Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mooi interview met een rechter

Ik vind dit een hele mooie visie, die ik graag met jullie deel. Deze rechter werkt in de rechtbank waar wij ons vovo binnenkort hebben. We zouden een andere rechter krijgen, maar de zitting werd uitgesteld. Als we nu deze zouden krijgen, zou ik vertrouwen op zijn oordeel. Ook als dat voor mij niet (helemaal) uitpakt zoals ik het wil. Hij kijkt duidelijk naar het gehele plaatje met de kinderen als uitgangspunt.

Het zou de norm moeten zijn, maar ik denk dat wij allemaal weten hoe lastig het soms is om die helikopterview te bewaren en je niet mee te laten slepen door je eigen emoties en/of strijdlust van je advocaat. Ik zou willen dat wij onderdeel hadden kunnen zijn van die proef met familieadvocaten. 

https://www.bndestem.nl/breda/deze-brabantse-familierechter-helpt-al-veertig-jaar-ruziende-ouders-niet-elke-zaak-kan-ik-oplossen~ab8d3b94/

Gelezen, goed verhaal. Maar wat is volgens jou het bijzondere van zijn visie?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

06-03-2022 om 12:04 Topicstarter

Pippeltje schreef op 06-03-2022 om 11:59:

Gelezen, goed verhaal. Maar wat is volgens jou het bijzondere van zijn visie?

Ik denk dat er nog best wat rechters zijn, zoals die ene die hij benoemt, die er nog anders over denken. Maar wat ik vooral goed vindt, is dat er daadwerkelijk een proef loopt voor een andere aanpak. Het is zo'n ding waarvan je denkt: waarom komt er nu pas iemand met dat idee???? 

Ik vind het mooi dat hij daar onderdeel van is. Veel meer rechters met hen, gok ik, maar daar heb ik geen interview van gelezen dus daar valt niets van te delen. Deze man vindt niet alleen iets, hij zet zich er ook voor in. Én hij zit op een plek waar hij ook een wezenlijk verschil kan maken. 

Zeker mooi! Woon jij in die regio Mevrouw Krul? Misschien eens op zoek gaan naar die pilot in dat geval? 

Het bijzondere is denk ik dat die rechter verder kijkt dan zijn mandaat strikt genomen is. Daardoor komt hij er ook achter dat conflicten complexe achtergronden hebben: psychiatrische problematiek, geldproblemen, huisvestingsproblemen, en trekt hij daar dan kennelijk niet zijn handen vanaf. Ik denk dat de meeste rechters toch denken: met dit of dat onderliggende probleem kan ik niet zoveel. Dat moeten anderen maar doen. Als iedereen in de keten zo denkt, wordt er nooit wat opgelost. Hij houdt kennelijk langer vast en heeft eraan bijgedragen dat er een integrale aanpak komt. Dat vind ik echt wel bijzonder! 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

06-03-2022 om 14:45 Topicstarter

Mija schreef op 06-03-2022 om 14:17:

Zeker mooi! Woon jij in die regio Mevrouw Krul? Misschien eens op zoek gaan naar die pilot in dat geval?

Het bijzondere is denk ik dat die rechter verder kijkt dan zijn mandaat strikt genomen is. Daardoor komt hij er ook achter dat conflicten complexe achtergronden hebben: psychiatrische problematiek, geldproblemen, huisvestingsproblemen, en trekt hij daar dan kennelijk niet zijn handen vanaf. Ik denk dat de meeste rechters toch denken: met dit of dat onderliggende probleem kan ik niet zoveel. Dat moeten anderen maar doen. Als iedereen in de keten zo denkt, wordt er nooit wat opgelost. Hij houdt kennelijk langer vast en heeft eraan bijgedragen dat er een integrale aanpak komt. Dat vind ik echt wel bijzonder!

Precies wat jij schrijft! Ex en ik hebben te maken met cultuurverschillen en zitten beiden in een hele lastige situatie. Met de mediator kwamen we niet tot elkaar en toen bleef alleen nog strijd over (of alles opgeven). En dat gaat ten koste van iedereen, niet alleen de kinderen.

Na de vovo komt er natuurlijk nog een definitieve behandeling. Wellicht kan ik bij de zitting van de vovo dit artikel aanhalen. Het voelt alsof dit is waar ik steeds naar op zoek was. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

06-03-2022 om 15:54 Topicstarter

Mija schreef op 06-03-2022 om 15:07:

Dit is volgens mij de pilot waar het over gaat:
https://www.gezinsadvocaat.nl/
Achtergrond:
https://www.regio-hartvanbrabant.nl/nieuws/1222-pilot-met-gezinsadvocaat

Oh ja, thanks. Ik ga ze eens mailen. Wellicht dat ze na de vovo iets voor ons kunnen betekenen. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

06-03-2022 om 16:13 Topicstarter

Oh shit, net niet mijn regio. Dat is wel een domper. Maar misschien kan ik ze toch mailen en hebben ze ander advies voor mijn regio. 

MevrouwKrul schreef op 06-03-2022 om 16:13:

Oh shit, net niet mijn regio. Dat is wel een domper. Maar misschien kan ik ze toch mailen en hebben ze ander advies voor mijn regio.

Oh wat jammer Maar wie weet kunnen ze je verder helpen. Dat zou fijn zijn. Je kan wel wat hulp gebruiken. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

14-03-2022 om 11:00 Topicstarter

Mooi! De zitting werd uitgesteld. Inmiddels hebben we een nieuwe datum met een andere rechter. En jawel, het is deze meneer! Heel fijn, want ik had nog gebeld maar wij kunnen echt niet mee in de pilot. 

Wat een geweldig nieuws! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.