Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Out of the blue

Hallo allemaal,

In ieder geval bedankt als je de moeite neemt om dit te lezen. Reageren hoeft niet hoor mag natuurlijk wel, maar ik moet het gewoon even van mij afschrijven.

Tijdens afgelopen moederdag (14 mei) heeft mijn vrouw aangegeven dat zij een einde wilde maken aan onze relatie. Dit sloeg bij mij in als een bom, omdat ik totaal niet het idee had dat onze relatie niet goed was. Wij zijn 12 jaar getrouwd en ongeveer 15,5 jaar samen. 3 kids en 3 katten. Gewoon echt het huisje boompje beestje principe. Haast geen slaande ruzies misschien 1 keer ooit echt kwaad op haar geworden verder af en toe een sneer naar elkaar toe, maar dat was het ook wel. Alles eigenlijk netjes voor elkaar jaarlijks hypotheek aflossen, een leuke vakantie met de kids en samen weekendjes weg. Laatste jaren samen naar festivals of apart met vrienden. Of elk met vrienden een weekendje weg. Intimiteit was verre van weg dat was ook gewoon prima. Afgelopen jaren al toekomstplannen maken en zelfs een paar maanden geleden nog. Rond onze 60e met pensioen en mooie reizen gaan maken. Zelfs voor einde dit jaar stond nog een mooie reis met de kids voor de boeg naar Namibië. Helaas zit dat er niet meer in. Ze bleek wat irritaties te hebben en die weggestopt te hebben. Ze mistte ook een soort ‘gevoel’. Ze zegt ook het ging eigenlijk allemaal veel te makkelijk. Ja dan snap je het even niet meer. De grond wordt compleet onder je weggeslagen. Haar besluit stond meteen vast en ik kon er niks aan veranderen. Diegene die ik het verteld heb snappen het ook niet zelfs haar ouders waren verbijsterd. Ik probeer nu gewoon de beste vader te zijn, die ik altijd ben geweest en probeer alles netjes te houden vanwege de kids. Die weten het nog niet, maar die verdienen dit ook eigenlijk niet. Ik probeer het te accepteren, maar je houdt van iemand met heel je hart/ziel dan doet het heel veel pijn en is dat gewoon heel erg moeilijk. Ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat het uiteindelijk beter is, maar dat zal nog wel even duren. Ik zie wel wat de toekomst brengt al zal dat nog wel even duren voordat ik die weer zonnig in zie. 

Nogmaals bedankt voor het lezen en aan iedereen die een scheiding doormaakt heel veel sterkte.


Hoi Tim, naar voor je dat je met zulk slecht nieuws zo overvallen bent. Je houdt je goed, knap hoor.

Je schrijft: "Ze bleek wat irritaties te hebben en die weggestopt te hebben. Ze mistte ook een soort ‘gevoel’."

Als een man of vrouw niet grote issues weet te noemen, maar alleen wat irritaties en dan vervolgens begint over 'het gevoel is over' of iets in die richting zoals bij jouw vrouw, dan is er vaak (niet altijd, maar vaak) een ander in het spel.

Misschien niet leuk om te horen, maar het is goed als je er rekening mee houdt.

En misschien goed om het gewoon aan haar te vragen en meteen aan te geven: dat je het vreselijk zou vinden als het zo is, maar nog erger als ze het ontkent, als het wel zo is.

Je schreef ook: "Ze zegt ook het ging eigenlijk allemaal veel te makkelijk."
Heb je daarop doorgevraagd, wat ze daarmee bedoelt? En waarom ze dat een nadeel vindt? Dat kan interessant zijn. Het kan ook zijn (invulling van mijn kant) dat ze het allemaal weer wat spannender wil. En dus misschien vreemdgaat of verliefd is en die spanning wel leuk vindt.

Niet leuk om te horen, maar het zou mij niets verbazen.
Veel sterkte ermee.

Klinkt alsof er een ander in het spel is. 
 

Klinkt voor mij ook alsof er een ander in het spel is.
Wil je daar achter komen moet je zeker niet te vroeg confronteren met vragen daar over, Ik zou eerst proberen zo veel mogelijk informatie te verzamelen.
Over het algemeen geven ze alleen toe wat niet meer te ontkennen valt.

vervelende situatie Tim!

Of er nu een ander is of dat ze het bekende is dit alles symdroom heeft.Dat maakt niet uit. Ze heeft aangegeven te willen scheiden. Dus ik zou vooral energie steken in het verwerken van de scheiding en alles afronden etc. 

Ze is ongetwijfeld verliefd op een ander (draadje verder na ontrouw bulkt ervan). Eerlijk daarover worden schijnt mega moeilijk te zijn. Of het is midlifecrisis is dit het nu. Zou ze in therapie met je willen? Weggooien is raar. Daarom zou ik vragen naar openheid. Misschien ff een kleine check zelf doen in haar telefoon. Want ontkennen is meestal wat iemand doet en pas bekennen als je bewijs hebt. 

Heel heftig voor je. 

Sterkte. 

Ik zou zeker therapie voorstellen al is het maar om de scheiding goed af te wikkelen. Want jullie blijven voor de rest van je leven verbonden dmv de kinderen.
Maar telefoons bekijken? Dat doe je als je (en dan nog vind ik het twijfelachtig)in een relatie zit met elkaar.
Mevrouw heeft aangegeven dat de relatie voor stopt. Dus al zou ze nu een iets met een ander willen beginnen. Dan kan dat, want de relatie is over. Ook al is de scheiding nog niet rond.
Ik zou mijn energie echt niet daarin willen steken, want dat heeft vooral zin als er van een scheiding nog geen sprake is en je iets vermoedt .

Wat naar Tim! Bij mij komt de vraag op of dit is wat zij ‘echt wil’ of dat zij de weg kwijt is. Als er sprake is van midlifecrisis en/of verliefdheid op een ander, dan weten we inmiddels dat het sterk gaat over haar gevoelens over zichzelf. Dan kan een traject van praten, therapie en wroeten in de pijn helpen. Dat is zwaar en heeft heel wat voeten in aarde als zij op een manier verblind is. Als zij weloverwogen en in nuchterheid haar keuze heeft gemaakt dan is het trekken aan een dood paard. De kans is groot dat jouw onderbuik weet wat hier speelt. Sterkte!

Wat een nare boodschap Tim, kan me voorstellen dat dit voor jou out of the blue kwam!

En nu? Heeft ze al stappen ondernomen vwb de scheiding of is het tot nu toe enkel bij de boodschap gebleven? Wonen jullie nog wel als gezin samen, kan zij of jij in het huidige huis blijven wonen?  

Veel vragen dus hier, gezien de boodschap al ruim een maand geleden is gebracht.

Lotte78 schreef op 20-06-2023 om 11:36:

Ik zou zeker therapie voorstellen al is het maar om de scheiding goed af te wikkelen. Want jullie blijven voor de rest van je leven verbonden dmv de kinderen.
Maar telefoons bekijken? Dat doe je als je (en dan nog vind ik het twijfelachtig)in een relatie zit met elkaar.
Mevrouw heeft aangegeven dat de relatie voor stopt. Dus al zou ze nu een iets met een ander willen beginnen. Dan kan dat, want de relatie is over. Ook al is de scheiding nog niet rond.
Ik zou mijn energie echt niet daarin willen steken, want dat heeft vooral zin als er van een scheiding nog geen sprake is en je iets vermoedt .

En daar heb je best wel gelijk in. Net zoals de rest van je post. Maar dat er een vermoeden zou moeten zijn, lijkt me wel duidelijk toch? Of vind je het dood normaal dat je in een huwelijk/relatie zit, waarvan de 1 binnen no time gaat van het maken van toekomstplannen, naar ik wil niet meer?

Anna gaf het al aan, het draadje verder na ontrouw staat vol met dit soort verhalen: Van de een op andere dag, wil iemand scheiden. En als er dan in een gesprek gevraagd wordt naar de reden, dan komt men niet verder dan "Het gevoel is weg".

Alarmbellen in alles mogelijke fases wat dat betreft hoor. Dan kun je wel heel mooi stellen " dat ze nu prima met een ander kan beginnen en dat dat allemaal heel normaal is" maar dat is het natuurlijk niet. Maar dat zul je mee moeten hebben gemaakt om dat te kunnen inzien, gok ik.

 Als ik opgegeven had right there and then en me niet meer had verzet, niet de moeite gedaan had om te begrijpen wat er aan de hand was, dan waren we inderdaad gescheiden, hadden we al onze bezittingen verkocht, inclusief onze woning, en was ze er naar verloop van tijd achter gekomen dat haar gevoelens compleet geblokkeerd waren door de opgelopen verliefde gevoelens voor een ander.

Nou, sta je dan. Alles weg waar je hard voor gewerkt hebt. Nou, dan ben ik blij dat ik toch een andere weg gekozen heb. 

ja klinkt mij ook als vreemdgaan of zoiets dergelijks...heb t zelf meegemaakt... man wilde opeens scheiden maar wrm wist hij niet en als ik dan doorvroeg wilde hij tijd om na te denken... ondertussen keek hij wel naar huizen omdat hij groter wilde gaan wonen en maakte we toekomstplannen en als ik dan vroeg maar je wil toch van me scheiden ?? Dan kreeg ik weer het antwoord ja en nee, geef me wat tijd... dus ja ik zou idd gaan checken want ze gaat je nu toch niet de waarheid vertellen.

Lotte78 schreef op 20-06-2023 om 11:36:

Ik zou zeker therapie voorstellen al is het maar om de scheiding goed af te wikkelen. Want jullie blijven voor de rest van je leven verbonden dmv de kinderen.
Maar telefoons bekijken? Dat doe je als je (en dan nog vind ik het twijfelachtig)in een relatie zit met elkaar.
Mevrouw heeft aangegeven dat de relatie voor stopt. Dus al zou ze nu een iets met een ander willen beginnen. Dan kan dat, want de relatie is over. Ook al is de scheiding nog niet rond.
Ik zou mijn energie echt niet daarin willen steken, want dat heeft vooral zin als er van een scheiding nog geen sprake is en je iets vermoedt .

Theoretisch misschien wel, maar realistisch toch heel anders, zéker als er kinderen bij betrokken zijn.

Hoi Tim, ik weet precies hoe je je voelt. Geef nog niet op! Bij ons heeft het alles bij elkaar 2 jaar geduurd voor we besloten toch bij elkaar te blijven. Het was een hel, maar bleek wel de moeite waard want nu zijn we weer helemaal gelukkig samen. Het is hier nu bijna 7 jaar geleden dat ‘de bom viel’. En we zijn nu 25 jaar getrouwd.
Ik denk ook dat er een ander in het spel is. En ik zou dat willen weten. En ik denk ook dat het niet aan jou ligt of aan jullie relatie maar dat het probleem in haarzelf zit. Heeft ze trauma’s? Nare jeugd? Veel verhuisd? Een overleden ouder? En zo ja, heeft ze daar therapie voor gehad? Zo nee, bingo! Maar je eigen pijn onderzoeken en aangaan is het engste dat er is voor sommige mensen. Die zoeken daarom de oorzaak van hun onrust buiten zichzelf. De partner is dan de meest logische. Maar zij zal dat dan wel moeten gaan inzien. Bij ons gebeurde dat in relatietherapie, dat man zich realiseerde dat hij werk te doen had met zichzelf. Dus ik zou relatietherapie proberen op te starten.
Zorg goed voor jezelf intussen. Lees Verder na ontrouw’ door, daar zul je veel tips vinden. En hier kun je natuurlijk ook spuien en raad vragen.
Sterkte man.

TheWu schreef op 20-06-2023 om 11:10:

Klinkt voor mij ook alsof er een ander in het spel is.
Wil je daar achter komen moet je zeker niet te vroeg confronteren met vragen daar over, Ik zou eerst proberen zo veel mogelijk informatie te verzamelen.
Over het algemeen geven ze alleen toe wat niet meer te ontkennen valt.

vervelende situatie Tim!

Zelfs als er niet meer te ontkennen valt, wordt er vaak nog glashard gelogen. Heeft weinig zin om daar heel hard op aan te dringen of zo, want je krijgt het nu toch niet te horen. 

Snap dat je voor je eigen gemoedsrust het graag wil weten, maar dat bereik je niet door bij haar te gaan drammen. Ze heeft vermoedelijk een ander, alles wijst daar wel op en ze wil niet meer. Dan is het klaar en kun je beter je energie richten op de afwikkeling en daarna je eigen leven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.