Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Onderhoudsbijdrage als jongmeerderjarige een bbl opleiding volgt

Heb een kind die 18 jaar is geworden en gaat nu een bbl opleiding volgen. Betaal alimentatie vanaf dat mijn kind 18 jaar is geworden.  Gewoon het  normale bedrag wat ik altijd heb betaald toen mijn kind minderjarig was.

Maar nu dat mijn kind een bbl opleiding volgt heeft mijn kind eigen inkomsten (rond de 800 euro). Mijn kind geeft aan meer nodig te zijn dan is uitgesproken (wordt hoogstwaarschijnlijk weer door ex opgestookt). Woont nog thuis geen gekke dingen.
Er is geen overleg mogelijk dus dat moet dan opnieuw berekend worden. 

Heeft er iemand ervaring met zo'n berekening in dezelfde situatie? Heb alles uitgezocht en kom van alles tegen op internet.  Ook een wsf norm en als kind eigen inkomsten heeft dat je dan niks meer hoeft te betalen. Helaas wil mijn kind niet normaal in  overleg.
Hoor graag jullie ervaringen.

Jouw kind woont bij zijn vader? En kind wil nu dat jij meer kinderalimentatie gaat betalen, dan dat je altijd hebt gedaan? Begrijp ik het zo goed? Ik vind je bericht namelijk wat onduidelijk. 

Moedervan...

Moedervan...

11-09-2025 om 21:02 Topicstarter

Ja klopt heb altijd netjes betaald. Nu is mijn kind 18 geworden en volgt een bbl opleiding.  Wou doorbetalen maar mijn kind wil meer hebben. Komen er niet samen uit.
Zou graag informatie willen van mensen die ook alimentatie betalen aan een jongmeerderjarige die een bbl opleiding volgt en een herberekening hebben gedaan . Hoeveel en wat je dan eventueel zou moeten bijdragen.

Indien een meerderjarig kind het minimumjeugloon ontvangt. Of een volledige uitkering ter hoogte van de voor hem geldende norm is er geen recht op alimentatie meer. Een kind kan zelfstandig in zijn bestaansrecht voorzien. Ex wil wellicht meer geld omdat kinderbijslag en kind gebonden budget wegvallen. Net als jouw alimentatie. Maar zo werkt het niet. Jij hebt alleen nog met jouw kind te maken. Ga naar een advocaat en laat een berekening opstellen. 

Moedervan... schreef op 11-09-2025 om 21:02:

Ja klopt heb altijd netjes betaald. Nu is mijn kind 18 geworden en volgt een bbl opleiding. Wou doorbetalen maar mijn kind wil meer hebben. Komen er niet samen uit.
Zou graag informatie willen van mensen die ook alimentatie betalen aan een jongmeerderjarige die een bbl opleiding volgt en een herberekening hebben gedaan . Hoeveel en wat je dan eventueel zou moeten bijdragen.

Dat ligt toch aan je financiele draagkracht ? 

• Vanaf de 18e verjaardag wordt het kind zelf de ontvanger van de kinderalimentatie, en de ouder die de alimentatie betaalt, blijft dit doen tot het kind 21 is.
  • De hoogte van de alimentatie kan afhangen van de behoefte van het kind en of het kind zelf al inkomsten genereert.
  • Als een kind van 18 jaar met een opleiding het niet meer kan betalen om voor zichzelf te zorgen, bijvoorbeeld door het afronden van een studie, dan blijft de alimentatieplicht bestaan.

Na 21 jaar

• De kinderalimentatieplicht eindigt in principe op de 21e verjaardag van het kind.

Ik zou je kind vragen om een excelletje te maken met de kosten die het kind maakt. Een huishoudboekje dus. En dan zet je daar tegenover de inkomsten. Dus het loon/de vergoeding van kind zelf en dan de bijdragen van beide ouders. Dan kun je op basis daarvan kijken wat je kind eventueel meer nodig heeft. Mij lijkt dat als je kind bij je ex thuis woont 800 euro ruim voldoende moet zijn, zeker als daar ook nog alimentatie van jou bij komt. Laat kind maar aannemelijk maken dat dat niet voldoende zou zijn...
Ik zou wel loslaten dat kind wordt opgestookt door ex, want met dat sentiment wordt een gesprek met je kind natuurlijk nooit een goed en positief gesprek.

Het zou goed kunnen dat je ex nu kostgeld vraagt. Dat is niet eens heel gek. Maar het zou wel gek zijn als jij dat dan zou moeten betalen. Dat moet kind dan uitvechten met de ouder waar kind woont. Ik zie dus voorlopig geen reden om meer te gaan betalen.

Moedervan... schreef op 11-09-2025 om 21:02:

Ja klopt heb altijd netjes betaald. Nu is mijn kind 18 geworden en volgt een bbl opleiding. Wou doorbetalen maar mijn kind wil meer hebben. Komen er niet samen uit.

Dit klinkt echt heel onlogisch dat kind nu meer wil hebben dan het alimentatiebedrag terwijl hij structureel eigen inkomen genereert.

Bij een herberekening zal eerder het alimentatie bedrag lager worden naar aanleiding van de hoogte van zijn inkomen.

Heeft hij gezegd waarom hij meer wil? En hebben jullie als ouders afspraken in convenant/ouderschapsplan opgenomen over alimentatie en/of studiekosten vanaf de leeftijd van 18 jaar?

Herberekeningen van anderen zijn niet 1 op 1 over te nemen op jullie situatie. 

Denk dat dit echt een vraag is voor juridisch loket/advocaat of jij wettelijk wel verplicht bent meer te gaan betalen, ik kan het me niet voorstellen in ieder geval. 

Een extra bijdrage bovenop de alimentatie uit vrije wil omdat je hem wilt ondersteunen mag natuurlijk altijd wel.  

Moedervan...

Moedervan...

12-09-2025 om 06:06 Topicstarter

Daarom dacht ik ook aan een herberekening zodat het gewoon weer duidelijk wordt en geen getouwtrek meer.

En zoals een behoefte dat is voor een minderjarige te berekenen met een tabel en voor een jongmeerderjarige niet. Dus dat is wel lastig waar ligt de behoefte. En wat is redelijk als kind een eigen inkomen heeft van rond de 800 euro. 
Weet dat de meesten gewoon doorbetalen maar als je daar niet uitkomt en een herberekening laat maken of er dan nog wel alimentatie nodig is/was na de beslissing van de rechter . 

Moedervan...

Moedervan...

12-09-2025 om 06:09 Topicstarter

Hebben geen ouderschapsplan of iets waren niet getrouwd.  Alleen over de alimentatie Hebben wij een rechtszaak gehad.

Moedervan... schreef op 12-09-2025 om 06:06:

Daarom dacht ik ook aan een herberekening zodat het gewoon weer duidelijk wordt en geen getouwtrek meer.

En zoals een behoefte dat is voor een minderjarige te berekenen met een tabel en voor een jongmeerderjarige niet. Dus dat is wel lastig waar ligt de behoefte. En wat is redelijk als kind een eigen inkomen heeft van rond de 800 euro.
Weet dat de meesten gewoon doorbetalen maar als je daar niet uitkomt en een herberekening laat maken of er dan nog wel alimentatie nodig is/was na de beslissing van de rechter .

Ik snap het niet helemaal, wil jij nu niet doorbetalen of wil je zoon meer dan het ooit vastgestelde alimentatiebedrag (en indexering)? 

Moedervan... schreef op 12-09-2025 om 06:06:

Je schreef eerder dat er geen normaal overleg met je zoon kan zijn hierover.

Feitelijk hoef jij dan nu niks te doen zolang jij aan jouw verplichting van alimentatie betalen aan hem blijft voldoen.

Jouw zoon wil een verandering dus zal hij naar advocaat moeten om herberekening aan te vragen en dat bij rechtbank te brengen. 

Jij zal dan ook eigen advocaat moeten nemen om verweer te voeren.

Hij zal in rechtbank moeten onderbouwen wat zijn behoefte nu is en rechter maakt dan een behoefte berekening en idd inkomen van zoon zal ( gedeeltelijk of geheel dat weet ik niet) in mindering gebracht worden op zijn behoefte. 

Dan komen jouw draagkracht en die van vader ter sprake dus jullie inkomensgegevens zijn ook nodig. 

Maar ja dit is ook geen leuke weg om als ouder en kind tegenover elkaar te staan in de rechtbank en kost voor jullie beiden ook geld. Er is dan in ieder geval wel duidelijkheid. 

Heeft zoon tegenover jou al onderbouwt wat zijn behoefte bedrag nu is? Wat Jonagold al eerder aangaf in haar post? 

En heb je aan zoon al voorgesteld om een herberekening te laten maken?  Om advocaat kosten te besparen zouden jullie dat ook nog samen bij mediator of bij LBIO kunnen doen.

Hoe dan ook, zoon kan wel tegen jou zeggen dat hij meer wil dan het alimentatiebedrag maar hij zal dat moeten onderbouwen en jij bent niet verplicht om daar zomaar in mee te gaan.

Daglichtlamp schreef op 12-09-2025 om 06:32:

[..]

Ik snap het niet helemaal, wil jij nu niet doorbetalen of wil je zoon meer dan het ooit vastgestelde alimentatiebedrag (en indexering)?

Dit schreef Moedervan eerder dus ik begrijp hieruit dat zij het alimentatie bedrag gewoon wil blijven doorbetalen.

"Ja klopt heb altijd netjes betaald. Nu is mijn kind 18 geworden en volgt een bbl opleiding. Wou doorbetalen maar mijn kind wil meer hebben. Komen er niet samen uit."

Moedervan...

Moedervan...

12-09-2025 om 08:47 Topicstarter

Mijn kind wil meer en ik wil gewoon doorbetalen. Dus wil een herberekening aanvragen ben wel benieuwd of er iemand is die dit heeft ervaren en hoe dit heeft uitgepakt.

Ook het doorbetalen hoeft niet. Een kind dat thuis woont en 800 euro binnen krijgt, als de behoefte daar bovenuit gaat, dan moet dat toch wel een vreemd leven zijn. Kind kan vader een bijdrage betalen in onderhoud, bijvoorbeeld 300 euro, en dan heeft hij nog 500 euro zakgeld, plus eventueel zorgtoeslag. Je moet ook voorkomen dat kind gewend raakt aan veel geld, terwijl je weet dat de kans groot is dat dat later niet zo'n feest zal zijn. 
Ik zou de alimentatie stoppen en dan bijvoorbeeld aanbieden dat je zijn rijlessen betaalt. Dan gaat het van plicht naar gift. 

Dat helemaal stoppen vind ik overal wel onduidelijk beschreven. 

"Als kind in eigen levensbehoefte kan voorzien" 

Er worden nooit bedragen genoemd wanneer iemand in eigen levensbehoefte kan voorzien. 

Levensbehoefte is persoonlijk en eindeloos natuurlijk. Je wil niet weten waar ik allemaal behoefte aan heb, maar helaas, budget is beperkt.
Ondertussen is de overgang voor mensen die gescheiden zijn en een kind van 18 hebben wel heel erg groot: kinderbijslag, kinderalimentatie, kindgebonden budget en belastingvoordeel in de inkomstenbelastingen vallen allemaal in een keer weg. Dat is -afhankelijk van het inkomen- superveel geld. Een kind moet veel verdienen als het dat allemaal wil compenseren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.