Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

nieuwe partner ontmoeten

Sinds een aantal maanden ben ik en mijn ex-partner officieel gescheiden en we leven al sinds ca. 10 maanden apart van elkaar. De reden voor de scheiding is dat ik op iemand anders verliefd geworden ben, dit heb ik ook sinds het begin aan mijn dochter(12) verteld dat dit de reden van de scheiding was. Nu we een tijdje verder zijn wil ik mijn nieuwe partner en mijn dochter met elkaar laten kennismaken, echter dat wil mijn dochter absoluut niet omdat ze mijn nieuwe partner ziet als oorzaak van de scheiding.Ik begrijp haar reactie alleen ik heb moeite om hier mee om te gaan, heeft er iemand dezelfde ervaring? En hoe ermee om te gaan? Heeft dit meer tijd nodig?


Ja, dat heeft meer tijd nodig, véél meer tijd. Denk eerder aan jaren. Je dochter is geschokt, in de rouw om het verlies van haar stabiele basis en waarschijnlijk boos om het verdriet dat je haar moeder hebt aangedaan, en dat op deze kwetsbare leeftijd. Dat verwerken kost veel tijd. Gun haar die tijd en hou je dochter en je vriendin de komende jaren apart. Je kunt je vriendin zien wanneer je dochter bij haar moeder is. Geef je dochter 1-op-1 aandacht wanneer ze bij jou is.

Ja, dit heeft meer tijd nodig maar gelukkig bedacht je dat zelf ook al. 

Deze sketch van Klokhuis laat goed zien vanuit een nieuw perspectief (en met wat humor) waarom dit voor jouw dochter veel te snel gaat: https://www.instagram.com/reel/Cy7nNXEIzsq/?igshid=MzRlODBiNWFlZA%3D%3D

Natuurlijk gaat dit veel en veel te snel, arm kind. Wel fijn dat je je dit afvraagt en daarmee goed voor je dochter wil zorgen. Je vindt het moeilijk om te gaan met je dochters afwijzing schrijf je. Dat is begrijpelijk vanuit jouw perspectief, je bent immers verliefd, je hebt met je oude leven gebroken en je wilt volgas een zonnige toekomst tegemoet met je nieuwe geliefde. Je wilt graag dat je dochter net zo enthousiast is als jij en graag onderdeel wil worden van dit nieuwe gezin. 
Je eigen perspectief moet je helemaal loslaten als het om je dochter gaat. In plaats daarvan moet je je helemaal focussen op haar als ze bij jou is en je proberen te verplaatsen in hoe het voor haar moet zijn. Je dochter is in de rouw, haar wereld ligt in duigen, juist op het moment dat zij stabiliteit en veiligheid hard nodig heeft omdat er voor haar persoonlijk grote veranderingen in aantocht zijn : de puberteit en de middelbare school. Een periode van grote onzekerheid. Daarnaast is het beeld van het gelukkige en veilige gezin voor haar kapot gemaakt. Haar vader blijkt iemand anders te zijn dan ze altijd dacht. Ze moet het verdriet en de boosheid van haar moeder aanzien en dat in haar eentje dragen. Ze moet aanzien dat haar vader op een roze wolk zit met een vreemde mevrouw, ten koste van het geluk van haar en haar moeder. Ze moet dat verraad, want zo voelt het ongetwijfeld voor haar, een plek zien te geven. 
Gun je dochter de ruimte om hiervan te herstellen, incasseer haar boosheid en verdriet. Zorg dat je er voor haar bent. Zet jezelf en je nieuwe liefde voorlopig op de allerlaatste plek. Het kan lang duren voordat je dochter je weer vertrouwd. Zorg dus dat je pal achter je dochter staat om de relatie met haar te behouden. Bedenk dat je dochter van jou en je ex-vrouw afhankelijk is. Zij kan geen kant op en heeft geen enkele keuze in deze. 

Margaretha2024 schreef op 22-05-2024 om 15:35:

Natuurlijk gaat dit veel en veel te snel, arm kind. Wel fijn dat je je dit afvraagt en daarmee goed voor je dochter wil zorgen. Je vindt het moeilijk om te gaan met je dochters afwijzing schrijf je. Dat is begrijpelijk vanuit jouw perspectief, je bent immers verliefd, je hebt met je oude leven gebroken en je wilt volgas een zonnige toekomst tegemoet met je nieuwe geliefde. Je wilt graag dat je dochter net zo enthousiast is als jij en graag onderdeel wil worden van dit nieuwe gezin.
Je eigen perspectief moet je helemaal loslaten als het om je dochter gaat. In plaats daarvan moet je je helemaal focussen op haar als ze bij jou is en je proberen te verplaatsen in hoe het voor haar moet zijn. Je dochter is in de rouw, haar wereld ligt in duigen, juist op het moment dat zij stabiliteit en veiligheid hard nodig heeft omdat er voor haar persoonlijk grote veranderingen in aantocht zijn : de puberteit en de middelbare school. Een periode van grote onzekerheid. Daarnaast is het beeld van het gelukkige en veilige gezin voor haar kapot gemaakt. Haar vader blijkt iemand anders te zijn dan ze altijd dacht. Ze moet het verdriet en de boosheid van haar moeder aanzien en dat in haar eentje dragen. Ze moet aanzien dat haar vader op een roze wolk zit met een vreemde mevrouw, ten koste van het geluk van haar en haar moeder. Ze moet dat verraad, want zo voelt het ongetwijfeld voor haar, een plek zien te geven.
Gun je dochter de ruimte om hiervan te herstellen, incasseer haar boosheid en verdriet. Zorg dat je er voor haar bent. Zet jezelf en je nieuwe liefde voorlopig op de allerlaatste plek. Het kan lang duren voordat je dochter je weer vertrouwd. Zorg dus dat je pal achter je dochter staat om de relatie met haar te behouden. Bedenk dat je dochter van jou en je ex-vrouw afhankelijk is. Zij kan geen kant op en heeft geen enkele keuze in deze.

Tip: Lees deze post de komende dagen 10 keer per dag....

Hoe gaat de moeder om met het feit dat jij verliefd was geworden op een ander en dat het toen tot een breuk tussen jullie leidde? 

Hoe is het contact tussen jouw en de moeder nu?

Ja, dat is te snel. Geef je dochter tijd om alles te verwerken en aan te geven wanneer ze er klaar voor is.

"Ik heb moeite om er mee om te gaan".
Ja. Ik denk dat je vrouw en je dochter ook een beetje moeite hebben om er mee om te gaan. Je lijkt er allemaal nogal simpel overheen te stappen, maar dit zijn gewoon de gevolgen van je eigen keuzes.  Moet je dochter zich nu nog verder aanpassen aan de egoistische manier waarop jij je eigen leven hebt aangepast?

Je dochter heeft hier meer tijd voor nodig. De nieuwe partner is ook de reden van de scheiding natuurlijk. Dus dat zij dat zo ziet, is niet zo heel raar. 

Karel49

Karel49

24-05-2024 om 09:00 Topicstarter

linn19 schreef op 22-05-2024 om 19:40:

Hoe gaat de moeder om met het feit dat jij verliefd was geworden op een ander en dat het toen tot een breuk tussen jullie leidde?

Hoe is het contact tussen jouw en de moeder nu?

We gaan op een normale manier met elkaar om, omdat het belang van onze dochter voorop staat. Vertrouwen is er niet van haar zijde, maar dat begrijp ik ook. 

Karel49

Karel49

24-05-2024 om 09:01 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 22-05-2024 om 12:12:

Ja, dat heeft meer tijd nodig, véél meer tijd. Denk eerder aan jaren. Je dochter is geschokt, in de rouw om het verlies van haar stabiele basis en waarschijnlijk boos om het verdriet dat je haar moeder hebt aangedaan, en dat op deze kwetsbare leeftijd. Dat verwerken kost veel tijd. Gun haar die tijd en hou je dochter en je vriendin de komende jaren apart. Je kunt je vriendin zien wanneer je dochter bij haar moeder is. Geef je dochter 1-op-1 aandacht wanneer ze bij jou is.

Bedankt voor je reactie, helemaal eens dat mijn dochter alle aandacht nodig heeft als ze bij mij is, die krijgt ze ook 😉

Karel49

Karel49

24-05-2024 om 09:06 Topicstarter

Margaretha2024 schreef op 22-05-2024 om 15:35:

Natuurlijk gaat dit veel en veel te snel, arm kind. Wel fijn dat je je dit afvraagt en daarmee goed voor je dochter wil zorgen. Je vindt het moeilijk om te gaan met je dochters afwijzing schrijf je. Dat is begrijpelijk vanuit jouw perspectief, je bent immers verliefd, je hebt met je oude leven gebroken en je wilt volgas een zonnige toekomst tegemoet met je nieuwe geliefde. Je wilt graag dat je dochter net zo enthousiast is als jij en graag onderdeel wil worden van dit nieuwe gezin.
Je eigen perspectief moet je helemaal loslaten als het om je dochter gaat. In plaats daarvan moet je je helemaal focussen op haar als ze bij jou is en je proberen te verplaatsen in hoe het voor haar moet zijn. Je dochter is in de rouw, haar wereld ligt in duigen, juist op het moment dat zij stabiliteit en veiligheid hard nodig heeft omdat er voor haar persoonlijk grote veranderingen in aantocht zijn : de puberteit en de middelbare school. Een periode van grote onzekerheid. Daarnaast is het beeld van het gelukkige en veilige gezin voor haar kapot gemaakt. Haar vader blijkt iemand anders te zijn dan ze altijd dacht. Ze moet het verdriet en de boosheid van haar moeder aanzien en dat in haar eentje dragen. Ze moet aanzien dat haar vader op een roze wolk zit met een vreemde mevrouw, ten koste van het geluk van haar en haar moeder. Ze moet dat verraad, want zo voelt het ongetwijfeld voor haar, een plek zien te geven.
Gun je dochter de ruimte om hiervan te herstellen, incasseer haar boosheid en verdriet. Zorg dat je er voor haar bent. Zet jezelf en je nieuwe liefde voorlopig op de allerlaatste plek. Het kan lang duren voordat je dochter je weer vertrouwd. Zorg dus dat je pal achter je dochter staat om de relatie met haar te behouden. Bedenk dat je dochter van jou en je ex-vrouw afhankelijk is. Zij kan geen kant op en heeft geen enkele keuze in deze.

Bedankt voor je reactie, mijn dochter is het dierbaarste in mijn leven. Ik neem alle tips ter harte.

Karel49

Karel49

24-05-2024 om 09:14 Topicstarter

Pippeltje schreef op 22-05-2024 om 22:06:

"Ik heb moeite om er mee om te gaan".
Ja. Ik denk dat je vrouw en je dochter ook een beetje moeite hebben om er mee om te gaan. Je lijkt er allemaal nogal simpel overheen te stappen, maar dit zijn gewoon de gevolgen van je eigen keuzes. Moet je dochter zich nu nog verder aanpassen aan de egoistische manier waarop jij je eigen leven hebt aangepast?

Bedankt voor je reactie. Dat ik er simpel over heen stap lijkt zo maar is het niet. Het gaat tenslotte om mijn dochter. Als ze meer tijd nodig heeft krijgt ze dat. 

Bedenk dat jij en je dochter tegengestelde belangen hebben. Jij bent blij en gelukkig met je nieuwe liefde. Maar je dochter is verdrietig over de scheiding.

 Die mededeling over een nieuwe liefde als reden is zeer ongelukkig gekozen. Nu heb jij een zondebok gecreëerd die nog maar moeilijk te accepteren is. Terwijl de reden voor de scheiding niet de nieuwe vlam is maar dat jij niet meer verliefd bent op je ex. Dat jullie waarschijnlijk al langere tijd problemen hadden. Er komt in een goede relatie niet zomaar iemand tussen. Maar dochter en iedereen kijkt alleen naar de nieuwe partner. Dat is niet DE reden. 

Voor nu zou ik beide werelden gescheiden houden. Je dochter heeft op de dagen bij jou jouw volle tijd en aandacht nodig. Die zit niet te wachten op een ander. Je mag best eens over haar vertellen. En hoeft niet geheimzinnig te doen. Maar ontmoeten hoeft ook niet. Een band is niet af te dwingen. 

Karel49 schreef op 24-05-2024 om 09:00:

[..]

We gaan op een normale manier met elkaar om, omdat het belang van onze dochter voorop staat. Vertrouwen is er niet van haar zijde, maar dat begrijp ik ook.

Zou je hier ook met de moeder over kunnen spreken?

Hoe staat zij tegenover de nwe vriendin?

Moeder heeft ook invloed op hoe dochter erin staat.

Als moeder jouw nwe vriendin niet wil accepteren zal het voor dochter veel moeilijker zijn om jouw vriendin wel te leren accepteren. 

Nu zeg ik niet dat je de moeder maar de schuld moet geven maar wie zegt nu tegen dochter dat het okee is dat er een nwe vriendin is en dat het leven ook na een scheiding door gaat, dat verdriet en teleurstelling er mag zijn en iedereen weer een nieuw ritme moet zien te vinden. Hoe word dochter begeleid over het leven na een scheiding?

Als jij en de moeder het met elkaar eens zouden kunnen worden om tegen dochter te kunnen zeggen dat het okee is voor dochter om de nwe vriendin te ontmoeten geeft dat voor dochter al lucht.

Dochter en jij kunnen dan kleine stapjes gaan zetten waarin dochter aangeeft tot hoever zij wil gaan. Op die manier neem je het gevoel van dochter ook serieus.

Als je nu alleen tijd z'n werk wil laten doen zonder stapjes te zetten zou het wel eens heel lang kunnen gaan duren als dochter zou blijven hangen in nwe vriendin als zondebok te zien.

Ben het ook eens met Izza dat nwe vriendin als reden voor de scheiding ongelukkig gekozen is. 


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.