Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Oma

Hallo
Ik zal mezelf even voorstellen.
Ik ben hulpmama van 2 schatten van kinderen 10 en 11 jaar.
Zelf heb ik nog een dochter van 1,5 jaar.

Had een vraag in verband met de oma.
Voor oma werd het zwaar om 3 kinderen op te vangen waardoor ik als hulpmama van job ben veranderd en een dag door de week thuis ben en al later begin te werken.
Nu net vandaag heb ik een vrije dag de kids komen van daag terug dus hou ik ze bij.
De bedoeling was om een uitstap te doen maar de oudste moest op tijd ergens zijn dus kon niet mee zij bleef bij oma.
Nu was er iets tussen gekomen zodat de uitstap niet kon doorgaan dus wil ik de oudste gaan halen zodat ze samen huiswerk Konden maken want ze haalt niet zo een goede punten en ik vind dit belangrijk.
En ik krijg ze niet mee van oma want het zijn haar kleinkinderen.
En het zijn niet mijn kinderen.
Wat ze daar zei Raakte me enorm.
Ook al ben ik niet hun biologische mama heb ik dan niet het recht hen toch mee naar huis te nemen?

Niki73

Niki73

06-06-2018 om 15:46

Oma mist kleinkinderen?

Bespreek dit met de vader van de kinderen. Jij bent ook een verzorgende ouder van deze kinderen, dus wat oma daar zegt klinkt niet zo vriendelijk, ahum, helemaal niet vriendelijk, maar dat kan haar zoon beter met haar bespreken dan jij.
Maar ik hoor eigenlijk in deze woorden doorklinken dat oma haar kleinkinderen mist. Misschien kunnen jullie met die insteek het gesprek aangaan: zou ze haar kleinkinderen graag vaker willen zien? En valt dat te regelen?

Vickske

Vickske

06-06-2018 om 16:44 Topicstarter

Oma mist kleinkinderen

Het zou me verbazen dat ze zo hard mist.
Ze doet ze elke dag naar school en gaat ze elke dag halen tenzij ik thuis ben en dat is 1 keer in de week.
Ze liet vooral duidelijk horen dat ik alleen maar aan mezelf denk en dat ik erger ben dan hun mama.
Terwijl ik alleen maar het beste voor hen wil en ik voor hen alles doe.
Ik cijfer mezelf opzij voor hen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2018 om 17:07

Een hoop zeer dus

Het zit oma kennelijk (nog steeds) niet lekker dat haar zoon gescheiden is en een nieuwe relatie heeft. Haar gedrag kan op twee dingen wijzen: ze vindt het écht fijn als de kleinkinderen er zijn, óf ze wil het jou bewust niet gemakkelijk maken. Allebei samen kan ook. Ik denk dat je je partner moet vragen om hier eens over te praten met zijn moeder. Niet verwijtend, maar gewoon... kunnen Vickske en jij het een beetje vinden met elkaar? Hoe vind je dat Vickske met de kinderen omgaat? Laat ze maar even een beetje over jou 'roddelen', wie weet wat daaruit voortkomt.

Ik ben zelf niet het type die constant leurt om aandacht van mijn kinderen en ik voel niet de behoefte om steeds bij mijn dochter langs te gaan. Ik stel me zo voor dat dat ook zo gaat als er kleinkinderen zijn. Dat betekent dan niet dat ik niet van de kleinkinderen hou, maar dat ik me bescheiden opstel en op de achtergrond blijf.

Mijn karakter heeft ook weleens voor misverstanden gezorgd. Ik heb dat hier in het grijze verleden ook weleens verteld geloof ik. Ik had een poppenwiegje en daar was ik érg blij mee, maar ik was er niet constant mee aan het tutten. Ik legde pop op een fijne manier in het wiegje, drapeerde alles op een mooie manier en genoot dan eigenlijk van dat 'stilleven'. Mijn moeder vatte dat op als 'ze speelt er niet meer mee, dus weg ermee!', zonder overleg verdween het wiegje uit huis. Ik voelde me niet erg begrepen.

hulpmama

Het duurde even voor ik doorhad dat je met 'hulpmama' stiefouder bedoelde. Ik dacht dat je een soort oppas was!

Heel pragmatisch zou ik je aanraden dat als er een afspraak is (oudste kind is bij oma) je dat ook gewoon zo laat, ook al verandert jouw dagprogramma. Misschien is oma niet (meer) zo flexibel en is een last-minute verandering gewoon teveel voor haar.

Jezelf wegcijferen zou ik trouwens niet doen. Dat is ook helemaal niet nodig, niet voor je eigen kinderen en niet voor je stiefkinderen.

Puzzel

Zelf ben je de hele tijd de puzzel aan het leggen, maar als ik het goed begrijp was de afspraak dat 1 kind bij oma zou blijven en dan ineens, dat overvalt oma, wil je dat kind toch meenemen, of komt het voortijdig ophalen, daar kom ik niet helemaal uit.
Maar die afspraak was niet met oma gemaakt en ze had zelf al een puzzeltje gelegd met kind, kinderen, en haar eigen huishouden en in welke volgorde en tempo zich dat ging afspelen.
Jij gooit haar puzzel in de war en zo flexibel is ze niet (meer). Kan je een nare opmerking opleveren, maar ook dat kan bijzaak zijn omdat het oma tegenviel dat je door haar agenda roeide, terwijl zij zich ook maximaal inspant om het met de kinderen goed te doen. Wederzijds gebrek aan bevestiging van de inzet voor de kinderen. Denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.