Echtscheiding en erna

Twingo1979
22-05-2015 om 23:24
Plichten vader betreft oppas kinderen
Mijn ex (vader van onze 2 kinderen van 3 en 6) heeft de kinderen om de week een weekend, verder betaald hij gewoon alimentatie. Zijn moeder past 1 dag in de week op de kinderen, maar zij wil hier misschien mee stoppen ivm gezondheidsproblemen. Wat zijn nu de plichten van mijn ex? Moet hij dan meer alimentatie gaan betalen als de jongste dag naar kinderdagverblijf zou moeten?
En wat als zijn moeder een keer niet op kan passen door bijvoorbeeld een vakantie... Ben ik dan alleen verantwoordelijk om vervangende oppas te regelen of kan ik mijn ex hier ook ergens toe verplichten (bijvoorbeeld dat hij vrije dag moet nemen)??
Hij betaald wel de alimentatie en dat ene weekend in de twee weken komt hij de afspraken na, maar verder doet hij vrij weinig om te steunen bij de opvoeding/verzorging van de kinderen.
Maar vraag me dus af of ik wettelijk gezien hem tot dingen kan verplichten??

tsjor
24-05-2015 om 16:15
Twee dagen vrij
'Ik vind dat vader evenredig moet bijdragen en dat is op zn minst meedenken hoe we die dag gaan oplossen en daar ook zijn aandeel in willen nemen en dat niet per se altijd aan moeder overlaten.'
'Evenredig' zou zijn als vader ook twee dagen vrij kan nemen en daarvoor financieel gecompenseerd wordt door haar. Of beiden strepen de wederzijdse compensatie weg en dan vervalt de alimentatie. Dan kan hij twee dagen op de kinderen passen en zij twee dagen, opa en oma één dag en dan is het ook opgelost.
Tsjor

Yeti
24-05-2015 om 16:58
de vraag is feitelijk
Of de oppasoma deel uitmaakt van de zorgregeling, financieel (een stukje kinderalimentatie in natura) of praktisch (de donderdag maakt deel uit van de zorg dagen van paps). Als dat zo is, dan moet paps het wegvallen compenseren of oplossen. Financieel (de kosten van de nieuwe oppas) of praktisch (misschien kan de nieuwe vriendin van paps oppassen, als die er is?). Zo niet, dan is het echt aan mams om een alternatief te vinden voor de oppasdag.

Carla
24-05-2015 om 19:45
tsja
Meedenken over een oplossing kost vader helemaal niets. Als je merkt dat de ander er niet uitkomt ga je samen om de tafel. Het gaat om je kinderen, niet om je voorbije huwelijk.
Helemaal niet erg als je daar soms/om beurten eens wat harder voor loopt.
Ik laat het hier verder bij, mijn na-huwelijk is beter dan mijn huwelijk was, ik weet hoe het werkt en soms is een overtuiging ietwat verstikkend.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.