Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

WIL80

WIL80

20-08-2019 om 20:51

Mis communicatie

Goedenavond,

Mijn ex en ik zijn 3 jaar geleden gescheiden en we hebben een dochter van 5 jaar.
We hebben wel een ouderschapsplan.
Nu hebben we de laatste tijd best veel communicatieve problemen.
Als ik per sms of app iets vraag blokkeert ze me gewoon en krijg geen antwoord.
Als ik met haar wil praten(zonder mijn dochter) zegt ze ik heb nu geen tijd. Dus kan niet met haar communiceren terwijl ik gewoon iets wil vragen.
Ze geeft ook gewoon voor half jaar rooster door wanneer mijn kind bij me is en moet ik het daarmee doen. Ook als ik bepaalde datum iets heb kan niet over gesproken worden. Als mijn dochter komt heeft ze enorme oude kleren aan en geen tas bij. Dus ik moet alles zelf aanschaffen terwijl ik ook allimentatie betaal dus ben verplicht alles dubbel te kopen zo.
Nu wil ik met familie over 7 maanden weekend weg wat ruim van te voren geboekt moet worden en krijg van haar gewoon geen antwoord of mijn dochter dan bij mij is. Ben bang als we boeken ze het zo speelt ze niet bij mij is. Wat kan ik doen?
Ik weet ook niet of ik ergens gratis juridisch advies kan krijgen wat mijn rechten zijn. Ik wil namelijk juridische strijd via advocaten voor mijn dochter voorkomen.
Moet ik alles maar gewoon pikken?

Watervrouw

Watervrouw

21-08-2019 om 01:51

Eigenlijk wel

Je kan niet zo veel. Wij zijn paar jaar na de scheiding bij maatschappelijk werk geweest maar ook dat waren loze beloftes. Als iemand niet wil communiceren dan kan je niets. Hier is er eigenlijk amper nog contact. Mij ex wilde geen co-ouderschap en is direct verder weg gaan wonen, en later nog verder ondanks de afspraak om in de buurt te blijven wonen. De weekenden staan vast, wij ruilen minimaal want dat geeft gedoe maar als ik een familieweekend zou hebben zou er geruild worden en andersom ook. De zomervakantie verdelen we in ieder 3 weken, maar niet achtereen en dat is eigenlijk het enige dat we nog overleggen. Verdeling andere vakanties heb ik opgegeven, hij wil het niet, soms een dag. Ik heb ontzettend veel last gehad van het feit dat ik niet kon overleggen of praten over de kinderen maar nu ben ik er aan gewend al blijft het moeilijk en heel vreemd. Het loslaten geeft rust.
Ik zou je aanraden je aan het ouderschapsplan te houden en niet te veel te trekken aan je ex. Ga uit van je kind, trek je eigen plan en blijf beleefd naar je ex. Als je dagen wil ruilen vraag dit ruim op tijd per mail met een korte uitleg. Ik neem aan dat zij ook wel eens wil ruilen? Als jullie niet volgens een vaste verdeling werken zou ik voorstellen dat jij de planning voor de volgende periode maakt, om beurten. Ook moet je regelen dat je overal in de contacten staat zodat je alle informatie zelf krijgt, school, clubjes, de apps.
Wat betreft de kleding, wat is er afgesproken? Als je je kind een weekend per 2 weken ziet dan hoort je ex meestal haar kleding te kopen en mee te geven. Gezien ze dat niet doet zou ik niet oordelen en (online) een paar setjes kopen bij Hema, H&M etc. Het is het niet waard om overal het gevecht over aan te gaan, kost je zo veel energie, die energie kan je beter aan je kind besteden. Die familievakantie daar zou ik wel voor gaan en mocht ze blijven weigeren zonder goede reden dan zou ik het via mijn ex familie proberen te te regelen. Ik realiseer me wel dat als jullie co-ouderschap hebben er meer gecommuniceerd moet worden.

Flavia

Flavia

21-08-2019 om 02:09

Een jaar

Ik zou aan je ex vragen of ze als het indexatie percentage bekend is je een jaar rooster wil geven.

Doen wij nu 13 jaar en dat werkt prima. Ik stel het op en ex heeft dan 3 weken om te reageren. Ik houd rekening met de vakanties van zijn andere kinderen, verjaardagen en toernooien, basis is om en om het weekend van vrijdag tot maandag.
Natuurlijk zijn er dan wel wijzigingen mogelijk maar de schema-ouder heeft dan voorrang.

Nu dochter ouder wordt krijgt ze meer inspraak en vrijheden.

Marie

Marie

21-08-2019 om 08:51

Familieweekend

Zie al goede tips voorbij komen.
Hoe communiceerde je ex toen jullie nog bij elkaar waren?
Dat familieweekend is dat iets wat op regelmatige basis terug komt? Jaarlijks / tweejaarlijks?
Van wie gaat het uit? Als diegenen nou eens een persoonlijke uitnodiging naar je dochter sturen bij je ex? Zou dat kunnen helpen?

Suus

Suus

21-08-2019 om 10:40

Ouderschapsplan

Welke afspraken staan er zwart op wit in het ouderschapsplan mbt wanneer ze bij jou/ je ex is?
Wijkt ze hier vanaf door zelf te bepalen wanneer je dochter bij jou is? Zo ja, dan zou ik aan de bel trekken bij degene die het ouderschapsplan heeft opgesteld. Mbt kleding, staat daar iets over in het ouderschapsplan? Anders idd wat hierboven staat zelf een paar setjes kleding aanschaffen bij H&M of andere goedkopere winkel en zorgen dat ze de kleding weer aan heeft waarin ze kwam als je haar terugbrengt.
(been there done that helaas).

Het weekendje weg zou ik gewoon plannen, wie weet gaat de communicatie tegen die tijd een stuk beter. Sterkte in deze strijd (het is niet makkelijk, een ex die slecht of niet communiceert). Houd je vooral rustig en mocht ze afwijken van afspraken in het ouderschapsplan wijs haar hier dan op een rustige manier op en dat dit over jullie dochter gaat en niet over jullie "strijd".

Eppos

Eppos

21-08-2019 om 11:55

Op reis

Ik gaf mijn kinderen een leuke logeertas als verjaardagskado. Zo eentje op rolletjes met een leuke print. Maak er anders samen met kind een zaakje om te regelen van. Zo van: je komt hier elke twee weken, dan heb je wel een tas nodig voor de dingetjes die je meeneemt en mee terug neemt. Samen online of in een winkel kijken, en die krijgt ze dan cadeau. Komt ze de volgende keer neemt ze die mee met wat ze zelf mist (knuffel, dagboek ik noem maar wat). Ondertussen bekijk je welke maat ze heeft en ga je zelf een setje scoren en anders doe je dit ook lekker samen. Paar onderbroeken en sokken. Heb je dus gelijk een leuk klusje samen en waar ze ook zelf kan kiezen wat ze leuk vindt.

De tas is dan misschien gelijk hot item als jullie straks weekend weg gaan. Ik zou dit ook toch proberen aan te kaarten, desnoods per post inderdaad een uitnodiging. Niet gedoe over de kleren maken, je richten op dat leuke weekend weg.

In het begin bij dat mijn kind klein was en er omgang was communiceerden wij via schriftje. Met name omdat het toen nog een 1 jarige was over voeding en slapen of wat er voor bijzonders is gebeurd die dagen. Zo kun je ook in dit schrift met elkaar communiceren. Schriftje mee in de logeertas of persoonlijk overhandigen.
Je zou de eerstvolgende keer de uitnodiging erin kunnen schrijven en dit persoonlijk overhandigen als je kind weer terug gaat. Dan weet je zeker dat je het haar heb gegeven en je kunt nog zeggen er staat iets belangrijks in waar ik graag antwoord op zou krijgen.
Ik hoop dat er zo door je ex gezien wordt dat je het beste met jullie kind voor hebt. Dat jullie elkaar niet mogen is geen reden om nooit tijd te hebben laat staan je te blokkeren. Dan moet je iets verzinnen waardoor overleg wel mogelijk is. En daar is zij ook verantwoordelijk voor.

WIL80

WIL80

22-08-2019 om 08:06

Dank je wel

Dank je wel voor jullie tips.
Zal eens kijken en wie weet in de toekomst of het beter gaat.

Het kan toch wel eens voorkomen dat er bijvoorbeeld een familieweekend tussendoor komt. Lijkt me dan helemaal niet problematisch hieraan mee te werken. Ik kreeg van de week van de huidige vriendin van mijn ex door wanneer zij van plan zijn met de kinderen naar het buitenland te gaan. Superleuk voor de meiden!
Ik ga dan echt niet kijken of het dan in 'mijn week/weekend' valt. Ik hoop dat dit in de toekomst ook zo voor jou gaat werken. Je ex dupeert je kind hier ook mee door geen medewerking te verlenen aan een gezellig familieweekend. Je hoeft geen hotline met elkaar te hebben, maar dit soort dingen moeten bespreekbaar zijn.

Bij mij was het in het begin van de scheiding ook echt wel anders hoor. Meneer zat om de haveklap in het buitenland (terwijl vastgelegd was dat dit alleen werkgerelateerd mocht zijn en hij dus de weekenden dat hij de kinderen had, er ook daadwerkelijk zou zijn voor ze), wilde elke feestje aflopen etc.
Ik moet zeggen dat nu er een vriendin is, ik het meest met haar communiceer en het iets beter gaat met al het plannen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.