Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Moeite met nieuwe partner

Ik heb sinds 10 maanden een nieuwe vriendin en co ouderschap met Mn ex.Nu geeft onze dochter van 12 aan dat ze niet op haar gemak is als ze bij ons thuis is.Ze heeft bij haar moeder aangeven de weekende niet meer bij mij te zijn.Wij doen er alles aan om het haar naar de zin te maken met uitstapjes enz.Zij was vroeger papas kindje en misschien vind ze het moeilijk mij met haar te zien.Maar ook ik moet verder in het leven,alleen ben ik bang dat ik ze zo steeds verder kwijt raakt.Bij haar moeder en vriend heeft ze het naar haar zin,hij geeft haar veel aandacht maar bij ons lukt het niet.

Weekend

Misschien is het gewoon het probleem dat pubers vaak niet meer willen wisselen van locatie. Ze hebben een vaste stek thuis en gaan zich met hun eigen agenda bezig houden. Daar pas je dan niet meer in.
Ik zou proberen om andere afspraken met haar te maken.
Hopelijk wonen jullie niet ver uit elkaar, dan kun je bijvoorbeeld afspreken dat ze door de week een keer komt eten, of je gaat met haar mee naar sport of muziek of zo. Zaterdags haal je haar op als ze wedstrijden heeft. Zoiets.
Ze is al 12. Ik denk dat je er in elk geval met haarzelf een goed gesprek over kunt hebben. En vertellen dat je haar mist en wat jullie kunnen doen om het contact goed voort te zetten.

Brunette

Brunette

30-05-2019 om 02:46

Ik begrijp je dochter helemaal

Toen mijn ouders uit elkaar gingen, was ik vijftien. Ik ging bij mijn moeder wonen. De nieuwe vrouw van mijn vader was tijdens mijn bezoekjes veel te dominant aanwezig en nam vaak het gesprek over. Uit interesse of om het gesprek op gang te houden (mijn vader viel weleens stil) maar ik vond het hoogst irritant dat zij tussen het contact zat. Ik respecteerde haar als aanhangsel van mijn vader maar was altijd blij als hij en ik bijvoorbeeld samen gingen wandelen zonder haar erbij. Ik was echt een vaderskind, ik was dol op hem, maar de relatie vader-dochter is mede door haar toedoen flink verwaterd. Hij had er later veel spijt van dat het zo is gelopen en zelf vind ik het ook jammer.

Mijn eigen dochter was twaalf toen ik een nieuwe vriend kreeg. Zij vond hem maar niets, niet alleen uit voor de hand liggende jaloezie maar hij was ook haar type niet. Hij drong zich goedbedoeld veel te veel op en wilde een ideaal stiefgezinnetje opbouwen. Het heeft er mede toe bijgedragen dat ik het heb uitgemaakt, ik voelde me verscheurd in een soort driehoeksverhouding en ik koos voor mijn dochter. Als jij je vriendin te veel op de voorgrond zet, dan verknoei je de relatie met je dochter. Je dochter komt voor jou, niet voor haar. Op haar twaalfde denkt een kind niet "leuk voor mijn vader dat hij een nieuwe vriendin heeft" om vervolgens haar beste beentje voor te zetten. Kennelijk klikt het niet zo, dat is pech. In plaats van jaloezie of 'moeilijke leeftijd' kan het ook zo zijn dat je vriendin haar gewoon niet zo ligt.

Kun je niet alleen met je dochter op stap? Of dat je vriendin een deel van het weekend een uitstapje voor zichzelf plant zodat jullie een flink aantal uren het huis alleen hebben? Dat vindt je dochter vast veel fijner dan een dagje uit naar een geweldig pretpark met heerlijk eten en cadeaus maar dan wel met "dat mens" erbij. Natuurlijk is een liefdesrelatie belangrijk maar laat je dochter niet het gevoel krijgen dat ze op nummer twee staat.

Niet te snel

'Maar ook ik moet verder in het leven'

Maar niet ten koste van je dochter, toch? Die vriendin is er pas 10 maanden, wonen jullie al samen? Dan heb je je dochter eel flink voor het blok gezet.
Voorlopig dus terug naar het 1 op 1 contact met je dochter, en je vriendin is aan de beurt in de week dat je dochter bij haar moeder is.

weinig aan toe te voegen

Wat anderen al gezegd hebben, zorg er voor dat nieuwe partner er is als je dochter er niet is. En dan kun je een enkele keer misschien iets met zijn drieën doen.
Tuurlijk mag je verder gaan met je leven, maar ik neem aan dat je dochter onlosmakelijk aan je leven verbonden is. Als je een gescheiden ouder bent, dan heb je nu eenmaal beperkingen in de relatiesfeer. Daar kun je dan moeilijk over doen, maar beter denk je vanuit die beperkingen naar een goede oplossing.

Pennestreek

Pennestreek

30-05-2019 om 08:58

Begrijp ik het goed?

Je bent 10 maanden geleden gescheiden en hebt sindsdien ook een vriendin, en die is er ook als je dochter bij jou is? Het arme kind! Haar wereld staat op zijn kop, want haar ouders zijn uit elkaar, en als ze dan het weekend bij haar vader is, moet ze zijn aandacht delen met een mevrouw die ze niet kent. Verplaats je nou eens heel even in haar en ga je, als het muntje gevallen is, heel diep zitten schamen voor je opmerking dat JIJ ook verder moet in het leven. Nee, je dóchter moet verder in het leven, en daar heeft ze nu de volledige steun van haar beide ouders voor nodig, want zij heeft niet gekozen voor een scheiding maar moet er wel mee dealen.

Natuurlijk is het fijn als je na een scheiding weer nieuwe liefde vindt, maar die komt echt mijlenver achter je kind hoor. Jij bent de ouder, jij bent verantwoordelijk voor haar welbevinden en zij zou op de eerste plaats moeten komen. Zorg eerst eens dat jullie samen een stabiel gezin 2.0 worden. Dat is na 10 maanden echt nog niet het geval. Die vriendin kun je ook zien in de tijd dat je dochter bij haar moeder is, hou ze voorlopig lekker uit elkaar en geef ze allebei je aandacht voor 100%.

Parttime

Je nieuwe leven is dat je parttime ouder bent en parttime niet.
Het klikt niet met nieuwe vriendin. dan kun je je gaan afvragen, waarom het wel klikt met nieuwe vriend van moeder, maar daar zul je geen antwoord op krijgen. Misschien is nieuwe vriend van moeder minder in beeld, zowel letterlijk (minder uren thuis) als relationeel (neemt minder nadrukkelijk de rol van vader over.
Je nieuwe leven kan ook zijn dat je parttime ouder bent en parttime een nieuwe relatie hebt. Half samen leven is lastig en duur, maar je dochter wordt ouder, dingen gaan veranderen en je hebt inderdaad nog een heel leven voor je.
Stel je nieuwe vriendin komt alleen maar een keer samen eten als je dochter bij jou is, dan hebben zij de kans om aan elkaar te wennen en wordt je dochter er toch mee geconfronteerd dat je een nieuwe liefde hebt (waar zij zich ook aan zal moeten aanpassen).
Over 6 jaar is je dochter 18. dan ziet de wereld er heel anders uit.

Tsjo

Mijntje

Mijntje

30-05-2019 om 09:19

moeder ook

Nou nou Pennestreek: moeder heeft ook al een vriend en al eerder zoals ik het lees. En daar voelt het meisje zich kennelijk wel op haar gemak.
Het is sowieso confronterend een nieuwe partner voor een kind, dat ze beseft dat het nu echt nooit meer goed gaat komen tussen de ouders. Ze kan daar nu beide ouders een partner hebben niet meer op hopen.

Natuurlijk ga jij door met je leven, zorg er alleen voor dat je de 1 op 1 momenten behoud, dat je vriendin zich wat op de achtergrond houdt maar wel oprechte interesse. Niet voortdurend leuke dingen met z'n drietjes, maar jij alleen met je dochter. En een enkele keer vriendin alleen met je dochter. Ze moeten elkaar ook leren kennen, vertrouwen is er niet meteen.

Klassieke fout

Beste Christo, zoals ik het lees maak je de klassieke fout die heel veel verliefde (pas of daarom) gescheiden ouders maken: je zet jezelf centraal. Dat bevestig je voor mij ndoor te schrijven: 'Maar ook ik moet verder in het leven'. Is een relatie zo belangrijk voor je dat die definieert of je verder kunt in het leven? Ik hoop toch van harte voor je dochter en jou van niet.

Je hoeft echt niet om je dochter heen te leven om te snappen dat haar behoefte aan nieuwkomers anders is dan de jouwe. Vraag haar gewoon wat zij wil: Wil ze contact met jouw vriendin? En hoe? Waarschijnlijk heeft ze daar een prima antwoord op.

Je wilt vooral dat het plaatje voor jou klopt en optimaal is. Maar na een scheiding komt jouw kloppende plaatje voorlopig even op de 2e plaats. Jouw taak is om af te stemmen op je kind(eren) en daar ruimte aan te geven. Geloof me, er blijft meer dan genoeg ruimte over voor volwassen uitstapjes en fun zonder je kind(eren).

De grootste fout die je kunt maken is jouw wens nu doorduwen. Ik zie aan mijn puber(s) de gevolgen daarvan: weinig contact met hun vader die 'koos voor zichzelf', waarmee hij bedoelde dat hij koos voor een nieuwe liefde die hij vervolgens zijn kinderen oplegde. Klassieke fout en doodzonde, want als het vertrouwen en de band eenmaal geschaad zijn, is het moeilijk herstellen.

Ga op het ritme van je dochter en behoud het vertrouwen. Dan ontstaat er vanzelf ruimte voor anderen.

Oh, en ....

reken jezelf niet te snel rijk: meisjes gaan gemiddeld bij 22,7 jaar pas uit huis, aldus het CBS

Je zult het de komende 11 jaar samen met je dochter een voor beiden fijne vorm moeten geven.

Maar

je mag toch wel eerder al van een meisje verwachten dat zij snapt dat vader ook zijn eigen leven wil gaan leiden en dat het meisje niet meer afhankelijk van je is. In het begin wonen kinderen bij je, omdat ze nu eenmaal niet zelfstandig worden geboren. Maar ergens verandert dat en wonen ze bij je omdat dat het goedkoopste is of het gemakkelijkste. dan kun je andere afwegingen gaan maken. een meisje van 22 is geen afhankelijk kind meer. Als haar de woonsituatie niet bevalt (bijvoorbeeld omdat nieuwe vriendin er ook is) heeft ze andere opties. Dat heeft een meisje van 12 niet.

Tsjor

@Emma

@Emma

30-05-2019 om 10:20

Probleem

Kinderen zijn met zichzelf bezig en helemaal niet met jouw levensgeluk. Zet dat maar uit je hoofd. Beleef je fijne momenten met je nieuwe vriendin en investeer als de bliksem in de relatie met je dochter. Echt, je bent haar aan het verliezen! Het probleem ligt bij jou, de oplossing ook, niet bij je dochter. Als dat betekent dat jullie beter kunnen gaan latten dan betekent het dat.
Een stiefgezin heeft er gemiddeld vijf jaar voor nodig om te landen, àls het al landt, niet een paar maanden.

@Emma

@Emma

30-05-2019 om 10:23

Tsjor

Inderdaad, ik heb het over kinderen van 12, niet van rond de 20.

Blijft pijnlijk

Maar ik kan me voorstellen dat het voor Christo pijnlijk blijft dat de nieuwe relatie van moeder (andere vaderfiguur ook nog) geen probleem oplevert en geen wachttijd van 5 jaar.
Dat is slikken. Daar is geen goede verklaring voor te geven, iets klikt of het klikt niet. Inspanningen om het leuker te maken helpen meestal niet, want daar ligt het niet aan.

Tsjor

mirreke

mirreke

30-05-2019 om 10:48

Christo

Je zegt 'alleen ben ik bang dat ik ze zo steeds verder kwijt raakt'.

De oplossing is duidelijk: zeg je nieuwe vriendin vriendelijk dat je de weekeinden voorlopig alleen met je dochter doorbrengt. Je dochter komt voor jou en niet, zoals iemand hierboven al zei, voor jouw nieuwe vriendin.

Ja, jij mag ook verder met je leven. Maar je bent echt in de eerste plaats ouder met een verantwoordelijkheid. Daarnaast. Je dochter is er door de weeks niet. Dan kun je prima met je vriendin zijn.
Maar geef je dochter de aandacht die je verdient. En bovendien: kun je nou echt gelukkig zijn met je vriendin, als je ziet dat je dochter juist dan ongelukkig is?

En wees niet bang, je dochter zal heus bijdraaien, maar probeer dat niet af te dwingen. En een vriendin kan idd heel opdringerig aanwezig zijn, dus maak daar met haar afspraken over.

Je dochter gaat voor. Jij bent de volwassene die kan relativeren, en jij bent de volwassene die (samen met je ex) ging scheiden. Dat schept verplichtingen.

Probleem kleiner

Oh wacht, naar aanleiding van de reactie van Mirreke dacht ik: maar er is toch co-ouderschap? Maar het probleem zijn de weekenden. Dus ik vermoed dat dochter week op week af komt en dat vriendin er in de weekenden is.
Dat maakt het probleem kleiner: een weekend is vriendin er (dochter bij moeder), het andere weekend dan maar niet. Maar dan kan ze bijvoorbeeld op zondagavond mee komen eten (jullie koken samen, vriendin vindt het lekker, verplicht). en gaat ze weer na de afwas en de koffie. Zo blijft vriendin toch in beeld, kan dochter toch haar beklag doen over hoe stom ze is (maar misschien valt het dan mee) en misschien mag vriendin mee als jullie een keer een uitstapje hebben.

Tsjor

rustig aanpakken

zoals Tsjor als zegt beetje verdelen en klein en vooral rustig aanpakken. helemaal je vriendin wegzetten en je volledig wijten aan je dochter is slechts een tijdelijk oplossing.
zoals men hier al zegt je dochter moet en hoort op de 1ste plaats te staan, echter zal zij hoe dan ook zich moeten leren aan te passen en dit mag en kan je ook wel van je 12jarige dochter verwachten. geef haar wel de tijd en de ruimte en probeer zoiets als wat Tsjor zegt iets op de zondagavond voor een paar uurtjes doen.

was het een kind 5 jaar of zo dan zou ik het heel anders aanpakken, maar een 12jarige die straks zelf op de middelbare school ook zich gaat mengen met jongens (of meisjes) hier mag je best wat flexibiliteit van verwachten. probeer het vooral bespreekbaar te maken, met pubers is mijn ervaring dat je het best rechtdoorzee kunnen praten over het onderwerp en probeer dit te doen van beide posities en benoem hierbij bijvoorbeeld dat ook jij je flexibel moet/zal aanpassen als zij tzt een vriendje heeft die jou niet aanstaat als vader. probeer dit wel in echte gesprekken (telefoon dus ff weg te doen, geen korte ''tussen neus en lippen'' gesprekjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.