Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ouderdomspensioen vergeten te verevenen na scheiding. Wat nu?

Ik ben eind 2016 gescheiden en pas kwam ik er achter dat mijn ex en ik de verevening van het ouderdomspensioen niet hebben geregeld. Heel vervelend want nu is het te laat dit aan verzekeraars door te geven. Ik heb wel keurig de scheiding gemeld bij mijn pensioen uitvoerders maar dat was kennelijk niet genoeg.

Gelukkig kunnen mijn ex en ik redelijk met elkaar door een deur en verwacht ik onderling weinig problemen. Wel kan het invloed hebben op het later verkrijgen van toeslagen. Maar ik weet dat veel mensen dit vergeten, dus zullen er ook best mensen zijn die een en ander netjes hebben opgelost onderling. Omdat je wettelijk al recht hebt op elkaars helft van het pensioen, lijkt het mij zinloos een akte te laten opmaken bij een notaris.

Wie o wie heeft hier ook mee te maken en hoe heb je het geregeld met je ex?

Lastig

Je titel suggereert dat je vergeten bent de verevening te regelen. Dat is niet het geval want je hebt gewoon wettelijk recht op het verevende pensioen. Vervelend dat de melding van scheiding niet genoeg was. Nu heb je een civielrechtelijke vordering op je ex en zal de betaling door hem moeten gebeuren (en niet door de pensioenuitvoerder). Niet ideaal, maar je hebt in ieder geval wel recht.
Pensioen is vaak een onderwerp dat weinig aandacht krijgt bij scheiding, omgang kinderen, het huis, alimentatie en als je dat hebt geregeld ben je doorgaans opgelucht en denk je niet meer aan pensioen.
Verdeling pensioen bij scheiding wordt binnen een of twee weer gewijzigd. Pensioenfondsen hebben bij minister aangedrongen om een pensioenplan verplicht onderdeel te laten zijn van het echtscheidingsconvenant maar de minister wilde er niet aan. Jammer

Stereotypisch

Alkes: 'Nu heb je een civielrechtelijke vordering op je ex en zal de betaling door hem moeten gebeuren.' Je gaat er dus automatisch van uit dat hij moet betalen en zij kan ontvangen.

Tsjor

Paasei

Paasei

10-03-2020 om 09:50

Zelf betalen

Hier ben ik de -later- betalende partij (vrouw) en ontvangt mijn ex (man). Want het werkt inderdaad beide kanten op. Ex heeft nooit pensioen opgebouwd, ik wel. Hij was echt net een paar dagen op tijd om bij mijn pensioenfonds aan te geven dat hij rechtstreeks betaald wilt hebben. Daar had hij idd 2 jaar de tijd voor. Was hij niet op tijd geweest dan had hij zich tzt bij mij moeten melden en dan moest ik hem betalen. Mijn pensioenfonds weet uiteraard van onze scheiding en geeft netjes de relevante bedragen door.

Ben blij dat hij net op tijd was, want het lijkt me toch een vervelende situatie als hij bij mij zou moeten komen vragen. Al was ik dan wettelijk verplicht om te betalen. In TS geval; als er nog vele jaren verstrijken voor het zo ver is, zou het kunnen dat jullie nooit meer contact hebben. Dus houd wel zijn/haar gegevens in de gaten, anders kun je hem/haar niet meer bereiken. En zorg ook dat zijn/haar pensioenfonds jouw gegevens heeft; je hebt ook recht op nabestaanden pensioen.

Net op tijd

Ik zou het moeten nakijken, maar volgens mij heb ik niets gemeld bij pensioenfonds (behalve scheiding) en ex ook niet. We bouwden beiden pensioen op, de een wellicht wat meer dan de ander, maar that's life.
' Ben blij dat hij net op tijd was, want het lijkt me toch een vervelende situatie als hij bij mij zou moeten komen vragen. ' Maar je kunt dan toch ook er niet om vragen?

Hoe gaat het overigens als er 2 relaties zijn geweest?

Tsjor

Flavia

Flavia

11-03-2020 om 12:57

Tjor

Het gaat alleen om het stuk dat tijdens het huwelijk is opgebouwd. Bij 2 of meer relaties wordt het een lastige berekening vooral.

Zelf ben ik twee keer gescheiden en beide keren heb actief mijn best gedaan om ook de pensioenen te scheiden. Ik heb zelfs meegeschreven aan de teksten heen en weer naar de advocaten.
En opmerkelijk genoeg is tot twee keer toe mijn tekst niet meegenomen.
En kwam ik daar bij de uitspraak pas achter.
De eerste keer ben ik direct terug gegaan naar mijn advocaat. Die meldde mij dat we ook zelf een convenant konden maken en dat naar onze pensioenverzekeraars opsturen.
Wie weet of het helpt.
Het lijkt mij achteraf nogal kwetsbaar.
Een eigen convenant heeft geen rechtskracht. En wil je pensioenverzekeraar daar dan wel rekening mee houden? Maar dat zou je kunnen navragen. En aan welke voorwaarden een convenant dan zou moeten voldoen.

Ik heb het gedaan. Ik had een voorbeeldconvenant en heb dat zelf ingevuld en alleen nog een vakje open voor mijn eerste ex.
Die er mondeling mee akkoord ging, maar steeds smoesje bleef geven waarom ik het maar niet terug kreeg.

Dus dat heb ik maar opgegeven.

Mogen de pensioenverzekeraars tegen die tijd uitzoeken.

Maar misschien kan het ook nog via de notaris? Dan zijn er vast kosten aan verbonden.

Paasei

Paasei

11-03-2020 om 21:13

Er om vragen

Oh reken maar dan mijn ex er om was gekomen.. hij heeft zelf niets opgebouwd, heeft alleen (een deel van) mijn pensioen in aanvulling op zijn AOW straks. Dan moest ik hem rechtstreeks betalen en dat lijkt me onaangenaam voor ons alletwee. Betekent trouwens wel dat hij het een tijdje met alleen AOW moet doen; hij is een aantal jaren ouder dan ik en moet wachten tot mijn pensioen in gaat.

We grappen af en toe; hij hoopt dat ik lang blijf leven (zijn deel van mijn pensioen is meer dan nabestaandenpensioen) en ik hoop dat hij snel dood gaat (want dan krijg ik mijn hele pensioen weer en hoef niet te delen).

Tsjor

Ja ik ben een stereotype denker, goed dat je het benoemt.
(Of ik heb veel kennis over die sector en heb per abuis de praktijk als uitgangspunt genomen)

rotterdam1968

rotterdam1968

15-03-2020 om 12:58 Topicstarter

Even wat duidelijk maken

Ik wil even benadrukken dat ik (man) en mijn ex(vrouw) beide het niet op tijd hebben doorgegeven. Ik heb het wel doorgegeven van partnerpensioen en dat dit voldoende was, naar nu blijkt dus niet. De situatie is dus dat mijn ex-vrouw en ik vorderingen op elkaar hebben.

Ik kom zelf bitter weinig informatie tegen hoe je het achteraf dan toch nog netjes onderling kan regelen. Mijn ex en ik gaan gelukkig normaal met elkaar om en er is in deze kwestie een wederzijds belang. Had gehoopt dat er mensen zijn die zeggen 'joh dat kan je ook zus en zo nog keurig regelen'

Afzien van

is dat geen mogelijkheid? Wederzijds afzien van verevening?

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2020 om 19:08

Hoe gaat dat bij afzien?

Bij mijn eerste huwelijk hebben we afgezien van de pensioenrechten (omdat ik die had en hij niet haha). Dat convenant heb ik allang niet meer of ligt ergens in een onbekende doos. Zou mijn ex dan alsnog tzt pensioen kunnen opeisen of moet hij daarvoor het convenant laten zien aan het pensioenfonds?

rotterdam1968

rotterdam1968

18-03-2020 om 13:52 Topicstarter

Afzien

Phryne, als er is besloten af te zien van het pensioen, dan kan je later er niet meer op terugkomen. Bij een pensioenfonds of pensioenverzekeraar (daar zitten grote verschillen tussen) zal je ex bot vangen.

Phryne

Je ex had (binnen twee jaar) kunnen melden bij je pensioenfonds dat de standaard situatie gold (dus wel verevening). Het is wel zo dat er moet worden gecommuniceerd over verevening. Als die is doorgevoerd krijgen beide partners bericht, dus dan kan je actie ondernemen en verevening aanvechten. Als je geen bericht hebt gehad, is er geen verevening gemeld bij het fonds.
Theoretisch zou je ex dan nog één civielrechtelijke vordering tegen jou kunnen indienen, maar tegen die tijd heb je vast convenant ergens kunnen vinden. Met dat convenant in de hand zal geen rechter die claim toewijzen.
Het is een complexe materie die verevening bij scheiding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.