Echtscheiding en erna
070512!!
12-08-2026 om 20:25
Partners en hun exxen
hallo,
Ik ben moeder van 2 kids, mijn partner heeft met zijn ex ook 2 kids.
We zijn beide geschieden ten tijde van het bij elkaar komen.
In deze periode heb ik met mijn ex partner een goede verstandhouding opgebouwd. We hebben goed contact maar niet overbodig hij komt binnen op de koffie zegt hallo en als we de verjaardag van 1 van de kids vieren komt hij op de verjaardag en af en toe een leuke foto van wat de kids meemaken naar elkaar.
Mijn partner en zijn ex..zij hebben vanaf dag 1 te veel contact. ( vind ik)
In het begin legde ze nog alles wat haar dwars zat en bezighield bij hem neer.
Na meerder keren aangeven dat ik dit niet oke vond omdat dit zijn rol niet meer was..is hij een tweetal keer het gesprek aan gegaan.
Inmiddels is dat contact dan ook nagenoeg niet meer aanwezig. Op wat regeldingen( die ze prima zelf kan) na.
Echter er is wel nagenoeg dagelijks contact. Soms meerdere keren per dag..
Technisch gezien gaat dit over de kinderen..maar nodig is het niet. Het kan prima tot een overdacht moment wachten of hoeft helemaal niet besproken te worden.
Mijn ex vind het contact echter normaal.
Hij wil normaal blijven doen tegen haar en vind dat er onder vallen..
Ik weet niet wat ik er mee moet..
Moet ik het maar accepteren dat dat de manier is waarop zij het doen? Of mag ik er wat vinden?
Pennestreek
14-08-2026 om 20:58
Anoniemvoornu schreef op 14-08-2026 om 16:56:
[..]
Wat een verschrikkelijke uitspraak eigenlijk als je kind zegt door het vreemdgaan van mijn vader is ons gezin sterker geworden.. dat is toch heftig om te horen op je huwelijksdag
Dat is wel een sterk staaltje framing zeg! Hier een vergelijkbaar verhaal, en ook ik ben heel erg trots op hoe wij als echtpaar en als gezin ons staande hebben gehouden en dat we inderdaad sterker uit deze super verdrietige en heftige periode zijn gekomen. Dáár zijn we trots op, en dat is ook wat LifeEvevent bedoelt.
We zijn trots op onszelf, omdat we naar onszelf en onze eigen zwakke plekken konden kijken en daarmee aan de slag gingen.
Onze kinderen zijn ook trots op hoe wij in die heftige tijd onze rol als ouders hebben vervuld. Onze zoon viel overspannen en depressief uit op school, kreeg een diagnose en moest naar speciaal onderwijs. Ondanks onze eigen problemen konden we er allebei, en ook als ouders samen, voor hem zijn.
Jij kunt daar lekker cynisch over doen en het platslaan, het framen, maar ik ben van mening dat iemand die zijn eigen fouten durft te erkennen en die van een ander kan vergeven terecht trots mag zijn op zichzelf. Er zijn er velen die dat niet kunnen.
Dweedledee
14-08-2026 om 22:30
Anoniemvoornu schreef op 14-08-2026 om 16:56:
[..]
Wat een verschrikkelijke uitspraak eigenlijk als je kind zegt door het vreemdgaan van mijn vader is ons gezin sterker geworden.. dat is toch heftig om te horen op je huwelijksdag
Waarom speel jij zo op de man? Wat een akelige manier van discussiëren.
linn19
15-08-2026 om 08:14
De keuze om bij elkaar te blijven of uit elkaar te gaan na vreemdgaan moet ieder voor zich weten maar ik geloof er niet in dat de relatie daarna sterker is geworden als men bij elkaar blijft. Denk toch echt dat het meer een statement is hoe men graag eigen relatie dan wil zien dan dat dat werkelijkheid is. Zoveel moeite erin gestopt, daar moet dan bij voorbaat al een positieve uitkomst bijhoren, zoiets.
Anoniemvoornu
15-08-2026 om 10:00
Pennestreek schreef op 14-08-2026 om 20:58:
[..]
Dat is wel een sterk staaltje framing zeg! Hier een vergelijkbaar verhaal, en ook ik ben heel erg trots op hoe wij als echtpaar en als gezin ons staande hebben gehouden en dat we inderdaad sterker uit deze super verdrietige en heftige periode zijn gekomen. Dáár zijn we trots op, en dat is ook wat LifeEvevent bedoelt.
We zijn trots op onszelf, omdat we naar onszelf en onze eigen zwakke plekken konden kijken en daarmee aan de slag gingen.
Onze kinderen zijn ook trots op hoe wij in die heftige tijd onze rol als ouders hebben vervuld. Onze zoon viel overspannen en depressief uit op school, kreeg een diagnose en moest naar speciaal onderwijs. Ondanks onze eigen problemen konden we er allebei, en ook als ouders samen, voor hem zijn.
Jij kunt daar lekker cynisch over doen en het platslaan, het framen, maar ik ben van mening dat iemand die zijn eigen fouten durft te erkennen en die van een ander kan vergeven terecht trots mag zijn op zichzelf. Er zijn er velen die dat niet kunnen.
En mensen die niet samenblijven na een affaire doen dat allemaal niet? Hoe vaak lees je niet dat kinderen opgelucht zijn dat hun ouders uit elkaar zijn na jaren van spanningen in huis en ook dat lijkt me niet leuk om te horen lijkt me. Er is geen beter in mijn ogen. Weggaan of blijven. Een affaire ontwricht het hele gezin en als je kinderen een speech bereiden over hoe blij ze zijn dat die periode voorbij is op je huwelijksdag is dat niet perse positief vind ik nee.
Pennestreek
15-08-2026 om 11:15
linn19 schreef op 15-08-2026 om 08:14:
De keuze om bij elkaar te blijven of uit elkaar te gaan na vreemdgaan moet ieder voor zich weten maar ik geloof er niet in dat de relatie daarna sterker is geworden als men bij elkaar blijft. Denk toch echt dat het meer een statement is hoe men graag eigen relatie dan wil zien dan dat dat werkelijkheid is. Zoveel moeite erin gestopt, daar moet dan bij voorbaat al een positieve uitkomst bijhoren, zoiets.
Dat hoef jij ook niet te geloven, mijn man en ik weten dat het wel echt zo is. Wij hebben in therapie geleerd om onder woorden te brengen wat we voelen, om niet aan te nemen dat de ander wel weet wat je bedoelt en om niet in te vullen voor de ander. We hebben geleerd om onze eigen diepste angsten en wensen onder ogen te zien en we hebben geleerd wat wijzelf nodig hebben om ons echt veilig te voelen bij de ander. En we hebben geleerd hoe we dat aan de ander kunnen geven. Ook hebben we daarin geleerd wat onze grenzen zijn. Dit hadden we voor onze crisis echt niet zo goed door. Dus ja, onze relatie is veel hechter, evenwichtiger en sterker geworden.
Pennestreek
15-08-2026 om 11:20
Anoniemvoornu schreef op 15-08-2026 om 10:00:
[..]
En mensen die niet samenblijven na een affaire doen dat allemaal niet? Hoe vaak lees je niet dat kinderen opgelucht zijn dat hun ouders uit elkaar zijn na jaren van spanningen in huis en ook dat lijkt me niet leuk om te horen lijkt me. Er is geen beter in mijn ogen. Weggaan of blijven. Een affaire ontwricht het hele gezin en als je kinderen een speech bereiden over hoe blij ze zijn dat die periode voorbij is op je huwelijksdag is dat niet perse positief vind ik nee.
Je doet het weer. Ik zeg nergens dat bij elkaar blijven beter is. Mijn ouders hadden ook beter uit elkaar kunnen gaan, wij doen het nu prima samen. Dat mag je ook gerust aan mijn kinderen vragen. Maar het feit dat die allebei ruim volwassen zijn en toch nog bij ons wonen spreekt denk ik voor zich.
Mijn kinderen zullen ook zeggen dat het nu thuis fijner is dan voor de crisis, al was het toen óók zeker niet slecht. Zoals ik al zei, we hebben allemaal veel geleerd, ook zij.
Izza
15-08-2026 om 15:47
Punt is dat je het pas echt verwerkt als je het achter je kunt laten. Iets uit het verleden waar je niet meer mee bezig hoeft te zijn. Waarbij er geen boosheid is naar partner of minnares. Relatie is hersteld en je gaat weer verder. Vaak zie je dat mensen toch blijven hangen in de ontrouw.
Pennestreek
15-08-2026 om 17:42
Izza schreef op 15-08-2026 om 15:47:
Punt is dat je het pas echt verwerkt als je het achter je kunt laten. Iets uit het verleden waar je niet meer mee bezig hoeft te zijn. Waarbij er geen boosheid is naar partner of minnares. Relatie is hersteld en je gaat weer verder. Vaak zie je dat mensen toch blijven hangen in de ontrouw.
Zeker, ik zie dat bij LifeEvent ook. Die heeft echt nog wel werk te doen op dat vlak denk ik. Hier is het echt geen issue meer. We kunnen beiden zonder al teveel emotie terugdenken aan die tijd en concluderen dat we het ontzettend goed hebben samen. Dat we blij zijn dat we nu staan waar we staan. En dat komt echt door wat we samen hebben doorgemaakt en doordat we allebei aan onszelf hebben gewerkt.
Persona
16-08-2026 om 13:23
Ik neem aan dat je wist welke voorwaarden er achter zaten toen je een relatie aanging met jouw huidige partner? Je mag natuurlijk wel jouw ongenoegen uiten namens het contact tussen jouw partner en zijn ex.
Maar zolang het contact binnen redelijke en passende grenzen blijft en er geen grenzen binnen de huidige relatie worden overschreden, is daar op zichzelf niets mis mee.
Persona
16-08-2026 om 13:39
LifeEvent! schreef op 14-08-2026 om 13:53:
[..]
Ik hoop niet dat het doorwerkt in hun volwassen leven. Daarom hebben zij ook therapie gehad en hebben we daarover gesproken met elkaar (iets wat bij mijn ouders en zijn vader onmogelijk was en is)
Maar wat wel hoop voor de toekomst geeft is dat toen mijn man opnieuw de trouwbelofte uitsprak tijdens ons ceremonieel huwelijk 2.0 , onze 3 kinderen als verrassing t.o.v. van iedereen een speech gaven waarin ze uitspraken trots te zijn hoe wij onze relatie hersteld hebben en dat we als gezin er sterker door zijn geworden en zien dat onze relatie nu zo goed is❣️
Ik ben benieuwd waarin jij leest dat ik vol boosheid zit
De trauma die jij bij jouw ouders hebt meegemaakt is zeker niet jouw fout, maar ik krijg al de rillingen als ik naar jouw bericht lees, want je zit dezelfde patronen te herhalen in jouw huidige relatie en dat aan jouw kinderen door te geven. En ik snap niet echt waarom je dan voor de tweede keer met dezelfde man bent getrouwd als het de eerste keer niet is gelukt, tenzij je al de problemen hebt aangepakt in jouw vorige en huidige relatie doormiddel van communicatie, geduld, etc.
Maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk als jij nog veel onverwerkte trauma hebt en geen idee hebt wat een gezonde relatie en dynamiek is, met zowel jouw kinderen als jouw man.
FruitMoeder
17-08-2026 om 09:48
LifeEvent! schreef op 14-08-2026 om 13:53:
[..]
Ik hoop niet dat het doorwerkt in hun volwassen leven. Daarom hebben zij ook therapie gehad en hebben we daarover gesproken met elkaar (iets wat bij mijn ouders en zijn vader onmogelijk was en is)
Maar wat wel hoop voor de toekomst geeft is dat toen mijn man opnieuw de trouwbelofte uitsprak tijdens ons ceremonieel huwelijk 2.0 , onze 3 kinderen als verrassing t.o.v. van iedereen een speech gaven waarin ze uitspraken trots te zijn hoe wij onze relatie hersteld hebben en dat we als gezin er sterker door zijn geworden en zien dat onze relatie nu zo goed is❣️
Ik ben benieuwd waarin jij leest dat ik vol boosheid zit
Heb je de vrouw waar je man mee vreemdging ook een cadeautje gestuurd? Want met jouw logica heeft ze jouw huwelijk juist geholpen.
Maar even zonder dollen, je hebt jouw man nu wel een vrijbrief gegeven om vreemd te gaan. Want naar al die heisa van een 2.0 huwelijk ga je waarschijnlijk niet meer scheiden als die het weer doet. Dat zou enorm gezichtsverlies voor je zijn.
LifeEvent!
17-08-2026 om 14:09
Pennestreek schreef op 15-08-2026 om 17:42:
[..]
Zeker, ik zie dat bij LifeEvent ook. Die heeft echt nog wel werk te doen op dat vlak denk ik. Hier is het echt geen issue meer. We kunnen beiden zonder al teveel emotie terugdenken aan die tijd en concluderen dat we het ontzettend goed hebben samen. Dat we blij zijn dat we nu staan waar we staan. En dat komt echt door wat we samen hebben doorgemaakt en doordat we allebei aan onszelf hebben gewerkt.
Ik weet dat jij al bijna 10 jaar verder bent en als ik terugkijk naar de afgelopen 3 jaar zie ik bij ons al een hele verandering !
Maar zoals jij destijds ook schreef kan er opeens een Trigger zijn en dan is de pijn er weer, dat doet trauma met je, zeker als het opgestapelde trauma’s zijn maar die duren steeds korter. Trouwens , ook bij hem zijn die er. Belangrijkste is dat we er goed over kunnen praten .
Dus heb goede hoop voor de toekomst ! Wat jij-schrijft en waar ik mijzelf in herken is dat we trots zijn hoe we allebei ons stuk hebben onderzocht en ook de therapie samen hebben doorlopen en toegepast hebben. Onze relatie voelt nu heel hecht en we zijn ons er veel meer van bewust. Issues die in elk huwelijk wel zijn laten we niet meer sudderen tot het ontploft , zoals eerder onze patronen waren en ook meningsverschillen laten we niet meer escaleren. Zeker is dat ik het bedrog nooit mee had willen maken maar ik zie ook dat het kwade ten goede is gekeerd en geniet van ons gezin
Ook onze kinderen en hun vrienden geven aan dat het heel fijn is bij ons en ook zij wonen nog met hun 24 jaar graag thuis . Vriendin van zoon is vaker bij ons dan bij haar ouders omdat ze het zo gezellig vindt.
Henkie zei ooit “ op goede stront groeien de mooiste bloemen”
FruitMoeder
17-08-2026 om 14:21
LifeEvent! schreef op 17-08-2026 om 13:57:
dit forum zit vol met verbitterde persona en anonieme fruitmoeders 🫣
Ik ben niet verbitterd. Ik snap zelfs de keuze die je hebt gemaakt, want scheiden is in sommige gevallen gewoon niet mogelijk. Wat ik niet begrijp is dat je jezelf voorliegt dat zijn vreemdgaan jullie huwelijk juist sterker heeft gemaakt. Maar het zal wel te maken hebben met het acceptatieproces.
Omega
17-08-2026 om 15:58
FruitMoeder schreef op 17-08-2026 om 14:21:
[..]
Ik ben niet verbitterd. Ik snap zelfs de keuze die je hebt gemaakt, want scheiden is in sommige gevallen gewoon niet mogelijk. Wat ik niet begrijp is dat je jezelf voorliegt dat zijn vreemdgaan jullie huwelijk juist sterker heeft gemaakt. Maar het zal wel te maken hebben met het acceptatieproces.
Ik kan me juist zeer goed voorstellen dat zo'n enorme crisis de boel gigantisch op scherp zet. En dat je, áls je dan toch weer voor elkaar kiest, je veel bewuster met je relatie omgaat, veel alerter bent op valkuilen, waardering naar elkaar meer uitspreekt etc etc. En dus je huwelijk sterker maakt. Waarom is dat niet mogelijk volgens jou?