Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Persoonlijke communicatie met ex is prima, maar met anderen erbij probeert ex communicatieproblemen te veinzen

Op dit moment lopen er juridische scheidingsprocedures met mijn ex wat betreft gezamenlijk gezag, omgang en kinderalimentatie voor mijn dochtertje van 3.

Als ik mijn ex persoonlijk spreek is er niets aan de hand, maar in emailverkeer en bij anderen (buren, leerkract, etc.) en in de gesprekken bij Ouderschap Blijft is mijn ex ineens geheel anders en bevestigt zij niets van de goede communicatie tussen mij en haar. En achter mijn rug om wordt ik door haar zwart gemaakt bij instanties zoals de Raad van de Kinderbescherming.

Zij probeert m.i. daarmee de indruk te vestigen dat wij communicatieproblemen hebben. Van mijn kant is daarvan echter geen enkele sprake en zoals gezegd van haar kant in de persoonlijke een-op-een-gesprekken ook helemaal niet.

Hoe moet ik hiermee nu het beste om gaan en wat kan ik hieraan doen?

Zakelijk houden

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/01/jeugdzorg-in-de-knel-bij-vechtscheiding-12735209-a1571888

Misschien kun je dit met je exvrouw bespreken. Liever houdt ze haar commentaar voor zich want dit soort instanties kan de zaak behoorlijk vertroebelen.

Het is niet gegezegd dat ze haar kant kiezen, ze maken een inschatting wat dat voor de kinderen betekent dat er klachten zijn.

Bovendien weet men dat bij scheiding veel ouders geneigd zijn de andere ouder te beschuldigen. Voor je het weet lig je jaren in de clinch met de jeugdbescherming.

Hopelijk heb je een goede advocaat en bespreek je een goede zakelijke omgangsregeling en een bescheiden ouderschapsplan zonder al te veel mogelijkheden tot conflict. Zet daar op in.

Dossier

Ook vraag ik me af hoe je aan die informatie komt dat je exvrouw je achter je rug om zwart maakt.
Bij de kinderbescherming zijn ze kampioen 'dossiertje' bouwen. Ze lokken een uitspraak uit bij je exvrouw, en andere omstanders, en iedereen heeft toch echt wel vaak een mening over een ander, die je niet altijd hoort in het directe contact, mensen houden ook veel terecht voor zich.
Daar gaan ze dan mee aan de haal en vergroten het uit. Zo krijg je ruzie.
Ik vroeg dat ook vaak terug aan mensen, wat heb je eigenlijk gezegd tegen de kinderbescherming? Want 'dit' staat er over in het dossier. Dan blijkt dat mensen dat eigenlijk niet zo bedoelen maar uitgenodigd zijn om over jou te roddelen.
En zorgen zijn er altijd. Misschien maakt je exvrouw zich wel zorgen of je kinderen bij jou goed te eten krijgen, want koken heb je niet zo laten zien tijdens je huwelijk.
Normaal zou ze daar niet over beginnen, maar desgevraagd is het wel een puntje van zorg, dan hebben ze weer beet.
Dus als het over het dossier gaat zou ik het toch met een grote korrel zout nemen.

Paddington

Paddington

22-05-2019 om 14:42

Wat naar

Wellicht kun je tegen haar vertellen dat het voor jullie kind heel belangrijk is dat het een band op kan bouwen met beide ouders.

Vroeger was het feit dat een kind 'klem en verloren' zou raken tussen de ouders een reden om eenhoofdig gezag toe te kennen. Dat mag een rechter nu niet meer. Hierbij zou er eerder een OTS worden ingesteld.

Probeer eerst met je ex-vrouw erover te praten. Vraag haar waar ze bang voor is. Misschien kun je die angst wegnemen. Is er iemand in jouw omgeving die door haar wordt vertrouwd? Dan zou je kunnen aangeven dat dit persoon regelmatig komt checken. Verder is het verstandig als je bij je ex-vrouw aangeeft dat inmening van de RvdK echt niet gewenst is. De kans dat zij dan iedere keer moet opdraven bij weer een gesprek en dat er iemand bij haar komt kijken hoe zij het als moeder doet is heel erg groot. Dan is het makkelijker om afspraken met jou te maken en er samen uit te komen.

Blijf in e-mail verkeer zoveel mogelijk neutraal. Indien het noodzakelijk is: laat dan je advocaat de rechter erop wijzen dat jij netjes communiceert en dat het dus niet aan jou ligt.

Ik hoop dat het allemaal wel meevalt en dat jullie er op een goede manier uit kunnen komen. Dat is namelijk het beste voor jullie kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.