Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ouderschapsplan convenant

Goedemorgen,

Mijn vriend en ik hebben besloten om uit elkaar te gaan. Na een relatie van 15 jaar en het geluk 4 wondertjes te krijgen
Is de koek op. We hebben ons huis te koop gezet en deze is binnen 3 weken (onder voorbehoud) verkocht.
Gaat dus erg snel allemaal. We wonen nog gewoon met zijn alle in onze woning en na de beslissing lijkt er van ons beide een last gevallen te zijn. We hebben geen ruzie, gaan beide goed met de kinderen om etc.

Maar nu komt de tijd dat alles geregeld moet worden. Ook al gaat t nu gord zijn we beide van mening dat we alles gord vast moeten leggen.

We zullen binnenkort beide een eigenwoning krijgen en moeten dus ook een ouderschapsplan opstellen en laten bekrachtigen door de rechtbank. Ik word niet erg wijzer van de info op internet.
Zoals bijvoorbeeld de kosten hiervan.

Misschien dat jullie mij hier bij kunnen helpen.

Groetjes Sanne

engel

engel

09-01-2016 om 13:38

goed regelen!

Ook al is de koek op, het blijft verdrietig. Voor jullie zelf maar zeker voor de 4 kinderen. Ook al gaat het nu (nog) goed tussen jullie is het heel belangrijk dat jullie de zaken goed regelen. Zeker het ouderschapsplan. Er komt heel wat bij een scheiding kijken. Ook zaken waar je nu misschien niet meteen aan denkt bijv pensioen. Hebben jullie al nagedacht over een zorgverdeling? Ik zou niet zelf gaan shoppen op internet maar goede begeleiding zoeken. Bijv. een mediator. Daar zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden maar dan weet je ook dat alles geregeld is. Als ik je zo beluister zitten jullie aardig op 1 lijn qua zaken dus zullen er niet veel sessies nodig zijn. Heel veel sterkte!

Maar niet te gedetailleerd

Ga niet elk detail vastleggen in het ouderschapsplan. Bedenk dat het mee moet gaan tot de jongste 18 is. Ga even na hoeveel jaren dat is en hoeveel er veranderd is in zoveel afgelopen jaren.
Zorg dat de scheiding een stevige basis is, waarop ieder weer een eigen toekomst kan opbouwen. dus voldoende zekerheid over de basale afspraken, maar zeker ook genoeg flexibiliteit om in de toekomst t ekunnen leven.

Tsjor

Sanne4

Sanne4

10-01-2016 om 16:25 Topicstarter

Dank jullie

Bedankt voor jullie reacties
We zullen ook wel sessies volgen. En ook zeker alles vast laten.
Met het zoeken op internet bedoelde ik meer de kosten voor het laten bekrachtigen van de convernant

Heeft iemand een idee wat de oosten daarvoor zijn

Groetjes sanne

Echtscheidingsconvenant

Dat wordt toch gewoon een stuk tekst in het echtscheidingsconvenant? En dus inclusief de advocatenkosten?
Ik zou er geen enkele sessie aan wijden en al helemaal niet van alles 'vast laten'. Als de relatie na het huwelijk behapbaar is is het niet nodig en als er een gespannen relatie ontstaat is het convenant een mooi middel om ruzies uit te bouwen.
Zo min mogelijk, zo globaal mogelijk, en al helemaal niet elkaar aan de lettertjes gaan houden.
Je maakt gewoon extra kosten met een mediator, dat is nog los van het echtscheidingsproces dus daar zou ik niet aan beginnen.
Stel gewoon samen het convenant op, er zijn er diverse te vinden op internet, en ga daarmee naar een advocaat. Als je er al uitbent naar een gezamenlijke advocaat en als er toch onoverbrugbare verschillen blijken, je krijgt het convenant niet samen rond, dan naar een eigen advocaat.
Dat scheelt kosten en ergernis.

Moderdochter6

Moderdochter6

10-01-2016 om 17:54

Annej; je hebt geen extra kosten hoor als je een mediator hebt.
De kosten van de scheiding en de mediator is 1 vaste prijs.
Advocaat betaal je per uur...

wel extra kosten

http://www.tonvanmil.nl/nl/alles-over-scheiden/hoeveel-kost-een-scheiding/de-kosten-van-een-advocaat-scheidingsmediator/

"De kosten van een advocaat-scheidingsmediator zijn net als bij de advocaat afhankelijk van het aantal uren"

Zo maar een advertentie op internet. Deze advocaat doet het voorkomen alsof je goedkoper uit bent doordat een advocaat alleen met juridisch gedoe bezig is en je met een scheidingsmediator sneller klaar bent omdat er beter afspraken gemaakt wordt.

Maar dat is nog maar de vraag. Het beste is zelf voorwerk te doen zodat je daarna spijkers met koppen kunt slaan.

Bijvoorbeeld via deze, random gekozen, advertentie
http://goedkoopscheiden.nl/
" Zij regelen uw scheiding inclusief persoonlijk advies en de kosten voor de advocaat indien u in aanmerking komt voor gesubsidieeerde rechtsbijstand al vanaf € 92,00 per persoon inclusief de kosten voor de advocaat, rechtbank, convenant en ouderschapsplan."

O ze wonen samen

http://oprechtscheiden.nl/gratis-ouderschapsplan/

"Heb je recht op rechtsbijstand? Dan zijn de kosten tussen de € 53,- en € 106,- per persoon, afhankelijk van je inkomen en vermogen. Heb je geen recht op rechtsbijstand? Dan kost het indienen van je scheiding € 498,- per persoon, inclusief BTW."

Maar ik vraag me af of het wel verplicht is om een ouderschapsplan te maken als je uit elkaar gaat bij samenwonen?

Dan ga je dus alleen voor het ouderschapsplan naar de rechter.

Jur

Jur

10-01-2016 om 20:39

jawel

Executoriale titel

De bekrachtiging door de rechter levert een executoriale titel op. Dit betekent dat de afspraken welke zijn vastgelegd in het convenant en ouderschapsplan beter kunnen worden afgedwongen wanneer men de afspraken niet nakomt. Ook voor mensen die niet zijn gehuwd of een geregistreerd partnerschap hebben maar samenwonen en samen kinderen hebben is het mogelijk om de afspraken in het verplichte ouderschapsplan door de rechter te laten bekrachtigen. Ook zij hebben dan een executoriale titel. Dit zorgt ervoor dat overheidsinstanties zoals Duo studiefinanciering en het LBIO (Landelijk Bureau Innning Onderhoudsbijdrage) uw ouderschapsplan erkent.

Let op het LBIO werkt (nog) niet met een notariële akte, welke weliswaar ook een executoriale titel oplevert.

De kosten voor de rechtbank zijn bij alle rechtbanken hetzelfde en wordt griffierecht genoemd. Bij een echtscheiding betaalt u in 2015 € 142,50 per persoon. Wanneer u in aanmerking komt voor een toevoeging bedraagt het griffierecht voor onvermogenden € 39,- per persoon. De kosten van een bekrachtiging door een rechter varieert in dat geval van € 78,- tot € 285,- voor het griffierecht. Voor het opstellen van een verzoekschrift en het opmaken van een akte van berusting en het verzorgen van de inschrijving van de beschikking in de registers van de burgerlijke stand en de noodzakelijke pensioenmededelingen kunnen ook kosten in rekening worden gebracht.

En wat moederdochter6 bedoelt is dat er mediatoren zijn die gewoon 1 bedrag rekenen, was bij mij ook zo. De prijs van de ingehuurde advocaten zit er dan al bij. Weet niet of er hier sprake is van geregistreerd partnerschap overigens.

samenwoners en ouderschapsplan

Even vooraf: ik heb niet alle postings in deze draad echt gelezen (alleen even diagonaal). Maar even over de verplichting van een ouderschapsplan.
Ik ben nu te lui om het na te zoeken, maar voor zover ik weet is een ouderschapsplan officieel wel verplicht bij samenwoners die uit elkaar gaan, maar aangezien er voor dat uit elkaar gaan geen procedure nodig is (anders dan bij echtscheiding), kraait er geen haan naar als je geen ouderschapsplan hebt. Dus: in theorie wel verplicht, in de praktijk feitelijk niet.

Vinden jullie het allebei een goed idee om wat uitgangspunten op papier te zetten: vooral doen. Zien jullie er eigenlijk alleen maar tegenop en komen jullie er zonder plan ook wel uit: vooral laten.

groeten,

Temet

Moederdochter6

Moederdochter6

11-01-2016 om 07:35

Anne; dan jok ik zeker.

heb het namelijk zelf gehad en betaalde 1 vast bedrag.
En ik mocht zo vaak bellen en afspreken Als ik wilde om met haar te overleggen .

Paddington

Paddington

11-01-2016 om 08:05

Afspraken

Kijk op internet voor een goed voorbeeld voor een ouderschapsplan. Maak goede afspraken over omgang en financiën. Alles wat jullie samen kunnen overleggen, doen en opschrijven. Als het goed blijft gaan tussen jullie (wat ik hoop voor jullie kinderen en jullie zelf) zal het niet veel uitmaken wat er exact op papier staat. Het document wordt er pas bij gepakt op het moment dat er een conflict ontstaat. Zolang er overleg mogelijk is en elkaar dingen worden gegund, zal het document niet belangrijk zijn.

Over het ouderschapsplan ansich wordt veel geschreven. Het zou verplicht zijn bij een echtpaar dat getrouwd geweest is. Dat blijkt in de praktijk ook niet zo te zijn. Mijn ex en ik zijn bijvoorbeeld gescheiden zonder ouderschapsplan. Gelukkig gaat het nu redelijk. Waarschijnlijk ook omdat ons kind mondig genoeg is om zelf aan te geven hoe zij de zaken graag wil hebben.

Als ik jouw post zo lees zouden jullie samen al afspraken op papier kunnen zetten in jullie bewoording. Een advocaat/mediator zou dit dan alleen moeten vertalen naar een juridisch document. Hiervoor zou je een bedrag kunnen afspreken met een advocaat. Daarnaast is het vaak mogelijk om in het geval van jullie te kiezen voor een advocaat waarmee je alleen per mail of telefoon communiceert. Het is wat je wilt. Het juridisch loket bij jullie in de buurt kan vaak goed advies geven. Zo zit er bij ons een advocaat in de stad die voor elke zaak van te voren afspraken maakt over de kosten en waarbij je het bedrag in maandelijkse termijnen kan voldoen. Dit was de tip van het juridisch loket aan een vriendin van mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.