Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Problemen met ex


Catwoman schreef op 19-10-2023 om 23:04:

Ik heb een reactie gekregen van de bor.

Er staat dat ze een voorzichtige lijn hebben opgezet maar dat ze eerst nog willen afwachten wat het gesprek van mijn ex met hulpverlening heeft opgeleverd. Dat gesprek was vorige week maar ze weet nog niet of dat gesprek is door gegaan en wat daar uit gekomen is. Ze gaat dat nu uitzoeken.

Ik snap echt niet waarom ze zo op de zaken vooruit lopen. Dat is toch heel erg verwarrend?

Het klinkt meer of er een protocol gevolgd wordt, zonder te kijken naar de realistische haalbaarheid qua tijd of naar hoe de andere processen (hulpverlening ex) ondertussen lopen. Het jaagt jou wel in de gordijnen ondertussen.

Catwoman

Catwoman

20-10-2023 om 08:28 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 20-10-2023 om 08:03:

[..]

Het klinkt meer of er een protocol gevolgd wordt, zonder te kijken naar de realistische haalbaarheid qua tijd of naar hoe de andere processen (hulpverlening ex) ondertussen lopen. Het jaagt jou wel in de gordijnen ondertussen.

Ja ik vind het allemaal erg raar. Ik wil ze eigenlijk terug sturen dat ze erg op de zaken vooruit lopen en dat ik me aan de afspraak houd en wil praten over de omgang als mijn ex aan zichzelf heeft gewerkt. 

Catwoman schreef op 19-10-2023 om 23:04:

Ik heb een reactie gekregen van de bor.

Er staat dat ze een voorzichtige lijn hebben opgezet maar dat ze eerst nog willen afwachten wat het gesprek van mijn ex met hulpverlening heeft opgeleverd. Dat gesprek was vorige week maar ze weet nog niet of dat gesprek is door gegaan en wat daar uit gekomen is. Ze gaat dat nu uitzoeken.

Ik snap echt niet waarom ze zo op de zaken vooruit lopen. Dat is toch heel erg verwarrend?

Het kan verschil in interpretatie zijn. Dat de wens is om de omgang zo snel mogelijk op te starten en dat uit te spreken, daar is best wat voor te zeggen. Echter, de randvoorwaarden daarvan zijn duidelijk. Dus in dat opzicht zou ik me niet zo druk maken: De randvoorwaarde is dat ex aan zichzelf gaat werken. Daar zijn, ga ik van uit, evaluatie momenten voor. 


Catwoman

Catwoman

23-10-2023 om 11:31 Topicstarter

Elpisto schreef op 20-10-2023 om 14:17:

[..]

Het kan verschil in interpretatie zijn. Dat de wens is om de omgang zo snel mogelijk op te starten en dat uit te spreken, daar is best wat voor te zeggen. Echter, de randvoorwaarden daarvan zijn duidelijk. Dus in dat opzicht zou ik me niet zo druk maken: De randvoorwaarde is dat ex aan zichzelf gaat werken. Daar zijn, ga ik van uit, evaluatie momenten voor.


Ja dat is waar.

Kan ik ze nu al een mail sturen dat ik me aan de afspraak houdt en nu dus nog niet over omgang ga praten? Of maar even afwachten wat er uit het gesprek met mijn ex en de hulpverlening is gekomen? 

Catwoman schreef op 19-10-2023 om 23:04:

Ik heb een reactie gekregen van de bor.

Er staat dat ze een voorzichtige lijn hebben opgezet maar dat ze eerst nog willen afwachten wat het gesprek van mijn ex met hulpverlening heeft opgeleverd. Dat gesprek was vorige week maar ze weet nog niet of dat gesprek is door gegaan en wat daar uit gekomen is. Ze gaat dat nu uitzoeken.

Ik snap echt niet waarom ze zo op de zaken vooruit lopen. Dat is toch heel erg verwarrend?

Misschien beter bedanken voor dit antwoord en schrijven dat je graag hoort (of zeggen dat je er vanuit gaan dat je hoort) wat er uitgekomen is als ze het uitgezocht hebben?

Catwoman schreef op 23-10-2023 om 11:31:

[..]

Ja dat is waar.

Kan ik ze nu al een mail sturen dat ik me aan de afspraak houdt en nu dus nog niet over omgang ga praten? Of maar even afwachten wat er uit het gesprek met mijn ex en de hulpverlening is gekomen?

Ik zou dat niet doen. Jij hebt al duidelijk gemaakt dat wat jou betreft de ‘oude’ afspraak geldt. Zij zijn nu aan zet om jou er straks eventueel van te overtuigen dat ex’ houding voldoende constructief is om over omgang te praten. Als jij daarvan niet overtuigd bent, beroep je je alsnog op de gemaakte afspraak. Ik zou hier vooralsnog niet op reageren.


Is er iemand die met jou mee kan naar dit soort gesprekken en met wie je kunt sparren over je strategie? Het is belangrijk om je spanning van je af te kunnen praten voordat je een beslissing neemt over wat je gaat doen. De kwestie doorpraten met iemand die hem ook goed snapt, kan dan enorm helpen.

Catwoman

Catwoman

23-10-2023 om 13:55 Topicstarter

Mija schreef op 23-10-2023 om 12:16:

[..]

Ik zou dat niet doen. Jij hebt al duidelijk gemaakt dat wat jou betreft de ‘oude’ afspraak geldt. Zij zijn nu aan zet om jou er straks eventueel van te overtuigen dat ex’ houding voldoende constructief is om over omgang te praten. Als jij daarvan niet overtuigd bent, beroep je je alsnog op de gemaakte afspraak. Ik zou hier vooralsnog niet op reageren.


Is er iemand die met jou mee kan naar dit soort gesprekken en met wie je kunt sparren over je strategie? Het is belangrijk om je spanning van je af te kunnen praten voordat je een beslissing neemt over wat je gaat doen. De kwestie doorpraten met iemand die hem ook goed snapt, kan dan enorm helpen.

Ik heb alleen gezegd dat ik denk dat het om een vergissing gaat aangezien we vorige maand iets anders hebben afgesproken. Daarop kreeg ik te horen dat ze een voorzichtige lijn hebben opgezet en dat ze nog zouden afwachten wat er uit het gesprek is gekomen. Ik heb tot nu toe nog nix gehoord daarover. Ik houd er gewoon niet van als dingen onduidelijk zijn. Ik zit nu weer steeds in mijn mail te kijken of ze al iets hebben gestuurd, ik word er onrustig van.

Ja ik heb gesprekken met een maatschappelijk werker die mijn ex ook een aantal keer heeft gezien en hij helpt me ook wel met dit soort dingen. Ik zie hem vrijdag weer.

Catwoman schreef op 23-10-2023 om 13:55:

[..]

Ik heb alleen gezegd dat ik denk dat het om een vergissing gaat aangezien we vorige maand iets anders hebben afgesproken. Daarop kreeg ik te horen dat ze een voorzichtige lijn hebben opgezet en dat ze nog zouden afwachten wat er uit het gesprek is gekomen. Ik heb tot nu toe nog nix gehoord daarover. Ik houd er gewoon niet van als dingen onduidelijk zijn. Ik zit nu weer steeds in mijn mail te kijken of ze al iets hebben gestuurd, ik word er onrustig van.

Ja ik heb gesprekken met een maatschappelijk werker die mijn ex ook een aantal keer heeft gezien en hij helpt me ook wel met dit soort dingen. Ik zie hem vrijdag weer.

Ik denk dat het voor jou belangrijk is de spanning te leren verdragen. De situatie is niet onduidelijk: jij wil pas verder met de omgang als vader aan zichzelf heeft gewerkt. Er is een afspraak die dat bekrachtigt en je hebt aangegeven dat je er vanuit gaat dat het hier een vergissing betreft. Oftewel: jij bent daar niet in mee. Nu nog een keer zeggen: ik ga het niet doen, komt krampachtig over, als weerstand. Dat is niet wat je wil. Je wil rust uitstralen: zo is het voor mij en niet anders. Als nu duidelijk je standpunt nog een keer overbrengen zou helpen om hen het proces te laten pauzeren, zou je dat kunnen doen, maar dat gaan ze niet doen. Zij volgen hun agenda. Jij moet heel goed bij de jouwe blijven. Als zij straks komen met: wij willen de omgang opstarten, beargumenteer jij waarom dat geen goed idee is. De argumenten staan, neem ik aan, in de eerdere beslissing. Hou er rekening mee dat je het misschien niet helemaal kan tegenhouden maar zorg er dan in ieder geval weer voor dat het begeleide omgang is. Het is immers vrij absurd dat een BOR zegt: ‘er is geen richt met deze man te schieten,’ om een paar maanden later zonder aan zichzelf gewerkt te hebben onbegeleide omgang een goed idee te vinden. Dat is gewoon niet logisch. 

Let er heel goed op dat je je niet door je emoties, door je angst laat meeslepen om allerlei paniekerige en hoekige mailtjes uit te doen. Neem je voor helemaal niets te versturen zolang de emoties nog de overhand hebben. Uitzondering is je eigen maatschappelijk werker. Die mag je emotie zien en jou helpen die in de reacties te integreren, op een nuchtere, zakelijke manier. 

Adem in adem uit en zorg dat je jezelf onder controle krijgt. De emoties zijn begrijpelijk maar je moet er niet zomaar naar handelen. 

Mooi geschreven Mija en precies raak. 

Catwoman

Catwoman

23-10-2023 om 20:44 Topicstarter

Mija schreef op 23-10-2023 om 14:27:

[..]

Ik denk dat het voor jou belangrijk is de spanning te leren verdragen. De situatie is niet onduidelijk: jij wil pas verder met de omgang als vader aan zichzelf heeft gewerkt. Er is een afspraak die dat bekrachtigt en je hebt aangegeven dat je er vanuit gaat dat het hier een vergissing betreft. Oftewel: jij bent daar niet in mee. Nu nog een keer zeggen: ik ga het niet doen, komt krampachtig over, als weerstand. Dat is niet wat je wil. Je wil rust uitstralen: zo is het voor mij en niet anders. Als nu duidelijk je standpunt nog een keer overbrengen zou helpen om hen het proces te laten pauzeren, zou je dat kunnen doen, maar dat gaan ze niet doen. Zij volgen hun agenda. Jij moet heel goed bij de jouwe blijven. Als zij straks komen met: wij willen de omgang opstarten, beargumenteer jij waarom dat geen goed idee is. De argumenten staan, neem ik aan, in de eerdere beslissing. Hou er rekening mee dat je het misschien niet helemaal kan tegenhouden maar zorg er dan in ieder geval weer voor dat het begeleide omgang is. Het is immers vrij absurd dat een BOR zegt: ‘er is geen richt met deze man te schieten,’ om een paar maanden later zonder aan zichzelf gewerkt te hebben onbegeleide omgang een goed idee te vinden. Dat is gewoon niet logisch.

Let er heel goed op dat je je niet door je emoties, door je angst laat meeslepen om allerlei paniekerige en hoekige mailtjes uit te doen. Neem je voor helemaal niets te versturen zolang de emoties nog de overhand hebben. Uitzondering is je eigen maatschappelijk werker. Die mag je emotie zien en jou helpen die in de reacties te integreren, op een nuchtere, zakelijke manier.

Adem in adem uit en zorg dat je jezelf onder controle krijgt. De emoties zijn begrijpelijk maar je moet er niet zomaar naar handelen.

Ja daar heb je gelijk in. Ik wacht het dan nog wel even af wat hun gaan doen. 

Als er omgang komt dan is het soiezo onder begeleiding hoor. Die mensen van de nieuwe instantie zijn dan bij de omgang. Hun hebben niets gezegd over omgang zonder begeleiding. 

Catwoman

Catwoman

26-10-2023 om 22:05 Topicstarter

Vandaag werd ik gebeld door iemand van de nieuwe hulpverlening Koel en Co. Ze vond het erg lullig dat ik niet op de hoogte was gebracht van het overleg dat hun vorife maand hebben gehad. Ze vertelde mij dat mijn ex een gesprek heeft gehad met hulpverleners en dat hij wel hulp wil aanvaarden voor zijn verslaving en andere problemen. Ze wil eigenlijk de omgang weer gaan opstarten omdat het voor onze zoon niet goed is als er een te lange tijd tussen zit. Haar idee is om het dan 1x per maand 1 uur te doen op neutraal terrein. Mijn ex krijgt strenge eisen opgelegd waar hij zich aan moet houden. Ik heb gezegd dat ik het wel lastig vind omdat ik me afvraag of het goed is voor de kleine om een band te krijgen met iemand die niet stabiel is en dat ik er weinig vertrouwen in heb. Die vrouw zegt dat ik het beter wel kan proberen omdat een rechter dit anders misschien gaat opleggen en dan is het niet meer vrijwillig. Ik ga dit voor de zekerheid nog even navragen bij de advocaat. Ik kwam er net achter dat mijn ex een inbraak heeft gepleegd en dat hij word gezocht daarvoor. Er is dus ook een kans dat hij word opgepakt door de politie.. 

Ik denk dat Mija heel goed advies heeft gegeven. Er is namelijk een dunne lijn tussen voor jezelf opkomen door iets aan te kaarten en de boel naar je hand willen zetten. Ga je de lijn over, kan je niet meer terug. 
Op dit moment wordt jouw ex als lastig gezien, en terecht als je kijkt hoe hij doet. Zorg dat die blik zo blijft (daar hoef je niets voor te doen). Met welk verhaal jij ook gekomen was, dat had de instanties nooit tot dit huidige inzicht gebracht. En het is duidelijk dat hij nog niet klaar is met het ingooien van zijn eigen glazen. Dit heeft hij puur en alleen aan zichzelf te danken. Het enige waar je voor moet oppassen is dat jij niet ook als moeilijk, manipulerend wordt gezien. Pas op met te veel willen sturen en bepalen. 

Ik ben heel benieuwd naar hoe het nu met je is Catwoman. Ik hoop dat de stilte betekent dat het goed met je gaat!

Catwoman

Catwoman

14-04-2024 om 22:49 Topicstarter

Met mij gaat het wel redelijk. Begin december hadden we de eerste omgang, daarna nog 3x omgang gehad (januari, februari en maart). Volgende week staat de volgende omgang gepland. We hebben ook al een evaluatiegesprek gehad. De hulpverlening wil nu van 1x per 4 weken 1 uur naar 1x per 3 weken 1 uur. ik heb gezegd dat ik daarmee akkoord ga dus dat gaan we na de volgende omgang aanhouden. Zij willen daarna ook nog verder gaan opbouwen en uitkomen op 1x per week. Ik heb gezegd dat ik uiteindelijk wel naar 1x per 2 weken wil maar niet vaker dan dat. Mijn ex heeft een hulpverlener maar hij werkt niet aan zijn verslaving, daar wil hij namelijk niets aan doen. Zij helpt hem alleen met zijn huishouden en mails naar mij op te stellen. Mijn ex loopt nog steeds achter met het betalen van de alimentatie. Ik heb hem al meerdere keren gemaild daarover. Er is dus eigenlijk weinig veranderd....

Is die alimentatie vastgesteld door een rechter? Want dan kun je het door het LBIO laten innen, de kosten van het innen zijn dan voor hem.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.