Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Na 2 jaar opeens contact



Hallo,

Ik zoek een vergelijkbare situatie met ouders die hetzelfde hebben meegemaakt want ik weet even niet wat ik moet doen.

Tijdens mijn zwangerschap wilde ex geen contact en is verhuisd naar het buitenland tijdens de zwangerschap. Er is geen erkenning geweest, gezag of alimentatie in welke vorm dan ook. Nu is onze zoon 2 jaar en wilt hij opeens contact wanneer hij terug is op vakantie hier in NL en vertrekt daarna weer naar het buitenland.

Onze zoon en ex hebben elkaar nog nooit gezien omdat ex nooit contact wilde.

Hoe moet ik hiermee omgaan? En nog belangrijker, moet ik er wel op in gaan? Ik vind dit namelijk erg lastig omdat ik wel vind dat mijn zoon een vader in zijn leven moet hebben en verdiend maar niet een vader die geen actieve emotionele band wilt opbouwen cq onderhouden.



Ik heb geen ervaring, ik heb wel juridische kennis en wil je even over de juridische situatie informeren. 

Ik begrijp dat deze meneer wel de biologische vader van je kind is, maar hem niet heeft erkend. Dat betekent dat hij volgens de Nederlandse regels geen vader is. Hij heeft niet de rechten en de plichten die bij het vaderschap horen. Als hij erkent, wordt hij juridisch vader. Dan heeft hij ook recht op omgang. 

Als hij nu omgang met je kind wil, is hij afhankelijk van jouw medewerking. Iemand die niet de ouder is heeft alleen maar recht op omgang met een kind als hij daar een duidelijke band mee heeft ("nauwe persoonlijke betrekking"). Daar lijkt me in dit geval geen sprake van. 

Het is dus aan jou om te bedenken wat je wilt. Maar als je op deze meneer niet zit te wachten omdat je er geen vertrouwen in hebt dat hij daadwerkelijk een band met je zoon wil opbouwen, dan zou je de omgang kunnen afwijzen.