Echtscheiding en erna

gretchen
17-03-2015 om 00:54
partneralimentatie
Wij gaan binnenkort na een huwelijk van 30 jaar scheiden. Man is kostwinner, ik werk sinds 3 jaar (parttime) buitenshuis.
Oudste kinderen zijn 20 (tweeling), jongste is bijna 17.
Nu heb ik een vraag over partneralimentatie. Waarschijnlijk wordt eerst de kinderalimentatie vastgesteld en vervolgens op basis van wat overblijft de partneralimentatie berekent? Maar omdat de oudsten al 20 zijn, dus bijna 21, zou dat betekenen dat ex op korte termijn maandelijks meer geld overhoudt. Zouden zij nu al 21 zijn, dan zou de partneralimentatie hoger uitkomen. Dus nu scheiden of pas over 1 jaar heeft voor mij financiële consequenties, 12 jaar lang. Dat lijkt me nogal krom. Of kan partneralimentatie over 1 jaar opnieuwd berekent worden? Hoop dat iemand hier iets meer over weet.

Miekemieke
17-03-2015 om 06:51
meer werken?
Ik dacht eigenlijk dat je geen partneralimentatie krijgt als de kinderen ouder dan 12 jaar zijn. Men wordt geacht zelf in het levensonderhoud te voorzien. Ik zou proberen de eigen broek op te houden maar als het heel belangrijk is dan probeer je je huwelijk nog even te rekken. Je kunt natuurlijk ook meer gaan werken.

Paddington
17-03-2015 om 09:03
Maar het mag
ook na een jaar herberekend worden. Dat mag altijd als er veranderde omstandigheden zijn.

engel
17-03-2015 om 09:17
Soms anders
Ik snap je reactie van meer werken Miekemieke maar als je voorbij de 50 bent is dat echt niet makkelijk. Ik heb 2,5 jr. geleden ook PA
toegewezen gekregen. Geaccepteerd uit boosheid. (zeer grof aan de kant gezet na 27 jaar) Toen de boosheid minder werd wilde ik er vanaf. Voor mijn zoon krijg ik KA. De omgangsregeling is nooit tot stand gekomen door nalatigheid vader en contact is nog slecht. Ik heb zoon dus 24/7 terwijl de alimentatie berekend is op zorgverdeling. Op advies van advocaat gebruik/zie ik de PA nu als een stuk extra KA. Pubers kosten veel...