Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Overbezorgd als kids voor vakantie naar ex-partner zijn

Hoi, is er iemand die dit herkent ? “Over”bezorgt zijn als de kinderen naar de ex zijn om daar vakantie te vieren ? En hoe kom jij deze tijd door ? Pfff ben al 8 jaar gescheiden maar dit blijft lastig !

Kaori

Kaori

23-07-2018 om 15:33

Reden?

Heb je een reden?
Zorgt hij niet goed voor ze?

Ik heb er veel moeite mee dat mijn ex 's nachts rijd wegens een ernstig ongeval in mijn familie. Mijn ex houd daar in zoverre rekening mee dat hij mij een paar keer tijdens de reis een appje stuurt over de voortgang. Ivm heimwee laat hij dochter dan weer niet bellen.

Kan je ex je iets doen om je gerust te stellen? En wil hij je daar ook in tegemoet komen?

Mamma

Mamma

23-07-2018 om 23:34 Topicstarter

Reden

Hoi Kaori,

Tja, goeie vraag heb ik een grondige reden ? Mijn ex is een goede vader voor de kids maar hij gaat anders met opvoeden om dan ik.
Hij is erg gemakkelijk, nonchalant en vergeetachtig het “boeit” hem allemaal niet zo hoe de kids erbij lopen, of hoe het huishouden gaat.
Dat hij leeft in een huis wat in mijn ogen een puinhoop is is uiteraard zijn eigen keuze ! Ik hoef daar niet te leven.
Ik schrijf dit er alleen bij om aan te geven hoe gemakkelijk hij leeft.
Maar vooral door zijn nonchalant gedrag maak ik me zorgen, hij ziet vaak nergens het gevaar van in.

Wat ik nu doe is dat ik de kinderen zelf een hele preek geef voordat ze naar hem gaan over wat allemaal fout zou kunnen gaan, maar ja het zijn en blijven kinderen en ze gaan niet echt tegen een idee van pap in.

Ik ben gewoon bang dat de kinderen een keer de dupe worden van zijn nonchalante gedrag, als ik er hem op aanspreek zegt hij dat ik me veel te druk maak , het is tenslotte nog nooit echt fout gegaan ...

Ik ga wel eens nadenken over jouw vraag of hij iets zou kunnen doen waardoor ik geruster ben.
Heel goed dat jij en je ex zo een goede afspraak hebben ! Neemt natuurlijk niet alle zorgen weg maar toch een beetje

Groetjes

@Emma

@Emma

24-07-2018 om 06:53

Leeftijd

Hoe oud zijn je kinderen? Ze zullen wel boven de 8 zijn. Is het gevaarlijk voor de kinderen als ze niet perfect gekleed zijn of als het huishouden een rommeltje is?
Het klinkt eerder als een gevoel bij jou dat moeilijk te beredeneren is met feiten. Ik herken het wel een beetje als het gevoel alles onder contrôle willen hebben.
Het is goed om daar met je ex over tepraten, maar realiseer je daarbij dat er dingen zijn waar jij geen invloed op hebt. Hij doet bepaalde dingen nou eenmaal anders dan jij, gewoon omdat hij anders ís.
Stop alsjeblieft wel met preken tegen je kinderen over wat er allemaal fout kan gaan als ze bij hun vader zijn. Dat is slecht voor de verhoudingen en het het werkt op den duur averechts.

Paddington

Paddington

24-07-2018 om 08:48

Vader v.s. moeders

Het is heel duidelijk dat een vader een andere rol heeft in het opvoeden van een kind dan een moeder. Juist dat is voor kinderen heel erg belangrijk.

Waarom zou je de kinderen een preek geven als ze naar hun vader gaan? Zijn jullie kinderen dan zo onverantwoordelijk? Ben jij niet bang voor de gevolgen die de preek heeft op jullie kinderen? Wat zou jij ervan hebben gevonden als kind zijnde als jouw moeder dat zou doen bij jou?

Wens je kinderen gewoon een fijne vakantie en geef ze het vertrouwen. Jouw houding zou zomaar een reden kunnen zijn dat de kinderen minder van hun vakantie kunnen genieten, ze weten namelijk dat jij bezorgd bent. Probeer jouw bezorgheid niet te laten merken aan de kinderen, maar geef ze de ruimte om te genieten.

Mamma

Mamma

24-07-2018 om 08:54 Topicstarter

Verschillen

Hoi Emma,

Dat soort verschillen in huishouding, verzorging en dergelijke gaat het mij ook niet om dat heb ik maar geaccepteerd, bovendien worden de kinderen idd ook steeds zelfstandiger (13 en 15) waardoor ze zelf al beter op persoonlijke hygiëne letten.

Mijn probleem gaat meer om dingen die in mijn ogen gevaarlijk kunnen zijn, een paar voorbeeldjes :

Met een onverzekerde brommer zonder helm de weg op mogen

Alleen of met een vriendje mogen gaan vissen in het kanaal de hele nacht

Vuurtje stoken (als pap niet thuis is)

Dat zijn maar wat voorbeelden, daarbij komt nog dat hun vader zelf ook echt nonchalant omgaat met veiligheid
Hij rijd zelf bv in een jeep met open bak waar de kinderen dan achterop mogen, vorig jaar zijn ze naar de camping geweest en zijn ze midden in de nacht wakker gemaakt door een oplettende buurman omdat er nog brandende kaarsen in de voortent stonden vlak bij de gordijnen ....

Van dat soort dingen, dus om de vraag te beantwoorden of het gevaarlijk kan zijn ? In mijn ogen ja veel dingen wel....

Mamma

@Emma

@Emma

24-07-2018 om 09:00

Mama

Dat klinkt niet erg prettig nee. Kun je daar niet met je ex over praten?

Mamma

Mamma

24-07-2018 om 09:00 Topicstarter

Preek

Ow ja, ik schreef idd dat ik een preek geef aan de kinderen maar dat is dan meer zo van , let goed op jezelf en elkaar en doe geen onverantwoorde dingen. Uiteraard wens ik ze ook heel veel plezier bij pap !
Het is met een aantal dingen zelfs dat de kinderen er zelf mee komen , pap deed dit of dat en dat vonden wij echt dom want ... daar reageer ik dan al heel neutraal op niet veroordelend

Mamma

Mamma

24-07-2018 om 09:03 Topicstarter

Gesprek

Ik spreek mijn ex daar wel eens op aan maar zijn reactie is dan och och er is toch nog nooit wat gebeurt dus maak je niet zo druk

Is denk ik ook het verschil tussen mannen en vrouwen

juf Ank

juf Ank

24-07-2018 om 12:08

nee

Dat zit in karakter, niet in je man of vrouw zijn. Ik heb juist zo'n man die zich altijd netjes aan alle regels houdt en voorzichtig is met van alles, waar ik wat gemakkelijker ben.

Tja, je kunt het erover hebben, maar doorgaans ben je gescheiden omdat je niet op een lijn kwam met elkaar: dat gaat je nu ook niet meer lukken.

Ellen

Ellen

24-07-2018 om 12:20

Juf Ank

Nou, karakter....?

Wat vind jij dan van bijvoorbeeld die brandende kaarsen in de voortent vlak bij de gordijnen?

Ik ben qua karakter geen overbezorgd type, maar met die voorbeelden zou ik toch ook wat bezorgder worden, dus begrijp TO dan wel weer.

@TO, ik denk wel met het feit dat je kinderen al wat ouder zijn en jij ze vermoedelijk wat meer bijbrengt van tevoren over dingen na te denken, de grootste risico's misschien ook wel door hen zelf gesignaleerd worden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-07-2018 om 14:27

Anders

Mijn ex heeft een heel andere manier van vakantie vieren dan ik. Gaat vaak naar plekken waar veel dazen en horzels rondvliegen, precies de beesten waar dochter vreselijk allergisch voor is (been wat twee keer zo dik wordt en zo). Dit jaar krijgt ze pilletjes mee, want ex is van de oude stempel en deed er azijn op (wat niets toevoegt).
Ook heeft hij haar laten parasailen toen ze 8 was. Niet mijn keuze maar ze vond het geweldig en heeft het overleefd.
Ik ga er maar vanuit dat hij ook het beste met haar voorheeft, alleen minder dwangmatig veilig dan ik.

Herken het wel

Blijft best moeilijk. Hier ook een ex en met name zijn partner die anders in het leven staat. De eerste jaren ging hij alleen met de kinderen en was er weinig aan de hand, alhoewel er soms nog wel eens een verhaal uit die tijd opduikt. Dochter kan slecht tegen veel vet en zoet eten en gaat dan spugen. Ik heb er wel eens iets over gezegd want voor een kind is misslijk zijn niet leuk maar ik moest me er niet mee bemoeien en het was ten slotte vakantie. Prima. Inmiddels al meerdere keren auto ondergespuugd en al gespuugd voordat vliegtuig in de lucht was. Ik zeg niets meer. Ook over insmeren met zonnecreme zaten we niet op één lijn maar dat houden de kinderen nu zelf goed in de gaten en dat kunnen ze zelf. Ik heb ook wel eens een telefoontje gehad van oudste met de mededeling dat ze ziek was en haar vader niet wakker kon krijgen.
Ik vind het wel moeilijk dat ze ver weg gaan, geen kwestie van een paar uur en weer thuis.
Meestal werk ik in die periode fulltime of meer maar dat is momenteel niet mogelijk, het zal nu een combinatie worden van klusjes doen, afleiding zoeken en bankhangen. Maar overall ben ik blij dat ze met hun vader op vakantie gaan want dit jaar red ik dat niet.

Mamma

Mamma

24-07-2018 om 23:32 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor de reacties tot nu toe ! Ik lees ook dat overal wel wat is en in mijn achterhoofd weet ik ook wel dat er weinig anders op zit dan accepteren dat het zo is, blij zijn met het feit dat de kids ouder worden en daardoor zelfstandiger, ik ben zelf de komende twee weken ook druk druk heb idd bewust veel werk, achterstallige klusjes en uitstapjes met vriendinnen ingepland dat helpt om niet te veel te piekeren . Maar toch .... het komt elk jaar weer terug ☹️ Tot de kids de leeftijd hebben dat ze met vriende op vakantie gaan ( en dan zijn er weer andere dingen om me druk over te maken 😂) zo zal het altijd wel wat blijven.
De een is nu eenmaal bezorgder dan de ander

Kaori

Kaori

25-07-2018 om 06:47

Grappig

Hier ben ik juist de gene die dochter veel meer toestaat. Mijn ex had er echt moeite mee dat ze op haar 9e een zakmes kreeg. Ding gaat dus ook niet mee daar heen. Ook met alleen door de stad fietsen of thuis blijven, mag daar maar heel sporadisch, ze is 12, bijna 13.

De dingen die jouw ex doet vind ik ook iets waar ik bezorgd over zou zijn. Ik zou de kinderen geen preek geven maar het ook niet kunnen laten ze de raad mee te geven voorzichtig te zijn. Maar dat zou ik ook doen als ze met vrienden op vakantie gaan.
Daarna zou ik het wel loslaten. Je hebt er geen invloed op.

Mamma

Mamma

25-07-2018 om 08:26 Topicstarter

Geen invloed

Idd ik heb er geen invloed op moet ze loslaten, gisteravond laat kreeg ik een bericht van de jongste dat pap hem heeft leren heftruck rijden !!! KEICOOL vond mijn zoon .... (ik vind het minder cool) maar heb een duimpje terug geappt 👍
Gelukkig vandaag een drukke dag op mijn werk !

Mamma

Kaori

Kaori

25-07-2018 om 16:56

Heftruck rijden

Dat heb ik ook op mijn 13e geleerd en op mijn 15e reed ik op een trekker. Op mijn 16e daar netjes mijn rijbewijs voor gehaald. Denk niet dat mijn baas daar met mijn ouders over overlegd heeft, dat deden we gewoon.
Ik denk dus als ik dit lees: cool, zou mijn dochter ook wel willen. Maar dat die bij een boer komt te werken is nihil.

Herkenbaar

Heel herkenbaar verhaal,

Dit is het 2de jaar van onze gescheiden vakanties.
Vorig jaar dacht ik dat ik gek werd toen ze 3 weken bij hun vader waren.
Hij heeft zich een jong Albaans grietje gestrikt zonder verblijfsvergunning en ik was als de dood dat hij ze mee naar Albanië zou nemen.
Hij kon mij namelijk niet zeggen wat zijn vakantiebestemming ging worden maar wilde wel de ID kaarten, hij zou dan last minute iets boeken. Uiteraard heb ik de kaarten zo lang mogelijk vastgehouden.

Dit jaar dacht ik nu is het beter geregeld...
Hij zou met de caravan naar zuid Frankrijk gaan. Omdat hij nogal de neiging heeft in te sukkelen achter het stuur maakte ik hem (weliswaar mondeling) duidelijk dat ik wel wilde dat hij ergens zou overnachten tijdens de reis.
Tuurlijk tijdens de heenreis zou hij een overnachting doen.
Mooi dacht ik, dit jaar heb ik dan misschien wat meer rust.
Als ik om 16 uur vraag of hij me wil laten weten als ze op de overnachtingscamping zijn en ik alleen een duimpje krijg, raak ik om 20 uur toch wel enigzins lichtelijk in de stress, het zal toch zeker niet?... En ja hoor terecht zoals blijkt, want hij is dus toch in zijn eentje 960km doorgereden met caravan in 12 uur tijd naar zijn eindbestemming, zonder overnachting en dus zonder bijrijder om mee op te letten.

Ben ik nu de enige die dit onverantwoord vind?

Maarja ze moeten dus ook nog terug over 2 weken, dat worden dus toch weer 2 hele lange weken voor me ben ik bang!

Kun je hier iets tegen doen? Eventueel voor volgend jaar? Hij is overigens ook zonder toestemmingsverklaring vertrokken, ergens las ik dat dit ook geen verplichting is, maar alleen een advies?

Kaori

Kaori

30-07-2018 om 11:45

ja, het is onverantwoord

ja, het is onverantwoord om zo lang door te rijden, ze waarschuwen er niet voor niets elk jaar voor. Maar!!!! en dat is een hele grote maar, je kunt er niets tegen doen als je ex het toch doet. Dus wat je al doet, waarschuwen, vragen en dan hopen dat hij een keer luistert.

Of hopen dat hij is zoals mijn ex die gewoon zegt: ja ik weet het en ja ik weet dat jij het moeilijk daar mee hebt maar ik doe het toch. Weet je ook waar je aan toe bent. Maakt niet dat ik me minder zorgen maak maar ik hoef me er niet aan te ergeren want hij is ook duidelijk geweest.

Toestemmingsverklaring is een wassenneus als je binnen de EU blijft en er gebeurt niets. Op Schiphol en bv de boot naar Engeland willen ze er wel naar vragen. En in sommige aankomsthallen vragen ze het ook wel. Ik was 10 jaar geleden erg blij dat ik die verklaring mee had toen we 's nachts aankwamen in Kaapstad. En ook dit jaar toen we naar Londen gingen.

'Uiteraard heb ik de ID kaarten zo lang mogelijk achtergehouden' Dat zet natuurlijk ook wel de toon, begrijpelijk, maar geeft hem ook weinig reden om open te zijn over zijn plannen want jij straalt al uit dat je het er niet mee eens bent en hem zult tegenwerken.

Als ze over 2 weken terug komen, waarom worden het dan 2 lange weken, het gaat toch alleen om die ene reisdag. Hij moet zijn kinderen toch ook straks weer 3 weken missen want dan zijn ze bij jou voor vakantie.
Ik zie mijn dochter, as zaterdag of zondag weer. Hangt een beetje van hun aankomst tijd af of ze zaterdag al terug komt of dat het toch zondag wordt. Dan is ze bijna 4 weken bij haar vader geweest. Ik vond het wel lekker rustig. Niet het entertainment programma zijn, niet 4x per week naar de training, niet opletten of het uitloopt op het werk, gewoon zelf kunnen beslissen of je naar de film gaat of op een terras gaat hangen met vrienden, zelf beslissen over de afstandsbediening van de tv. Heerlijk. Ik ben blij als ze er weer is hoor, maar die weken rust zijn ook wel heel erg lekker.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-07-2018 om 20:56

Een beetje

Ik ben dit jaar in twee keer naar Kroatië gereden, langste stuk op de heenweg was 1000 km. Dat was wel lang, maar niet onverantwoord door de afstand. Als mijn airco het had getrokken bij de temperaturen van 35+ graden en constant felle zon op je auto, was het een stuk verantwoorder geweest (en leuker).

Kaori

Ik snap op zich wel wat je bedoelt, echter......

Wat betreft die ID kaarten dit was in een periode waarin wij net in scheiding lagen en hij heel geheimzinnig was over zijn buitenlandse vriendin en haar verblijfplaats net over de grens in Duitsland, dit ivm haar tijdelijke visum. Zoals ik al zei komt ze uit Albanië, een land met een niet al te beste reputatie. Zo ook haar vriendenlijst op FB waar ik eens in geneusd had... mannen die stoer poseerden met wapens en vriendinnen die halfnaakt poseerden en ik overdrijf echt niet. Ik heb mijn ex hiermee geconfronteerd en werd alleen maar uitgelachen, alle mensen in haar vriendenlijst waren geen bekenden van haar, ze kon die mensen allemaal niet.

Tja het schept op deze manier niet echt veel vertrouwen.

Hij kwam de kinderen halen voor zijn vakantie en verlangde van mij de ID kaarten zonder dat hij wilde of kon aangeven wat hij hiermee van plan was. Ik heb de kinderen mee laten gaan maar geëist dat hij met een boeking zou komen binnen Europa en dan kon hij alsnog de kaarten komen halen. Dit heeft geleid tot een week lang intimiderende en chanterende apps tot zeer laat in de avond, uiteindelijk ben ik hem enigszins toch maar tegemoet gekomen omdat hij het over de rug van kinderen ging spelen, ze uitstapjes beloven en dan zeggen we kunnen niet gaan want mama geeft de kaarten niet enz. Ik mocht de kinderen niet bellen zolang ik de kaarten niet gaf en nog meer van dit soort fratsen.

Wat betreft die 2 lange weken, dit komt omdat ik mij teveel zorgen maak. Ik heb bijvoorbeeld tinitus en door de stress lijkt het wel of er nu een hele fanfare ligt te tetteren in mijn oren, vooral s'nachts. Ik doe dus bijna geen oog dicht. Het is niet alleen dat ritje, maar hij is onverantwoordelijk 90% van de tijd.

Een kind van 4 jaar s'avonds om 10 uur nog meeslepen om iets te gaan drinken met je nieuwe vriendin ter kennismaking bijv.

De kids poetsen bijvoorbeeld al 1,5 jaar geen tanden als ze bij hem zijn.

Onze jongste zoon kon bijv. net 15 min. zonder zijnwieltjes fietsen, hiervan had ik hem een filmpje gestuurd en prompt liet hij het kind in zijn weekend naar de andere kant van de stad fietsen over de openbare weg en dan trots zeggen hij kan echt goed fietsen ineens he?

Zo moet onze oudste zoon dagelijks gekoelde medicijnen spuiten, het was bij hem bijvoorbeeld niet opgekomen dat je gebruikte naalden direct moet verwijderen zodat ze niet nog eens gebruikt worden.
Ach joh Ik kan een heel boek schrijven met voorbeelden vrees ik.

Dus tja als zijn actie van de heenreis nu een voorbode is voor de komende 2 weken dan kun je je misschien een toch wel een klein beetje voorstellen dat ik mij toch wel zorgen maak en misschien niet zo geniet van mij vrijheid als ik zou willen...

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde het zo goed mogelijk toelichten.

Maak een keuze

Je maakt er zo wel een hele lange serenade van en je geeft aan dat je bereid bent om dingen af te dwingen. Vind je het echt onbegrijpelijk dat je ex niet meer zo coöperatief is?
Kun je je zorgen niet beperken tot één ding, de medicatie bijvoorbeeld?

'Ach joh Ik kan een heel boek schrijven met voorbeelden vrees ik.' En hij kan hetzelfde boek schrijven met voorbeelden, waarbij de kinderen het allemaal overleefd hebben, ndanks de grote zorgen van moeder. Waarschijnlijk kan hij nog wel een paar verhalen eraan toevoegen, die jij niet bedacht hebt of waar je niets van weet.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.