Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Omgangsregeling

Ex en ik zijn al een tijdje uit elkaar. We hebben nooit een omgangsregeling afgesproken. In de praktijk komt het erop neer dat hij ze eens in de zes weken zag van zaterdagavond tot zondagavond. Ex had geen vaste verblijfplaats. Inmiddels wel, weliswaar op een uur rijden. Nu hij zijn stabiliteit heeft met een woning en zijn vriendin. Tijd voor een omgangsregeling en alimentatie leek me zo. Nu reageert hij niet op mijn voorstel. Is het vreemd dat ik nu opeens een regeling wil? Eerder nooit op aangedrongen gezien geen vaste verblijfplaats. Alimentatie nooit gekregen, wel gevraagd en dat is wel geteld 2x goed gegaan. Nooit op aangedrongen, omdat z’n reden voor niet betalen was dat hij hoge huren moest betalen. Voorstel wat ik heb gedaan is 1x per maand een weekend van vrijdagavond tot zondagavond en 1 week in de zomervakantie. Waarbij ik ze breng en haal. Alimentatie voor twee kinderen van 11 en 9 175 euro per maand. Ik vind het nog weinig, maar meer dan 1x in de zes weken nog geen 24 uur. Wat kan ik nog meer doen om een omgangsregeling te krijgen zonder meteen met advocaten enzo aan de gang te gaan.


zag hij de kinderen wel tussendoor ook nog af en toe of niet??
Mijn eerste gedachte is wat een l#l van een papa 😊
En dat hij dan ook niet gaat reageren op je voorstel...
Alimentatie zou ik echt goed laten berekenen 

'Tijd voor een omgangsregeling en alimentatie leek me zo.' Tsja, dat is  dan plotseling een nieuw inzicht van jouw kant en een nieuwe wens, zeker als daar tot nu toe nooit over gesproken is. Het kan zijn dat het voor hem voelt als: nou heb ik het eindelijk een beetje op de rit en nou komt zij om geld zeuren.
Is er een open gesprek mogelijk over hoe het nu gaat en wat hij denkt over de positie van de twee kinderen in zijn nieuwe leven? Kan dat ook zonder kwitantieboekje?

Tsjor

DeniseSamantha

DeniseSamantha

21-08-2023 om 23:07 Topicstarter

Als de kinderen geluk hebben zien ze heb vaker. Maar dat is echt sporadisch. Mijn kinderen vinden het de beste papa van de wereld. Ik heb andere inzichten over ouderschap.

Hij kan inderdaad wel zo een gevoel krijgen ja. Maar ja na 5 jaar je kinderen nauwelijks zien (vind ik), geen alimentatie betalen. En je hebt nu een huis, vriendin en leaseauto. Deze situatie is al ruim een half jaar zo. Vind ik dat ze kinderen wel eens aan de beurt mogen komen. Die alimentatie heb ik niet nodig, mag hij houden. Ook al vind ik dat oneerlijk dat hij twee inkomens (ga ik vanuit) heeft en ik maar 1 met ook zijn kinderen. Maar die omgangsregeling vind ik wel belangrijk.

Overigens als hij niet reageert wil ik wel alles waar “ik” recht op heb. Toen we uit elkaar gingen heeft hij geeist dat hij gezag wou. Prima boeide mij wat. Nu mag hij die plichten ook wel eens nakomen.

'Overigens als hij niet reageert wil ik wel alles waar “ik” recht op heb.' Nou nee, dat recht had je jaren geleden vast moeten leggen toen jullie gingen scheiden. Gezien zijn situatie van dat moment kan het zelfs zijn dat jij hem alimentatie had moeten betalen, bijvoorbeeld als hij geen inkomen had en jij wel. 
Wettelijk gezien heb je geen rechten op wat er verder in het leven van iemand gebeurt. Dus dat het hem jaren later beter gaat wil niet zeggen dat je je rechten daarop kunt baseren. Je gaat nu niet van hem scheiden, dat deed je jaren geleden.
Het komt op mij  over als iemand die jaloers is, en die gaat dwingen: als hij niet gaat reageren, dan..... Akelig.
Mooi dat de kinderen hem als een goede vader zien, ook al voldoet hij niet aan jouw opvattingen over goed vaderschap (geld....).

Tsjor

Toen jullie uit elkaar gingen,  eiste hij gezag? Dus dat had hij nog niet? Het leest alsof jullie niets geregeld hadden toen jullie samen kwamen?

Als je rommelig begint, eindigt het ook rommelig,  vrees ik.Verder eens met Tsjor.

tsjor schreef op 22-08-2023 om 08:20:

'Overigens als hij niet reageert wil ik wel alles waar “ik” recht op heb.' Nou nee, dat recht had je jaren geleden vast moeten leggen toen jullie gingen scheiden. Gezien zijn situatie van dat moment kan het zelfs zijn dat jij hem alimentatie had moeten betalen, bijvoorbeeld als hij geen inkomen had en jij wel.
Wettelijk gezien heb je geen rechten op wat er verder in het leven van iemand gebeurt. Dus dat het hem jaren later beter gaat wil niet zeggen dat je je rechten daarop kunt baseren. Je gaat nu niet van hem scheiden, dat deed je jaren geleden.
Het komt op mij over als iemand die jaloers is, en die gaat dwingen: als hij niet gaat reageren, dan..... Akelig.
Mooi dat de kinderen hem als een goede vader zien, ook al voldoet hij niet aan jouw opvattingen over goed vaderschap (geld....).

Tsjor

Voor partneralimentatie geldt dat misschien, maar kinderalimentatie zal gewoon vastgesteld worden door de rechter als daarom gevraagd wordt. Dat zou ik trouwens ook gewoon regelen. De kinderen hebben daar recht op. Als jij het nu niet direct nodig hebt kun je het wellicht sparen voor hun studie. Omgangsregeling zou ik laten zitten, die kun je wel laten vaststellen door de rechter, maar die kan er weinig aan doen als vader de kinderen toch niet ophaalt.

DeniseSamantha

DeniseSamantha

22-08-2023 om 10:59 Topicstarter

Het gaat me vooral om de omgangsregeling. Irritant dat hij daar gewoon niet op reageert. Daarnaast vind ik dat je kinderalimentatie altijd wel moet betalen. Al is het de helft van de sporten en ouderbijdrage van school. Moet je niet altijd kinderalimentatie betalen wat je

DeniseSamantha

DeniseSamantha

22-08-2023 om 11:03 Topicstarter

moet je niet altijd kinderalimentatie betalen als je werkt? Wil niet met terugwerkende kracht. Gewoon vanaf heden. Bedrag wat ik nu heb gevraagd is op basis van eten op de nibud site en de helft van hun sporten.
Maar goed, nogmaals die omgangsregeling vind ik dus belangrijker. Hoef ik ook niet meer aan te horen dat ze hun vader missen en ze nooit naar hem toe kunnen.

Ik weet dat het zo werkt, er is ooit wel een voorstel geweest om dat in te perken, maar dat heeft het niet gehaald. Tsjor

DeniseSamantha

DeniseSamantha

22-08-2023 om 11:06 Topicstarter

we zullen zien wat het wordt. Ben gewoon gefrustreerd dat hij niet reageert. En onbegrip dat je het aankan om je kinderen zo weinig te zien en interesse in ze toont. Terwijl kinderen wel aangeven hem vaker te willen zien en spreken.

Mogelijk gaat het met zijn andere kinderen beter.
Je bent gefrustreerd dat hij nog niet heeft gereageerd. Ik ben benieuwd of het een open vraag was om een gesprek over zijn rol als vader (en waarom dan nu dit gesprek) of dat het toch meteen ging over: ik wil alimentatie en een omgangsregeling.
Anders zul je toch echt met een advocaat aan de gang moeten gaan.

Tsjor

Tsjor, het is toch logisch dat het uitgangspunt is dat beide ouders kinderen zien en beide ouders betalen? Dat het niet altijd lukt is een tweede, maar doe je nu alsof de ene ouder na scheiding nooit bij de andere ouder aan zou moeten kloppen?

Zelf vind ik dat het gewoon wel officieel zou moeten, ook voor de topicstarter. Reken het gewoon uit via een formulier op internet, dus niet met allerlei argumenten en zaken als 'ouderbijdrage' 'kapper' 'kinderfeestjes', want een kind woont ook ergens. Waarschijnlijk is het formulier niet genoeg of zit je telkens dat je het moet vragen, dus zeg een keer dat dit het voorstel is per ... datum. Beetje zakelijk zijn hoor. En zo niet, gewoon een advocaat natuurlijk.
Kijk anders op LBIO.nl , daar kun je het ook berekenen (als je zijn gegevens hebt)

De alimentatie kan professioneel worden uitgerekend door het LBIO, voor een paar tientjes. Geheel volgens de officiële richtlijnen. Maar dat heeft alleen zin als beide partijen alle financiële informatie verstrekken die nodig is voor de berekening. 

Ik zou ex zo neutraal mogelijk aanschrijven of -spreken: heel lang konden er geen vaste afspraken gemaakt worden omdat zijn woonsituatie niet stabiel was. Nu is dat anders, dus tijd om afspraken te maken. 

Als ex niet thuis geeft dan zou ik binnen een maand of twee een advocaat in de arm nemen. Anders blijf je eindeloos doormodderen en ondertussen steeds chagrijniger worden over je ex.

En laat alimentatie gewoon vastleggen op een maandelijks bedrag dat op jouw rekening gestort wordt. Dus niet prutsen met een 'kindrekening', en niet prutsen met bepaalde kosten voor hem en andere voor jou, of met bijdragen in natura. Daar komt meestal gelazer van. Plus: als je nu alimentatie laat vastleggen dan hebben de kinderen daar tzt ook plezier van, Zie het draadje van Foetsie

Ik zou bij je ex aangeven dat je kinderen graag vaker naar hem toe willen. Of hij daar ruimte voor ziet. Dan doet hij het misschien niet voor jou, maar voor hun.
Eens per zes weken een dag is echt heel weinig, zelfs als je geen vaste verblijfplaats hebt. 
Alimentatie zou ik wel vast proberen te leggen. Het zijn ook zijn kinderen en ongeacht of je het nodig hebt, het komt altijd van pas, ook voor een studie of rijbewijs ooit.
In plaats van zelf met een voorstel te komen, kun je ook vragen wat zijn gedachten daarover zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.