Echtscheiding en erna
Catwoman
23-01-2023 om 10:56
Problemen met ex
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?
IMI-x2
12-02-2026 om 08:30
Zoals Temet al schreef:
"Het was niet mijn bedoeling dat [naam ex] mijn mailadres zou krijgen en ik had van u ook niet begrepen dat u ons allebei tegelijk zou mailen; als ik dat van tevoren had geweten, zou ik u gevraagd hebben om dat niet te doen."
En dan nog toevoegen
"Zoals ik u verteld heb, heeft mijn ex mij in het verleden gestalkt en bedreigd en ik heb u om die reden nooit toestemming gegeven om mijn e-mailadres met hem te delen."
En:
"Sinds de invoering van de AVG zou elke professionele e-mailgebruiker moeten weten dat het niet toegestaan is zonder expliciete toestemming persoongegevens te delen. Als u een mail naar verschillende personen tegelijk wilt sturen, kunt u de BCC gebruiken."
Ik denk dat het wel belangrijk is dat je haar erop wijst dat ze haar wettelijke boekje te buiten is gegaan.
En wat betreft die gezinscoach, zou ik toch melden dat je best één gesprek met hem/haar wilt hebben, maar dat je nu geen nieuw traject wilt opstarten, en al helemaal niet voordat het vorige is afgerond. Als je ex zijn kind wil zien, kan hij dat binnen het huidige traject aanvragen. (Wat hij niet gaat doen en wat misschien ook niet meer kan, maar dat is zijn probleem, dat heeft hij zelf veroorzaakt.)
Vaaas
12-02-2026 om 08:44
Er zijn echt maar een paar uitzonderingen waarbij niet vooraf expliciete toestemming vereist is voor het delen van persoonsgegevens. Volgens mij is daar hier geen sprake van. Dus ik zou het op zijn minst benoemen. Juist bij een organisatie die dit toch veel vaker aan de hand moet hebben.
hendrik88
13-02-2026 om 11:07
Wat een lastige en emotioneel zware situatie. Je doet juist wat je moet doen: veiligheid voorop en daarom alleen begeleid contact willen. Dat hij voorwaarden niet accepteert en omgang daardoor stilligt, ligt bij hem — niet bij jou. Bij een manipulatieve ex helpt het vaak om communicatie heel zakelijk en schriftelijk te houden (kort, feitelijk, alleen over het kind) en grenzen consequent te herhalen zonder discussie. Hopelijk start BOR snel, dat geeft vaak rust en duidelijkheid voor iedereen.
Bolmieke
13-02-2026 om 12:38
hendrik88 schreef op 13-02-2026 om 11:07:
Wat een lastige en emotioneel zware situatie. Je doet juist wat je moet doen: veiligheid voorop en daarom alleen begeleid contact willen. Dat hij voorwaarden niet accepteert en omgang daardoor stilligt, ligt bij hem — niet bij jou. Bij een manipulatieve ex helpt het vaak om communicatie heel zakelijk en schriftelijk te houden (kort, feitelijk, alleen over het kind) en grenzen consequent te herhalen zonder discussie. Hopelijk start BOR snel, dat geeft vaak rust en duidelijkheid voor iedereen.
Volgens mij heb jij de draad niet goed gelezen
AnnaPollewop
13-02-2026 om 14:28
tsjor schreef op 12-02-2026 om 08:21:
En zou dat dan schriftelijk moeten zijn?
Ik denk dat de mevrouw van de gemeente gezegd heeft dat ze emails aan beiden tegelijk zou sturen. Dat is eigenlijk wel vrij gebruikelijk om onnodige ruis in de communicatie te voorkomen en te voorkomen dat iemand twee informatielijnen open moet houden, die ook nog eens van elkaar niet mogen weten. Die transparantie is niet opgelost als je een emailadres in een BCC zet. Als het emailadres van Catwoman voor Catwoman een probleem is zou zij dat moeten aangeven (deze persoonlijke informatie mag niet naar ex toe) en een ander emailadres door kunnen geven. Je kunt niet vooronderstellen dat de mevrouw van de gemeente dat wel begrijpt omdat Catwoman in het verleden bij VT hebben gezeten. Als Catwoman duidelijk heeft aangegeven dat ze niet wil dat ex haar huidige emailadres krijgt en de vrouw van de gemeente heeft aangegeven dat ze dan daarover eerst wil overleggen in het team, dan was het netjes als ze eerst de uitkomst van het teamoverleg had gemeld, zodat Catwoman alsnog een ander emailadres had kunnen geven.
Overigens: voor het delen van verslagen van de huidige omgangsbegeleiding en het eventuele eindverslag zou er ook toestemming moeten komen, van ex bijvoorbeeld, maar waarschijnlijk ook van de organisatie die de omgangsbegeleiding heeft gedaan. En dat zou dan ook allemaal schriftelijk moeten gaan.
Er zit best wat licht tussen "ik stuur beide ouders dezelfde informatie" en "ik stuur het in CC¨.
De gemeente stuurt ook niet de informatie aan alle burgers in CC he, dat zou ook als een datalek beschouwd worden. Die dame gebruikt zelf toch ook een zakelijk emailadres en niet dan van haar zelf, dan kan ze ook wel snappen dat het nogal wat anders is of je emailadressen doorzet of dat je informatie stuurt.
En als iemand aangeeft iets niet fijn te vinden is "oh sorry dat wist ik niet, hoe kan ik dat anders doen" een wat empathischer en hulpgerichter reactie dan "dat wist je want dat had ik gezegd en trouwens we doen dat altijd zo". Wat een bitch zeg,
Enfin, je zal het ermee moeten doen. Maar privacy zit bij zulke orgnisaties niet altijd achter de oren, behalve natuurlijk hun eigen privacy.
RoodVruchtje
13-02-2026 om 21:28
AnnaPollewop schreef op 13-02-2026 om 14:28:
[..]
Er zit best wat licht tussen "ik stuur beide ouders dezelfde informatie" en "ik stuur het in CC¨.
De gemeente stuurt ook niet de informatie aan alle burgers in CC he, dat zou ook als een datalek beschouwd worden. Die dame gebruikt zelf toch ook een zakelijk emailadres en niet dan van haar zelf, dan kan ze ook wel snappen dat het nogal wat anders is of je emailadressen doorzet of dat je informatie stuurt.
In dit soort gevallen/situaties staat transparantie voorop, zo ook bijv bij mediation, vandaar dat er ‘open en bloot’ dezelfde mail op hetzelfde tijdstip wordt verstuurd.
In dit geval is het jammer dat Catwoman via het ‘verkeerde’ emailadres heeft gecommuniceerd. Met een beetje mazzel valt het haar ex-partner niet op en zou ik in het vervolg mijn andere emailadres gebruiken (én dit nadrukkelijk doorgeven bij alle instanties).
Vaaas
14-02-2026 om 09:35
RoodVruchtje schreef op 13-02-2026 om 21:28:
[..]
In dit soort gevallen/situaties staat transparantie voorop, zo ook bijv bij mediation, vandaar dat er ‘open en bloot’ dezelfde mail op hetzelfde tijdstip wordt verstuurd.
In dit geval is het jammer dat Catwoman via het ‘verkeerde’ emailadres heeft gecommuniceerd. Met een beetje mazzel valt het haar ex-partner niet op en zou ik in het vervolg mijn andere emailadres gebruiken (én dit nadrukkelijk doorgeven bij alle instanties).
Nee dit is niet de schuld van Catwoman. Je kunt dit echt niet vergelijken met een mediation waar beide partijen vrijwillig aan deelnemen. De gemeente had expliciet het delen van persoonsgegevens moeten communiceren èn de toestemming vastleggen.
tsjor
14-02-2026 om 09:52
En zo komen we aan een land vol regeltjes en papieren. Zoals een vrouw in een blijf-van-mijn-lijf-huis ooit zei: ik heb niets alleen een kast vol papieren.
Ik denk dat het volgende scenario goed denkbaar is: de vrouw van de gemeente zegt: ik mail jullie allebei tegelijk dezelfde mail en een antwoord stuur ik door naar de ander. (Meestal wordt dat laatste ook gecommuniceerd, zodat niet één van de twee partijen denkt zelf met de betreffende begeleider/hulpverlener een gesprek aan te kunnen knopen. Op dat moment heeft Catwoman zich niet gerealiseerd dat ex dan ook haar nieuwe emailadres zal zien. Dat nieuwe emailadres zal ze toch zelf ooit hebben doorgegeven, hoe komt de gemeente er anders aan? Een geval van oeps, shit, stom, wat nu.
Bij wat nu heb je de keuze: ga je wel of niet doorgeven dat er een ander emailadres moet komen? Wel, dan weet ex je nieuwe emailadres toch al en valt het op; niet: hopen dat het niet opvalt.
Of ga je in de aanval naar de gemeente toe. Dan weet de gemeente ook wat voor vlees ze in de kuip hebben en heb jij er weer een gevecht tegen onrecht en tegen een bitch bij.
Vaaas
14-02-2026 om 10:24
Mijn gemeente heeft ook mijn mailadres, maar dat betekent niet dat ze dat zonder mijn toestemming mogen doorgeven aan anderen. Net zoals ze mijn andere gegevens alleen mogen doorgeven als er een wettelijke reden voor is. Dit deel van de gemeente heeft blijkbaar soms een rol in complexe situaties tussen ouders. Dat betekent dat ze zich bewust moeten zijn van hun verplichtingen onder de AVG.
Vaaas
14-02-2026 om 11:35
tsjor schreef op 14-02-2026 om 11:26:
Als het mondeling gezegd is is dat niet genoeg?
Het is niet eens expliciet gevraagd. Dus hoe kan er uberhaupt op wat voor manier dan ook toestemming zijn?
linn19
14-02-2026 om 12:31
Ik moet eigenlijk alleen maar denken aan die zin uit hun mail waar hun 2 doelstellingen genoemd worden "onderzoeken wat er nodig is om contact tussen ouder en kind te herstellen en vertrouwen in de hulpverlening te vergroten"
Eerste doel kunnen ze eerst alle verslagen eens gaan lezen en 2e doel zijn ze goed op weg om dat zelf te verprutsen. Door wel bellen naar catwoman voor inside info met de specifieke vraag waarom zij begeleide omgang wil maar in de mail daar niets meer over zeggen en ook naar aanleiding van nog een keer vragen door catwoman over begeleide omgang daar nog steeds geen concreet antwoord op geven en daarnaast een autoritair antwoord aan catwoman van mevr. over mailadres die doorgestuurd is.
Er klinkt nu al een ongelijke machtsverhouding uit de communicatie tussen catwoman en hun. Doelstelling van vertrouwen in de hulpverlening vergroten gaan ze op deze manier sowieso niet halen.
Ik zou er vriendelijk voor bedanken.
Catwoman
14-02-2026 om 21:53
Even voor de duidelijkheid, ik heb mijn emailadres zelf niet doorgegeven aan de mevrouw van de gemeente. Ik heb geen flauw idee hoe zij aan mijn nieuwe emailadres komt. Mijn ex en zijn advocaat hebben alleen mijn oude emailadres. En zij hebben deze vrouw ingeschakeld.
Vaaas
15-02-2026 om 17:54
Catwoman schreef op 14-02-2026 om 21:53:
Even voor de duidelijkheid, ik heb mijn emailadres zelf niet doorgegeven aan de mevrouw van de gemeente. Ik heb geen flauw idee hoe zij aan mijn nieuwe emailadres komt. Mijn ex en zijn advocaat hebben alleen mijn oude emailadres. En zij hebben deze vrouw ingeschakeld.
Des te kwalijker dus. Waarschijnlijk heb je dit emailadres dan gebruikt in andere contacten met de gemeente. Maar je mag ervan uitgaan dat een gemeente zorgvuldig omgaat met de gegevens die ze van jou hebben (en die niet zomaar elders terecht laten komen, bij wie dan ook).