Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


Catwoman

Catwoman

05-05-2023 om 15:22 Topicstarter

tsjor schreef op 05-05-2023 om 13:03:

Dit is wat zij zien: 'Fijn dat de omgang goed verloopt.' Die omgang is onder begeleiding toch? Dus de begeleiders van de omgang rapporteren wat ze meemaken en wat ze zien en dit is wat zij zien. Dat gaat volgens mij over de omgang tussen vader en kind. Niet tussen moeder en vader. Het zou kunnen zijn dat zij geen signalen hebben dat hij gebruikt als het kind bij hem is of dat het middelengebruik invloed heeft op zijn gedrag.

Je geeft zelf aan: 'Ik wil ook geen ouderschapsplan maken, hij houd zich nooit aan afspraken dus wat heb ik daar aan.' Dat is een negatieve insteek en niet de beste grond om op voorhand (!) al te weigeren om eraan te beginnen. Je kunt het ook anders doen: dan begin je eraan en kijk je wat je doet als hij er zich niet aan houdt. Als je dan van de Bor af bent kun je daar je eigen plan in trekken, tenzij hij naar de rechter stapt en bepaalde afspraken opeist. En jij kunt weer naar de rechter stappen als je van de afspraken af wil, omdat hij er zich toch niet aan houdt. Maar ik zou niet achteraan beginnen: geen afspraken maken omdat hij er zich toch niet aan houdt.

Jij wil van de Bor af, ik dacht dat hij eerder ook al aangaf ervan af te willen, dus hoe eerder jullie tot afspraken kunnen komen hoe beter het is.

Belangrijkste lijkt nu:
- afspraken over alimentatie, met name over de vraag hoe gaan we dat laten berekenen (advies: zo objectief mogelijk, dus via advocaat of LBIO);
- regeling omgang. Stel dat je het aankunt om de omgang zonder toezicht te laten plaatsvinden, dan kunnen jullie afspraken maken. Voor toezicht heb je altijd een derde partij nodig, tenzij je iemand uit je kennissenkring bereid vindt om dat toezicht te doen.

Volgens mij zijn dit de belangrijkste punten die er nu liggen. Als je daar dingen zelf, samen, in kunt regelen kun je verder met je leven. Ik vrees dat je anders van de Bor in een vervolgtraject komt, waarbij 'communicatie' de doelstelling wordt en dat alleen maar weer heel lang veel irritaties en conflicten op gaat leveren, allemaal onder begeleiding weer van externe mensen.

Tsjor

Ja de omgang gaat goed volgens de vrouw die daarbij is maar ik vind dat ze dat al snel vinden. Ik bedoel, iedereen kan 1,5 uur leuk met onze kleine spelen en een fruithapje geven. Ik vind niet dat mijn ex daar een schouderklopje voor hoeft te krijgen maar zo komt het nu wel over, alsof hij heel erg zijn best doet terwijl ik het niet zo speciaal vind. 

Ik wil niet van de bor af. Ik ben blij dat ze omgang onder begeleiding bieden, dat is wat ik wil. Maar ik wil dat zij zich aan de afspraken houden en dat ze een goed beeld krijgen en doorgeven aan VT. Ik vind ze tot nu toe niet echt professioneel overkomen. Mijn ex wil niet van de bor af, die is allang blij dat er omgang geregeld word en hij daar niets voor hoeft te doen.

Dat over het ouderschapsplan is een goeie, daar ga ik nog even over nadenken.

Catwoman schreef op 05-05-2023 om 15:13:

[..]

Ja mijn ex voert een toneelstuk op tijdens de omgang en dat is ook niet zo moeilijk voor die 2 uurtjes. Daarnaast gebruikt hij niet voor de omgang want dat is om 9 uur sochtends al. Hij geeft zelf toe dat hij daarna gaat gebruiken

Zegt hij dat ook tegen de begeleiding?

Zo lang hij tijdens de omgang niet onder invloed is, kunnen ze daar vrij weinig mee.
Maar als hij aangeeft later op de dag wel te gaan gebruiken dan is uitbreiding van de omgang lastig. De vraag is dan ook of hij dat wil. Want als hij een halve of een hele dag de verantwoordelijkheid heeft voor zijn kind (inclusief voeding, verschonen etc.) dan kan hij al die tijd niet gebruiken. Wil hij dat dan nog wel of vindt hij dan twee uurtjes op zaterdagochtend ook voldoende?

Catwoman

Catwoman

05-05-2023 om 15:29 Topicstarter

MamaE schreef op 05-05-2023 om 15:23:

[..]

Zegt hij dat ook tegen de begeleiding?

Zo lang hij tijdens de omgang niet onder invloed is, kunnen ze daar vrij weinig mee.
Maar als hij aangeeft later op de dag wel te gaan gebruiken dan is uitbreiding van de omgang lastig. De vraag is dan ook of hij dat wil. Want als hij een halve of een hele dag de verantwoordelijkheid heeft voor zijn kind (inclusief voeding, verschonen etc.) dan kan hij al die tijd niet gebruiken. Wil hij dat dan nog wel of vindt hij dan twee uurtjes op zaterdagochtend ook voldoende?

Ja dat heeft hij gezegd tijdens het evaluatie gesprek. Hij zei ook dat hij pas op zaterdagmiddag weekend heeft omdat hij de kleine zaterdagochtend ziet en hij zich dan vrijdagavond een beetje moet inhouden wat betreft gebruik enz. Hij zei het ook echt alsof hij heel veel voor de kleine over heeft en wel waardering daarvoor heeft verdiend. Hij wil er nu ook niet meer uren bij zegt hij want de kleine slaapt dan toch dus daar heeft hij nix aan. Ik denk ook niet dat er veel meer uren bij gaan komen in de toekomst want hij geeft niet aan dat te willen. 

Catwoman

Catwoman

05-05-2023 om 15:30 Topicstarter

Nou geloof het of niet maar ik zie net dat mijn ex vandaag 100 euro heeft overgemaakt naar mij. 

Catwoman schreef op 05-05-2023 om 15:29:

[..]

Ja dat heeft hij gezegd tijdens het evaluatie gesprek. Hij zei ook dat hij pas op zaterdagmiddag weekend heeft omdat hij de kleine zaterdagochtend ziet en hij zich dan vrijdagavond een beetje moet inhouden wat betreft gebruik enz. Hij zei het ook echt alsof hij heel veel voor de kleine over heeft en wel waardering daarvoor heeft verdiend. Hij wil er nu ook niet meer uren bij zegt hij want de kleine slaapt dan toch dus daar heeft hij nix aan. Ik denk ook niet dat er veel meer uren bij gaan komen in de toekomst want hij geeft niet aan dat te willen.

Jee, wat vond men van die opmerking?  Met andere woorden, kind is een opgave? Mijn rokje zakt af van zo’n houding. 

Deze houding zal niet echt voor hem spreken. De meeste mensen vinden het weekend juist fijn zodat ze dingen met hun kinderen kunnen ondernemen. Als je je kind ziet als een soort wekelijkse verplichting zal het zwaar worden om dat nog jaren vol te houden. 
Ik zou daar ook niet te veel in gaan pushen. Misschien regelt het uiteindelijk zichzelf wel als hij een kind zo lastig vindt.

Ik heb volgens mij dus ook die hoe helemaal opgebruikt tot hoeveel maximaal het te begeleiden. Maar wij liepen al bij de rechtbank dus uiteindelijk zou de rechter uitspreken. Waarom ik toen ook zo lang heb gesproken en me voet bij stuk gehouden heb om niet het zelf al te gaan doen. Dat we dus zonder toezicht zaten. 
het probleem van de Bor is dat er hoe dan ook een einde aan moet komen. Dit is niet iets wat maar doorgaat maar voor tijdelijk. 
Ik zou als ik jou was zelf een verslag schrijven en vragen dat bij hun verslag te voegen. Daar schrijf je in op wat je hier zegt. Tijdens Bor alles misschien veilig en wel en lijkt het goed. Een luier niet willen verschonen want dat doet moeder maar of gedrag van ik pas me aan want ik blow na de omgang en mijn weekend begint pas zaterdagmiddag??? Dan ben je geen vader maar een oppas en dan vraag ik me af hoe je je gedraagt als kind bij je thuis is. En als hij toch niet meer uren wil kan vader misschien uurtje op de crèche komen kijken want daar is ook toezicht maar hij zal nooit alleen gelaten kunnen worden met zo n jong kind. 
Triest ook. Dat er in 14 jaar hier nog steeds zo makkelijk mee wordt omgesprongen. Hier liep ik ook tegenaan maar wat ouders toen konden maken. Maken ze nog steeds.

ik heb trouwens met die vader destijds ook nog een mediator gehad. Daar had hij volgens de Tremanormen een bedrag van 8 euro wekelijks te betalen voor kind. Ik snapte niet dat het kon. Ben er eerst mee akkoord geweest maar ik werd daar zo boos van. Ik dacht per dag geef jij meer aan sigaretten en drugs uit als wekelijks voor je eigen nazaad en zorgen kun je ook nog eens niet. Of je aanpassen. Ik heb het geld terug gestort en het later door de rechter laten berekenen. Ik ben akkoord gegaan met zes x de tremanormen als ik het zo vergelijk maar volgens mijn advocaat had ik wel 300 euro kunnen krijgsn 

Catwoman

Catwoman

05-05-2023 om 16:48 Topicstarter

Philou schreef op 05-05-2023 om 15:59:

[..]

Jee, wat vond men van die opmerking? Met andere woorden, kind is een opgave? Mijn rokje zakt af van zo’n houding.

Zij reageerden daar helemaal niet op. Dat vind ik ook het rare, dat ze daar niet op in gaan en gaan doorvragen aan hem hoe hij het dan voor zich ziet straks. De maatschappelijk werker waar ik alleen gesprekken heb vond dit ook erg apart en heeft ook zijn vraagtekens bij de werkwijze van de bor want waar gaat dit naartoe 

Catwoman

Catwoman

05-05-2023 om 20:45 Topicstarter

Eppos schreef op 05-05-2023 om 16:29:

Ik heb volgens mij dus ook die hoe helemaal opgebruikt tot hoeveel maximaal het te begeleiden. Maar wij liepen al bij de rechtbank dus uiteindelijk zou de rechter uitspreken. Waarom ik toen ook zo lang heb gesproken en me voet bij stuk gehouden heb om niet het zelf al te gaan doen. Dat we dus zonder toezicht zaten.
het probleem van de Bor is dat er hoe dan ook een einde aan moet komen. Dit is niet iets wat maar doorgaat maar voor tijdelijk.
Ik zou als ik jou was zelf een verslag schrijven en vragen dat bij hun verslag te voegen. Daar schrijf je in op wat je hier zegt. Tijdens Bor alles misschien veilig en wel en lijkt het goed. Een luier niet willen verschonen want dat doet moeder maar of gedrag van ik pas me aan want ik blow na de omgang en mijn weekend begint pas zaterdagmiddag??? Dan ben je geen vader maar een oppas en dan vraag ik me af hoe je je gedraagt als kind bij je thuis is. En als hij toch niet meer uren wil kan vader misschien uurtje op de crèche komen kijken want daar is ook toezicht maar hij zal nooit alleen gelaten kunnen worden met zo n jong kind.
Triest ook. Dat er in 14 jaar hier nog steeds zo makkelijk mee wordt omgesprongen. Hier liep ik ook tegenaan maar wat ouders toen konden maken. Maken ze nog steeds.

ik heb trouwens met die vader destijds ook nog een mediator gehad. Daar had hij volgens de Tremanormen een bedrag van 8 euro wekelijks te betalen voor kind. Ik snapte niet dat het kon. Ben er eerst mee akkoord geweest maar ik werd daar zo boos van. Ik dacht per dag geef jij meer aan sigaretten en drugs uit als wekelijks voor je eigen nazaad en zorgen kun je ook nog eens niet. Of je aanpassen. Ik heb het geld terug gestort en het later door de rechter laten berekenen. Ik ben akkoord gegaan met zes x de tremanormen als ik het zo vergelijk maar volgens mijn advocaat had ik wel 300 euro kunnen krijgsn

Hoeveel keren omgang hadden jullie bij de bor? Ook 12x? En hebben jullie verlenging gehad? 

We gaan binnenkort ook omgang bij mijn ex thuis doen. De laatste 4x is dat. Ze willen dat om zo meer informatie te krijgen. Mijn ex zal zich in zijn eigen huis anders gedragen dan nu bij de vrijwilliger thuis.

Oh, dus die omgang is bij de vrijwilliger thuis? Dan is er nog heel veel op te bouwen.
Ondertussen is het blijkbaar voor hem nog niet zo duidelijk wat 'omgang' betekent. Dat is niet iets leuks doen met de kinderen, maar zorg dragen. Dus ook als het kind slaapt.
Ik hoop dat er nog opgebouwd wordt: omgang bij hem thuis, meer uren, meer tijd alleen, meer aandacht voor zijn opvattingen over ouderschap etc. Dus toch meer Bor.

Tsjor

tsjor schreef op 05-05-2023 om 22:11:

Oh, dus die omgang is bij de vrijwilliger thuis? Dan is er nog heel veel op te bouwen.
Ondertussen is het blijkbaar voor hem nog niet zo duidelijk wat 'omgang' betekent. Dat is niet iets leuks doen met de kinderen, maar zorg dragen. Dus ook als het kind slaapt.
Ik hoop dat er nog opgebouwd wordt: omgang bij hem thuis, meer uren, meer tijd alleen, meer aandacht voor zijn opvattingen over ouderschap etc. Dus toch meer Bor.

ik lees bij ex thuis..

Catwoman

Catwoman

05-05-2023 om 22:38 Topicstarter

tsjor schreef op 05-05-2023 om 22:11:

Oh, dus die omgang is bij de vrijwilliger thuis? Dan is er nog heel veel op te bouwen.
Ondertussen is het blijkbaar voor hem nog niet zo duidelijk wat 'omgang' betekent. Dat is niet iets leuks doen met de kinderen, maar zorg dragen. Dus ook als het kind slaapt.
Ik hoop dat er nog opgebouwd wordt: omgang bij hem thuis, meer uren, meer tijd alleen, meer aandacht voor zijn opvattingen over ouderschap etc. Dus toch meer Bor.

Tsjor

Ja nu is de omgang nog bij die vrijwilliger omdat ik mijn ex niet bij mij thuis over de vloer wil hebben vanwege zijn gedrag naar mij waardoor ik me niet veilig voelde in mijn eigen huis en ik wilde de omgang niet bij hem thuis omdat daar drugs word gebruikt (geblowd en gesnoven) en ik bang ben dat de kleine iets binnen krijgt. Maar ik ben nu akkoord gegaan met de laatste paar keer wel bij hem thuis omdat zij meer informatie kunnen krijgen. Ze zien dan hoe het er bij hem thuis uitziet en of dat veilig is voor de kleine. En ook kunnen ze dan zien of mijn ex zich anders gedraagt als hij in zijn eigen huis is. 

Catwoman, ik denk dat je een té hoog verwachtingspatroon van de BOR hebt. Ik zie je een paar keer schrijven dat ze niet erg professioneel zijn bijvoorbeeld, maar het zijn ook geen professionals natuurlijk. Dus bijv van hen verwachten dat zij iets negatiefs gaan schrijven over zijn (vermoedelijke) wel/niet drugsgebruik, ze kijken wel uit daar enige uitspraken over te doen.

Als ik jou was zou ik de allerbelangrijkste zaken dus zelf professioneel in gang zetten, zoals opstellen ouderschapsplan en zéker de alimentatieverplichting vastleggen……door mensen die daarvoor hebben geleerd dus!

Uit nieuwsgierigheid heb ik even opgezocht wat de ‘eisen’ zijn vrijwilliger BOR te worden:


Ben jij één van onze nieuwe vrijwilligers?

  • Je hebt ervaring met het werken met kinderen
  • Je hebt een hart voor kinderen
  • Je bent stressbestendig
  • Je kunt een neutrale houding innemen tussen ouders
  • Je hebt levenservaring
  • Je kunt goed luisteren en hebt belangstelling voor anderen
  • Je bent één dagdeel per week/ 14 dagen beschikbaar (na schooltijd en/ of in het weekend)
  • Je bent bereid deel te nemen aan trainingen
  • Een auto is makkelijk, maar niet noodzakelijk

Tja, wat verwacht je hier zelf van? 
Neem het heft in eigen hand voor de belangrijkste zaken!

RoodVruchtje schreef op 06-05-2023 om 14:02:

Catwoman, ik denk dat je een té hoog verwachtingspatroon van de BOR hebt. Ik zie je een paar keer schrijven dat ze niet erg professioneel zijn bijvoorbeeld, maar het zijn ook geen professionals natuurlijk. Dus bijv van hen verwachten dat zij iets negatiefs gaan schrijven over zijn (vermoedelijke) wel/niet drugsgebruik, ze kijken wel uit daar enige uitspraken over te doen.

Als ik jou was zou ik de allerbelangrijkste zaken dus zelf professioneel in gang zetten, zoals opstellen ouderschapsplan en zéker de alimentatieverplichting vastleggen……door mensen die daarvoor hebben geleerd dus!

Uit nieuwsgierigheid heb ik even opgezocht wat de ‘eisen’ zijn vrijwilliger BOR te worden:


Ben jij één van onze nieuwe vrijwilligers?

  • Je hebt ervaring met het werken met kinderen
  • Je hebt een hart voor kinderen
  • Je bent stressbestendig
  • [knip]


ja, sorry, ik vind dit een jij-bak. Ik zal proberen uit te leggen waarom. 

Ik denk dat je mag verwachten dat ook vrijwilligers belast met zo’n taak een onderscheid horen te maken tussen dat wat wel op hun bordje ligt en wat niet. En dat weten deze mensen niet goed en dus moeten zij daarop gewezen worden door … de client. Dat geeft natuurlijk een schurende werking, dan moet je op (lange) tenen gaan staan. Bij iemand met de juiste kennis van de afbakening van het speelveld, zal dat herkenning opleveren maar bij iemand waar dat ontbreekt heb je een grote kans dat het persoonlijk wordt opgevat (en dan persoonlijk teruggespeeld). 

Dus, ja je kan vrijwilliger zijn met een amateuristische inslag maar ook met een professionelere inslag. Niet dat TO veel keus had: dit was de enige instantie die dit doet in de regio & voorgedragen door VT.

Het is hoe dan ook een inzicht hoe je een vrijwilliger uitnodigt in jouw huis en zodra hij de drempel over is, hij op ongepaste wijze bepaalt wat er gebeuren moet en hoe. En zie er dan maar eens vanaf te komen. 

Philou schreef op 06-05-2023 om 14:40:

[..]


ja, sorry, ik vind dit een jij-bak. Ik zal proberen uit te leggen waarom.

Ik denk dat je mag verwachten dat ook vrijwilligers belast met zo’n taak een onderscheid horen te maken tussen dat wat wel op hun bordje ligt en wat niet. En dat weten deze mensen niet goed en dus moeten zij daarop gewezen worden door … de client. Dat geeft natuurlijk een schurende werking, dan moet je op (lange) tenen gaan staan. Bij iemand met de juiste kennis van de afbakening van het speelveld, zal dat herkenning opleveren maar bij iemand waar dat ontbreekt heb je een grote kans dat het persoonlijk wordt opgevat (en dan persoonlijk teruggespeeld).

Dus, ja je kan vrijwilliger zijn met een amateuristische inslag maar ook met een professionelere inslag. Niet dat TO veel keus had: dit was de enige instantie die dit doet in de regio & voorgedragen door VT.

Het is hoe dan ook een inzicht hoe je een vrijwilliger uitnodigt in jouw huis en zodra hij de drempel over is, hij op ongepaste wijze bepaalt wat er gebeuren moet en hoe. En zie er dan maar eens vanaf te komen.

Is jouw reactie gericht op mijn reactie in het algemeen of op hetgeen waar een BOR- vrijwilliger aan moet voldoen?

Want als het gericht is op mijn persoonlijke reactie, begrijp je niet helemaal wat ik schreef denk ik. Met vrijwilligers, en dus geen professionals, is het maar afwachten welke persoon je treft en ja, daar zal je het dan mee moeten doen. Soms tref je iemand die alles meteen doorziet en het haast een professional betreft, maar nog vaker tref je iemand die de benodigde vaardigheden of inzichten totaal mist, dat is hetgeen ik bedoelde te zeggen namelijk.

En dat TO haar ex veel beter kent en doorziet dan zo’n vrijwilliger is niet raar natuurlijk, maar ook een vrijwilliger heeft zich zo neutraal mogelijk op te stellen. Als een bezoekje van 1,5 uur goed verloopt, dan koppelen zij terug dat het bezoek goed verliep, dat is hun te vervullen taak. Dat TO zegt dat dit komt, omdat…….het maar ‘1,5 uur duurde’ of  vul maar in, daar laten zij zich niet over uit, want niet hun taak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.