Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ouderschapsplan

Beste Forumleden,

Ik heb een 2-tal vraagjes.
Mijn ex en ik zijn zo'n maan of 5 terug uit elkaar gegaan. We wachten op een sociale huurwoning voor haar, zodat we daarna onze woning kunnen verkopen. Ik zit tijdelijk bij familie en kan ook eindelijk iets voor mijzelf zoeken als bovenstaande achter de rug is.

Nu zit ik met een 2-tal vragen mbt het ouderschapsplan:
1.) Wanneer heeft 1 ouder gezag en wanneer beiden? Mijn intentie is om straks als we beiden weer een eigen plekje te hebben, dat onze zon (5) per 14 nachten, 8 nachten bij mijn ex verblijft en 6 nachten bij mij verblijft, verder zal ik maandelijks een x begrag aan kinderallimentatie overmaken naar mijn ex.
Wij hebben gewoon beiden gezag toch? Of heeft mijn ex gezag, aangezien mijn zoontje daar iets vaker is en ze allimentatie krijg voor mijn zoontje (dat dus zijn hoofdverblijf is)

2.) Als we het eens zijn over het ouderschapsplan, is dan een datum en handtekening van beiden voldoende, of moet dit via de rechter gebeuren?

V@@s

V@@s

02-12-2018 om 20:51

waren jullie getrouwd of geregistreerd partner?

Dan hebben jullie beiden gezag. Als dat niet zo is dan heb jij alleen gezag als dat aangevraagd is.

Ms. Simone

Ms. Simone

02-12-2018 om 20:56

Gezag en verblijf

Dit zijn twee zaken die losstaan van elkaar. Je kan ouderlijk gezag hebben maar je kind nooit zien of geen ouderlijk gezag (omdat je dat nooit wettelijk hebt geregeld) maar wel full time met je kind wonen.
Om antwoord te kunnen geven op jouw beide vragen is het denk ik belangrijk om te weten of je getrouwd bent (geweest) of (zo niet) dat jij het kind hebt erkend.

SinglePapa

SinglePapa

02-12-2018 om 20:59 Topicstarter

heb hem toen erkend

Wij waren niet getrouwd, maar hadden een samenlevingscontact.

Nu ik dat zo lees... volgens mij hebben wij dat toen wel aangevraagd (erkend bij de gemeente toentertijd). Kan ik dat simpel informeren bij de gemeente? En kan dat bij de huidige gemeente, of moet dat bij de gemeente waar wij toen woonden?

Erkenning en gezag

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/hoe-krijg-ik-gezag-als-ik-niet-getrouwd-ben-en-geen-geregistreerd-partnerschap-heb

"U krijgt als vader alleen gezag over uw kind als u het kind eerst erkent. Daarna kunt u samen met de moeder gezamenlijk gezag regelen. U kunt in het gezagsregister laten aantekenen dat u het ouderlijk gezag gezamenlijk wilt uitoefenen."

Ik weet niet of je exvriendin in dit stadium nog voor gezamenlijk gezag wil gaan.

Als het indertijd wel geregeld is dan kun je dat navragen bij elke gemeente: of je in het gezagsregister staat.

Mara

Mara

02-12-2018 om 21:10

Ouderlijk gezag opvragen.

Via deze site kan je gratis opvragen wie er het ouderlijk gezag heeft. Je vraagt het (in mijn geval, verschilt misschien wel per regio) aan via de mail en ik had binnen een paar dagen per post een uittreksel.

https://www.rechtspraak.nl/Registers/Gezagsregister

SinglePapa

SinglePapa

02-12-2018 om 21:13 Topicstarter

bedankt

Bedankt voor de super snelle antwoorden, ik ga hiermee aan de slag!

SinglePapa

SinglePapa

05-12-2018 om 22:49 Topicstarter

Gezag en de 2de vraag

Heb een uittreksel gezagsregister aangevraagd bij de rechtbank, we hebben dus samen het gezag. Dat is iig goed geregeld gelukkig.

Rest mij nog vraag 2, hieronder nogmaals:

2.) Als we het eens zijn over het ouderschapsplan, is dan een datum en handtekening van beiden voldoende, of moet dit via de rechter gebeuren?

Beiden ondertekenen

https://www.echtscheidingswinkel.nl/over-ons/blog/moet-een-ouderschapsplan-verplicht-aan-de-rechter-worden-voorgel

"Als u de samenwoning wil verbreken (zonder dat er een huwelijk of geregistreerd partnerschap is ) en u maakt een ouderschapsplan dan hoeft u daarvoor niet naar de rechter. Het ouderschapsplan is verplicht als de vader het kind heeft erkend en als er sprake is van gezamenlijk gezag doordat er op uw beider verzoek een aantekening in het gezagsregister is geplaatst. U kunt het ouderschapsplan zelf opstellen. Maar op het moment dat er een geschil komt over het ouderschapsplan zult u alsnog naar de rechter moeten om het geschil voor te leggen."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/ouderschapsplan

"U moet beiden het plan ondertekenen."

SinglePapa

SinglePapa

06-12-2018 om 07:31 Topicstarter

bedankt

Het is mij helemaal duidelijk.
Had al gegoogled (oa ook rijksoverheid) maar hab niets kunnen vinden mbt tekenen/rechter/advocaat ed, echtscheidingswinkel staat het gelukkig duidelijk omschreven.

Bedankt!

antonio

antonio

06-12-2018 om 21:03

weekend regeling

hebben samen en dochter van 10 maanden en zijn al vroeg uitelkaar gegaan.nu we bezig zijn met het ouderschapsplan wat bijna aan het einde is .komen we er niet uit met de weekenden .om de twee weken en weekend bij mij gaat ze nu wel akkoord mee maar zij stelt voor dat ik me kind op zaterdag kan ophalen en zondag weer terug breng wij wonen 58 km van elkaar af .en weekend is bij mij van vrijdag tot zondag .ik kan me dochter om 16:00 ophalen zodat ik om 17:00 weer thuis ben voor haar regelmaat en zondag avond weer terug breng .nu is mijn vraag aan moeders /vaders of en rechter met mijn voorste akkoord geeft

De rechter

Je kunt niet voorsorteren op een besluit van de rechter. Dat blijft onvoorspelbaar.
Je kunt wel overleggen met je exvrouw dat je je dochter op vrijdag voor het eten, 17.00 uur haalt en haar zondag voor het eten, 17.00 uur, weer terugbrengt zodat ze samen met haar moeder kan acclimatiseren voor ze naar bed gaat. Die overgang kan even wat geduld en schakelen kosten. Daarmee laat je je goede gezicht zien en je hebt er argumenten bij.
De rechter is wel gevoelig voor argumenten maar ook dan heb je geen garantie op de uitkomst.

Flavia

Flavia

07-12-2018 om 07:06

nog langer

ik zou voorstellen het weekend van vrijdagmiddag tot maandagochtend te laten lopen.
Ja, dat wordt lastig met je werk maar het biedt je zo veel meer.

Wij gingen ook uit elkaar toen onze dochter 11 maanden was. Inmiddels is ze 13 en gaat nog steeds van vrijdagmiddag tot maandagochtend naar haar vader.
Waarom die maandagochtend? Omdat je haar dan in de toekomst naar school kunt brengen, ook een belangrijkstuk van haar leven straks, dan heb je ook gewoon contact met de docent en kun je ook even in de klas zijn (in groep 1 en soms ook langer) waarom die vrijdagmiddag omdat je dan ook de bso ziet om dezelfde redenen. Je bent veel meer aangesloten bij de leefwerelden van je kind.

Ik zou je zelfs willen aanraden ook nog te proberen 1 doordeweekse nacht te krijgen. Ja, wederom veel werk maar goed voor de band met je dochter. Was een tip die ik hier kreeg en ik ben er nog steeds blij mee. Niet dat ik mijn dochter dan niet zie maar voor haar en haar vader maar ook voor mezelf. Ik kan eens een avond door werken, een avondje met vrienden afspreken, sporten en al die andere dingen die ook belangrijk zijn. Je leven hoeft niet stil te gaan staan want oppas in huis is duur als je iets wilt doen. En je sociale leven stil leggen omdat je alleenstaande ouder bent is niet slim.

Mijn ex woont ook 50 km bij mij vandaan en werkt nog verder de andere kant op maar doet dit al 11 jaar nu. Gister ook weer voor 10 minuten naar mijn woonplaats voor het 10 minuten gesprek op school. Samen want het gaat om onze dochter.

Toen onze dochter nog niet naar school ging werkte hij de maandagen dat ze bij hem wakker werd thuis, en bracht hij haar na mijn werktijd naar mij. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen mogelijk is maar er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Als moeders mogen deeltijd werken om voor de kinderen te zorgen mogen vaders dat ook.

De band tussen mijn dochter en haar halfzusjes (ja die kwamen ook al vrij snel) en haar stiefmoeder is gewoon prima. En die tussen haar en haar vader: vier handen op 1 buik, en heerlijk om ze samen te zien. Duurt even voor je dat als moeder kunt zien.
Ik hoor mezelf bij de mediator nog zeggen op de vraag hoe het dan moet met vakanties van onze dochter: nou voorlopig gewoon niet natuurlijk ze blijft lekker bij mij. Hij kreeg toen 3x een week per jaar. Achteraf veel te weinig natuurlijk. Nu delen we de schoolvakanties 50/50.

eens met Flavia

Mijn kinderen gaan elk weekend naar hun vader (eens per twee weken vonden wij allemaal te weinig). Aanvankelijk kwamen de kinderen zondagmiddag weer bij mij, maar de afgelopen jaren is dat veranderd in maandag na school. Overgangen via school zijn voor de meeste kinderen veel prettiger dan halverwege op een vrije dag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.