Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Net nieuw huis gekocht en toen wou man ineens scheiden

Goedemorgen,

Ik heb een vraag, of eigenlijk wel meerdere, maar weet eerlijk gezegd niet goed hoe ik moet beginnen... dus bij deze alvast mijn excuses als mijn bericht wat rommelig is *bloos*

Om een lang verhaal even kort samen te vatten..
Mijn man en ik zijn (bijna) 13 jaar getrouwd en in het rijke bezit van 3 kinderen. Afgelopen week ging mijn man vanuit zijn werk ineens naar zijn vader, en bij thuiskomst laat in de avond werden mijn onderbuikgevoelens bevestigd.. hij wil scheiden... of zoals hij het zelf zei; "Ik zit de laatste tijd gewoon niet zo lekker in mn vel, en zie het niet goed komen tussen ons"
Onze relatie loopt al geruime tijd niet goed... Vele leugens qua financien en drinken tijdens het rijden, waardoor bij mij jaloezie en achterdocht onstond, wat hem vervolgens weer een opgesloten gevoel gaf omdat hij het gevoel had op zijn hoede te moeten zijn.


Radeloos87

Radeloos87

11-04-2020 om 11:47 Topicstarter

Vervolg

(Drukte per ongeluk al op versturen)

....
Dat gevoel van op zijn hoede te moeten zijn snap ik vanuit zijn kant natuurlijk heel goed, want ik ben dus idd erg achterdochtig geworden na al die leugens, maar dat geeft mij dan wel weer het gevoel dat hij bewust liegt...
Ik denk dat bij hem nu de wat mindere relatie, in combinatie met de crisis, en misschien al een beginnende midlifecrisis ons huwelijk de laatste druppel is geweest...

Maar goed, al met al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook geen toekomst meer zie in ons... hoe erg ik het ook vind, en ik sinds zijn mededeling continue met een knoop in mijn maag rondloop en ik 7 kleuren... uhm... je snapt um vast , ik me er ergens heel in de verte ook wel een beetje bij neer kan leggen...

Nu zit ik alleen dat het nu op dit moment een beetje heel erg kak uitkomt (niet dat het ooit goed uitkomt natuurlijk)...

Wij hebben namelijk afgelopen oktober een huis aangekocht, waar wij aankomend september pas de sleutel van krijgen. Ondertussen hadden wij zo ruimte om ons huidige huis op de knappen en in de verkoop te zetten.
Dit was voor komende week de bedoeling..

Maar goed, letterlijk gezien hebben wij nu tijdelijk 2 huizen...
Nu is het dat wij het nieuw aangekochte huis dus weer direct zullen moeten verkopen (met pijn in mijn hart omdat de kinderen er al maanden naar uitkijken), maar nu is mijn grote vraag..
KAN en MAG dat wel als de oude bewoners nog in het huis wonen?
Zou ik gewoon met de huidige bewoners mogen overleggen of ze het erg vinden als ze nog een keer kijkers binnen moeten laten? Maar dan dus namens ons?
Ik ben bang dat als wij wachten met verkopen tot september, de markt weer wat is ingezakt waardoor wij met een restschuld blijven zitten...
En aangezien in zelf geen inkomen heb, en een stekje zal moeten gaan zien te vinden via de woningvereniging voor mij en mn 3 kinderen (ondanks dat ik theoretisch gezien veel goedkoper zal zitten in onze huidige woning, maar ik geen geld heb om mijn man uit te kunnen kopen),is een schuld door de verlies op een woning uiteraard het laatste waar ik een nieuwe start mee zou willen maken...

Aangezien door deze huidige corona situatie ik helemaal 24/7 met de kinderen zit, heb ik nog met niemand iets kunnen bespreken... zelfs niet met mn eigen moeder...
Ik hoop dus iemand hier misschien in een zelfde situatie zit (of heeft gezeten) antwoord kan geven op wat ik nou het beste kan doen...

Er gaan wel duizend dingen door mn hoofd en weet van voren niet waar ik van achter moet beginnen...
Tis gewoon zo piep allemaal.. de oudste die nu op een rare manier groep 8 af moet sluiten en komend schooljaar het voorgezet tegemoet gaat, een dochter die na een moeilijk groep 3 nu groep 4 tegemoet gaat, en de jongste die nu naar groep 3 gaat... en dan moet ik ze binnenkort ook nog vertellen dat niet alleen het nieuwe huis niet doorgaat, maar ook hun papa en mama gaan scheiden...
Heb nog nooit zo hard gefaald tegenover mijn kinderen

Hoop dat iemand me kan helpen aan goed advies...

Groetjes
Een radeloze moeder

Marie

Marie

11-04-2020 om 12:12

Overdracht al geweest?

Wat een vervelende situatie,
Over het huis. Heeft de overdracht al plaatsgevonden, of is er alleen nog maar een voorlopig koopcontract? Want dan kunnen jullie wellicht - na betalen van boete - nog van de koop afzien?

Marie

Marie

11-04-2020 om 12:13

Falen

Waarom faal jij tegenover je kinderen?
Lijkt mij dat dat je man is?

Radeloos87

Radeloos87

11-04-2020 om 14:30 Topicstarter

Re: overdracht

@Marie
Bedankt voor je reactie

De daadwerkelijke overdracht is pas as september.
We hebben dus alleen een voorlopig koopcontract, met bankgarantie.
Echter betreft een boete vaak 10% van de aankoopprijs (Wat dus het bedrag van onze bankgarantie is), wat niet in verhouding staat tegen de kosten die een nieuwe verkoop met zich meebrengt. Sterker nog, het huis is in de afgelopen 6 maanden misschien zelfs wel iets in waarde gestegen, waarmee je de kosten van de verkoop misschien net kan dekken... is nu zo mijn gedachte in elk geval..
Ik ben bang dat als wij wachten tot we de sleutel in handen hebben, de woning weer in waarde is gezakt nu met de verwachte crisis, en we dan nog met een veel groter probleem zitten...

Maar goed, ik hoop vooral dat het juridisch gezien ook mag.. een woning verkopen die nog niet eens officieel in ons bezit is...
Vandaar dat ik nieuwsgierig ben of hier misschien iemand is die in eenzelfde situatie heeft gezeten en mij verder kan helpen...

Wanneer is een huis jouw huis

Ik ga even niet in op de bijdrage van Marie, die meent even te moeten benoemen wiens 'schuld' het is. Het belangrijkste is dat Radeloos87 ook geen heil meer ziet in de relatie.als beiden hetzelfde standpunt delen kom je verder. De radeloosheid zit in het gegeven dat Radeloos87 geen inkomen heeft en wel een woning wil voor haarzelf en de kinderen. Dat is een groot probleem.
Een huis is pas jouw huis als je het gekocht hebt (koopakte), niet als je hebt aangegeven dat je het wil gaan kopen (voorlopige koopakte). Je kunt het navragen bij de Vereniging eigen Huis of bij het juridisch loket om het zeker te weten. Maar ik denk dat het niet kan.
Bovendien ben je jezelf rijk (en arm) aan het rekenen met geld uit een onbestemde toekomst. Gaat de woningprijs wel dalen? Is het huis nu al meer waard dan wat jullie ervoor hebben geboden? Elke koop/verkooptransactie brengt kosten met zich mee, dus wat je er netto mee zou verdienen of op zou verliezen is nu moeilijk te voorspellen. ik zou me, op zo'n korte termijn, niet rijk rekenen.
Het kan zijn dat in het voorlopige koopcontract een ontbindende voorwaarde staat: als je de financiering niet rond krijgt. Als je nu naar de bank gaat en eerlijk vertelt dat jullie op het punt staan om te gaan scheiden, dan denk ik dat de bank geen financiering geeft voor een nieuwe woning. Dan heb je de financiering niet rond en kun je van het voorlopige koopcontract af komen. Volgens mij zelfs zonder kosten, maar dat weet ik niet zeker.
En anders zou je een eventuele boete (niet mals, maar wel een uitweg) voor lief moeten nemen en die betalen uit de overwaarde van je huidige woning.
Daarna kun je met je aanstaande ex-man bespreken of hij in de woning wil blijven (eventueel met de kinderen) of dat jullie de woning gaan verkopen en dat je allebei de helft van de restwaarde krijgt.
Ondertussen zou ik me toch maar snel inschrijven bij de woningbouwvereniging en een andere manier verzinnen om geld te verdienen.

Tsjor

Ik vermoed dat het wel kan

Verkopen kan denk ik juridisch wel, je kan alleen nu niet leveren. En voorlopig koopcontract is vziw niet voorlopig, daar vloeien ook verplichtingen uit voort.
In de praktijk is verkopen wel lastig omdat je inderdaad voor de bezichtigingen afhankelijk bent van de huidige bewoners. Vraag het inderdaad even na bij Eigen Huis. Maar ik denk dat het in principe niet onmogelijk is.

Groeten,

Temet

Temet

Stel je iets anders voor: mag ik alvast gaan verbouwen in het huis waarvan ik een voorlopig koopcontract heb? Nee toch? Je krijgt de sleutel niet eens. Je kunt toch niet iets gaan verkopen dat nog niet van jou is?

Tsjor

Flavia

Flavia

11-04-2020 om 17:07

Lastig

verkopen van het nog niet geleverde huis zal lastig worden omdat je voor je kunt verkopen het eigendom moet aantonen. Dat is al bij het aanmelden bij een makelaar.

Als er tussen nu en het moment van overdracht naar jullie wat gebeurt met het huis is dat voor risico van de huidige eigenaren, maar jullie hebben dan naar jullie kopers geen onderpand en de huidige eigenaren zijn niets naar jullie verplicht.

Jacquel

Jacquel

11-04-2020 om 17:31

Geen twee huizen

'letterlijk gezien hebben wij nu tijdelijk 2 huizen'

Nee, jullie hebben letterlijk gezien 1 huis, nl. jullie huidige huis. Van het toekomstige huis heeft nog geen overdracht plaatsgevonden en ik neem aan dat jullie ook nog geen hypotheek daarover betalen.

Je kunt niet iets verkopen wat pas in de toekomst je eigendom wordt. Dat zou een heel raar koopcontract opleveren met degenen die van jullie dat tweede huis gaan kopen en jullie kunnen ook bepaalde garanties niet geven (wat bv. als de huidige eigenaren/bewoners een heftige lekkage veroorzaken die de waarde van het huis aantast).

De enige oplossing die ik zie: ga in overleg met de huidige eigenaren/bewoners en vraag of zij hun huis opnieuw in de verkoop willen zetten. Met een beetje geluk levert dat meer op dan wat jullie zouden betalen. Vraag of ze dan willen afzien van de boete die jullie zouden betalen. Of spreek af dat jullie het verschil betalen tussen de boete en het positieve verschil tussen wat jullie zouden betalen en wat de nieuwe kopers betalen. Dit is i.m.o. de enige manier om het juridisch helder te houden.

Voorwaarde

Maar die voorwaarde van financiering kan toch ook behulpzaam zijn? Zo is de verkoop van mijn huis ooit afgeketst, omdat de nieuwe kopers (voorlopig koopcontract met voorwaarde, dat hun huis werd verkocht) hun huis niet verkocht kregen, omdat de nieuwe koper van dat huis (ook voorlopig koopcontract onder voorwaarde van financiering) plotseling een BKR-registratie bleek te hebben voor een lening op zijn pasaangeschafte auto.
Het moet dan wel binnen een in het contract vastgestelde termijn zijn, het kan zijn dat die termijn al is verstreken.

Tsjor

Jacquel

Jacquel

11-04-2020 om 18:03

Dan moet die voorwaarde wel in het contract opgenomen zijn

TS heeft het huis in oktober 2019 gekocht. Doorgaans zit er een limiet aan de geldigheid van een ontbindende voorwaarde. Bij een financieringsvoorwaarde is dat ca. een maand.

Als de nieuwe kopers van Tsjors huis onder de verkoop uit konden omdat ze hun eigen huis niet verkocht kregen, dan is die voorwaarde uitdrukkelijk in het voorlopig koopcontract opgenomen.

TS doet er inderdaad goed aan om het contract nog eens heel goed door te (laten) lezen.

Lijkt me sterk

Dan zou je op zijn minst de 'niet-zelf bewoningsclausule' moeten opnemen. Je weet dan immers niet wat de gebreken zijn en hoe het is om in die wijk te wonen?

Hoe wil je verkopen?

Hoe wil je bekend maken, dat je dat huis wil gaan verkopen tegen een hogere prijs dan waarvoor je het zelf zou willen kopen? Nee, ik zie het echt niet zitten.

Tsjor

Tsjor

Juridisch kan je wel degelijk iets verkopen dat niet van jou is. Ik kan jou nu ook 3 miljoen mondkapjes verkopen. Dat is een rechtsgeldige koopovereenkomst. Vervolgens zal blijken dat ik wanpresteer want ik kan die mondkapjes niet leveren.
Sterker, er worden voortdurend dingen verkocht die de verkoper zelf nog niet heeft (ik zit nu ook al een tijd op een tas te wachten die bij nader inzien toch even niet leverbaar was - maar die overeenkomst staat nog steeds).

Het is denkbaar dat TS die woning verkoopt, als ze die pas hoeft te leveren nadat die woning aan haar geleverd is, is er niks aan de hand.

Het is een apart idee en er zijn praktische hindernissen, maar ondenkbaar is het denk ik niet.

Groeten,

Temet

Adelaide

Adelaide

11-04-2020 om 20:40

Vraag eerder gesteld

Ik kan me herinneren dat een aantal jaren geleden hier dezelfde vraag is gesteld. Ook iemand die hun huis met voorlopig koopcontract wilde verkopen.
Maar mij lijkt dat het niet kan, hoewel jurist Temet betere argumenten heeft voor het tegendeel van mijn bewering.
Al zou ik als koper nooit een huis kopen in deze constructie.

Het huidige huis.

Het nieuwe huis is in Oktober aangekocht, jullie huidige huis staat nog niet in de verkoop. Jullie hadden dus verwacht dit binnen 4 maanden te kunnen verkopen? Ook was er niet genoeg reserve voor de 10% boete uit eigen middelen, daarvoor is een bankgarantie afgesloten.

Ik zou nu op de eerste plaats gaan overleggen met een makelaar, om met spoed jullie huidige woning te gaan verkopen. Lukt dat niet, dan ben je misschien gedekt door de ontbindende voorwaarden.
Aankoop nieuwe woning als huidige woning is verkocht, mits dat dit in de ontbindende voorwaarden is verwerkt. Dat neem ik aan omdat het, buiten de scheiding om, sowieso anders een risicovolle aankoop is geweest.
Eventuele kopers van jullie woning hebben ook 6 tot 8 weken de tijd om hun financiƫring rond te krijgen, persoonlijk vind ik dus jullie marge van een paar maanden om jullie huidige huis te verkopen erg kort.

Het is niet zo dat ontbindende voorwaarden alle risico's voor jullie dekken. Als je bijvoorbeeld pas op het laatste moment je huis in de verkoop doet heb je er niet alles aan gedaan om aan je verplichtingen te voldoen. Evengoed gaat het je dan die 10% boete kosten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-04-2020 om 23:07

Nou Wil

Nu neem je wel grote stappen.

Als je een huis koopt en je oude huis is nog niet verkocht moet je kunnen aantonen dat je een behoorlijke tijd dubbele laste kunt dragen.

Wat ik echter niet begrijp is waarom het nieuwe huis verkocht moet worden. Het is toch op 1 salaris gekocht dus waarom kan je man er niet in gaan wonen?

Ginny Twijfelvuur.

"Als je een huis koopt en je oude huis is nog niet verkocht moet je kunnen aantonen dat je een behoorlijke tijd dubbele laste kunt dragen."

Eigenlijk ken ik alleen mensen waar deze constructie een enorme molensteen om hun nek werd. De ontbindende voorwaarden zijn niet altijd ontbindend. Je moet aantonen dat je er alles aan hebt gedaan om de huidige woning te verkopen.
Even snel verkopen valt vaak tegen in de praktijk, vooral als er een minimale verkoopprijs uit moet rollen om het nieuwe huis te kunnen financiƫren. Gelukkig is er voor de verkopende partij die bankgarantie, geen toevallige bijkomstigheid.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2020 om 00:55

Ja maar Wil

Ik heb het niet over ontbindende voorwaarden. TO overigens ook niet, dus waar haal je dit nu vandaan?

Ginny

#5

Hier weegt TS de kosten van de 10% boete af tegen de kosten van een snelle verkoop van de nieuwe woning.

Flavia

Flavia

12-04-2020 om 05:57

huidige eigenaar

Alles valt of staat met de huidige eigenaren.
Die hebben een overeenkomst met jullie. Zij hoeven niet mee te werken aan een verkoop door jullie. (zit er een speculatiebeding in je contract? Kun je wel in zo'n korte tijd na aankoop verkopen?)

Flavia

Flavia

12-04-2020 om 06:05

Wil

Het is een voorlopig koopcontract, de ontbindende voorwaarden zijn na zo lang wel verlopen waarschijnlijk.
Alleen de levering heeft nog niet plaatsgevonden.

De bankgarantie / waarborgsom zal mogelijk al wel op de rekening van de notaris staan aangezien deze meestal vrij snel na het verlopen van de ontbindende voorwaarden bij de notaris moet staan.

Ook een oplossing

'Wat ik echter niet begrijp is waarom het nieuwe huis verkocht moet worden. Het is toch op 1 salaris gekocht dus waarom kan je man er niet in gaan wonen?'
Zij het dat niet de hele overwaarde van het oude huis mee kan gaan, maar slechts de helft. De andere helft zal naar Radeloos87 moeten gaan. Bovendien zal zijn beschikbare inkomen lager zijn als hij alimentatie moet gaan betalen. Nu is dat ook zo als er een scheiding komt en de oude woning is nog in hun bezit.
Voordeel: de kinderen zouden dan toch in het nieuwe huis kunnen wonen, maar Radeloos87 heeft dan geen woning. Volgens mij is daar geen andere oplossing voor, dan dat ze zich snel inschrijft voor een sociale huurwoning.

Tsjor

Flavia.

Alleen de 3 dagen wettelijke bedenktijd zijn verstreken, ontbindende voorwaarden blijven van kracht tot je bij de notaris hebt getekend.

Er is geen grijs gebied tussen een voorlopig - en definitief koopcontract. Het grijze gebied zijn de ontbindende voorwaarden.

Nee hoor Wil40

Ontbindende voorwaarden zijn gekoppeld aan een termijn. Is de termijn verstreken, dan kun je alleen nog van de koop afzien als je de boete betaalt.

Flavia

Flavia

12-04-2020 om 09:20

Wil

Onbindende voorwaarden kunnen allerlei looptijden hebben en hoeven niet perse tot overdrachtsdatum te lopen.

Naast de meest voorkomende ontbindende voorwaarden: bouwkundige keuring en financiering kun je er van alles in zetten. Ook bijvoorbeeld een voorbehoud op verkrijging bouwvergunning voor een aanbouw of verbouw bij een monumentale woning.

Zo'n NVM contract is een basis maar kun je naar eigen wens aanpassen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2020 om 09:45

Ontbindende voorwaarden

Gelden meestal maar een paar weken, dus de kans dat TO daar nog iets aan heeft is erg klein.

En Tsjor, je hebt gelijk. Het zal wel te maken hebben met een evt. overwaarde die nu niet in het nieuwe huis gestopt kan worden. Meestal krijg je daar van de bank een bepaalde tijd voor. In onze hypotheek is een overbrugging van een jaar opgenomen, na start van hypotheek. Dat zou hier dan oktober 2021 zijn.

Eigenlijk moet TO met de hypotheekadviseur en de makelaar gaan praten. Die kunnen het beste advies geven.

of samen

In elk geval samen met hypotheekadviseur en makelaar gaan praten. Het oplossen van het probleem van twee woningen is deels een probleem van Radeloos87, zij is ook aansprakelijk voor de hypotheek. Maar haar grootste probleem is toch: zelf onderdak zoeken.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-04-2020 om 09:54

Ja samen

En als dat niet lukt, alvast alleen.

Ontbindende voorwaarden.

Ja, die zijn gekoppeld aan een termijn. Hoe lang dat is ligt aan de clausule's die zijn opgenomen. Ik zeg toch nergens dat dit niet zo is? Ik waarschuw juist dat ze niet meer onder de aankoop uitkunnen. Zelfs als de clausule er in is verwerkt dat de aankoop pas definitief is na verkoop eigen woning dat dit al lastig gaat worden. Ze hebben hun huidige woning nog niet eens aangeboden voor verkoop.

Het voorlopige koopcontract is bindend tot de overdracht, dat houdt niet in dat 100% van de termijnen per clausule nog niet zijn verstreken.
En ja, daar kan van alles instaan, maar blijkbaar geen clausule's waat TS iets aan heeft, ze voorziet grote problemen, en ja, die heeft ze.
Ook al kan je langere tijd de dubbele lasten dragen, dan nog is er een probleem bij scheiding en kinderen. Je inkomsten en uitgaven kloppen niet meer.

Ik schrijf in #17 al dat ze contact moeten opnemen met de makelaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.