Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ernesta

Ernesta

15-08-2013 om 20:20

Ook hier omgangsregeling

Naar aanleiding van het draadje van nancenance ben ik wel geschrokken hoe snel sommigen roepen; politiemelding of advocaat.
Ik sta nl zelf op het punt om de omgangsregeling om zeep te helpen.
Zoon en dochter zouden 3 weken met pa mee op vakantie gaan, maar door omstandigheden blijven ze bij pa thuis. Nu gaat het al heeeel lang niet goed tussen dochter en vader, ze had er dan ook helemaal geen zin in en is na 1,5 week weggelopen. Dwz ze is naar haar werk gegaan en vandaaruit naar mij. En nu is ze dus een poosje bij mij. Zoon is wel bij vader gebleven. Vader is boos en vindt dat dit niet kan. Begrijpelijk, maar voor mij is het achterliggende probleem belangrijker. Ik heb dus binnenkort gesprek samen met vader en dochter, waarin ik hun onderlinge irritaties/problemen wil bespreken. Ik weet dat ik geen onpartijdige derde ben, maar aan dochters kant sta, maar het is de beste optie die ik kan verzinnen. Anders gebeurt er helemaal niets. Maar als dit naar mijn mening niet goed verloopt (als pa dus geen compromissen wil sluiten en alleen maar vindt dat hij gelijk heeft) denk ik niet dat mijn dochter nog om de 2 weken een weekend naar pa wil. Aangezien ze 16 is, vind ik haar ook te oud om nog te dwingen. Pa kan ook zo fijn dreigen 'je zult de consequenties wel merken'. Nou ik ben inmiddels zo ver dat ik alles aan kan.

Dan kun je kinderen inderdaad niet meer dwingen. Ook als je nog getrouwd bent gaan kinderen hun eigen gang en blijven niet een heel weekend of drie weken op de bank hangen.
Ik weet niet of het slim is om de onderlingen irritaties te willen bespreken. Je dochter is 16, je ex is volwassen, daar moeten ze beiden uit zien te komen. Ik denk wel dat je met je dochter kunt gaan praten en haar uit kunt leggen dat ze, hoe hoog de irritaties ook zijn, niet weg moet lopen, maar wel een andere vorm van omgang/wijze van kontakt houden kan bedenken en dat met vader kan gaan bespreken.
Ik geloof overigens dat ik haar teruggestuurd had: niet weglopen, maar uitspreken en zelf alternatieven verzinnen.
Een alternatief is bijvoorbeeld: een avond in de week bij vader gaan eten; samen een film kijken etc. etc. Je dochter zal zelf aan de slag moeten om dat te bedenken. en met vader moeten communiceren.

Tsjor

Niet doen

ik zou niet in gesprek gaan met vader en dochter.Dit is iets tussen hen,daar moet je het ook laten,hoe moeilijk dat ook is.Dat neemt niet weg dat je je dochter tips kunt geven en het gesprek een beetje met haar kan oefenen.Ik zou haar ook teruggestuurd hebben,dit is iets wat jou niet aangaat dus ze moet hier zelf met haar vader uitkomen.

Ernesta

Ernesta

17-08-2013 om 14:35

Niet dwingen vs wel terugsturen

Die vind ik lastig. Je kunt haar niet dwingen. Jullie zouden haar wel terugsturen? Hoe doe je dat dan? Ik kan haar wel zeggen wat beter is, maar dan gaat ze nog niet. Ik laat wel doorschemeren dat ik ervan uit ga dat ze straks weer gewoon de weekenden gaat, en dat lijkt ze wel te accepteren.

Dag meisje, je kunt even mee-eten/ wat drinken etc., je mag je verhaal vertellen, maar daarna moet je toch weer naar je vader.

Het gaat niet zozeer om het afdwingen van een omgangsregeling, want als kinderen ouder worden werkt dat neit meer zo, ook thuis niet. Het gaat er wel om, dat je dochter leert om problemen aan te pakken en niet weg te lopen voor problemen. Drie weken vakantie in huis kan best saai zijn, maar ze heeft de leeftijd om daar zelf iets voor te bedenken, zowel voor zichzelf als voor broer en vader.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.