggen en laat je niks verbieden!

Pennestreek

Pennestreek

01-05-2020 om 11:52

Oei

Rode vlag! Verbieden? Tussen jou, je ex en jullie kind willen komen? Dat kan echt niet! Voor jullie kind is het heel fijn en heel belangrijk dat jullie goed contact hebben, dat zou ik zeker niet zomaar opgeven vanwege kleinzerigheid of kleinzieligheid van je nieuwe man!
Geeft hij er een concrete reden voor? Kan hij uitleggen waar voor hem het probleem zit? Dikke kans dat hij bang is voor wat ‘men ervan vindt’. En dat is dan erg jammer voor ‘men’ en je man!
Probeer met doorvragen, met open vragen, de kern te vinden. Hopelijk kun je het dan oplossen. Maar laat je niet weerhouden hoor!

Waarom

Ik neem aan dat je al geruime tijd met je huidige man was voor je trouwde. Toen had je ook uitstapjes met zoon en ex. Vond hij het toen een probleem? Dan had hij toen zijn mond moeten opentrekken, dan had je er wel of geen rekening mee kunnen houden. Dat jullie nu getrouwd zijn, doet er niet toe en verandert niets. Je was en bent zijn bezit niet.

Verbieden kan niet

Man kan er boos om worden, maar verbieden kan niet. Ik denk dat dat heel duidelijk moet zijn.
Ik vroeg me wel iets af: 'Nu heeft mijn ex enthousiast 3 kaartjes gekocht voor een voorstelling waar we al langere tijd graag heen wilden,...' Wie is dan die 'we'? En kan het zijn dat je man niet wist dat jullie (jij, zoon en ex) graag naar die voorstelling wilden gaan? Dan gaat het om meer dan alleen de voorstelling zelf, namelijk dat er ook nog een 'fun-gebied' is, waar ex wel toegang toe heeft bij jou en je kind, maar hij niet. Dus dat ex wel weet wat zoon en jij leuk vinden, maar dat hij dat niet weet.
Dan zou het probleem vooral 'communicatie' zijn: dus vertellen wat jij leuk vindt en zoon en ex en waar je op hoopt.
een tweede probleem kan het onverwachte zijn: zijn de gezellige kotnakten regelmatig, of is het meer heb-goed-val-goed? Dat laatste zou betekenen dat je man niet weet wanneer er weer zo'n inval komt.
Het derde kan zijn dat je ex 3 kaartjes al heeft gekocht. Daarmee een daad gesteld, die niet onderhandelbaar is. Weigeren of bespreken is dan geen optie meer.
Ik denk dat je ook met ex om de tafel moet gaan zitten. Zeker, goed kontakt met elkaar is belangrijk voor jullie kind. Maar als het gevoel ontstaat dat je er een parallel leven op na houdt kan het gaan wringen. Hopelijk zal je ex dat begrijpen, kunnen jullie goede afspraken maken hoe om te gaan met deze nieuwe situatie en zal je man moeten leren, dat hij boos mag worden, maar dat verbieden niet kan. Nooit.
Misschien met drieën om tafel? Maar dat lijkt mij knap lastig. Ik kan niet inschatten hoe taalvaardig iedereen is.

Tsjor

Adelaide

Adelaide

02-05-2020 om 11:25

Tsjor

werkelijk Tsjor, vraag jij je af hoe taalvaardig iedereen is? Wat is dat nou voor overweging? Je kan toch wel ervan uitgaan dat zowel de ex als de huidige partner van TS van normaal denkniveau zijn.

Denkniveau

Nooit meegemaakt dat mensen met een 'normaal' denkniveau, of zelfs een uitzonderlijk hoog denkniveau niet goed uit de voeten kunnen met een gesprek, waarin nogal wat spanning zit tussen 3 mensen? Ik vind en vond het zelf nogal een riskant voorstel om met drieën om de tafel te gaan zitten, vandaar de toevoeging. Als je zelf dichtklapt en achteraf pas weet wat je had willen zeggen, dan is het geen goed plan. Dat zegt niets over iemands denkniveau.

Tsjor

Verkeerde woordkeuze

Of iemand kan zich juist 'lomp' en onhandig uitdrukken, met een verkeerde woordkeuze, wat vervolgens leidt tot discussies, problemen en conflicten die in feite nergens over gaan. Zie wat hier gebeurt in enkele (ahum) draadjes. allemaal mensen emt een 'normaal' denkniveau, op zijn minst.

Tsjor

Mamahartje

Mamahartje

02-05-2020 om 13:28 Topicstarter

Bedankt!

Bedankt voor alle fijne reacties. Ik voel me gesterkt hierdoor en heb nu ook meer duidelijkheid over waar het mis gaat in mijn huwelijk. Inmiddels heb ik hulp, heel fijn.

Succes

Fijn dat je hulp hebt. Tsjor

Met z'n vieren?

Is het een optie om met z'n vieren te gaan? Dus kindlief, je ex, jij, en je man. Staat je man daar voor open? Of had je man daar voor open gestaan als jullie samen uitgenodigd waren voordat de kaartjes gekocht waren?

Ik vind het niet echt normaal om iets af te spreken met een vriend van de tegenovergesteld sekse zonder een open uitnodiging aan de partner om mee te komen. Zeker niet als dat de eerste poging tot afspreken is sinds die persoon getrouwd is. En om dan ook nog eens alvast een X aantal kaartjes te kopen voordat je iemand gesproken hebt, dan ben je wel heel erg expliciet aan het maken dat de partner niet welkom is.

Ik weet niet of je ex alleen maar een gigantisch bord-voor-zijn-kop heeft, of dat hij bewust bezig is een stukje "exclusiviteit" met jou te behouden. Dat kun jij ook niet zeker weten. Maar voor het geval je ex verkeerde verwachtingen heeft, lijkt het me wel zo verstandig om de komende tijd alleen maar samen met je man af te spreken. Ik hoop dat je man daar voor open staat.

@Emma

@Emma

04-05-2020 om 15:44

Tsja

Als het de schijn heeft van een parallel bestaan waar je huidige vriend geen deel van mag uitmaken is het misschien wel anders ja. Heeft hij reden om daaraan te denken?

Ik ben het eens

Met syboor.....
Daarbij vraag ik.me af, ging jij dan alleen met ex naar voorstellingen enz. of met zoon? Dat vind ik namelijk ook nog een ander verhaal. Met zoom dan is het heel fijn natuurlijk dat jullie nog zo goed door 1 deur kunnen, zeker voor je zoon. Maar als het met z'n tweeën is zou ik daar ook niet blij mee zijn eerlijk gezegd...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.