Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex

Catwoman

Catwoman

16-08-2026 om 22:19 Topicstarter

Stresskipje schreef op 16-08-2026 om 10:01:

ik snap je ongemakkelijke gevoel wel hoor. En je zorgen ook als zoontje 'vreemd' doet.
Misschien kan je de omgangsbegeleider nog even vragen naar hoe het gegaan is zonder jou.
Lastig dat je er niet over kan praten met je zoontje. Je wil graag weten wat er in dat koppie omgaat.

De omgangsbegeleider had naar mij op de app gestuurd dat hij het goed vond gaan. Hij zei dat hij mijn ex tips had gegeven over dat hij drinken moest aanbieden aan zoontje en dat hij in het winkelcentrum naast zoontje moest lopen en niet voor hem uit. Dat zijn dan ook weer dingen dat ik denk dat spreekt toch voor zich, maar mijn ex weet totaal niet hoe hij met zoontje moet omgaan...

Catwoman

Catwoman

16-08-2026 om 22:22 Topicstarter

Vaaas schreef op 16-08-2026 om 16:29:

Ik zou omgangsbegeleider voorstellen om de omgang telefonisch na te bespreken. Nu je zoon al 3,5 is lijkt het me niet in zijn belang om dat te doen waar hij bij is.

Verder zou ik sneller weggaan, als dat qua zoon blijkbaar kan. Dan kan zijn vader ook geen gesprek met jou gaan voeren.
Verder is je zoon inmiddels niet meer zo klein dat een onmiddellijke uitgebreide overdracht na een uurtje omgang echt nodig is.

Ja dat is wel een goed idee. Het bespreken hoeft ook niet meteen na de omgang inderdaad, dat kan ook later.

Ja ik ga de volgende keer wel kijken of ik iets sneller weg kan gaan. Maar het ligt eraan hoe zoontje reageert

Catwoman

Catwoman

21-08-2026 om 09:16 Topicstarter

Ik heb de omgangsbegeleider een mail gestuurd met de dingen die mij zijn opgevallen aan zoontje zowel tijdens de omgang als na de omgang. Mijn zoontje heeft na de omgang iets van 4 a 5 nachten in bed geplast, en de eerste 2 nachten wilde hij bij mij in bed slapen. Vannacht ging het gelukkig wel weer beter. Ik hoop dat dit niet elke keer zo is na de omgang 

ach, wat sneu. Op zich wel normaal gezien de situatie, maar dat maakt het niet goed.
Lijkt me heel lastig om aan te zien. 
Hopelijk komt je zoontje snel weer tot rust en went hij aan de situatie. 

Catwoman

Catwoman

12-09-2026 om 23:01 Topicstarter

Hier weer even een update. 

Ik ben een paar weken geleden bij de poh geweest om te praten over het gedrag wat zoontje liet zien tijdens en na de vorige omgang. Ik vertelde dat zoontje mij compleet negeerde. De poh zei dat zij denkt dat dat komt omdat het allemaal teveel voor hem was en dat hij in zijn hoofd een soort error kreeg en bevroor. Zij adviseerde mij om zoontje te vragen of hij wilde dat ik er de volgende keer bij zou zijn. En ook kijken of hij aan kan geven hoelang. Ze had mij ook nog wat andere tips gegeven zoals met hem praten over de omgang en foto's te laten zien van mijn ex. Ik heb alle tips toegepast en zoontje heeft aangegeven dat hij wilde dat ik er de hele tijd bij zou zijn. Ik heb dit bij de omgangsbegeleider aangegeven. 

Vanmorgen was er weer een omgang en het ging dit keer beter dan de vorige keer. We gingen naar de speeltuin en ik bleef op een afstandje zitten zodat zoontje mij wel zag. Hij kwam af en toe even naar mij toe om contact te maken maar ging daarna wel weer naar vader en begeleider toe om verder te spelen. Ik denk dat zoontje zich wel prettiger voelde. Mijn ex had er duidelijk moeite mee. Een keer was mijn zoontje verdrietig en ex kon hem niet troosten en toen kwam zoontje naar mij toe. Ex kon dit niet aan en liep toen weg. De begeleider ging toen achter mijn ex aan. 

Mijn ex had ook nix mee voor zoontje zijn verjaardag, vroeg ook niet naar zijn verjaardag, vroeg ook niet of hij al naar school gaat, toonde verder ook nul interesse en was voornamelijk aan het klagen over pijntjes. Eigenlijk hetzelfde als altijd. 

Nu even afwachten hoe het de komende dagen met zoontje gaat. Hopelijk heeft hij er nu minder last van. 

Zo te lezen is ex alweer goed bezig met laten zien dat hij een dood paard is en stopt de begeleiding snel met trekken.
Ik hoop ook dat je zoon er nu wat minder moeite mee zal hebben. Je hebt het vlgs mij weer heel goed aangepakt.

Catwoman, wat ben je goed bezig zeg!! Compliment voor jouw inzet in dit gebeuren en er gewoon zijn voor je zoontje! 

Goed bezig, Catwoman!

En ook heel fijn dat de begeleider ook deze omgang weer heeft gezien hoe incompetent jouw ex is als vader is. 

Catwoman schreef op 12-09-2026 om 23:01:

Hier weer even een update.

Ik ben een paar weken geleden bij de poh geweest om te praten over het gedrag wat zoontje liet zien tijdens en na de vorige omgang. Ik vertelde dat zoontje mij compleet negeerde. De poh zei dat zij denkt dat dat komt omdat het allemaal teveel voor hem was en dat hij in zijn hoofd een soort error kreeg en bevroor. Zij adviseerde mij om zoontje te vragen of hij wilde dat ik er de volgende keer bij zou zijn. En ook kijken of hij aan kan geven hoelang. Ze had mij ook nog wat andere tips gegeven zoals met hem praten over de omgang en foto's te laten zien van mijn ex. Ik heb alle tips toegepast en zoontje heeft aangegeven dat hij wilde dat ik er de hele tijd bij zou zijn. Ik heb dit bij de omgangsbegeleider aangegeven.

Vanmorgen was er weer een omgang en het ging dit keer beter dan de vorige keer. We gingen naar de speeltuin en ik bleef op een afstandje zitten zodat zoontje mij wel zag. Hij kwam af en toe even naar mij toe om contact te maken maar ging daarna wel weer naar vader en begeleider toe om verder te spelen. Ik denk dat zoontje zich wel prettiger voelde. Mijn ex had er duidelijk moeite mee. Een keer was mijn zoontje verdrietig en ex kon hem niet troosten en toen kwam zoontje naar mij toe. Ex kon dit niet aan en liep toen weg. De begeleider ging toen achter mijn ex aan.

Mijn ex had ook nix mee voor zoontje zijn verjaardag, vroeg ook niet naar zijn verjaardag, vroeg ook niet of hij al naar school gaat, toonde verder ook nul interesse en was voornamelijk aan het klagen over pijntjes. Eigenlijk hetzelfde als altijd.

Nu even afwachten hoe het de komende dagen met zoontje gaat. Hopelijk heeft hij er nu minder last van.

Triest. Zou hij nou nog nooit van iemand hebben gehoord dat het goed zou zijn meer interesse in zijn zoontje te tonen? Dat hij dat nog steeds niet doet. Tjonge.

Maar goed gedaan van jou ter ondersteuning van je zoontje! Fijn dat jij er (wel) voor hem bent!

Catwoman

Catwoman

13-09-2026 om 22:39 Topicstarter

ArianneH schreef op 13-09-2026 om 19:50:

[..]

Triest. Zou hij nou nog nooit van iemand hebben gehoord dat het goed zou zijn meer interesse in zijn zoontje te tonen? Dat hij dat nog steeds niet doet. Tjonge.

Maar goed gedaan van jou ter ondersteuning van je zoontje! Fijn dat jij er (wel) voor hem bent!

Het is vast wel tegen ex gezegd maar hij doet er nix mee. Hij is zo erg met zichzelf bezig dat hij totaal niet denkt aan een ander. Hij verwacht ook steeds van alles zonder dat hij er iets voor hoeft te doen. Hij probeerde ook deze omgang weer een aantal keren fysiek contact te maken met zoontje en ik zag dat zoontje dat niet wilde. Ex pakte bijv zijn hand toen we naar de speeltuin liepen maar zoontje zei los. Zoontje pakte wel uit zichzelf mijn hand vast en hij pakte zelfs uit zichzelf de hand van de begeleider vast. Dat zegt al genoeg. Ook wilde ex bij het afscheid een kus op de mond van zoontje geven maar zoontje draaide zijn hoofd weg. Mijn ex verwacht dat zoontje alles goed vind omdat hij zijn vader is terwijl hij voor zoontje eigenlijk gewoon een vreemde is. Maar hij snapt niet dat dat het gevolg is van er al die jaren niet zijn 

heeft je zoon na de laatste omgang minder heftig gereageerd?

En dan is de volgende ontmoeting half oktober weer?
Ik vind het knap dat je het zo lang volhoud dat trekken aan een dood paard.

Catwoman

Catwoman

30-09-2026 om 07:56 Topicstarter

Ysenda schreef op 26-09-2026 om 12:26:

heeft je zoon na de laatste omgang minder heftig gereageerd?

En dan is de volgende ontmoeting half oktober weer?
Ik vind het knap dat je het zo lang volhoud dat trekken aan een dood paard.

Zoontje had dit keer ook wel last na de omgang. Erg druk en onhandelbaar gedrag en ook weer in bed plassen en bij mij in bed komen. Maar nu had ik er rekening mee gehouden dus kwam het niet als verassing. 

Ja de volgende omgang is volgende week zaterdag weer. 

Nou ik weet niet of ik het nog lang ga volhouden hoor. Ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen in. In mijn ex niet en in de instantie niet.

Ik had laatst met de gezinscoach een heel plan opgesteld en deze zou gebruikt worden door deze instantie maar de omgangsbegeleider heeft dit plan gewoon weggegooid en een heel eigen plan gemaakt. Hier ben ik helemaal niet blij mee want niet alle doelen staan erin en de veiligheidsvoorwaarden staan er niet in. Dus nu moet ik daar weer achteraan. En hij heeft een risico arij gemaakt en dat staat in dit plan. Maar dat risico arij is gebaseerd op alleen de eerste omgang en er staat in dat er een laag risico is maar het is alleen gebaseerd op de fysieke veiligheid en niet op de emotionele veiligheid. 

Maar je zou toch niet willen dat er een gemiddeld of hoog risico uitkomt? Je zoon woont bij jou, dus wat ze beoordelen is vooral de situatie bij jouw thuis. Dus de conclusie is dat je zoon bij jou veilig is.
https://cde.uva.nl/nl/onderzoek/verbonden-onderzoekscentra/expertisecentrum-fortho.html?cb#ARIJ

Catwoman

Catwoman

30-09-2026 om 19:54 Topicstarter

Vaaas schreef op 30-09-2026 om 09:45:

Maar je zou toch niet willen dat er een gemiddeld of hoog risico uitkomt? Je zoon woont bij jou, dus wat ze beoordelen is vooral de situatie bij jouw thuis. Dus de conclusie is dat je zoon bij jou veilig is.
https://cde.uva.nl/nl/onderzoek/verbonden-onderzoekscentra/expertisecentrum-fortho.html?cb#ARIJ

Nee ze beoordelen niet de situatie bij mij thuis. Ze beoordelen het risico van de omgang. De begeleider heeft gekeken of zoontje veilig is tijdens de omgang. En de conclusie is dat het risico laag is maar hij heeft alleen gekeken naar de fysieke veiligheid en niet naar de emotionele veiligheid. 

Catwoman schreef op 30-09-2026 om 07:56:

[..]

Zoontje had dit keer ook wel last na de omgang. Erg druk en onhandelbaar gedrag en ook weer in bed plassen en bij mij in bed komen. Maar nu had ik er rekening mee gehouden dus kwam het niet als verassing.

Ja de volgende omgang is volgende week zaterdag weer.

Nou ik weet niet of ik het nog lang ga volhouden hoor. Ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen in. In mijn ex niet en in de instantie niet.

Ik had laatst met de gezinscoach een heel plan opgesteld en deze zou gebruikt worden door deze instantie maar de omgangsbegeleider heeft dit plan gewoon weggegooid en een heel eigen plan gemaakt. Hier ben ik helemaal niet blij mee want niet alle doelen staan erin en de veiligheidsvoorwaarden staan er niet in. Dus nu moet ik daar weer achteraan. En hij heeft een risico arij gemaakt en dat staat in dit plan. Maar dat risico arij is gebaseerd op alleen de eerste omgang en er staat in dat er een laag risico is maar het is alleen gebaseerd op de fysieke veiligheid en niet op de emotionele veiligheid.

Wat bedoel je precies met " daar achteraan gaan"? En hoe weet jij dat hij het plan van de gezinscoach heeft weggegooid? bedoel je letterlijk weggegooid dat hij dat tegen jou gezegd heeft? Hoe gaat die communicatie tussen jou en die begeleider? 

Het lijkt er ook op dat alle problemen van de hulpverlening weer samenkomen bij "ieder zijn eigen eilandje manier van werken" en serieus gebrek aan betere communicatie en samenwerking onderling.

En jij zit hier als ander ouder tussenin gevangen maar betekend mijn inziens ook dat jij ook een keer mag zeggen " genoeg is genoeg, mijn kind is geen proefkonijn of jojo om jullie systeem van ieder eigen eilandje werken in stand te moeten houden.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.