Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Onderhoudsplicht nieuwe partner

Sinds kort woon ik weer samen. De kinderalimentatie is goed geregeld. Nu ben ik alleen benieuwd of mijn nieuwe partner ook mee zou moeten dragen financieel. Op internet kom ik er niet uit echt uit want de ene keer wilt een rechter geen onderscheid maken tussen getrouwd en samenwonend maar in 'de wet' is een partner verder niet onderhoudsplichtig tenzij je geregistreerd partnerschap of getrouwd bent. Maar zoals ik al zei: de rechter maakt weleens uitzonderingen.

Nu gaat het voor ons alleen om wat 'moreel wenselijk' is. Moet ik mijn nieuwe partner zijn salaris mee laten rekenen in een nieuwe kinderalimentatie berekening? Of moet ik zijn salaris alleen mee laten rekenen naar aanleiding van mijn vergrootte draagkracht?

Mijn vraag is niet zozeer juridisch, ik weet wat er wettelijk staat. Maar hoe is het bij de meeste geregeld? Geld blijft helaas een gevoelig onderwerp.

Paddington

Paddington

17-02-2016 om 10:47

Moreel

Als jij nu meer kunt bijdragen en daartoe ook bereid bent kun je het gewoon bespreken met je ex-partner. Misschien dat jullie kunnen afspreken dat jij extra spaart voor het moment dat de kinderen verder leren na het voortgezet onderwijs aan MBO/HBO/WO. Dat scheelt op dat moment weer een hoop geld.

Pesto

Pesto

17-02-2016 om 10:51

nou berg je maar

Als je bedoelt of hij nog partneralimentatie moet betalen, dat denk ik van niet, tenzij jullie samen anders hebben afgesproken. Bij duurzaam samenwonen/trouwen/gereg.partnerschap vervalt de partneralimentatie in het algemeen.

Zelf heb ik met ex-man (maar dat is nog niet aan de orde), andere afspraken gemaakt, omdat er andere omstandigheden zijn. Die staan in het convenant en daar staan we allebei achter.

Minerva

Minerva

17-02-2016 om 11:07 Topicstarter

Pesto

Nee, ik krijg geen partneralimentatie. Ik heb het puur over de kinderalimentatie en of mijn nieuwe partner onderhoudsplicht heeft (over onze kinderen) of niet (wettelijk gezien niet maar wat is moreel wenselijk?) volgens jullie persoonlijke mening.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-02-2016 om 13:07

Niet wijzigen

Waarom zou je de alimentatie wijzigen? Ik vind het ook nooit zo netjes als alimentatieplichtigen minder willen gaan betalen omdat ze een nieuw gezin te onderhouden krijgen.
Je ontkomt er toch niet aan dat nieuwe partners deels meebetalen aan de kosten voor de stiefkinderen, via de algemene kosten voor de huishouding.

Miekemieke

Miekemieke

17-02-2016 om 19:06

extra

Denk dat het fijn is als de kinderen ook profiteren van de grotere financiele armslag, op wat voor wijze dan ook!

Linde

Linde

17-02-2016 om 20:20

Stiefouder

Nadat mijn partner en ik zijn gaan samen wonen, hadden wij ook meer draagkracht dus konden wij meer kinderalimentatie betalen. Hier is een juridische procedure over geweest en mijn partner moest dit ook betalen. Na nog verschillende andere procedures over alimentatie hebben wij de strijdbijl begraven en er voor gezamenlijk voor gekozen om geen alimentatie meer van elkaar te eisen. Wij hebben gezamenlijk veel meer te besteden als moeder, maar in ruil daarvoor rijden wij zo af en toe hun beide naar sport en zwemles.

Ik zelf als stiefouder (en advocate) begrijp dat het juridisch logisch is dat een ouder meer draagkracht heeft als hij een relatie heeft. Moreel gezien vind ik niet dat een stiefouder medeverantwoordelijk is voor kinderalimentatie, en dat is natuurlijk wel het geval als er gekeken wordt naar het inkomen van beide.

Wat wij vooral doen van het stukje 'extra' wat normaal gesproken afgedragen moet worden aan kinderalimentatie is leuke dingen, dagjes weg, en hem een nieuwe set kleding aandoen als hij weer naar zijn moeder gaat.

Dat ligt eraan.

Minerva, als ik jouw post goed lees ontvang jij voor de kinderen kinderalimentatie en omdat jouw draagkracht nu hoger wordt zou deze alimentatie, als je het opnieuw zou berekenen, lager kunnen worden. Nu ik erover nadenk is dat best ingewikkeld. Het is zo dat de kinderen ook mee profiteren van deze grotere draagkracht maar of dat dan is bij de vader omdat hij minder gaat betalen of bij de moeder omdat zij meer te besteden heeft?? En dan komt bij mij de vraag geef je de vader een seintje dat er een nieuwe berekening moet komen of wacht je af tot hij hier om vraagt?
Voor mijn gevoel is het simpel; een berekening is gebaseerd op feiten en veranderen deze feiten dan verandert de berekening. Maar zo simpel is het toch niet altijd. Mijn ex gaat pas samenwonen nadat de alimentatie is bepaald. Hij woont nu al samen maar officieel niet en hij heeft nog steeds zijn huurappartement. Ik vind dat zielig; het gaat om de kinderen en hij betaalt geen partneralimentatie, dat zou ik ook absoluut niet willen. Maar het zou mijn eer te na zijn om, als hij wel officieel zijn adres wijzigt, meer k.a. te vragen, ik vind dat zijn verantwoording om daar mee te komen.
Voelt voor mij persoonlijk heel dubbel, ik werk maar ik moet heel zuinig zijn omdat mijn inkomen laag is terwijl mijn ex inmiddels een riant inkomen heeft en de kinderen soms verdrietig zijn omdat hun stiefbroertje en zusje dingen kunnen die ik niet kan betalen. Ze snappen het ook niet omdat in hun ogen papa het voor de kinderen waar hij bij woont wel betaalt.

Voordat iemand mij verkeerd begrijpt , het is niet erg als kinderen niet alles kunnen wat ze willen, echter in soort situaties ligt het anders omdat ze ook moeten dealen met het feit dat hun vader niet meer bij hen woont maar wel bij hun stiefbroertje en zusje.

En @Linde, ik begrijp de gedachte achter de besteding van dat stukje extra maar ik zou er wel voor zorgen dat het een beetje in balans is met de extra's die de moeder geeft. Natuurlijk kan het zo zijn dat er bij de een meer inkomen is dan bij de ander en dat is dan zo maar moet wel leuk blijven. Een beetje vergelijkbaar met verjaardagcadeaus die de ouders geven; dan is het niet fijn als hier grote verschillen in zitten.

Misschien het beste om het verschil te middelen?

en heel kort zwart/wit

Ik ga samenwonen met mijn nieuwe partner. Hij heeft ook kinderen.
Mijn dochter gaat nu een week bij mijn ex en een week bij mij.
De zorg voor school heeft mijn ex op zich genomen en zo staat ook opgenomen in de akte. Nu ontvang ik nog kinderalimentatie voor mijn dochter.

Ik zou nu zelf denken dat wanneer ze straks een week bij ons is en dan bij haar vader, ik geen recht meer heb op kinderalimentatie, maar ik hoor ook wel eens anders, namelijk dat de vader niet in ene zomaar geen alimentatie hoeft te betalen.
Maar is dat ook zo? Ik weet het even niet.

Paddington

Paddington

31-10-2017 om 13:59

Wettelijk

is het heel duidelijk. De ouder waar het kind de hoofdverblijfplaats heeft, is de ouder die de financiële verantwoordelijkheid draagt. Dit is natuurlijk niet eerlijk op het moment dat de hoofdverblijfplaats ouder net zoveel of minder verdient dan de andere ouder. Daarvoor is kinderalimentatie. Daar het laten verblijven van een kind bij een ouder ook geld kost, is daar een verrekening voor gemaakt.

Op het moment van co-ouderschap is het verhaal eigenlijk niet anders. Vaak zijn er dan wel meerdere oplossingen mogelijk, daar ouders met een co-ouderschap vaak beter met elkaar kunnen overleggen. Is dat niet mogelijk dan zou ik een nieuw bedrag aan kinderalimentatie laten uitrekenen door het LBIO. Dat kost uit mijn hoofd gezegd 50,-. Dan weet je waar je aan toe bent.

Het klopt dat vader niet zomaar mag stoppen met betalen als de kinderalimentatie is vastgelegd door een rechter. Hij zou in principe wel een wijziging kunnen aanvragen bij een rechter. In jouw geval zou ik de vader aanbieden om het via het LBIO te laten berekenen. Deze berekening kunnen jullie dan, indien jullie dat willen, ook nog door een rechter laten bekrachtigen.

het gaat juist weer wat beter met het contact...

Lastig dit te brengen; van de week eindelijk beetje on speaking terms geweest met hem en zijn nieuwe partner en ik met die van mij.

Ik denk dat hij liever niet heeft, want gezien zijn inkomen van destijds denk ik dat hij hoger uit gaat komen en wellicht daarom prima vindt met wat het nu is.

Maar aan de andere kant denk ik dat hij ook uit zichzelf zal stoppen. Ik heb niets via rechter gegaan; er is alleen in akte bij notaris opgenomen. Akte beëindiging samenwoning.
Wij waren niet getrouwd.

Ik weet dat ik het er inderdaad over moet hebben maar vind het wel weer behoorlijk moeilijk.

Dees

Dees

31-10-2017 om 16:31

Contact opnemen

Wellicht het kun je het in een mail opnemen en iets schrijven in de trend van “mijn gezinssituatie is veranderd veel van mijn lasten hebben nu betrekking op een persoon meer zodat de last per kind lager is. Wellicht is het een idee om her te berekenen van wat jij zou moeten betalen aan alimentatie.”

Op het moment dat hij daarvan afziet weet je genoeg hoe het zit qua inkomen.

via de app

een bericht gekregen dat hij in januari dus stopt met de kinderalimentatie. Het is dan co-ouderschap, dus worden zijn kosten ook hoger. Hij betaalt al school, ik geef hem maar € 100,= kleedgeld per maand en verder krijgt hij niets van die alimentatie, kinderbijslag, toeslagen etc. etc.

Ik kan mezelf dan wel weer gaan verdedigen wat alimentatie exact inhoudt, dat dat niet rechtstreeks naar een kind gaat, dit ook valt onder kosten voor eten, etc.
Ik geef hem geen extra zakgeld naast het kleedgeld... terwijl ik van mezelf weet dat ik wel degelijk nog wel eens geld extra geef.
Nee, de kinderbijslag gaat niet meteen naar mijn kind... ik spaar of we doen er wat dingen van.

Maar weet je, of hij een punt heeft of niet... ik ben er klaar mee... ondanks dat de alimentatieplicht blijft bestaan, ook al ga je samenwonen (tenzij je gaat trouwen oid.. ik hoef die luttele centen niet meer en laat het zo... het heeft me genoeg energie gekost en ik heb alleen nog maar gevraagd om een positieve BIJDRAGE aan het feit dat dochter het fijn gaat hebben bij hem thuis en bij ons straks thuis.

Ik weet dat niet klopt, maar klaar... hou die centen en wordt er gelukkig mee.

via de app vervolg

Ik heb eveneens aangegeven, het jammer te vinden dat dit via de app gaat en niet via een gesprek/overleg aan de telefoon, danwel persoonlijk.

Je antwoordt toch op mijn app, dus dan overleggen we toch...
pfff, ik denk dat het altijd een heikel punt zal blijven.

kleedgeld

kleedgeld voor mijn dochter dus, dus moet zijn.. ik geef haar x-bedrag kleedgeld.

LBIO?

Ik heb het draadje niet meer helemaal gelezen, maar als de alimentatie op schrift staat kun je toch naar het LBIO om het te laten uitvoeren? Wat is daar op tegen?

herberekening

wilde overigens wel meewerken aan een herberekening alimentatie en dan denk ik dat hij dan daarin de hoop heeft dat ik meer moet bijdragen.
Ik heb geen zin om die weg te bewandelen met hem. het weinig tot geen contact hebben, bevalt me meer.

akte

de alimentatie staat opgenomen in een akte beëindiging samenwoning, zo ook dat hij de kosten voor de school op zich neemt.

Ik heb niet de draagkracht die hij heeft, mijn oudste dochter doet een behoorlijk dure opleiding, ik zie haar niet en heb slechts mondjesmaat app-contact en eigenlijk weet ik dan niet of ik daar dan ook nu dan aan bij moet dragen. Dus dat dat dan ook zal worden herzien. Of staat dit dan weer los van de alimentatie?

Voor mijn oudste ontvang ik geen alimentatie, zij woont al geruime tijd bij haar vader en zoekt niet echt het contact met mij.

uitgezocht...

mijn ex zegt alles uitgezocht te hebben, maar beslist dan wel zomaar geen alimentatie meer te gaan betalen.
Ik heb de kracht gewoon niet meer hiervoor; dat is behoorlijke zwakte van mijn kant, ik weet het... maar ik weet gewoon dat mijn kinderen dit ook mee krijgen dat ik in zijn ogen 'niet genoeg' geld uitgeef aan mijn kind(eren).

manier van appen

Ik heb enorm op mijn manier van appen gelet, want ik weet gewoon dat dit door mijn kinderen gelezen wordt...
Mijn dochter komt soms thuis en roept dingen, die ik de week ervoor van mijn ex heb gehoord... bizar! maar het gebeurt wel.

duidelijk

Ik ga er vanuit dat alimentatieberekening over alle kinderen gaat. Maar ik snap dat je ook een risico loopt om zelf te moeten gaan bijdragen.
Je exman betaalt ook alles voor je oudste die een dure opleiding doet.
Inderdaad. Geen LBIO.

het is goed zo...

Ik haal mijn geluk uit andere dingen en dat zit zeker niet in geld.
Ik hoop dat ik dit mijn kinderen wellicht nog kan bijbrengen, maar dat is best lastig met een ex, die niet in de slappe was zit.
Maar ook dat gun ik hem en de kinderen van harte hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik hoop alleen dat ze ook nog de kleine dingetjes in het leven blijven waarderen.

En toch lukt het mijn ex nog steeds dat ik de schuld allemaal op mijn zelf betrek/zoek. Heel bizar, want ik weet dat het niet zo is. Mijn ex weet dat en ik zal daar zelf mee aan de gang moeten om wat weerbaarder te worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.