Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ouderverstoting

Sinds 4 jaar vorm ik een nieuw samengesteld gezin. Ik heb een dochter van 16 en een zoon van 13 en mijn vriendin en dochter van 7 en een dochter van 14. Mijn ex heeft ook een nieuw gezin met dus mijn kinderen en 1 kind van 5 met haar nieuwe partner. Over het algemeen liep alles goed, met  vallen en opstaan. Er heerst echter immense jaloezie van mijn ex en haar partner naar ons toe. Dat uit zich grotendeels in gestook naar mijn kinderen toe. Ooi begonnen met mijn dochter die volledig in de narcistische partner zijn macht zat en zich volledig tegen mij keerde met heel wat leugens. ( ik sloeg haar zogezegd ) Met ouder worden is mijn dochter volledig gekeerd en heeft ze toegegeven dat dit alles verzonnen was en dat ze opgestook werd door hem. Nu enkele jaren later heb ik hetzelfde voor met mijn zoon. We hadden enkele superleuke maanden achter de rug maar nu lijkt alles zonder reden omgedraaid. Mijn dochter hoort dat hij gemanipuleerd wordt. Hij is nu superboos en liegt ook over vanalles. Wat doe ik best? 

Hopen dat hij, net als je dochter, een ommekeer doormaakt. Misschien kan je dochter daarbij helpen en hem de ogen openen? Ik zou me er verder zo min mogelijk mee bemoeien, gezien jouw aversie tegen de partner van je ex. 

Steven1891

Steven1891

22-09-2025 om 15:54 Topicstarter

ja, wachten kan idd opnieuw maar best zwaar om dit alles nog eens opnieuw mee te maken. 

Best lastig om advies te geven op basis van 1 post. Wat mij in ieder geval opvalt is dat je schrijft dat jullie een paar leuke maanden hebben gehad  maar zoon nu erg boos is en ook liegt maar jullie zijn al 4 jaar uit elkaar. Hoe was het contact met zoon voor die maanden dan? Is er een weekendregeling of co ouderschap? 

13 jaar is een kwetsbare leeftijd en zou het ook kunnen dat er meer in het leven van je zoon speelt ( verkeerde vrienden bv of pesten op school) omdat hij ook liegt?

Rustig met je zoon in gesprek gaan. Je ex niet afvallen of beschuldigingen. Maar ingaan op wat hij zegt. Deze jongen zit klem. Heeft een scheiding moeten doormaken (wat een zeer ingrijpende gebeurtenis is voor kinderen). En zit nu in 2 samengestelde gezinnen met aan beide kanten partners en kinderen waar hij nooit om gevraagd heeft. Het leven is al ingewikkeld genoeg met 13. Blijf rustig en blijf in contact en in gesprek. Laat merken dat je schrikt van zijn boosheid en verhalen. Ga niet boos verhaal halen bij je ex. Jij hebt alleen invloed op jezelf en je zoon. 

Wat een vreemde titel heeft je bericht. Dit valt niet onder ouderverstoting hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.