Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Catwoman

Catwoman

06-02-2026 om 20:02 Topicstarter

linn19 schreef op 06-02-2026 om 08:29:

[..]

Dus die mevr. van de gemeente weet nog niks over jullie geschiedenis met trajecten en komen nu al met het standaard riedeltje voor te kijken welke ondersteuning nodig is? Vader heeft ook al zelf hulp gehad toch wat ook niet hielp zijn leven beter op orde te krijgen?

Ze willen vanuit de gemeente het wiel weer gaan uitvinden zonder goed op de hoogte te zijn.

Ik zou zonder al te veel woorden ze eerst maar eens verwijzen naar het verslag van de omgangsbegeleiding en dat je daarna pas verder gaat communiceren met hun.

Echt, dit is toch een gebed zonder eind zo?

Ik zou deze mail van gemeente ook eens bij je advocaat neerleggen.

Ik weet niet wat Temet hierover kan vertellen maar je kan toch ook bij rechtbank vragen omgang op te schorten en drugstesten eisen voordat omgang ooit weer opgestart word, ik dacht zoiets ook wel eens gelezen te hebben.

Dat gedoe van uit angst maar mee blijven werken omdat elke nieuwe hulpverlener het wiel zelf weer uit gaat zitten vinden houd nooit op zonder tussenkomst van de rechter zo?

Een rechter kan toch ook beslissen dat de stress die er nu al zolang is door vader voor moeder en kind of vader wel of niet op komt dagen zelfs met al die verschillende soorten van hulpverlening met allemaal dezelfde uitkomst dat vader het laat afweten nu zwaarder gaat wegen dan recht van vader op omgang cq recht kind op contact vader in deze vorm?

Nee die mevrouw van de gemeente weet nog niet zoveel. Alleen wat ik haar heb verteld en wat de omgangsbegeleider haar heeft verteld. En de omgangsbegeleider zou alle verslagen naar haar toe sturen maar dat heeft zij dus niet gedaan. 

Ja mijn ex heeft ook een eigen hulpverlener gehad maar zij is ermee gestopt omdat het geen zin had. Dat staat ook in het laatste verslag.

Ja ik word er ook een beetje moe van dat we steeds maar weer naar nieuwe hulpverlening moeten en ik me weer moet inzetten terwijl mijn ex achterover leunt. Erg frustrerend. 

Catwoman

Catwoman

06-02-2026 om 20:10 Topicstarter

linn19 schreef op 06-02-2026 om 17:43:

[..]

Nou ja ik beschrijf dat natuurlijk vanuit mijn woorden, een advocaat moet zoiets "advocaat technisch" zien te omschrijven voor een eventuele rechtzaak.

Het gaat meer om het idee dat er ook recht voor Catwoman zou moeten kunnen zijn in dit hele verhaal en dat ontbreekt. Zij moet nl de stabiele factor voor haar zoontje blijven en dat word haar steeds moeilijker gemaakt. Het belang van zoontje raakt steeds verder uit beeld zo door vader en de hulpverlening die het wiel steeds opnieuw willen uitvinden.

Ik denk dat haar advocaat daar op zeker eens naar zou moeten kijken welke mogelijkheden er zijn. Vandaar dat ik aangaf die brief te laten lezen aan advocaat.

Ben het met je eens dat die omgangsbegeleiding dat eindrapport moet afleveren aan Catwoman en ook doorsturen naar gemeente. Geen nieuw hulpverlenings traject zonder dat het oude is afgesloten met eindrapport.

Ik ga na het weekend wel even contact opnemen met mijn advocaat. Eens kijken wat hij hiervan zegt. Mijn grootste vraag voor nu is eigenlijk of ik alleen akkoord kan gaan met het onderzoek of dat ik dan ook gelijk akkoord geef voor de hulp die ze dan willen bieden. En als ze met hulp komen, kan ik dan zeggen wat ik daar van vind, en kan ik dat dan ook weigeren?

Ik zou zeggen dat je op dit moment alleen akkoord geeft op het opvragen van gegevens van de vorige hulpverleningsinstantie. Je kunt rustig zeggen dat je denkt dat het geen zin heeft om een vergelijkbaar traject nogmaals te doen.

Catwoman schreef op 06-02-2026 om 20:10:

[..]

Ik ga na het weekend wel even contact opnemen met mijn advocaat. Eens kijken wat hij hiervan zegt. Mijn grootste vraag voor nu is eigenlijk of ik alleen akkoord kan gaan met het onderzoek of dat ik dan ook gelijk akkoord geef voor de hulp die ze dan willen bieden. En als ze met hulp komen, kan ik dan zeggen wat ik daar van vind, en kan ik dat dan ook weigeren?

Zoals ik die mail lees zijn onderzoek en hulp 1 dus je zou dan gelijkakkoord geven voor hulpverlening. Maar laat die mail ook lezen door je advocaat. 

Wat mij daarnaast ook opviel aan die mail is dit stuk:

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een gezinscoach, die samen met het gezin bekijkt welke ondersteuning nodig is om het contact tussen ouder en kind te herstellen en het vertrouwen in de hulpverlening te vergroten.

Hoezo vertrouwen in de hulpverlening vergroten? Verslaafde vader moet eerst zelf willen afkicken en zelf zijn leven op orde willen gaan krijgen om omgangs afspraken uberhaubt na te komen. Daar is geen vertrouwen in hulpverlening voor nodig. En jij zou best vertrouwen in hulpverlening kunnen hebben maar dat maakt niet dat vader opeens afspraken na gaat komen en zijn leven op orde gaat krijgen.

Die hele mail is zo vreemd. 

Heb jij dat eindverslag wel ontvangen van omgangsbegeleider? Dat is echt een belangrijk stuk.

Want voor advocaat is belangrijk dat jij weet dat verslag nog niet verstuurd was naar mevr van gemeente toen jij die mail kreeg. Mail en eindverslag zijn ook belangrijk voor advocaat en dan vragen wat zijn advies zou zijn. 

Catwoman

Catwoman

06-02-2026 om 22:34 Topicstarter

linn19 schreef op 06-02-2026 om 22:16:

[..]

Zoals ik die mail lees zijn onderzoek en hulp 1 dus je zou dan gelijkakkoord geven voor hulpverlening. Maar laat die mail ook lezen door je advocaat.

Wat mij daarnaast ook opviel aan die mail is dit stuk:

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een gezinscoach, die samen met het gezin bekijkt welke ondersteuning nodig is om het contact tussen ouder en kind te herstellen en het vertrouwen in de hulpverlening te vergroten.

Hoezo vertrouwen in de hulpverlening vergroten? Verslaafde vader moet eerst zelf willen afkicken en zelf zijn leven op orde willen gaan krijgen om omgangs afspraken uberhaubt na te komen. Daar is geen vertrouwen in hulpverlening voor nodig. En jij zou best vertrouwen in hulpverlening kunnen hebben maar dat maakt niet dat vader opeens afspraken na gaat komen en zijn leven op orde gaat krijgen.

Die hele mail is zo vreemd.

Heb jij dat eindverslag wel ontvangen van omgangsbegeleider? Dat is echt een belangrijk stuk.

Want voor advocaat is belangrijk dat jij weet dat verslag nog niet verstuurd was toen jij die mail kreeg. Mail en eindverslag zijn ook belangrijk voor advocaat en dan vragen wat zijn advies zou zijn.

Ja daar ben ik dus ook bang voor. Dat als ik nu akkoord ga met dat onderzoek, ik ook vast zit aan hun en akkoord moet gaan met de hulp die zij willen inzetten. 

Ja dat stuk in die mail vind ik ook erg raar. Er staat niets over dat er vertrouwen moet komen in vader, daar ligt een groot probleem. Dat heb ik niet aangezien hij niet aan zichzelf werkt.

Nee dat eindverslag heb ik helemaal niet want dat traject loopt nog, dat is nog niet afgesloten. Ik heb vorige maand aan die omgangsbegeleider gevraagd of we het konden gaan afronden en toen zei zij dat ze nog wilde afwachten wat vader ging doen aan acties met de advocaat. Ik heb wel alle verslagen van de evaluaties die wij hebben gehad. En deze verslagen zou de omgangsbegeleider dus naar die mevrouw van de gemeente sturen maar dat is dus niet gebeurd.

Catwoman schreef op 06-02-2026 om 22:34:

[..]

Ja daar ben ik dus ook bang voor. Dat als ik nu akkoord ga met dat onderzoek, ik ook vast zit aan hun en akkoord moet gaan met de hulp die zij willen inzetten.

Ja dat stuk in die mail vind ik ook erg raar. Er staat niets over dat er vertrouwen moet komen in vader, daar ligt een groot probleem. Dat heb ik niet aangezien hij niet aan zichzelf werkt.

Nee dat eindverslag heb ik helemaal niet want dat traject loopt nog, dat is nog niet afgesloten. Ik heb vorige maand aan die omgangsbegeleider gevraagd of we het konden gaan afronden en toen zei zij dat ze nog wilde afwachten wat vader ging doen aan acties met de advocaat. Ik heb wel alle verslagen van de evaluaties die wij hebben gehad. En deze verslagen zou de omgangsbegeleider dus naar die mevrouw van de gemeente sturen maar dat is dus niet gebeurd.

Wat een gedoe zeg. Probeer alles maar zo duidelijk mogelijk aan je advocaat door te geven en ook de vraag hoe je nu zo snel mogelijk toch aan dat eindverslag kan komen van die omgangsbegeleider. Zolang dat traject niet afgesloten is met een eindverslag zou ik gewoon even niets doen tot jij en je advocaat erover uit zijn hoe je gaat reageren op die mail. 

Je kan prima schrijven dat je wel akkoord gaat met een onderzoek, maar dat je geen behoefte hebt aan hulpverlening, dus dat jij en je kind niet aan hulpverlening gaan meewerken. En dan kunnen ze zelf zien wat ze doen.
Je kan eventueel de omgangsverslagen die je hebt, meesturen. Zo van "ik zit ook nog op het eindverslag te wachten dat was beloofd, maar dit is wat ik heb'.

Wat Linn19 zegt, niks doen tot dat eindverslag er is, is ook prima trouwens. Maar je vroeg pf je ook kan instemmen met onderzoek maar niet met hulpverlening, en ik zou niet  weten waarom niet. Moeten die lui maar zien wat ze doen

Als het traject omgangsbegeleiding nog niet is afgesloten (ik dacht dat dat wel was) dan kun je dat aangeven: Het is nu prematuur (mooi woord) om een nieuw onderzoek in te stellen, aangezien het huidige traject nog niet is afgerond en er geen eindrapportage is. En de rapporten die je hebt kun je meesturen. 
Als je instemt met een onderzoek wil dat nog niet zeggen dt je eventueel instemt met de hulpverlening die volgens het onderzoek daarna wordt aangeboden. Stel dat ze zeggen dat je ex verplicht naar een afkickkliniek zou moeten, zou je dan niet instemmen? 

'Een rechter kan toch ook beslissen dat de stress die er nu al zolang is door vader voor moeder en kind of vader wel of niet op komt dagen zelfs met al die verschillende soorten van hulpverlening met allemaal dezelfde uitkomst dat vader het laat afweten nu zwaarder gaat wegen dan recht van vader op omgang cq recht kind op contact vader in deze vorm?'

Het klinkt mooi, maar catwoman is zelf verantwoordelijk voor het omgaan met de stress. Je kunt er ook heel laconiek mee omgaan: wat hebben ze (ex en advocaat) nu weer bedacht? En zelfs met humor: welkom gezinscoach, u bent hulpverlener nummer zoveel, er is nog iemand bezig, dus u zult nog even moeten wachten, maar dan bent u aan de beurt. 

tsjor schreef op 07-02-2026 om 08:14:

'Een rechter kan toch ook beslissen dat de stress die er nu al zolang is door vader voor moeder en kind of vader wel of niet op komt dagen zelfs met al die verschillende soorten van hulpverlening met allemaal dezelfde uitkomst dat vader het laat afweten nu zwaarder gaat wegen dan recht van vader op omgang cq recht kind op contact vader in deze vorm?'

Het klinkt mooi, maar catwoman is zelf verantwoordelijk voor het omgaan met de stress. Je kunt er ook heel laconiek mee omgaan: wat hebben ze (ex en advocaat) nu weer bedacht? En zelfs met humor: welkom gezinscoach, u bent hulpverlener nummer zoveel, er is nog iemand bezig, dus u zult nog even moeten wachten, maar dan bent u aan de beurt.

Lees je wel eens uitspraken op "Rechtspraak.nl"?  

Ik ben de redenatie die je nu schrijft daar nog niet tegengekomen.

Ja, ik lees wel eens uitspraken op rechtspraak.nl. Welke uitspraak geeft je hoop dat de rechter beslist dat ex geen aanspraak meer mag doen op rechters of hulpverleners omdat het anders stress veroorzaakt bij Catwoman? 

tsjor schreef op 07-02-2026 om 08:55:

Ja, ik lees wel eens uitspraken op rechtspraak.nl. Welke uitspraak geeft je hoop dat de rechter beslist dat ex geen aanspraak meer mag doen op rechters of hulpverleners omdat het anders stress veroorzaakt bij Catwoman?

Dat is niet wat ik geschreven heb over situatie/stress catwoman/vader Tsjor. Je maakt er een eigen verhaal van. 

Daarnaast is elke uitspraak uniek en gaat het nooit om 1 uitspraak.

Linn19, dan moet je toch je eigen stukje tekst nog eens teruglezen. Het helpt Catwoman niet om te denken dat de rechter iets kan doen om te voorkomen dat ex en advocaat zich wenden tot de rechter, of de gemeente, of de raad voor kinderbescherming; met als motivatie dat het stress oplevert voor Catwoman. Het is een zijsprong en een dwaalweg.

Idem voor de vraag of accepteren van een onderzoek ook accepteren van hulpverlening betekent. Daar zitten teveel als-en tussen: als het onderzoek er komt, als ex meewerkt aan het onderzoek, als de uitslag is dat er hulpverlening moet komen voor Catwoman, dan wordt de vraag relevant of je die hulp alsnog kunt weigeren. En dat zal dan ook afhangen van de aard van de hulp, want misschien ben je er wel blij mee. Dan kun je je daar nu al druk over maken, naar de advocaat gaan, uitspraken daarover vragen, maar je bent dan op voorhand al heel veel tijd en energie kwijt aan iets waarvan je nog niet weet wat het uiteindelijk zal worden. Het enige wat je wel zeker weet is dat als je meewerkt ex zijn eigen ruiten ingooit, keer op keer.  Er is niemand die zo goed zijn eigen zaak kapot maakt als ex. Daar kun je op vertrouwen. 

Het loopt allemaal zo snel niet. Stuur de gemeente zelf de verslagen door en vertel dat je graag eerst het ene afsluit voordat je bij hun begint. Als ze al iemand direct klaar hebben staan. Meestal niet.
Betreft hulp van de rechter, een rechter zit niet op dit soort gedoe te wachten. Je zal een mopperende rechter treffen die vindt dat jullie allebei je best moeten doen.
Wat je wel kan doen is rustig alles uitzitten. Het kost veel geduld en ik heb heel veel mensen langs zien komen (inclusief 2x ondertoezichtstelling) maar het heeft wel gewerkt. Ex heeft zijn eigen glazen ingegooid.
Jouw ex zal ook zijn eigen glazen ingooien. Dus tot die tijd geduld, mee op de stroom en het ondertussen niet vergeten goed voor jezelf te zorgen en leuke herinneringen te maken met je zoontje.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.