Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

onverantwoordelijke ex

Mijn kinderen komen regelmatig in dezelfde kleren thuis van een 3 daags weekend met hun vader. Ze stonken de laatste keren zelfs. Op tandenpoetsen wordt ook totaal niet gelet. (Dat deed hij sowieso al nooit)

Maar nu zijn ze net terug van een vakantie met hun vader. Hij heeft onverantwoorde toeren uitgehaald met ze. Een bergpad opgelopen waar gevaar voor vallende rotsblokken bestond (terwijl er een veilig pad was, maar hij had de borden niet gelezen!)
Hij wilde ze laten zwemmen in de Maas! Terwijl algemeen bekend is dat dat niet mag. (Uitgezonderd de daarvoor aangelegde strandjes.)
Door zijn laksheid loop ik het risico dat mijn kinderen wat overkomt!! Ik weet me geen raad. Wat kan ik hieraan doen?


Bijtje82

Bijtje82

06-08-2023 om 17:07

Tja vrij weinig. 
Ik zie hier vaak hetzelfde met hygiëne.  Dan vlecht ik bijvoorbeeld op woensdag het haar voor de zwemles en na les breng ik ze naar hem. Als ze dan zondags thuiskomen dan zit het haar nog precies zo. 
Of ze hebben hetzelfde ondergoed aan. 
Als ik soms foto's zie die op school gemaakt zijn dan schaam ik me dood. 

Maar je doet er niets aan helaas. Af en toe probeer ik er eens iets van te zeggen, maar ik maak niet teveel stennis. 

Onze zesjarige had ie laatst een make-up set gegeven. . Ja sorry, maar toen ben ik ook echt wel ff iets geïrriteerd geraakt. Zij is juist het type dat je een beetje onder controle moet houden. Om haar gedrag maak ik me soms echt zorgen. Ze zou soms zo kunnen meedoen in een moulin rouge dansgroep..

Hoe oud zijn je kinderen?

Bijtje82 schreef op 06-08-2023 om 17:07:

Tja vrij weinig.
Ik zie hier vaak hetzelfde met hygiëne. Dan vlecht ik bijvoorbeeld op woensdag het haar voor de zwemles en na les breng ik ze naar hem. Als ze dan zondags thuiskomen dan zit het haar nog precies zo.
Of ze hebben hetzelfde ondergoed aan.
Als ik soms foto's zie die op school gemaakt zijn dan schaam ik me dood.

Maar je doet er niets aan helaas. Af en toe probeer ik er eens iets van te zeggen, maar ik maak niet teveel stennis.

Onze zesjarige had ie laatst een make-up set gegeven. . Ja sorry, maar toen ben ik ook echt wel ff iets geïrriteerd geraakt. Zij is juist het type dat je een beetje onder controle moet houden. Om haar gedrag maak ik me soms echt zorgen. Ze zou soms zo kunnen meedoen in een moulin rouge dansgroep..

Die begrijp ik niet, Bijtje. Vind je je dochter er voor prostituée bijlopen? Op haar 6de? Hoe ga je dat onder controle houden, haar dat vertellen ?

Bijtje82

Bijtje82

06-08-2023 om 17:48

AnnaPollewop schreef op 06-08-2023 om 17:28:

[..]

Die begrijp ik niet, Bijtje. Vind je je dochter er voor prostituée bijlopen? Op haar 6de? Hoe ga je dat onder controle houden, haar dat vertellen ?

Nu moet je het niet helemaal opblazen, maar ze heeft voor een zesjarige naar mijn zin idd af en toe van die momenten dat ik denk.. hmm geloof niet dat dit gedrag echt gewenst is.

En dan heb ik het niet over sexuele handelingen, maar wel van die bewegingen waar ik m'n bedenkingen bij heb. Die passen niet bij een zesjarige. Dan vind ik persoonlijk als ouber zijnde dat je je dochter daarin best mag afremmen. Ze is nog geen 16.

En nee, je gaat niett tegen een zesjarige zeggen wat er op zo'n moment door je hoofd gaat. Maar ik heb die zorgen wel bij ex neergelegd. Ze is pas 6..

Bijtje82 schreef op 06-08-2023 om 17:48:

[..]

Nu moet je het niet helemaal opblazen, maar ze heeft voor een zesjarige naar mijn zin idd af en toe van die momenten dat ik denk.. hmm geloof niet dat dit gedrag echt gewenst is.

En dan heb ik het niet over sexuele handelingen, maar wel van die bewegingen waar ik m'n bedenkingen bij heb. Die passen niet bij een zesjarige. Dan vind ik persoonlijk als ouber zijnde dat je je dochter daarin best mag afremmen. Ze is nog geen 16.

En nee, je gaat niett tegen een zesjarige zeggen wat er op zo'n moment door je hoofd gaat. Maar ik heb die zorgen wel bij ex neergelegd. Ze is pas 6..

Tja, hier playbackte een knulletje van 7 Whistle van Flo Rider. Tekstueel nou ook niet helemaal passend bij de leeftijd. Kun je je druk over maken, maar je kunt ook genieten van het onschuldige. Ze doen gewoon na wat ze zien zonder er verdere volwassen gedachten bij te hebben.

Bijtje82

Bijtje82

06-08-2023 om 18:46

Engeltje schreef op 06-08-2023 om 18:42:

[..]

Tja, hier playbackte een knulletje van 7 Whistle van Flo Rider. Tekstueel nou ook niet helemaal passend bij de leeftijd. Kun je je druk over maken, maar je kunt ook genieten van het onschuldige. Ze doen gewoon na wat ze zien zonder er verdere volwassen gedachten bij te hebben.

Dat klopt helemaal, maar daarom mag ik wel graag een beetje ingrijpen. Ze hoeft het klooster niet in ofzo, maar we hoeven het ook niet toe te juichen en te faciliteren. 

Zij ziet er geen kwaad in, maar de wereld is al verknipt zat. Ik wil ook niet dat anderen haar op die manier bekijken.

Dat lijkt mij echt ontzettend naar. Wat een nachtmerrie die machteloosheid en dat je kinderen niet fatsoenlijk verzorgd worden of krijgen wat je ze zelf zou gunnen of geven. Alleen al hierom durf ik niet eens aan scheiden te denken. Echt vreselijk. Ik zou de kinderen echt instructies meegeven en het thuis ook duidelijk doen over elke dag nieuwe onderbroek haren kammen tandjes poetsen. Dat erin rammen. Met dat gevaarlijke gedrag zou ik me geen raad weten. Ik zou veilig thuis erbij halen als ik meerdere momenten heb verzameld van onverantwoord gedrag. Dan gaat er maar iemand mee kijken. Ik zou niet meer kunnen slapen. Vreselijk.

Bijtje82 schreef op 06-08-2023 om 18:46:

[..]

Dat klopt helemaal, maar daarom mag ik wel graag een beetje ingrijpen. Ze hoeft het klooster niet in ofzo, maar we hoeven het ook niet toe te juichen en te faciliteren.

Zij ziet er geen kwaad in, maar de wereld is al verknipt zat. Ik wil ook niet dat anderen haar op die manier bekijken.

Natuurlijk bepaalt iedere ouder zelf en ik ken de situatie niet, maar kindermisbruik wordt niet veroorzaakt door uitdagend gedrag van het kind. Lijkt me goed om voorzichtig te zijn met haar “afremmen” want ze moet niet het idee krijgen dat het wel haar verantwoordelijkheid is dat mensen van haar afblijven.

Haar voorbereiden voor een beautycontest is dan weer het andere uiterste natuurlijk… maar nogmaals, misbruik komt niet door het kind. Dat je het ongemakkelijk vindt dat zij in haar onschuld volwassen gedrag vertoont kan ik me best voorstellen en het zou ook sneu zijn als ze erom uitgelachen of uitgejouwd wordt, dus enige sturing kan best nuttig zijn.

Enfin, dat is weer eens een zijspoor en het gaat om de vraag van TO. 

Dat ze geen schone sokken aandoen is tot daar aan toe, en wat minder douchen gaat ook over als ze ouder worden, maar echt gevaarlijke dingen uithalen is onverantwoord ongeacht de leeftijd. Je kunt eens anoniem navragen bij veilig thuis wat zij ervan vinden.

Ik zou in deze situatie zorgen voor zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid bij je kinderen en die zelf bijbrengen. Leer ze aan om elke dag een schone onderbroek aan te trekken en tanden te poetsen, ook als vader dat niet zegt. Dat kunnen kinderen best al jong hoor. Veel mensen hebben bepaalde, vaste rituelen elke dag. Vaste momenten waarop ze dingen doen. Die kunnen ze dan zowel bij papa als bij mama aanhouden.

Echt gevaarlijke dingen zou ik je ex wel op aanspreken. Hij heeft ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Anderzijds kun je nooit alles voorkomen. Als hij heel roekeloos rijdt bijvoorbeeld, kun je daar ook niet zoveel mee.
En veilig thuis is er echt niet bij op vakantie. Ik vermoed dat die heftigere zaken te doen hebben en ook niet dat ze hier niet zo veel mee kunnen.

Vooral; pick your battles. Als ze in gevaar zijn, kun je er wat van zeggen. Te lang dezelfde onderbroek aan, daar gaan ze niet van dood.

En Bijtje, ik begrijp jouw angst vanuit jouw eigen traumatische jeugd, maar zoals Anna Pollewop al schrijft is misbruik nooit de schuld van het kind en zoeken misbruikers hun slachtoffers ook niet uit op uiterlijk/gedrag van deze categorie.

Wel ben ik het met je eens dat een make-up set met zes jaar echt nog niet nodig is. 
Leuk voor thuis een keer prinsesje te spelen, maar niet naar school.

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 07:57

MamaE schreef op 06-08-2023 om 23:55:

En Bijtje, ik begrijp jouw angst vanuit jouw eigen traumatische jeugd, maar zoals Anna Pollewop al schrijft is misbruik nooit de schuld van het kind en zoeken misbruikers hun slachtoffers ook niet uit op uiterlijk/gedrag van deze categorie.

Wel ben ik het met je eens dat een make-up set met zes jaar echt nog niet nodig is.
Leuk voor thuis een keer prinsesje te spelen, maar niet naar school.

Dat is het vooral. 

Ik heb ook af en toe gesprekken met m'n kinderen. Je lichaam is van jou en er is niemand die jullie aan mag raken op bepaalde plaatsen. Mama is er altijd voor je. 

Maar goed, dat is dan weer het andere uiterste. Mijn ex ziet gewoon niet in dat bepaalde kleding gewoon niet kan. En dan heb ik het niet alleen over te uitdagend, ze lopen er ook vaak genoeg bij als zwervers. Of 3 dagen in dezelfde onderbroek. 

Ik kan het melden,  maar hij haalt gewoon zijn schouders op. 

3 dagen dezelfde onderbroek is niet hygiënisch maar je gaat er ook niet gelijk dood aan, zelfde met haren kammen of er als een zwerver bijlopen. Die strijd ga je niet winnen daar gaan je kinderen straks zelf wel wat aan doen.

De echt onveilige dingen daar zou ik hem keer op keer op blijven aanspreken. Maar ook je kinderen leren nee te zeggen.

Fiona: hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?

Ysenda schreef op 07-08-2023 om 08:14:

3 dagen dezelfde onderbroek is niet hygiënisch maar je gaat er ook niet gelijk dood aan, zelfde met haren kammen of er als een zwerver bijlopen. Die strijd ga je niet winnen daar gaan je kinderen straks zelf wel wat aan doen.

De echt onveilige dingen daar zou ik hem keer op keer op blijven aanspreken. Maar ook je kinderen leren nee te zeggen.

Fiona: hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?

Nou, mijn buurjongetje van 7 had een klein wondje op zijn voet waar zijn moeder een smetteloze pleister op had geplakt voordat hij een week naar zijn vader ging. Hij kwam terug met een zwerende voet en beginnende bloedvergiftiging. Hij bleek de hele week dezelfde sokken aangehad te hebben en niet te hebben gedoucht. 

Bijtje82 schreef op 06-08-2023 om 17:48:

[..]

Nu moet je het niet helemaal opblazen, maar ze heeft voor een zesjarige naar mijn zin idd af en toe van die momenten dat ik denk.. hmm geloof niet dat dit gedrag echt gewenst is.

En dan heb ik het niet over sexuele handelingen, maar wel van die bewegingen waar ik m'n bedenkingen bij heb. Die passen niet bij een zesjarige. Dan vind ik persoonlijk als ouber zijnde dat je je dochter daarin best mag afremmen. Ze is nog geen 16.

En nee, je gaat niett tegen een zesjarige zeggen wat er op zo'n moment door je hoofd gaat. Maar ik heb die zorgen wel bij ex neergelegd. Ze is pas 6..

Hier haak ik even op aan, mijn dochter en ik liepen toen ze zo'n jaar of 6 was eens door het winkelcentrum. Voor ons liep een vrouw met gigantisch hoge hakken een netpanty en een kort rokje. Dochter keek naar de vrouw en daarna naar mij en zei met grote ogen van bewondering "mooi hé". Toen dacht ik dus ook wel even van' oh, jee waar gaat dit heen', want mijn dochter had inderdaad wel een kledingsmaak waar je je wenkbrauwen van op zou trekken. Uiteindelijk snapte ik het al snel, die vrouw zag er uit als een mooie Barbie in haar ogen. Later, rond haar 10e wilde ze nog wel eens erg ordinaire kleding uitzoeken bij de Coolcat, wat we redelijk probeerden bij te sturen, maar rond middelbare schooltijd was deze smaak al weer over. Nu draagt ze het liefst oversized en stoer. 
Dit even om gerust te stellen

En OT, ik zou mijn kinderen inderdaad proberen te leren dat ze zelf iedere dag schoon ondergoed aandoen, hun haren kammen en tanden poetsen. En regelmatig schone kleding aantrekken. 
Dat van zwemmen in de maas, of een eng rotspad...oei ja, maar ik mag toch wel hopen dat je ex zelf ook wel op een gegeven moment kan beoordelen wat écht niet kan? (heeft je ex vaak ongelukken gehad, nu, maar ook als kind?)

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 23:45

1968 schreef op 07-08-2023 om 11:37:

[..]

Hier haak ik even op aan, mijn dochter en ik liepen toen ze zo'n jaar of 6 was eens door het winkelcentrum. Voor ons liep een vrouw met gigantisch hoge hakken een netpanty en een kort rokje. Dochter keek naar de vrouw en daarna naar mij en zei met grote ogen van bewondering "mooi hé". Toen dacht ik dus ook wel even van' oh, jee waar gaat dit heen', want mijn dochter had inderdaad wel een kledingsmaak waar je je wenkbrauwen van op zou trekken. Uiteindelijk snapte ik het al snel, die vrouw zag er uit als een mooie Barbie in haar ogen. Later, rond haar 10e wilde ze nog wel eens erg ordinaire kleding uitzoeken bij de Coolcat, wat we redelijk probeerden bij te sturen, maar rond middelbare schooltijd was deze smaak al weer over. Nu draagt ze het liefst oversized en stoer.
Dit even om gerust te stellen

En OT, ik zou mijn kinderen inderdaad proberen te leren dat ze zelf iedere dag schoon ondergoed aandoen, hun haren kammen en tanden poetsen. En regelmatig schone kleding aantrekken.
Dat van zwemmen in de maas, of een eng rotspad...oei ja, maar ik mag toch wel hopen dat je ex zelf ook wel op een gegeven moment kan beoordelen wat écht niet kan? (heeft je ex vaak ongelukken gehad, nu, maar ook als kind?)

Wordt gewaardeerd! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.