Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Blauw

Blauw

10-09-2009 om 19:10

Pensioenverevening

Bijna-ex en ik zijn nog steeds bezig met de verevening van het vermogen. Toen we nog on goede speaking terms waren hebben we pensioenverevening afgesproken. Dit gaat alleen om mijn pensioen, hij heeft als ondernemer geen pensioen opgebouwd.

Hoe ging dat bij jullie? Achteraf heb ik eigenlijk helemaal geen zin om hem de helft te geven. Het gaat wel om 20 jaren pensioen opbouw. Heb ik betaald.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

11-09-2009 om 09:26

Draai het eens om?

wat zouden de reacties zijn als een vader dit zou zeggen? Dan zou de eerste reactie zijn: gewoon delen, daar heb je recht op.

Tinus_p

Tinus_p

11-09-2009 om 11:53

Precies amk

amk:
wat zouden de reacties zijn als een vader dit zou zeggen? Dan zou de eerste reactie zijn: gewoon delen, daar heb je recht op.""
Precies, en ook met de relevante logica (zie een discussie in Relatieproblemen waar ik aan deelneem): Je hebt het samen verdiend, jullie hebben elkaar in de gelegenheid gesteld om dit te kunnen verdienen.

Hoe dan ook, het is gewoon onderdeel van de boedelscheiding.

amk

amk

11-09-2009 om 12:29

Tinus

ik leer het nog wel eens

Tinus_p

Tinus_p

11-09-2009 om 16:54

Extreem simpel

Lara:
"Pensioenverevening is een recht. Maar als iemand een eigen zaak heeft ligt dat wel anders. Ik kan me voorstellen dat de ex van blauw straks zijn eigen zaak verkoopt en daarvan een riante oude dagvoorziening heeft."
Nee. dat heeft er niets mee te maken.
Het is extreem simpel. Pensioen is onderdeel van de boedel; van het gezamenlijke bezit. In feite is je pensioen van straks nu al geld waard, omdat het een soort spaarpot is. De waarde van die spaarpot moet bij de scheiding worden verdeeld. Dat staat verder volkomen los van de vraag of je verder een goed pensioen hebt.
Wel kun je de waarde van die spaarpot uitruilen tegen andere zaken uit de boedel. Het wordt bv nog wel eens gebruikt bij uitkoop van een koophuis.

Blauw

Blauw

11-09-2009 om 17:31

Uitkoop

Tinus zei:
Het wordt bv nog wel eens gebruikt bij uitkoop van een koophuis.

Dat zou ik inderdaad wel willen! Ik heb woensdag gesprek bij mijn bank over de hypotheek van dit huis. Ik zou hem mogelijk net aan kunnen uitkopen, maar dan ga ik het wel enorm krap krijgen. Als ik wat extra's heb, vanwege die pensioenverevening zou het me zeer mooi uitkomen.

Hij heeft trouwens geen eigen zaak meer, is failliet. Maar wel een mooi pand met appartementen. Ik zou het zelf erg prettig vinden als hij dat heeft en ik het huis. Hebben we allebei wat. Al is dat gebouw wel echt van hem, we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd.

Asa Torell

Asa Torell

11-09-2009 om 21:03

Blauw

Maar die uitruil werkt dan voor jou toch niet: hij heeft EN het recht op de pensioenverevening, EN het halve huis. Dus er is niks wat jij in de aanbieding hebt (ja, het pensioen, maar dat is niet extra want het moet). Jammer want ik zou het je zeer gunnen!

Tinus_p

Tinus_p

12-09-2009 om 12:13

Staat niets tegenover

Lara:
"Ik vraag aan blauw wat er tegenover staat, bijvoorbeeld een deel van de boedel of de overwaarde van het huis."
Er staat niets tegenover, om de reden die ik heb uitgelegd. Het pensioen moet gewoon verdeeld worden.

Je kunt wel besluiten om af te zien van verdeling in ruil voor iets anders. De constructie is dan bv dat de man het pensioen krijgt en de vrouw het koophuis. Terwijl eigenlijk het pensioen verdeeld had moeten worden (man en vrouw de helft) en de vrouw geld had moeten betalen aan de man bij uitkopen van het koophuis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.