Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


RoodVruchtje schreef op 06-05-2023 om 15:54:

[..]

Is jouw reactie gericht op mijn reactie in het algemeen of op hetgeen waar een BOR- vrijwilliger aan moet voldoen?

Want als het gericht is op mijn persoonlijke reactie, begrijp je niet helemaal wat ik schreef denk ik. Met vrijwilligers, en dus geen professionals, is het maar afwachten welke persoon je treft en ja, daar zal je het dan mee moeten doen. Soms tref je iemand die alles meteen doorziet en het haast een professional betreft, maar nog vaker tref je iemand die de benodigde vaardigheden of inzichten totaal mist, dat is hetgeen ik bedoelde te zeggen namelijk.

En dat TO haar ex veel beter kent en doorziet dan zo’n vrijwilliger is niet raar natuurlijk, maar ook een vrijwilliger heeft zich zo neutraal mogelijk op te stellen. Als een bezoekje van 1,5 uur goed verloopt, dan koppelen zij terug dat het bezoek goed verliep, dat is hun te vervullen taak. Dat TO zegt dat dit komt, omdat…….het maar ‘1,5 uur duurde’ of vul maar in, daar laten zij zich niet over uit, want niet hun taak.

Knip, op de man 



Je kan het (amateurisme bij vrijwilligers) wel verwachten maar je hoeft het niet te pikken, vind ik. Je hebt altijd nog zoiets als zelfbeschikkingsrecht, of je nu te maken hebt met een stelletje amateurische vrijwilligers óf niet. Alleen is dat bij amateurisme veel lastiger. En er is nog een reden om de lat echt hoger te leggen dan (deze) amateurs doen: kinderen zijn belangrijk dus waarom zou je dan, omdat het nu eenmaal vrijwilligersorganisatie is, de lat lager leggen? Ga dán vrijwilliger worden bij de voetbalclub. Het is een instantie die gebruik maakt van vrijwilligers: dat is geen excuus voor amateurisme.

Maar deze club verander je niet dus of je leert met hún manko omgaan of je zoekt wat anders. Met hun manko omgaan, wil ik niet beweren dat je elke uitkomst, rapportage, mening dan maar hoeft te pikken omdat zij nu eenmaal vrijwilligers zijn. Ze bedoelen het vast goed maar ook uit zo’n houding kan veel ellende voortkomen.goede bedoelingen en goede uitkomsten zijn niet één en het zelfde.  Te kleine maar ook te groot opgemeten schoenen veroorzaken voetenzeer. 

Philou schreef op 06-05-2023 om 16:12:

[..]


[Quote verwijderd]


Huh? Misschien zou je beter eens hand in eigen boezem steken, want ik neem helemaal niets persoonlijk op in wat ik schrijf richting Catwoman. 

Je kunt me ook gewoon blokkeren hè als mijn posts je zo storen, dat lijkt mij een beter plan!

Catwoman

Catwoman

06-05-2023 om 16:21 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 06-05-2023 om 14:02:

Catwoman, ik denk dat je een té hoog verwachtingspatroon van de BOR hebt. Ik zie je een paar keer schrijven dat ze niet erg professioneel zijn bijvoorbeeld, maar het zijn ook geen professionals natuurlijk. Dus bijv van hen verwachten dat zij iets negatiefs gaan schrijven over zijn (vermoedelijke) wel/niet drugsgebruik, ze kijken wel uit daar enige uitspraken over te doen.

Als ik jou was zou ik de allerbelangrijkste zaken dus zelf professioneel in gang zetten, zoals opstellen ouderschapsplan en zéker de alimentatieverplichting vastleggen……door mensen die daarvoor hebben geleerd dus!

Uit nieuwsgierigheid heb ik even opgezocht wat de ‘eisen’ zijn vrijwilliger BOR te worden:


Ben jij één van onze nieuwe vrijwilligers?

  • Je hebt ervaring met het werken met kinderen
  • Je hebt een hart voor kinderen
  • Je bent stressbestendig
  • Je kunt een neutrale houding innemen tussen ouders
  • Je hebt levenservaring
  • Je kunt goed luisteren en hebt belangstelling voor anderen
  • Je bent één dagdeel per week/ 14 dagen beschikbaar (na schooltijd en/ of in het weekend)
  • Je bent bereid deel te nemen aan trainingen
  • Een auto is makkelijk, maar niet noodzakelijk

Tja, wat verwacht je hier zelf van?
Neem het heft in eigen hand voor de belangrijkste zaken!

Ik begrijp je punt maar dit gaat over de vrijwilliger die bij de omgang is en daar word niet veel van verwacht maar degene die de bor coördineert is wel een professional. Althans dat zou zo moeten zijn, diegene werkt namelijk als maatschappelijk werker voor de gemeente. Dat die vrijwilliger mijn ex niet doorziet snap ik wel maar die vrouw die het coördineert en bij de gesprekken aanwezig is zou dat wel moeten kunnen zien. Die maatschappelijk werker waar ik 2x een gesprek mee heb gehad met mijn ex samen had hem al snel door.

Catwoman schreef op 06-05-2023 om 16:21:

[..]

Ik begrijp je punt maar dit gaat over de vrijwilliger die bij de omgang is en daar word niet veel van verwacht maar degene die de bor coördineert is wel een professional. Althans dat zou zo moeten zijn, diegene werkt namelijk als maatschappelijk werker voor de gemeente. Dat die vrijwilliger mijn ex niet doorziet snap ik wel maar die vrouw die het coördineert en bij de gesprekken aanwezig is zou dat wel moeten kunnen zien. Die maatschappelijk werker waar ik 2x een gesprek mee heb gehad met mijn ex samen had hem al snel door.

Ah, excuses, ik wist niet dat deze maatschappelijk werker er ook steeds persoonlijk bij aanwezig was of bedoel je dat niet? 

Catwoman

Catwoman

06-05-2023 om 20:05 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 06-05-2023 om 16:34:

[..]

Ah, excuses, ik wist niet dat deze maatschappelijk werker er ook steeds persoonlijk bij aanwezig was of bedoel je dat niet?

Nee de maatschappelijk werker waar we 2x een gesprek bij hadden en die VT heeft ingeschakeld is hier niet bij betrokken. Maar hij had al een heel goed beeld van mijn ex na die 2x.

Ik bedoeld dat de coördinator van de bor ook een maatschappelijk werker is en zij betaald word en dus geen vrijwilliger is. En zij heeft mijn ex nu ook 2x gezien, bij het intakegesprek en bij het evaluatiegesprek. 

Catwoman

Catwoman

06-05-2023 om 20:20 Topicstarter

Ik had vanmorgen weer omgang en dit keer moest ik de overdracht samen met mijn ex doen. Ik was erg zenuwachtig maar gelukkig ging het goed. Mijn ex deed normaal tegen me. Ik weet niet of dat is omdat die vrijwilliger erbij was maar het geeft wel wat rust.

Bij ons is het traject verlengd ik weet niet meer hoeveel weken eerst of erbij zijn gekomen. Maar zij vonden het allemaal onzin maar ik niet. En wij zaten al bij de rechter dus waarschijnlijk werd terug gekoppeld bij de rechter. 
Er is uiteindelijk een omgangsregeling uitgesproken maar denk dat ze toen al wel ruim een jaar was. 
Ik vind dit met vrijwilligers ook niks hoor. In geval van to en exen die er echt niks tot weinig aan doen voor een baby’tje kunnen zorgen, zich aan te passen en niet alleen passief vader willen zijn heb je meer professionaliteit nodig. Kun je nog eens alleen met die coördinator praten? Over de zorgen en wat als het die 4 x op zich gaat maar hij heeft daarna weer dezelfde foute houding? Op zich is het mooi dat hij zelf al nauwelijks omgang wil, begreep ik? Hij wilde maar een dagdeel zijn kindje hebben toch? 

Catwoman

Catwoman

07-05-2023 om 06:37 Topicstarter

Eppos schreef op 06-05-2023 om 23:34:

Bij ons is het traject verlengd ik weet niet meer hoeveel weken eerst of erbij zijn gekomen. Maar zij vonden het allemaal onzin maar ik niet. En wij zaten al bij de rechter dus waarschijnlijk werd terug gekoppeld bij de rechter.
Er is uiteindelijk een omgangsregeling uitgesproken maar denk dat ze toen al wel ruim een jaar was.
Ik vind dit met vrijwilligers ook niks hoor. In geval van to en exen die er echt niks tot weinig aan doen voor een baby’tje kunnen zorgen, zich aan te passen en niet alleen passief vader willen zijn heb je meer professionaliteit nodig. Kun je nog eens alleen met die coördinator praten? Over de zorgen en wat als het die 4 x op zich gaat maar hij heeft daarna weer dezelfde foute houding? Op zich is het mooi dat hij zelf al nauwelijks omgang wil, begreep ik? Hij wilde maar een dagdeel zijn kindje hebben toch?

Wie vonden het onzin? De mensen van de bor?

Ja ik kan die coördinator wel bellen daarover maar ik denk dat ze wel weet dat ik deze zorg heb.

Ja mijn ex wil niet zoveel omgang omdat hij niet zoveel met de kleine kan. Daarnaast is het voor hem lastig te combineren met zijn werk. Hij zit in de bouw en werkt vaak ver weg en hij weet niet van te voren hoe laat hij thuis is door de week. We hebben nu 2x omgang op vrijdag eind van de middag gepland omdat die vrijwilliger niet op zaterdag kan. Het staat dan gepland van 4 tot 6 maar hij weet niet of hij dat gaat redden. Hij moet dan ook al eerder weg van zijn werk en hij weet niet hoe het verkeer is op dat moment. Dus om straks vaste omgang door de week te gaan plannen word lastig want hij kan niet steeds eerder weg gaan van zijn werk en de kleine gaat meestal al om 7 uur naar bed toe. Dus het blijft dan denk ik toch alleen op de zaterdag. Mijn ex wil wel de omgang bij hem thuis en ik denk dat de bor wel wil dat er dan een of twee uurtjes bij komen. Maar dan zou het traject eerst nog verlengd moeten worden. We hebben nu nog 6x omgang van 2 uur en dan is het traject klaar. Dan zouden we daarna nog een traject moeten doen met 12x omgang en dan bijv 3 uur of 4 uur maar dan moet je wel een vrijwilliger hebben die daar tijd voor heeft. Of we moeten een ander traject ingaan. Ze hebben ons meerdere opties gegeven van communicatie trajecten en bij sommige word de omgang dan ook geregeld maar ik kan niet op de site vinden of dat dan ook begeleid word. Ik ben bang dat dat er niet is en dan zou ik de kleine alleen bij mijn ex moeten achterlaten of we moeten iemand uit de omgeving hebben die erbij wil zijn. 

ja die van de Bor vonden het onzin. 
Familie van mij heeft ook een ex in de bouw dus ik snap het. Zij deed en doet ook praktisch alles alleen. Toch zou als de werknemer wil ook papadag moeten kunnen hebben. Zo kom je natuurlijk nooit ergens als de bouw blijft zeggen dat het niet kan. En makkelijk om alles zo bij de andere ouder te laten. Maar ik weet van dichtbij hoe dit werkt. 
Uiteindelijk zou je het moeten kunnen loslaten want iedereen zegt toch dat het prima gaat. En toch is dat niet zo. Je zal dus moeten kijken of verlengen van 12x en kijken of ze iemand hebben of die andere trajecten.
En ik zou daar echt wel mogelijk in rekken als ze niet zien hoe hij er dus geen serieuze zorg van maakt, totdat kind minstens een jaar is. Leuk met je kind omgaan is wat anders dan verzorgen en opvoeden. Oppassen is zelfs anders. Maar ik noem het geen oppassen als het je eigen kind is. 
Hoe zit het met jouw kant van de familie? Kunnen zij jou helpen of iets doen in de omgang? 

Catwoman

Catwoman

07-05-2023 om 21:42 Topicstarter

Eppos schreef op 07-05-2023 om 12:04:

ja die van de Bor vonden het onzin.
Familie van mij heeft ook een ex in de bouw dus ik snap het. Zij deed en doet ook praktisch alles alleen. Toch zou als de werknemer wil ook papadag moeten kunnen hebben. Zo kom je natuurlijk nooit ergens als de bouw blijft zeggen dat het niet kan. En makkelijk om alles zo bij de andere ouder te laten. Maar ik weet van dichtbij hoe dit werkt.
Uiteindelijk zou je het moeten kunnen loslaten want iedereen zegt toch dat het prima gaat. En toch is dat niet zo. Je zal dus moeten kijken of verlengen van 12x en kijken of ze iemand hebben of die andere trajecten.
En ik zou daar echt wel mogelijk in rekken als ze niet zien hoe hij er dus geen serieuze zorg van maakt, totdat kind minstens een jaar is. Leuk met je kind omgaan is wat anders dan verzorgen en opvoeden. Oppassen is zelfs anders. Maar ik noem het geen oppassen als het je eigen kind is.
Hoe zit het met jouw kant van de familie? Kunnen zij jou helpen of iets doen in de omgang?

Ja hij had na de bevalling een papadag maar die dag was hij vooral bezig met uitslapen en leuke dingen doen met vrienden ipv mij te helpen met de kleine. En op een gegeven moment was dat verlof op dus vandaar dat hij toen die dag ook weer ging werken. 

Mijn familie heeft al een poging gedaan om te helpen met de omgang. Mijn vader is er een keer bij geweest en mijn broertje maar die waren er allebei al snel klaar mee. Mijn ex zat alleen maar over mij te klagen en keek niet naar de kleine om. 

hoe gaat het nu met de omgang? Is er al wat meer duidelijk

Catwoman

Catwoman

07-06-2023 om 22:59 Topicstarter

Truusje! schreef op 06-06-2023 om 09:04:

hoe gaat het nu met de omgang? Is er al wat meer duidelijk

De omgang gaat op zich wel goed. We hebben nu ook 2x omgang gehad bij mijn ex thuis met die vrijwilliger erbij. Mijn ex doet erg overdreven zijn best, naar mijn idee is dat een toneelstukje. We hebben volgende week weer een evaluatie gesprek en dan gaan we bespreken hoe nu verder. Ik weet nog niet zo goed wat ik wil. Er zijn denk ik 3 opties: de bor verlengen, starten met een ander traject bij een andere instantie of stoppen met de hulpverlening en dan het risico nemen dat mijn ex naar de rechtbank stapt. 

Mijn ex houdt zich niet aan de afspraken, hij heeft 1x 100 euro overgemaakt maar de maand erna niets meer dus dat schiet niet op. Ook is hij 1x een kwartier te laat gekomen bij de omgang. Hij wil ook geen hulp voor zijn verslavingen. Hij heeft wel aangeboden om een drugstest te doen om vertrouwen te winnen maar dan mag het alleen voor speed zijn en niet voor andere dingen, dat schiet dus ook niet op want hij gebruikt veel meer dan alleen speed.  

Op dit moment weet ik even niet meer wat ik moet doen en welke kant ik op moet gaan hiermee

Catwoman, probeer eraan te denken dat het geen barst uitmaakt (zeker bij de rechter niet) wat jouw ex denkt of bedoelt. Het gaat erom wat hij doet. Als hij zich goed gedraagt bij de omgang, is dat voldoende, en het maakt daarbij niet uit of het 'een toneelstukje' is of niet.

Temet schreef op 08-06-2023 om 07:31:

Catwoman, probeer eraan te denken dat het geen barst uitmaakt (zeker bij de rechter niet) wat jouw ex denkt of bedoelt. Het gaat erom wat hij doet. Als hij zich goed gedraagt bij de omgang, is dat voldoende, en het maakt daarbij niet uit of het 'een toneelstukje' is of niet.

Toch kan ik het mij van TO goed voorstellen. Doet hij wel echt iets dan? Hij wordt aan het handje genomen en loopt hij enigszins keurig mee. En daat krijgt hij een rapportcijfer voor. Niet meer en niet minder, of eerder minder dan meer, eigenlijk. Doe hij zijn best? Het zou best kunnen maar als dit nodig is om hem zijn best te laten doen, wat als er geen structuur was waar hij op kan leunen? 
Mijn rokje zou daar ook van afzakken. 

Ja, dat Catwoman niet staat te applaudisseren is niet vreemd, maar het probleem is met dit soort omgangskwesties dat de ene kant zegt dat de andere kant niet betrouwbaar is en dat de andere kant dan zegt dat hij geen gelegenheid krijgt om te laten zien dat hij dat wel is. En omdat omgang met de vader nou eenmaal belangrijk wordt gevonden en ook het idee is dat iemand de kans moet krijgen om te laten zien dat hij inmiddels zijn leven gebeterd heeft, zal in dit soort situaties op een gegeven moment de stap naar onbegeleide omgang moeten worden gemaakt als de begeleide omgang goed verloopt. 

En vergis je niet, er zijn ook legio situaties waarin een ouder al niet in staat is om de begeleide omgang goed te laten verlopen: mensen komen niet opdragen, houden zich niet aan afspraken en voorwaarden, schieten uit hun slof bij de omgangsmomenten, etc. 

Deze vader heeft die horde wel genomen. De logische stap is om nu met onbegeleide omgang te beginnen. En als hij dat ook netjes doet, dan kan er gewoon omgang worden afgesproken. Dat hij dan op dagen buiten de omgangsregeling blowt of drinkt of allebei, dat zal dan wel, maar zolang hij dat soort dingen niet doet tijdens de omgang en het kind niet onveilig is tijdens die omgang dan zal een rechter geneigd zijn die omgang gewoon wel door te laten gaan. En als je je dan als moeder niet over je weerzin heen kan zetten en roept dat je het nog altijd niet vertrouwt, en dat de vader maar een toneelstukje speelt en het niet echt meent, dan krijg jij als moeder op een gegeven moment het verwijt dat je het kind contact met de vader ontzegt. En dan gaat de discussie voor je het weet niet meer over het middelengebruik van vader, maar over het wantrouwen van moeder. Dat wil je liever voorkomen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.