Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Omgangsregeling

Kan je naar de rechter om een omgangsregeling te eisen zonder advocaat? We zijn al een tijd uit elkaar en hebben geen ouderschapsplan. Kinderen zien hem 1x in de twee maanden van zaterdag in de namiddag/avond tot zondagavond. Op mijn verzoeken reageer hij niet. Kan ik naar de rechter stappen om een omgangsregeling te eisen zonder advocaat? Wie betaald de kosten van de rechtbank? 

Bij de rechter heb je een advocaat nodig. Die zal eerst vragen om het via mediation te regelen. Dat kost ook geld.
Als je weinig geld hebt kun je vragen om een toevoeging, dan betaal je een bedrag en verder niets meer.

Tsjor

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Omgang-met-kinderen/paginas/procedure.aspx#160ad695-eb5a-40ba-922e-bcf356295b8472fc57ff-2c03-4ede-a848-f5d04c02528b1
Helaas is in dit geval een advocaat verplicht. Wat wil je anders aan de huidige omgang? Zelfs al legt de rechter een frequentere omgangsregeling op dan jullie nu hebben, dan nog is er eigenlijk weinig mogelijk om de andere ouder daadwerkelijk te dwingen om deze na te komen.

Ben het helemaal eens met de vorige twee bijdragen. 
Informatie over het systeem van gefinancierde rechtsbijstand, de hoogte van de eigen bijdragen en nog meer nuttigs is te vinden op de site van de Raad voor Rechtsbijstand:
www.rechtsbijstand.nl
Behalve de eigen bijdrage voor rechtsbijstand moet er bij een procedure ook nog griffierecht betaald worden, dat is momenteel (als je voor gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking komt) 87 euro.

 

Krijg je ook nog steeds geen alimentatie? Dat heeft wel zin om te regelen via een rechtszaak. Als je eenmaal een uitspraak hebt dan kun je als er niet betaald wordt, dit afdwingen via het LBIO.

Een advocaat is verplicht. Als je er voor in aanmerking komt, kun je een advocaat op toevoeging regelen. Dan betaal je alleen de eigen bijdrage. 

Hij heeft er duidelijk geen zin in. Vertel hem dat hij een lamzak is en laat het verder los. Been there, done that. Het is trekken aan een dood paard. Zeker als hij een nieuwe vrouw heeft die niet op zijn kroost zit te wachten. Die kinderen worden ook zonder hem groot. Geef ze niet het gevoel dat jij ze ook liever wat vaker kwijt bent. Ik heb uit een soort het-kind-moet-haar-vader-zien gedachte de omgang in het begin doorgedramd. Hij wilde niet en dat voelde mijn kind ook heus wel. Daar heb ik niemand een plezier mee gedaan. Adem in, adem uit en ga iets leuks doen met de kinderen. Smeer boterhammen, bind ze in een zakdoek aan een stok en ga het bos in om kabouters te spotten en te picknicken. Zet muziek op en ga dansen. Maak een boot van je bed en speel overlevertje. Doe mens-erger-je-niet en laat dat je motto zijn. Raak niet verbitterd. Gebruik je energie voor leuke dingen. Laat los!

In familierecht betaalt bijna altijd ieder zijn eigen kosten.

Veensteker schreef op 31-01-2024 om 19:20:

In familierecht betaalt bijna altijd ieder zijn eigen kosten.

En de vraag is wat je wint. In dit geval is "winnen" dat hij wat meer tijd met zijn kinderen door moet brengen, terwijl hij daar helemaal geen zin in heeft. 

Daar komen alleen maar verliezers uit. Je kinderen moeten naar iemand toe die er geen zin in heeft. Hij moet meer tijd met z'n kinderen door brengen, terwijl hij daar geen zin in heeft. En jij zit met allebei. Hem achter de broek aan zitten, terwijl hij er geen zin in heeft en je kinderen moeten in de toekomst vast met tegenzin vaker dan nu naar hem toe. 

Ik zou er niet aan beginnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.