Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ouderbijdrage studie na echtscheiding

Na echtscheiding ontstaan er problemen met het betalen van college/school geld van de twee bi mij wonende kids. Mijn partner draagt niet bij omdat de kids 18+ zijn en niet bij hem wonen. De ouderbijdrage wordt door DUO bepaald op de situatie van 2 jaar geleden. Wij zijn sinds een half jaar gescheiden. Hoe kan ik voor mijn dochters toch een extra studiebijdrage aanvragen?

Sas

Sas

30-12-2018 om 20:57

Wat staat er in het convenant

Als er tot de 18e kinderalimentatie is betaald, moet dat na de 18e voortgezet worden. De einddatum is afhankelijk van het convenant en/of de wetgeving.
Of waren de dochters al 18 op moment van scheiding?

Peiljaar verleggen?

https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs-of-toelage/inkomen-ouders.jsp

"Inkomen gedaald
Is het inkomen van uw ouders gedaald? Dan kunnen zij 'verlegging peiljaar' aanvragen. We kijken dan naar een later inkomensjaar. Dit kan u een hogere aanvullende beurs of toelage opleveren."

En bel anders even met DUO wat nog de mogelijkheden zijn.

Alimentatie?

De alimentatie stopt niet met 18... maar wordt dan rechtstreeks aan de kinderen uitbetaald. Eigenlijk is dit iets waar je dochters voor om de tafel moeten met hun vader. En zij zouden hiervan dan weer kostgeld aan jou moeten betalen. Daar zou ik toch ook een mogelijkheid in zien, alvorens naar DUO te gaan voor extra lening. Want is het nu zo dat jij de volledige zorg draagt/betaalt, omdat de kinderen bij jou wonen? Het is niet zo dat de kinderen vanaf 18 geen geld meer zouden kosten... integendeel zou ik zeggen!

Wij hebben zelf 50/50 voor onze kinderen het schoolgeld betaald. Maar dat moet natuurlijk ook maar kunnen.

Bosbes

Bosbes

31-12-2018 om 16:19

niet Duo maar alimentatie

Het geld van Duo is niet af te dwingen, alimentatie wel.
Je kunt zelf niets want het is iets tussen je volwassen kinderen en hun vader. (Je kunt natuurlijk wel advies geven). Als zij een bijdrage willen vragen ze het aan hem. Hij is verplicht om financieel mee te zorgen tot hun 21e verjaardag.
Als het allemaal niet werkt, kunnen ze een advocaat nemen en om alimentatie verzoeken. Als dat is bekrachtigd door de rechtbank, is dit verplichtend.
Als er al alimentatie is: dit moet dus rechtstreeks aan de kinderen, je kunt dan verder niet een extra studiebijdrage vragen.

Paasei

Paasei

31-12-2018 om 19:26

Helaas

.. is dit een situatie waar veel meer gescheiden ouders (of eigenlijk, kinderen van gescheiden ouders) voor komen te staan. Zoals al gezegd; de berekening van de Duo-groep is volledig vrijblijvend en dwingt geen betaling af. Als een van de ouders niet wilt bijdragen kun je daar niets tegen doen. Alleen het kind zelf kan in gesprek met de ouder en, eventueel, actie ondernemen. Vraag is welk kind juridische stappen tegen de eigen ouder onderneemt..

Kortom, tenzij er alimentatie afspraken zijn - die zijn wel afdwingbaar - is het zuchten en los laten.

Paasei

Paasei

31-12-2018 om 19:31

Overigens..

.. geeft de weigering van ouder om te betalen de DUO groep geen reden om eventueel een aanvullende beurs te verschaffen. DUO blijft uit gaan van de draagkracht van de ouders. Alleen als jouw sitatie door de echtscheiding echt erg is veranderd (financieel) kan het zin hebben een herberekening aan te vragen.

Paasei

Als ik het goed begrijp hebben kinderen van niet-gescheiden ouders die niet willen bijdragen aan studie ouders eenzelfde probleem?

Paasei

Paasei

01-01-2019 om 01:42

Klopt

Inderdaad Alkes. DUO beslist hoeveel de ouders dienen bij te dragen, individueel, gescheiden of niet. Alleen zullen ouders die bij elkaar zijn samen beslissen over hoeveel ze samen gaan bijdragen (wanneer ze dat volgens DUO zouden moeten kunnen). Gescheiden ouders kunnen dat uiteraard ook samen bepalen. Maar dan moet de verstandhouding wel dusdanig zijn dat dat kan. Daar loopt het wel eens mis. En omdat het 'ieder voor zich' is.. nou ja vul maar in.

juf Ank

juf Ank

01-01-2019 om 16:27

nee hoor

Wij kregen als getrouwd stel beiden een brief van DUO waarin werd vastgesteld wat de bijdrage was die we afzonderlijk bij kunnen dragen.
Alleen is dit een advies geen plicht.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-01-2019 om 17:42

Brief

Ik heb helemaal geen brief gekregen. Op Mijn Duo kon ik wel vinden dat mijn ouderbijdrage 77 euro is. Wat heel vreemd is aangezien mijn ex een lager inkomen heeft en dochter geen gratis beurs krijgt.

Dees

Dees

01-01-2019 om 22:30

Maar het is toch een alleen bijdrage

Dat hoeft niet, weet je zeker dat het inkomen van je ex lager is? Ik bedoel het fiscaal inkomen? Daarnaast is 2x77 euro per maand al rond het wettelijk collegegeld (hoeft ze maar een weekje voor te werken in de zomer om het restant bij te verdienen. )

Dan nog een paar weekjes voor de boeken en hoppa schoolkosten zijn klaar.....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-01-2019 om 23:04

Dees

Ja, dat weet ik zeker. Jij doet er altijd nogal makkelijk over, maar neem maar van mij aan dat grote kinders duurder zijn in het onderhoud dan jouw kleine man.

Dees

Dees

02-01-2019 om 02:02

Zonder bijdrage

Ik weet dat kinders duur zijn. Dat wist ik als kind al....daarom betaalde ik zelf mijn studie zonder bijdrage van mijn ouders te verwachten. En nee er was bij ons geen aanvullende beurs en ja ik woonde wel op mijzelf dus werken was echt een noodzaak.

Triva

Triva

02-01-2019 om 02:22

Geen brief

Gewoon een melding via mail: mijn overheid. Ik vind max 2x77 ook weinig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-01-2019 om 08:30

Nou dit is gek!

Ik had in 2017 en 2018 geen melding gekregen over mijn ouderbijdrage. Van de week kreeg ik die wel voor 2019 (via mijnDuo). Bleek 326 euro te zijn. Dus ik heb nog even verder gekeken dan 2018 (77), en vond dat het in 2017 280 euro per maand was. Heb ik me dus in 2018 te rijk gerekend, al ben ik blij dat de bijdrage in natura mag. 326 euro is meer dan ik had bedacht bij te dragen in geval van een uitwonend kind.
Iemand een idee waarom 2018 er zo bij afsteekt? Ik heb al die tijd dezelfde baan met hetzelfde inkomen gehad.

Flavia

Flavia

09-01-2019 om 08:41

2e kind

Is in 2018 je andere dochter wel meegenomen in de berekening en in de andere jaren niet?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-01-2019 om 08:46

Flavia

Nee, ik heb haar juist eind 2018 in het systeem gekregen, dus ik had verwacht dat het lager werd en oudste misschien wel gratis geld.

@Rive1965

[naam en adres kind]

[naam en adres vader]

[Plaats, datum van deze brief ]

Onderwerp: Alimentatie achterstand

Beste papa,

Zoals je weet ben je volgens de beschikking van de Rechtbank te ……….. een (maandelijkse) alimentatie verschuldigd van € ….. per maand. Deze alimentatie is sinds (datum 18e verjaardag) rechtstreeks aan mij verschuldigd.

Je kunt deze alimentatie overmaken op bankrekeningnummer (nummer) ten name van (naam kind) te (plaats).

Ik wil je erop wijzen dat je niet aan je verplichting hebt voldaan, waardoor de volgende
achterstand is ontstaan:

Vordering: Betaling:________________________
Maand ………… € … [betaaldatum:] € ……
maand ………… € …. [betaaldatum:] € ……
maand ………… € …. [betaaldatum:] € ……

[Hier alleen achterstanden vermelden die na de 18e verjaardag ontstaan zijn; vorderingen van voor die tijd moeten door de moeder worden ingediend.]

Daardoor is er een achterstand ontstaan van € ….. en ik verzoek je vriendelijk deze achterstand per omgaande aan mij over te maken, maar in ieder geval binnen 7 dagen.

Mocht je overigens menen dat er redenen zijn om de alimentatie niet of niet volledig te betalen, dan hoor ik dat ook graag per omgaande van je.

Ik ga ervan uit dat je alimentatieverplichting volledig en binnen 7 dagen nakomt.

Met vriendelijke groeten,

[naam en adres kind]

@Rive1965, jij moet voor je kinderen het echtscheidingsconvenant en de beschikking van de rechter opzoeken, het bedrag per kind, en controleren dat de alimentatie inderdaad tot hun 21e doorloopt (maar lijkt me raar als dat niet zo is). De kinderen moeten vervolgens papa een mailtje met ontvangstbevestiging en/of aangetekende brief sturen waarin ze aangeven op welk bankrekeningnummer de alimentatie betaald kan worden. Dat bankrekeningnummer is het enige wat in de brief MOET staan maar het kan geen kwaad om een standaardbrief voor betalingsachterstand over duidelijk te maken wat je precies verwacht en om vader te overtuigen dat het menens is.

aLs dat niet helpt, kunnen ze naar het LBIO. Dat is het inkassobureau voor alimentatie. Die kunnen meteen tot inning over gaan. De kinderen hoeven geen rechtszaak aan te spannen en hoeven geen advocaat in de arm te nemen.

@Alkes: kinderen van niet gescheiden ouders hebben een groter probleem. Die moeten eerst nog naar de rechter. Kinderen van gescheiden ouders hoeven niet meer langs de rechter, die kunnen meteen een inkassobureau inschakelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.