Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Patriesie

Patriesie

14-02-2020 om 17:57

Partneralimentatie

Ontvangen jullie partneralimentatie? Ik ben op dit moment ongewild werkloos en ik kom deels in de ww en deels in de bijstand terecht. Nu begreep ik dat mijn ex-partner verplicht kan worden om partneralimentatie te betalen voor het deel waarvoor ik in de bijstand zal komen. Ik zit daar eigenlijk niet zo op te wachten want ik wil mijn eigen boontjes doppen, en ik verwacht ook niet dat hij er heel blij mee zal zijn. Eerlijk gezegd ben ik bang dat het de onderlinge verstandhouding geen goed zal doen. Hoe is jullie ervaring? Ik ga er van uit dat het niet heel lang zal duren maar in de tussentijd maak ik me wel druk over de reactie van mijn ex.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-02-2020 om 18:10

Eigen boontjes doppen

Als je in de bijstand zit is ook geen sprake van je eigen boontjes doppen. Bijstand is het vangnet voor als je verder nergens (voldoende) geld krijgt, een laatste redmiddel waarbij de overheid/de rest van Nederland voor jouw geld zorgt.
Als jouw ex in staat is om dat bedrag op te brengen zal hij dat moeten doen, daar hebben jullie geen keuze in. Dus daar hoeft hij ook geen mening over te hebben, behalve dan dat hij kan hopen dat jij snel weer een baan hebt,

Flavia

Flavia

14-02-2020 om 18:17

Kleine kans

PA kan alleen verwacht worden als je verzoek om bijstand gerelateerd is aan de scheiding.

Als jij na de scheiding nog geruime tijd gewerkt hebt en geen beroep hebt hoeven doen op bijstand dan zullen ze niet bij je ex aan kunnen kloppen en zul jij niet op een aanvullende uitkering gekort worden. Dat beroep is dan niet gerelateerd aan de scheiding.

Als je nu in scheiding ligt en je moet daardoor een beroep op bijstand doen dan zal er PA komen, direct aan jou of aan de gemeente. Want dan is er wel een relatie tussen de scheiding en de bijstandsaanvraag. PA is een voorliggende voorziening op bijstand. De PA + WW wordt dan aangevuld met bijstand tot bijstandsniveau.
De gemeente kan dit rechtreeks bij je ex vorderen ook als jullie de afspraak maken om af te zien van PA of als jullie een heel laag bedrag afspreken.

Patriesie

Patriesie

14-02-2020 om 18:40

Tijgeroog

Ik bedoel met mijn eigen boontjes doppen: mijn eigen zaken regelen. Ik zit niet voor mijn lol mijn hand op te houden en dat wil ik al helemaal niet bij mijn ex doen. Ik doe er ook alles aan om zo snel mogelijk weer volledig mijn eigen geld te verdienen.

@Flavia: ik heb toentertijd begrepen dat als je meer dan X aantal jaren samen bent geweest (huwelijk/geregistreerd partnerschap) dat je dan een onderhoudsplicht hebt naar je ex-partner toe van 12 jaar. Per dit jaar is dat verlaagd naar 5 jaar maar onze scheiding dateert al van 2015.

Flavia

Flavia

14-02-2020 om 19:42

Klopt

Dat die termijnen zijn aangepast maar dat heeft niets te maken met deze bijstandsaanvraag.
Dan moet er een oorzakelijk verband zijn met je scheiding en die is er niet.

Patriesie

Ik snap dat je er niet op zit te wachten, maar je kan er verder niets aan doen. Het is afwachten wat de gemeente gaat doen. Je kan proberen je ex duidelijk te maken dat het niet jouw idee is.

Het is afwachten wat de gemeente gaat doen: zelf aankloppen bij je ex, of jou dwingen om je ex aan te spreken. Het eerste is voor jou het minst vervelend. In dat geval is het trouwens je ex die eventueel met de gemeente in de clinch mag over de vraag of jouw behoefte aan een bijdrage samenhangt met de scheiding ( zie de postings van Flavia).

Groeten,

Temet

Michaela

Michaela

15-02-2020 om 20:19

Nee

"Ik zit niet voor mijn lol mijn hand op te houden en dat wil ik al helemaal niet bij mijn ex doen"

Dan zou ik dat zeker ook niet gaan doen. Waarom zou je ex voor je moeten zorgen nu jij je baan bent kwijtgeraakt? Hij is je ex. Hij kan er toch niets aan doen?

En op je eerste vraag: nee, ik ontvang geen partneralimentatie, ik heb er afstand van gedaan.

Flavia

Flavia

15-02-2020 om 20:39

Michaela

Als er bijstand nodig bis kun je geen afstand doen van pa. De gemeente komt het gewoon opeisen bij de alimentatieplichtige of kort de bijstandsontvanger.

Michaela

Michaela

16-02-2020 om 12:13

Flavia

Ik ging er even vanuit dat ze al gescheiden was, omdat ze het over ex-partner heeft. Maar als ze nog niet formeel gescheiden zijn dan heb je idd gelijk.

Patriesie

Patriesie

16-02-2020 om 12:17

5 jaar gescheiden

Michalea, we zijn al 5 jaar gescheiden

Michaela

Michaela

16-02-2020 om 17:14

Patriesie

Bedankt voor de toelichting. In dat geval sta ik helemaal achter mijn antwoord.

Flavia

Flavia

16-02-2020 om 17:20

Michaela

Als het verzoek om bijstand gerelateerd is aan de scheiding en dat kan ook daarna zijn dan kun je geen afstand van PA doen, dan gaat de gemeente daar achteraan of de uitkeringsgerechtigde wordt gekort.

Heeft niets met wel of niet bij je ex aan willen kloppen te maken maar alles met de huwelijks- en scheidingswet, je blijft verantwoordelijk voor elkaar als het terug te leiden is tot de scheiding.
PA is een voorliggende voorziening tov bijstand.

Michaela

Michaela

16-02-2020 om 17:30

excuus

Ik zie nu dat ik je bericht helemaal verkeerd lees. Ik dacht dat jij degene was die 5 jaar na de scheiding om partneralimentie wilde vragen maar aan je ex, maar het blijkt dat mocht je in de bijstand terecht komen, de gemeente dit op je ex gaat proberen te verhalen. That sucks. Ik snap dat je je eigen boontjes wil blijven doppen en dat dit jullie verstandhouding kan schaden. Maar hier heb je geen invloed op denk ik. Behalve je uiterste best doen om uit de bijstand te blijven. Wat een vervelende situatie voor je.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.