Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


Catwoman

Catwoman

14-04-2023 om 17:03 Topicstarter

Elpisto schreef op 14-04-2023 om 15:00:

[..]

Ben het helemaal met je eens Philou. Ik snap die frustratie ook zo goed. Maar het probleem waar je wel tegenaan loopt, is dat de omgang dus blijkbaar goed gaat. Je moet wel oppassen dat de begeleiding op een gegeven moment niet denkt: Wat heeft ze nou te zeuren? Hoe ex verder zijn leven indeelt, is namelijk niet heel erg interessant, tot op zekere hoogte.

Ik moet dan weer terugdenken aan een draadje die nog niet zo lang geleden gelopen heeft, waarbij de rechter heel erg in het nadeel van de TO oordeelde, terwijl vader een beetje eenzelfde waardeloze type was als hier het geval is. Dat maakt het lastig.

De omgang zelf gaat wel goed maar het is ook maar 2 uurtjes waarvan de kleine al bijna 1 uur slaapt terwijl ze aan het wandelen zijn dus dat zegt niet zoveel. En mijn ex krijgt adviezen en instructies van de begeleider die erbij aanwezig is. Ik heb ook gezegd dat ik er nu niet gelijk vertrouwen in heb na 4x 2 uurtjes omdat het nog niet veel is. De coördinator van de bor begrijpt dit en snapt ook heel goed dat ik moeite heb met de hele situatie vanwege het gedrag van mijn ex. Zij zei ook dat ze niet kan voorspellen waar dit gaat eindigen maar dat als mijn ex zich niet beter op gaat stellen hij de kleine uiteindelijk weinig zal zien

Philou schreef op 14-04-2023 om 16:53:

[..]

De Bor wordt gedragen door vrijwilligers, dus dan mag je niet veel verwachten.

Eens met Tsjor en Jonagold. Ik zou ze echt alleen inzetten voor wat ze doen (en dan nog) want ze bedoelen het vast aardig maar dat snijdt geen hout.

Dat wist ik niet. Maar het verklaart een hoop…

@Catwoman, dan zou ik er zeker niet heel veel van verwachten. En dus vooral zelf aan het rekenen slaan. Je weet vast nog ongeveer wat ex verdient. Dan kun je daarmee alvast een berekening maken. En dan is het aan hem om aan te tonen dat het eventueel teveel is.

Temet schreef op 14-04-2023 om 12:09:

Ik bedoel dat hij bij de omgang geen scènes schopt, of uitvalt tegen de begeleider.

Voor de omgangsregeling is in principe alleen van belang of hij zich tijdens die omgang netjes gedraagt. Of hij verder een goed mens is, maakt niet zo bar veel uit

Nou ja, ik vind dat hij geen vervanger zoekt voor een aantal weken omdat hij dat teveel gedoe vindt en het dan wel prima vindt om de kleine gewoon een tijdje niet te zien, een rare indruk maken. Wat wil hij nou eigenlijk voor band opbouwen?

Catwoman

Catwoman

14-04-2023 om 18:33 Topicstarter

tsjor schreef op 14-04-2023 om 15:49:

'Ze hebben mijn ex nu de opdracht gegeven om zelf uit te gaan zoeken hoeveel hij zou willen en kunnen betalen en hij moet mij dat dan laten weten. Ik moet dan kijken of daarmee akkoord ga. Dus ook daar helpen ze ons mee.'
Nou nee, dat vind ik dus helemaal geen goede hulp! Als ze jou vragen hoeveel jij bij kunt dragen aan je kind, dan is dat toch 0,0? Dat zou ik zeggen, eerlijk.
Er zijn objectieve normen en berekeningen die je daarvoor kunt gebruiken en dat moet je ook doen, zodat er een keer cijfers op tafel komen.
Laat me raden: de volgende stap is dat jij boos wordt, omdat hij geen fatsoenlijk bedrag op tafel legt.
Echt, dit is hulp van de rand naar de put. Niet goed, niet doen.

Tsjor

Ja ik denk ook dat hij wel iets gaat uitrekenen. Ik wacht maar even af waar hij mee komt. En anders doe ik het alsnog via de advocaat. 

Prillewits schreef op 14-04-2023 om 18:08:

[..]

Nou ja, ik vind dat hij geen vervanger zoekt voor een aantal weken omdat hij dat teveel gedoe vindt en het dan wel prima vindt om de kleine gewoon een tijdje niet te zien, een rare indruk maken. Wat wil hij nou eigenlijk voor band opbouwen?

Een rare indruk maken is ver verwijderd van onveilig. Ik neem aan dat het idee dat deze man een voorbeeldvader uit het boekje gaat worden inmiddels wel is losgelaten. Dus een hele ‘gewone’ vader-kind band, daar is niet veel kans op. Maar het kind heeft wel deze vader en daar moet ‘ie het nou eenmaal mee doen. Dus dan maar af en toe contact op een niet-standaard manier. 

Catwoman

Catwoman

14-04-2023 om 18:46 Topicstarter

Jonagold schreef op 14-04-2023 om 17:14:

[..]

Dat wist ik niet. Maar het verklaart een hoop…

@Catwoman, dan zou ik er zeker niet heel veel van verwachten. En dus vooral zelf aan het rekenen slaan. Je weet vast nog ongeveer wat ex verdient. Dan kun je daarmee alvast een berekening maken. En dan is het aan hem om aan te tonen dat het eventueel teveel is.

De vrouw die bij de omgang is, is een vrijwilliger maar de coördinator van de bor niet. Voor haar is het haar werk. Hun zaten beide bij het gesprek en die coördinator kwam met het idee van die alimentatie uitrekenen. 

Catwoman

Catwoman

14-04-2023 om 19:04 Topicstarter

Prillewits schreef op 14-04-2023 om 18:08:

[..]

Nou ja, ik vind dat hij geen vervanger zoekt voor een aantal weken omdat hij dat teveel gedoe vindt en het dan wel prima vindt om de kleine gewoon een tijdje niet te zien, een rare indruk maken. Wat wil hij nou eigenlijk voor band opbouwen?

Ja goeie vraag. Hij zegt ook gewoon dat hij er niet veel aan vind omdat de kleine zo klein is en hij er niets mee kan. Hij ziet ze liever ouder zegt hij dus ik heb het idee dat hij het nu alleen maar doet zodat hij de kleine kan zien als hij ouder is

Catwoman schreef op 14-04-2023 om 19:04:

[..]

Ja goeie vraag. Hij zegt ook gewoon dat hij er niet veel aan vind omdat de kleine zo klein is en hij er niets mee kan. Hij ziet ze liever ouder zegt hij dus ik heb het idee dat hij het nu alleen maar doet zodat hij de kleine kan zien als hij ouder is

Dat hebben wel meer mannen, hoor. Dus dat vind ik niet zo vreemd. 

Catwoman

Catwoman

14-04-2023 om 22:18 Topicstarter

Ik heb het gesprek laten bezinken en verwerkt en ik voel gewoon weer zoveel boosheid. Mijn ex zat ook zielig te doen dat zijn weekend pas op zaterdagmiddag begint omdat hij zaterdagochtend die omgang heeft en hij zich op vrijdagavond rustig moet houden en niet veel kan gebruiken. Ik kan daar dan zo boos op worden.

Ik zie het echt niet zitten om met hem straks te moeten werken aan de communicatie. Hij zit alleen maar in de slachtofferrol en alles ligt aan mij en niet aan hem. Wat heeft het voor zin om met zo'n figuur om tafel te gaan.

Philou schreef op 14-04-2023 om 19:30:

[..]

Dat hebben wel meer mannen, hoor. Dus dat vind ik niet zo vreemd.

Had ik ook hoor als moeder, ze heel proberen te houden tot ze volwassen zijn en nu heb ik er veel plezier van…

Catwoman schreef op 14-04-2023 om 22:18:

Ik heb het gesprek laten bezinken en verwerkt en ik voel gewoon weer zoveel boosheid. Mijn ex zat ook zielig te doen dat zijn weekend pas op zaterdagmiddag begint omdat hij zaterdagochtend die omgang heeft en hij zich op vrijdagavond rustig moet houden en niet veel kan gebruiken. Ik kan daar dan zo boos op worden.

Ik zie het echt niet zitten om met hem straks te moeten werken aan de communicatie. Hij zit alleen maar in de slachtofferrol en alles ligt aan mij en niet aan hem. Wat heeft het voor zin om met zo'n figuur om tafel te gaan.

Weinig mee te beginnen vrees ik. Hij heeft je een lief kind bezorgd maar nu is de koek verder wel op. Probeer toch om je er niet zo aan te ergeren denk ik, het helpt niet en het is slecht voor je bloeddruk dus je hebt alleen jezelf ermee. Makkelijk gezegd, ik weet het, maar je verandert er niks aan en dan geeft accepteren en je schouders ophalen misschien wat meer rust als dat lukt.

'Ik zie het echt niet zitten om met hem straks te moeten werken aan de communicatie. Hij zit alleen maar in de slachtofferrol en alles ligt aan mij en niet aan hem. Wat heeft het voor zin om met zo'n figuur om tafel te gaan.'
Dat hoeft ook niet, hij wordt geen partner van jou. Het gaat erom dat hij de vader is van jullie kind en daarom moet hij de kans krijgen om een band op te bouwen met het kind. Het gaat om het kind, niet om jou. Dus ja, jammer dat je je ongelukkig voelde over dat gesprek, maar eigenlijk is dat niet zo relevant. Eigenlijk zijn ook alle problemen die hij noemt in verband met de omgang met zijn kind voor jou niet zo relevant, dat zijn dingen die hij zelf uit moet gaan zoeken.
En inderdaad, een vreemde vader is niet hetzelfde als onveilig, zoals Mija terecht zegt. En een vader die niet direct een band heeft met een babietje is zeker geen uitzondering, voor heel veel mensen wordt het pas leuk als er een levend wezen is die zelf in gedrag of in woorden het eigen bestaan kenbaar kan maken en enigszins communicabel is.
Met andere woorden: het doel moet niet zijn dat jullie gaan communiceren, maar dat hij een band kan opbouwen met zijn kind en dat de mensen van Bor daarbij behulpzaam zijn. Misschien is het goed als jij niet meer deelneemt aan de gesprekken met Bor, omdat dat iets moet zijn tussen vader en kind.
Zodra hij zijn berekening af heeft (en jij het daar niet mee eens bent) zou ik wel voorstellen dat jullie een officiële berekening laten maken, bijvoorbeeld via het LBIO voor 50 euro, zodat je op dat gebied geen discussies meer hebt. Er is een percentage dat van eventuele kinderalimentatie af gaat als er zogeheten zorgdagen voor in de plaats komen, dus dat kun je eventueel op voorhand ook al vastleggen: stel dat hij meer zorgdagen op zich neemt, dan zou de eventuele kinderalimentatie met x% dalen. Zo voorkom je ook eventuele discussies in de toekomst. Ik neem in elk geval aan dat je dat het liefste wil: zo min mogelijk boosheid en discussies.

Tsjor

In aanvulling op Tsjor: als je een afspraak maakt waarbij de alimentatie daalt naarmate het aantal zorgdagen stijgt, is dat voor hem een stimulans om meer zorg op zich te nemen.

Als dat niet is wat je wilt, moet je oppassen met wat je afspreekt.

Verder nog een waarschuwing. Pas een beetje op dat je niet steeds nieuwe/ andere redenen vindt om die omgang niet te vertrouwen en ertegen te zijn. Hoe harder jij tegenstribbelt, hoe harder hij gaat roepen dat hij zijn kind wil zien, en straks heb jij het gedaan. Dan ben jij de overbezorgde moeder die geen afstand kan nemen van haar rancune tegen haar ex.

Laat het dus een beetje los, geef wat vertrouwen. Dan hoeft hij minder te bewijzen en dan dringt hij misschien ook minder aan. 

Catwoman

Catwoman

15-04-2023 om 20:43 Topicstarter

Prillewits schreef op 14-04-2023 om 23:41:

[..]

Weinig mee te beginnen vrees ik. Hij heeft je een lief kind bezorgd maar nu is de koek verder wel op. Probeer toch om je er niet zo aan te ergeren denk ik, het helpt niet en het is slecht voor je bloeddruk dus je hebt alleen jezelf ermee. Makkelijk gezegd, ik weet het, maar je verandert er niks aan en dan geeft accepteren en je schouders ophalen misschien wat meer rust als dat lukt.

Ja je hebt gelijk, ik moet het me niet zo aantrekken maar doe het wel. Dat hij mij slecht heeft behandeld kan ik wel loslaten maar dat hij nu ook zo makkelijk omgaat met de kleine vind ik heel moeilijk 

Catwoman

Catwoman

15-04-2023 om 20:52 Topicstarter

tsjor schreef op 15-04-2023 om 10:34:

'Ik zie het echt niet zitten om met hem straks te moeten werken aan de communicatie. Hij zit alleen maar in de slachtofferrol en alles ligt aan mij en niet aan hem. Wat heeft het voor zin om met zo'n figuur om tafel te gaan.'
Dat hoeft ook niet, hij wordt geen partner van jou. Het gaat erom dat hij de vader is van jullie kind en daarom moet hij de kans krijgen om een band op te bouwen met het kind. Het gaat om het kind, niet om jou. Dus ja, jammer dat je je ongelukkig voelde over dat gesprek, maar eigenlijk is dat niet zo relevant. Eigenlijk zijn ook alle problemen die hij noemt in verband met de omgang met zijn kind voor jou niet zo relevant, dat zijn dingen die hij zelf uit moet gaan zoeken.
En inderdaad, een vreemde vader is niet hetzelfde als onveilig, zoals Mija terecht zegt. En een vader die niet direct een band heeft met een babietje is zeker geen uitzondering, voor heel veel mensen wordt het pas leuk als er een levend wezen is die zelf in gedrag of in woorden het eigen bestaan kenbaar kan maken en enigszins communicabel is.
Met andere woorden: het doel moet niet zijn dat jullie gaan communiceren, maar dat hij een band kan opbouwen met zijn kind en dat de mensen van Bor daarbij behulpzaam zijn. Misschien is het goed als jij niet meer deelneemt aan de gesprekken met Bor, omdat dat iets moet zijn tussen vader en kind.
Zodra hij zijn berekening af heeft (en jij het daar niet mee eens bent) zou ik wel voorstellen dat jullie een officiële berekening laten maken, bijvoorbeeld via het LBIO voor 50 euro, zodat je op dat gebied geen discussies meer hebt. Er is een percentage dat van eventuele kinderalimentatie af gaat als er zogeheten zorgdagen voor in de plaats komen, dus dat kun je eventueel op voorhand ook al vastleggen: stel dat hij meer zorgdagen op zich neemt, dan zou de eventuele kinderalimentatie met x% dalen. Zo voorkom je ook eventuele discussies in de toekomst. Ik neem in elk geval aan dat je dat het liefste wil: zo min mogelijk boosheid en discussies.

Tsjor

Voor hun is het wel een doel dat wij beter communiceren. Zij willen dat wij zelf na het traject zonder hulp de omgang regelen en de overdracht doen. Dat kan niet als wij nog steeds ruzie hebben en maken. Ik moet wel bij de gesprekken zijn want ik moet vertellen hoe het met de kleine gaat en hoe hij na de omgang is. En het is de bedoeling dat ik te horen krijg hoe het tijdens de omgang gaat en dat ik er daardoor weer wat vertrouwen in krijg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.