Echtscheiding en erna

muizemeis
10-12-2010 om 12:19
Nieuw rijbewijs aanvragen
Op mijn nog niet zo oude rijbewijs staat mijn naam en dan echtgenote van(ev) en dan de naam van mijn man. Ben ik wettelijk verplicht om gelijk met de scheiding een nieuw rijbewijs aan te vragen, of blijft hij evengoed nog geldig. Zou niet willen dat ik de geldigheid verspeel en straks een nieuw rijbewijs moet gaan halen.
Muizemeis

Vic
10-12-2010 om 12:31
Hoeft niet
Ik heb nog steeds een rijbewijs met exmansnaam. Ben al 8 jaar gescheiden en komend jaar moet mijn rijbewijs verlengd worden.

Yura
10-12-2010 om 13:33
Weet niet of dat nog steeds zo is
maar toen mijn schoonzus na haar scheiding een nieuw rijbewijs aanvroeg, stond er ipv e/v nu g/v (gescheiden van), hoe lang blijven ze dat volhouden dan en wat als je meerdere malen gescheiden bent? Ze is inmiddels weer getrouwd, ben benieuwd of er nu op haar rijbewijs e/v X, g/v Y komt te staan, gelukkig is ze niet Elizabeth Taylor, heb je een extra groot rijbewijs nodig.

amk
10-12-2010 om 15:12
Zelf aangeven
dat kun je zelf aangeven hoe je op het rijbewijs en andere officiele documenten genoemd wilt worden.
Ik heb uberhaubt nooit de naam van mijn echtgenoot ergens opgehad.

Rosase
10-12-2010 om 16:42
Je mag tegenwoordig kiezen, denk ik
Heb laatst mijn paspoort verlengd en kreeg de vraag of ik de e/v vermelding er nog op wilde. Neem aan dat dat ook geld als het om je rijbewijs gaat en ook als het om een g/v vermelding gaat.
Ik vond de Elisabeth Taylor vergelijking overigens erg grappig. Snap ook niet waarom ooit iemand een g/v vermelding zou willen maken. Wat is dit toch soms een man-georienteerd land zeg.

Bloem
11-12-2010 om 09:53
Je mag kiezen.....
Heb op die afdeling van de gemeente gewerkt. Je mag zelf kiezen of je de e/v, g/v of w/v erop wilt. Overweging om de g/v erop te laten zetten kan zijn dat je kinderen hebt die die naam dragen. Mocht je met die kinderen naar het buitenland gaan, dan kan het handig zijn dat jullie passen hebben met dezelfde naam. Dit gebruik kun je doen tot je hertrouwd.

Gemeente ambtenaar
11-12-2010 om 10:45
Niet nodig.
Het is inderdaad niet nodig om een nieuw rijbewijs aan te vragen. Of je moet ernstige problemen hebben met de naam van je ex nog een aantal jaren op je rijbewijs. Als je rijbewijs vernieuwd moet worden laat je de vermelding er gewoon af. Bij de aanvraag wordt (als het goed is) gevraagd hoe je je naam vermeld wilt. Persoonlijk vraag ik het nooit bij mensen die gescheiden zijn, of de vermelding g/v moet ook op het vorige rijbewijs staan. Voor een paspoort valt het te overwegen om de naam van je ex te vermelden, in verband met kinderen die zijn naam dragen. Hoewel je ook een uittreksel, waarop de namen van de ouders vermeld staan, kan meenemen op vakantie.

Bloem
11-12-2010 om 12:15
Klopt, maar.....
....zo'n akte/uittreksel kost ook weer geld, officieel mogen die niet ouder zijn dan een half jaar om als geldig document te gelden en het handigst is dan ook nog een internationale versie ivm de taal.
Overigens heb ik in praktijk nooit gehoord van problemen met kinderen die met de moeder (met een andere naam) mee op vakantie gingen. Jij wel?

Gemeente ambtenaar
11-12-2010 om 12:30
@ bloem
Het klopt dat een uittreksel geld kost, maar sommige vrouwen hebben er liever wat geld voor over, dan 5 jaar lang met de naam van hun ex in het paspoort rond te lopen, denk ik...
In mijn dagelijks werk heb ik het meegemaakt dat mensen die met de kinderen naar Suriname wilden reizen, een geboorte akte moesten overleggen om aan te tonen dat het werkelijk hun kind was. Er is al eens een draadje op dit forum over geweest en daaruit bleek dat het vaker voor komt als we denken.

amk
11-12-2010 om 13:52
Ja idd bij de paspoortcontrole
in Kaapstad heb ik de verklaring van mijn ex mogen tonen om te bewijzen dat ik idd met onze dochter op vakantie kon.
Maar dat was gewoon een geschreven verklaring op een kopie van zijn en dochterspaspoort. Met een stempel van een bevriende notaris.

Tihama
11-12-2010 om 21:05
Ik heb geen ex, maar mijn kinderen hebben wel de achternaam van hun vader. Die heeft namelijk bij ons huwelijk zijn eigen naam gehouden, net zoals ik. Om die reden hebben wij allebei de kinderen op ons paspoort staan. In de toekomst als de kinderen een eigen paspoort hebben, zal ik voor de zekerheid ons trouwboekje meenemen, want anders kan ik inderdaad lastige vragen verwachten. Hoef je dus niet eens voor gescheiden te zijn.
Tihama

amk
11-12-2010 om 21:31
Tihama
in dat geval reis je meestal als gezin samen. En dat roept veel minder vragen op.

Tihama
11-12-2010 om 21:53
Risico
Meestal reizen we samen, maar ik hou er altijd rekening mee dat er iets kan gebeuren waardoor we gescheiden terug zouden moeten. Vandaar die zekerheid.
Tihama

Nasha 1st
11-12-2010 om 22:24
Wel problemen
als je kind een andere achternaam heeft dan jij. Onlangs ging een kennis van mij met haar zoon naar Londen. Ze is netjes getrouwd, maar heeft haar meisjesnaam gehouden. Haar zoon heeft de naam van paps. En het heeft heel veel moeite gekost, ondanks een brief van papa, om Engeland in te komen....
misschien is het afhankelijk van het land?

Bloem
11-12-2010 om 22:40
Jawel,,,,
....er zijn landen die een verklaring vragen, omdat ik niet meer op de afdeling werk kan ik het niet meer opzoeken. Maar bij mijn weten waren dat (toen) geen standaard vakantielanden. Zou nu anders kunnen zijn. Maar dat stond sowieso los van de vermelding in het paspoort, het ging dan ook om expliciete toestemming van de andere ouder om te reizen met het kind.
Ik heb het de mensen wel altijd voorgelegd, dat het handig kon zijn om een zelfde naam te kunnen aantonen en dat een tweede optie was om een internationale geboorteakte mee te nemen. Veel mensen kozen toch voor 'veiligheid' en kozen het een danwel het ander. Maar ik heb over/van degenen die anders kozen nooit van problemen gehoord, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er nooit iemand problemen heeft gekregen.
Het vervelendste wat ik op dat gebied gezien heb is dat een gezin onderweg het paspoort van een minderjarige was kwijtgeraakt en het vliegtuig niet op mocht. Aangezien er voor minderjarigen geen nooddokumenten worden aangemaakt op de luchthavens (het waarom lijkt me duidelijk) moesten die mensen terugkomen, aangifte doen van vermissing, een paspoort aanvragen, noodkosten betalen en omdat het eind van de dag was dat de aanvraag werd gedaan, duurde het ook nog tot 'overmorgen' voor het er was. En toen konden ze alsnog het vliegtuig nemen, moet een lieve duit gekost hebben.

muizemeis
12-12-2010 om 11:31
Gelukkig
Heb ik voorlopig geen plannen naar het bitenland te gaan, maar ik hou het in mijn achterhoofd
Muizemeis

Tijgeroog
12-12-2010 om 12:47
Naam houden?
Ik heb na m'n huwelijk wel de naam van m'n man "aangenomen", maar dat heeft echt geen gevolgen voor m'n paspoort hoor. Daar staat gewoon m'n meisjesnaam op, dat blijft tenslotte m'n officiele naam. Maar... Ik heb wel "ev ..." (echtgenoot van) op m'n paspoort en rijbewijs laten zetten. Dat staat bij m'n man ook op z'n id's.

Gemeente ambtenaar
12-12-2010 om 18:56
@ tijgeroog
Ehhh.... beweert er iemand dat je na een huwelijk officieel de naam van je man aanneemt dan? In de Gemeentelijke Basis Administratie blijft in bijna alle gevallen je eigen naam (meisjesnaam) gehandhaafd.
Een uitzondering zijn landen (bv na een huwelijk gesloten in Turkije) waar je officieel de naam van je man kan verkrijgen.

Tihama
12-12-2010 om 21:43
Echtgenote van
Dat staat dus niet in mijn paspoort. Toen we trouwden, kreeg ik 3 opties om aangeschreven te worden door de overheid
1. Alleen mans naam
2. Mansnaam-eigennaam
3. Alleen eigennaam
Ik koos voor 3 en toen zei de ambtenaar: maar dan komt er in uw paspoort ook niet te staan 'echtgenote van'. Toen ik zei dat ik dat ook helemaal niet wilde, vroeg ie of ik wel zeker wist dat ik genoeg van mijn man hield om met hem te trouwen....
Maar in mijn paspoort staat dus alleen mijn eigen naam.
Ik heb destijds begrepen dat dit dus samenviel met het feit dat ik niet aangesproken wil worden met de naam van mijn man. Hij is trouwens ook heel dwars: hij wil OOK zijn eigen naam houden
Tihama

Gemeente ambtenaar
12-12-2010 om 22:19
Tihama-even iets rechtzetten
Wat een hork van een ambtenaar, maar dit even terzijde....
Er is een wezenlijk verschil tussen de AANSPREEKnaam en de naam zoals vermeld in de GBA. In de GBA staat een vrouw (bijna) altijd geregistreerd onder haar meisjesnaam; de aanspreeknaam wordt gebruikt in geval van correspondentie vanuit de gemeente, overheid, etcetera.

Tihama
12-12-2010 om 23:19
Aanspreekvorm/aanschrijfvorm
Ja, dat begreep ik toen ook al. Dat het ging om aanspreek/aanschrijfvorm. Maar ik wil niet aangesproken/aangeschreven worden met de naam van mijn man. Ik wil gewoon mijn eigennaam.
Heel simpel.
Tihama

Tijgeroog
13-12-2010 om 09:13
Gemeente ambtenaar
Nee, maar er wordt wel steeds gezegd dat mensen een verklaring van hun man of een trouwboekje mee nemen naar het buitenland, "*want* ik heb m'n eigennaam aangehouden." Ik wilde dus even laten weten dat dat voor je paspoort helemaal niets uit hoeft te maken.
Waar wij dan wel weer wat boos over zijn (maar zo wordt het wel erg ot ): ik heb het paspoort van m'n man nog eens bekeken en daar staat nu niet meer op dat hij met mij getrouwd is. Bij mij staat het er nog wel op. Bij de vorige keer dat we een paspoort aanvroegen hebben we allebei expliciet gezegd dat we het erop wilden, nu niet. Wat stom, dat ze het bij mijn paspoort wel overgenomen en bij dat van hem niet. En nu een nieuw paspoort aanvragen is ook zo wat, we hebben het net een paar maanden.

Risama
13-12-2010 om 09:53
Idd ot
Maar wij hebben hetzelfde. Bij mij staat ev en mijn mijn man in zijn nieuwe paspoort staat niets. Wij hebben hier een officiele klacht bij de gemeente over ingediend en de reaktie hierop was iets in de strekking van: vrouwen willen dat vaak en dus vragen we standaard aan vrouwen of ze hun mans naam erbij vermeld willen hebben en mannen willen dat meestal toch niet, dus vragen we ze er ook maar niet naar... Mochten mannen wel hun vrouws naam vermeld willen hebben moeten ze daar dus zelf expliciet om vragen. Idioot! Maar idd om daar nou weer een nieuw paspoort voor aan te gaan vragen
Risama

Tinus_p
13-12-2010 om 10:37
Canada
Bloem:
"....er zijn landen die een verklaring vragen, omdat ik niet meer op de afdeling werk kan ik het niet meer opzoeken. Maar bij mijn weten waren dat (toen) geen standaard vakantielanden."
Canada is hier al langere tijd berucht om, maar ook sommige Z-amerikaanse landen schijnen dit van oudsher te doen. Verder heb ik de indruk, dat steeds meer landen om dit soort verklaringen vragen; de drijvende kracht is tonemende aandacht voor internationale kinderontvoering.

Mathilde
17-12-2010 om 16:10
Gewoon nederland
Ik ben weliswaar niet gescheiden, maar ook niet getrouwd. Toen ik vijf jaar geleden met mijn oudste (destijds 2) van London naar Amsterdam vloog, kreeg ik bij de Nederlandse douane (dus op de terugweg) ook de vraag of ik kon bewijzen dat de vader mij wel toestemming had gegeven om met kind te reizen. Nee dus. Ik had wel geboorte-aktes etc bij me, maar dat was niet genoeg. 'U moet een handgeschreven, ondertekende verklaring hebben mevrouw'. Inderdaad vanwege kinderontvoering. Mijn gesputter dat ik juist Nederland IN ging en niet UIT, daar had hij geen boodschap aan. Toen zei ik: maar we zijn niet eens getrouwd! Maakt niet uit. Maar stel dat de vader niet eens het gezag heeft? Toen begon'ie te twijfelen . En toen ik zei: nou, bel 'm dan maar op, mocht ik doorlopen. Maar ik had wel staan zweten hoor!

Gemeente ambtenaar
17-12-2010 om 18:51
@ risama
Wij vragen aan iedereen, dus vrouwen en mannen, of ze de naamsvermelding e/v op het paspoort of rijbewijs willen. We leven in 2010 toch?
Als ik aan mijn balie een klacht over het niet vermelden van de naam van de echtgenoot/echtgenote krijg, hebben we waarschijnlijk een fout gemaakt. Wij geven de klant het voordeel van de twijfel en vragen opnieuw en gratis een nieuw document aan.

lennest
26-12-2010 om 18:45
Ev-vermelding
Sinds manlief e/v op mijn paspoort vertaalt met EIGENDOM VAN, laat ik 't maar weg...
Bij hem staat er trouwens ook geen e/v op?