Echtscheiding en erna

gretchen
17-03-2015 om 00:54
partneralimentatie
Wij gaan binnenkort na een huwelijk van 30 jaar scheiden. Man is kostwinner, ik werk sinds 3 jaar (parttime) buitenshuis.
Oudste kinderen zijn 20 (tweeling), jongste is bijna 17.
Nu heb ik een vraag over partneralimentatie. Waarschijnlijk wordt eerst de kinderalimentatie vastgesteld en vervolgens op basis van wat overblijft de partneralimentatie berekent? Maar omdat de oudsten al 20 zijn, dus bijna 21, zou dat betekenen dat ex op korte termijn maandelijks meer geld overhoudt. Zouden zij nu al 21 zijn, dan zou de partneralimentatie hoger uitkomen. Dus nu scheiden of pas over 1 jaar heeft voor mij financiële consequenties, 12 jaar lang. Dat lijkt me nogal krom. Of kan partneralimentatie over 1 jaar opnieuwd berekent worden? Hoop dat iemand hier iets meer over weet.

Miekemieke
17-03-2015 om 06:51
meer werken?
Ik dacht eigenlijk dat je geen partneralimentatie krijgt als de kinderen ouder dan 12 jaar zijn. Men wordt geacht zelf in het levensonderhoud te voorzien. Ik zou proberen de eigen broek op te houden maar als het heel belangrijk is dan probeer je je huwelijk nog even te rekken. Je kunt natuurlijk ook meer gaan werken.

Paddington
17-03-2015 om 09:03
Maar het mag
ook na een jaar herberekend worden. Dat mag altijd als er veranderde omstandigheden zijn.

engel
17-03-2015 om 09:17
Soms anders
Ik snap je reactie van meer werken Miekemieke maar als je voorbij de 50 bent is dat echt niet makkelijk. Ik heb 2,5 jr. geleden ook PA
toegewezen gekregen. Geaccepteerd uit boosheid. (zeer grof aan de kant gezet na 27 jaar) Toen de boosheid minder werd wilde ik er vanaf. Voor mijn zoon krijg ik KA. De omgangsregeling is nooit tot stand gekomen door nalatigheid vader en contact is nog slecht. Ik heb zoon dus 24/7 terwijl de alimentatie berekend is op zorgverdeling. Op advies van advocaat gebruik/zie ik de PA nu als een stuk extra KA. Pubers kosten veel...
Ik ben het er helemaal mee eens dat een vrouw voor zichzelf zou moeten/kunnen voorzien in haar eigen onderhoud en dat er altijd vrouwen zijn die het uitbuiten. Maar soms werken andere factoren mee om daar vanaf te zien....
Sterkte Gretchen.....

amk
17-03-2015 om 09:19
MiekeMieke
dat is volledig onjuist. Partner alimentatie is iets tussen de partners, en heeft niets met de leeftijd van de kinderen te maken.
Mijn moeder van toen 62 heeft ook partner alimentatie gekregen tot het pensioen van mijn vader inging.
Zeker als een partner lange tijd thuis is geweest is het beleid om toch tot een inkomens verevening te komen. Samen hebben ze dat inkomen opgebouwd tenslotte.
Ik heb wel een kind onder de 12, verdien ruim boven modaal maar ontvang toch ook PA.

Barvaux
17-03-2015 om 09:33
miekemieke
Hoogte partneralimentatie
U kunt samen met uw ex-partner afspraken maken over de hoogte van de alimentatie. Dit gebeurt meestal in overleg met een mediator, de advocaat of notaris. Bent u het niet met elkaar eens? Dan kan de rechter een bedrag vaststellen.
Duur partneralimentatie
Is uw scheiding op of na 1 juli 1994 gesloten? Dan gelden de volgende wettelijke termijnen:
maximaal 12 jaar voor een huwelijk met kinderen;
maximaal 12 jaar voor een huwelijk zonder kinderen als het huwelijk langer duurde dan 5 jaar;
net zolang als het huwelijk duurde bij een huwelijk korter dan 5 jaar zonder kinderen.
Na de wettelijke termijn stopt de betalingsverplichting automatisch.
De termijnen gelden ook als een geregistreerd partnerschap eindigt via de rechter.
Voor scheidingen van voor 1 juli 1994 gelden geen wettelijke termijnen. De betalingsverplichting stopt na de termijn die u met uw ex-partner heeft afgesproken of de periode die de rechter heeft vastgesteld.
Stoppen partneralimentatie bij wijziging situatie ex-partner
Uw partneralimentatie stopt ook als uw ex-partner:
zelf weer genoeg inkomsten heeft om van te leven;
met een ander trouwt, een geregistreerd partnerschap aangaat of gaat samenwonen;
overlijdt.
Alimentatie wijzigen of stoppen via de rechter
Een wijziging of beëindiging van alimentatie via de rechter begint altijd met een verzoekschrift. Hierbij heeft u een advocaat nodig.
Betalingsachterstand partneralimentatie
Als uw ex-partner de partneralimentatie niet betaalt, kunt u via het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) de alimentatie laten innen.
Jaarlijkse verhoging (indexering)
De alimentatiebedragen worden jaarlijks aangepast aan de loonstijgingen. Dit wordt de indexering van alimentatie genoemd. In november stelt de overheid het percentage vast waarmee de bedragen voor partneralimentatie op 1 januari van het nieuwe jaar automatisch wijzigen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/partneralimentatie.html

gretchen
21-03-2015 om 16:55
Reactie
Miekemieke, ik werk al 32 uur per week. Dus heel veel meer werken kan niet.
Alhoewel we beide dezelfde opleiding hebben verschillen onze inkomens enorm. Man verdient riant, bijna vier keer zoveel als ik verdien. Dat verschil ga ik nooit meer inhalen. Komt omdat ik lange tijd niet buitenshuis heb gewerkt en man zo alle tijd en energie had om in zijn carriere te steken. Zo was onze taakverdeling. Ook hebben we lange tijd in het buitenland gewoond; daar kon ik niet eens werken want geen werkvergunning. Maar zoals amk ook schrijft, dit inkomen hebben we samen opgebouwd, net als het pensioen dus ik voel me geen profiteur als ik vraag om een eerlijke verdeling.
Maar ik begrijp dus dat bij gewijzigde omstandigheden een herberekenig mogelijk is. Fijn.
Groot deel van salaris man is variabel. Ik schat maximale variabele beloning zo'n 30% van vaste beloning. Hoe daar mee om te gaan met vaststelling partneralimentatie? Jaarlijks herzien aan de hand van jaaropgaaf? Heeft iemand daar ervaring mee?
Mijn idee nu is om partneralimentatie vast te stellen alsof er geen kinderen zijn. Vervolgens dragen we beide voor 50% bij aan studie, kleding, sport etc van de kinderen. Geld storten we op een kindrekening. Dan ligt de financiële verhouding naar de kinderen toe gelijk. Gezien karakter man vind ik dat fijner. Maar kan dat ook zoals ik dit in gedachten heb?

Paddington
23-03-2015 om 08:09
Als jullie daar
samen afspraken over kunnen maken, dan kan dat. Als je het goed onderbouwt zal een rechter er waarschijnlijk wel mee akkoord gaan.
Als het door de rechtbank bepaalt moet gaan worden, wordt het lastiger. Naar mijn weten wordt er dan 'gewoon' kinderalimentatie berekend en daarna partneralimentatie.

amk
23-03-2015 om 09:18
alternatieve berekening
Hoe hebben wij het gedaan.
Ik heb een begroting gemaakt met daarin al mijn kosten en inkomsten. Met de afspraak dat ik ook enige luxe zoals vakanties en een auto moest kunnen bekostigen.
Het bedrag dat ik dan te kort zou komen zou pa zijn. Mits dat natuurlijk binnen de draagkracht na ka van ex zou zijn. Ik heb dat bedrag nooit gezien dus kon er ook niet naar toe rekenen.
Verder hebben we de afspraak gemaakt dat het een afbouwregeling zou zijn. Dus in 12 jaar wen je dan langzaam aan minder inkomen ipv een grote terugval in 1x.
Houd er ook rekening mee dat je een bruto bedrag betaald krijgt.
De 20 jarigen moeten zelf met hun vader over de alimentatie praten, ik zou het voor je 17 jarige ook aanraden want over een jaar moet het door jullie beiden toch rechtstreeks aan hem/haar betaald worden.
Het voorzien van kost en inwoning is ook een vorm van alimentatie. Daar zul je dan een prijskaartje aan moeten hangen. En natuurlijk komt er voor beiden een berekening van Duo maar dat is dan weer niet verplicht natuurlijk. Je kunt het wel als een goede richtlijn zien. Is de berekende alimentatie hoger, dan zul je dat hogere bedrag moeten betalen.
Er zitten dus nogal wat 'addertjes' in het geheel in deze periode mbt de kinderen.

bieb63
24-03-2015 om 15:57
Ik denk dat het heel simpel werkt
Beide ouders zijn verantwoordelijk en betalen in principe 50/50. Uiteraard is dat ook afhankelijk van hoeveel tijd kind bij de 1 of de ander woont. Dat wordt in de verdeling meegenomen. Maar stel dat kind 50/50 bij beide ouders woont, dan zijn de kosten ook 50/50 in principe. Zolang beide ouders een inkomen hebben waarvan gesteld kan worden dat zij die 50% kosten kunnen betalen, dan doet het totaal niet ter zake of 1 van de 2 misschien wel 5x zoveel verdient. Beiden hebben niet meer met het inkomen van de ander te maken. Betalen aan elkaar is alleen van toepassing als de bij de 1 de kinderen vaker wonen (om die 50/50 verdeling te houden) óf 1 van beiden te weinig verdient om die 50% kosten te betalen. Lijkt mij ook erg logisch.
Alleen het opgebouwde pensioen tijdens de huwelijkse periode zal ofwel afgekocht ofwel later verdeeld worden.

Katniss
24-03-2015 om 18:00
Bieb
Dit is wat jij vindt, want het is niet hoe het wettelijk zou moeten. Dan wordt verschil in inkomen wel in beschouwing genomen.

Paddington
25-03-2015 om 07:40
@Bieb
Dat klopt niet. Alleen als er weinig verschil in inkomen is, dan hoeft er over en weer geen kinderalimentatie betaald te worden bij een 50-50 regeling. Bij een groot verschil van inkomen wordt dit wel degelijk meegenomen. Dit is ook logisch in mijn ogen. De reden is namelijk dat een kind op financieel gebied zo min mogelijk merkt van een scheiding.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.