Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Aileen

Aileen

09-05-2010 om 11:58

Ouderschapsplan en officiële scheiding

weten jullie wanneer je preciés, officieel dus , voor de wet gescheiden bent? Is het voldoende als alleen het ouderschapsplan is ingediend, en de rechter dat heeft bekrachtigd? Of moet je daarvoor ook alle bezittingen,goederen en alles erom heen hebben verdeeld en vastgelegd?
dank voor jullie reakties!
Aileen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

09-05-2010 om 13:13

Officieel

Ja, dat weet ik. De scheiding is officieel als de door de rechter uitgesproken scheiding (de beschikking) is ingeschreven in de registers van de gemeentelijke basisadministratie (burgerlijke stand).

Aileen

Aileen

09-05-2010 om 14:30

Sancy

...de beschikking, kan dat alleen bestaan uit het ouderschapsplan?

Vic

Vic

09-05-2010 om 14:35

Onverdeelde boedel

Volgens mij krijg je van de rechtbank alleen een uitspraak op het echtscheidingsverzoek. In de uitspraak wordt dan verwezen naar de onderliggende documenten zoals het convenant, en misschien ook het ouderschapsplan. Wij hadden geen ouderschapsplan, alles over kinderen en huisdieren stond in het convenant. Daarnaast heb je dan een goederenlijst, die weer onderdeel uitmaakt van het convenant. Anyway, je bent dus officieel gescheiden als de rechter uitspraak heeft gedaan, en als die uitspraak in het echtscheidingsregister van de gemeente is ingeschreven. Het maakt dan nog niet uit of je boedel dan al verdeeld is.

Aileen

Aileen

09-05-2010 om 22:10

Dus

als ik het goed begrijp hoeft niet ALLES te zijn afgewikkeld en afgerond, en kun je dan toch officieel gescheiden zijn? Waar zou ik hier meer info over kunnen vinden?
Aileen

Tinus_p

Tinus_p

10-05-2010 om 08:37

Officieel hoeft er niets

Aileen:
"als ik het goed begrijp hoeft niet ALLES te zijn afgewikkeld en afgerond, en kun je dan toch officieel gescheiden zijn? Waar zou ik hier meer info over kunnen vinden?"
Nogmaals, je bent officieel gescheiden zodra er een uitspraak van de rechter is, die onherroepelijk is geworden, en die daarna ingeschreven is. Welbeschouwd hoeft er (bijna) niets 'officieel afgewikkeld' te zijn.
Maar wat bedoel je concreet? Welke dingen zou je wel of niet willen afwikkelen/afronden voor de officiële scheiding?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.