Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Martijn

Martijn

13-06-2020 om 13:07

Rechten vader


Flavia

Flavia

05-08-2020 om 14:23

Bieb

Dat met die boeken was heel eenvoudig op te lossen: een tweede set boeken.
Wij hebben het voordeel dat vrijwel alles ook digitaal beschikbaar is maar hebben bv wel meerdere rekenmachines, chroomboeksnoeren en aanverwante zaken geregeld.
Voor de inschrijving op school hebben we wel gevraagd of een tweede set boeken mogelijk was: ja, maar blijkt voor de meeste leerlingen niet nodig maar kan ook met de kerstvakantie nog geregeld worden.

Mark

Mark

05-08-2020 om 14:46

Hier

Ja jouw verhaal hoor ik ook zooo ontzettend veel: moeders die er echt moeite voor doen de vader na de scheiding bij de opvoeding te betrekken. Vaders die het te veel gedoe vinden.

Kluisjes?

Hadden ze dan geen kluisjes op school waar ze de boeken die ze niet nodig had in kon laten liggen?
Ik vond de wisseling om de twee weken die vrienden van mij hadden afgesproken ook handig, met twee kinderen en dan afwisselend.
Er zijn altijd meer problemen te vinden dan oplossingen. Maar we moeten het doen met oplossingen.

Tsjor

bieb63

bieb63

05-08-2020 om 16:01

Tsjor

Tuurlijk zijn er kluisjes. Maar huiswerk en opdrachten is niet altijd alleen voor de volgende dag. Je werkt ook vooruit of wil alvast aan iets beginnen. Buurmeisje vond dat iig zeer onhandig

ElenaH

ElenaH

05-08-2020 om 16:40

Kluisjes

'Hadden ze dan geen kluisjes op school waar ze de boeken die ze niet nodig had in kon laten liggen?'

Dat is helemaal niet handig, dan moet je iedere keer voor 18 uur terug naar school fietsen om alsnog de juiste boeken op te halen.

Triva

Triva

05-08-2020 om 17:10

bieb

Er zijn ook ouders die in het weekend werken of 's nachts. Heb je wellicht maar 2 dagen opvang nodig.

bieb63

bieb63

05-08-2020 om 20:02

triva

Ja, alles kan, maar dat is toch echt vaker niet dan wel

Alleen

'Dat is helemaal niet handig, dan moet je iedere keer voor 18 uur terug naar school fietsen om alsnog de juiste boeken op te halen.' Alleen als je het vergeten bent, toch? Normaal gesproken ben je voor 18.00 uur zelf al op school.

Tsjor

Mark

'Ja jouw verhaal hoor ik ook zooo ontzettend veel: moeders die er echt moeite voor doen de vader na de scheiding bij de opvoeding te betrekken. Vaders die het te veel gedoe vinden.'
Wat denk je van dit verhaal? Klopt het? Is er een oorzaak voor? Waarin zit dat het 'teveel gedoe'? Is dat teveel gedoe met het kind of teveel gedoe met de moeder? Beseffen vaders hoeveel 'gedoe' een kind met zich meebrengt voordat ze een kind verwekken? Wat denken ze daarover, waar liggen hun zorgen? Ik zie aanstaande vaders in de 'ik moet meer geld gaan verdienen-stand' schieten, dus hun zorgen voor het kind verplaatsen ze naar hun zorgen over hun positie op de arbeidsmarkt. Maar ik weet niet of deze observatie klopt.
Mijn tweede zoon heeft de zorg gelijk verdeeld, vanaf de eerste dag. Maar hij zegt eerlijk, dat de zorg voor een kind van 0-1 niet zo leuk is als de zorg vanaf het moment dat het kind zelf kan lopen en praten (veel praten in dit geval). Nu is 'niet zo leuk' geen reden om het maar niet te doen, een kind wordt niet vanzelf 1 jaar.
Ik ben gewoon benieuwd naar jouw mening hierover.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 11:43

Tsjor

'Dat is helemaal niet handig, dan moet je iedere keer voor 18 uur terug naar school fietsen om alsnog de juiste boeken op te halen.' Alleen als je het vergeten bent, toch? Normaal gesproken ben je voor 18.00 uur zelf al op school.'

Duh.

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 11:43

Er staat ook TERUG

Naar school fietsen

Met alle respect

Maar je kunt toch geen maatregelen treffen voor alle wat-als-scenario's.
Laten we er nu eens van uit gaan dat middelbare scholieren enige zelfstandigheid kunnen betrachten en dat ze de rest kunnen leren, bijvoorbeeld door een keer terug te fietsen als ze de boeken die ze nodig hebben zijn vergeten. Dan zal het een volgende keer zeker beter gaan.
Maar het beste is natuurlijk dat de zorgregeling dan wordt gestopt, zodat het kind daar niet meer aan hoeft te denken. Uiteraard, we mogen onze poelepetaatjes niet te zwaar belasten.

Tsjor

V@@s

V@@s

06-08-2020 om 14:23

ik zie niet in hoe een dubbele boekenset het probleem oplost

Dan moeten de boeken nog steeds op de juiste plek zijn. Stel je gaat uit school naar de andere ouder. De eerste keer gaat dat goed, maar als je dan de boeken van de vorige dag daar laat en die van de volgende dag meeneemt liggen er dus dubbele boeken op 1 adres. Volgens mij maak je het management dan alleen maar ingewikkelder voor je puber.

Bij co-ouderschap en pubers moet je gewoon niet te vaak wisselen en moeten ouders zorgen voor het uitwisselen van de boeken mijns inziens.

bieb63

bieb63

06-08-2020 om 14:37

Tsjor

Het gaat niet alleen om boeken vergeten.
Stel je bent zo t/m di bij pa en je bent wo t;m za bij ma. Je hebt vrijdag een proefwerk en daar wil je wo en do voor leren. Dan liggen die boeken bij ma als dat niet een vak is wat je ma of di hebt. En dan heb je ma of di onverwacht wat meer tijd, eerder klaar met huiswerk of een afspraak gaat niet door of je verveelt je, whatever, en wil je eigenlijk alvast wat voor dat proefwerk doen. Dan heb je dat boek dus niet. Sowieso als je opdrachten hebt waar je langere tijd aan moet en kunt werken, moet je de spullen daarvoor constant heen en weer slepen. Eigenlijk zou je gewoon alle wisseldagen die hele handel mee naar school moeten nemen. Maar niet echt een pretje

Flavia

Flavia

06-08-2020 om 15:20

bieb

waarom zou het kind dat mee moeten slepen?
Alles in een krat en laat de ouders maar een keer extra rijden.

En een logische wisseling maken, dat betekend meestal week op week af en niet 2x per week wisselen.

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 16:33

Flavia

'waarom zou het kind dat mee moeten slepen?'

Omdat het kind 's ochtend bij zijn moeder vandaan naar school is gefietst met de boeken die daar liggen, en 's middags vanuit svhool naar zijn vader gaat (waar die boeken dus al liggen)?

Flavia

Flavia

06-08-2020 om 16:37

ElenaH

Daarom zeg ik: laat die ouders extra rijden en een logische keuze maken wanneer de wissel is. Dus niet midden in een week. Vrijdagavond voor het eten worden de spullen overgebracht of zondagavond. Net waar je de week wil laten beginnen/eindigen.
Ouder rijdt met alle spullen, kind doet fiets. (als dat kan)

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 16:52

Flavia

Dat werkt toch alleen als er sprake is van co-ouderschap met week op/week af? Er zijn heel veel andere omgangsregelingen die zich niet in zo'n schema laten vangen.

Flavia

Flavia

06-08-2020 om 17:27

ElenaH

Dat is nu juist het punt! De omgangsregeling moet wel praktisch zijn. En de lasten van een omgangsregeling moeten bij de ouders liggen.
Dus is een wissel midden in de week meestal helemaal niet handig.
Of dan toch die tweede set boeken. Hoef je niet te slepen.

Ja, en..

Dichtbij elkaar wonen zodat je zonodig nog even heen en weer kunt. Niet altijd mogelijk denk ik, maar wel de voorkeur.

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 18:18

Flavia

Maar 'handig' is niet perse 50/50 week op week af. En dat is ook niet altijd in het belang van het/elk kind.

bieb63

bieb63

06-08-2020 om 20:24

Precies

Wwek op week af is natuurlijk niet altijd logisch. Als de ouders bijv 4 dagen werken, de 1 niet op ma en de ander niet op woensdag, dan ga je dat natuurlijk niet zo doen.

kluisje

'Je hebt vrijdag een proefwerk en daar wil je wo en do voor leren. Dan liggen die boeken bij ma als dat niet een vak is wat je ma of di hebt.'
Nee, die boeken liggen in het kluisje. En dan bedenk je welke boeken je meeneemt naar pa om huiswerk te maken of om het proefwerk van vrijdag te leren.

Tsjor

Flavia

Flavia

07-08-2020 om 07:31

Tjor

en als al die boeken en schriften in dat kluisje liggen waar laat je dan je natte jas de hele dag want die past dan niet in dat kluisje en mag niet mee het lokaal in.
Op de kapstok kan niet want die zijn er niet meer omdat je jas in het kluisje moet.

ElenaH

ElenaH

07-08-2020 om 07:33

Tsjor

Echt, de wereld is niet zo maakbaar als jij soms denkt.

Regenjas

hang je over de fiets.
'de wereld is niet zo maakbaar als jij soms denkt.' Maar kinderen hebben ook niet zo'n gebrek aan probleemoplossend vermogen als jullie denken (of hopen).

Tsjor

Regenjas in een kluisje

dat gaat echt afschuwelijk stinken. Dan kan er niets in het kluisje, in afwachting van die paar dagen in Nederland dat het 's morgens regent.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

07-08-2020 om 09:46

Tsjor

'In afwachting van die paar dagen in Nederland dat het 's morgens regent.'

Zucht.

Flavia

Flavia

07-08-2020 om 10:13

Tjor

ooit een puber met een regenjas gezien?
En je laat geen spullen op je fiets achter, die zijn gejat voor je je om hebt kunnen draaien.

Ze moeten altijd hun jas in het kluisje doen. Dat gaat niet passen als je daar ook al je boeken met de schriften in hebt liggen. Het past al niet als je je gymspullen er in moet doen samen met je jas. Zo groot zijn die kluisjes niet.

heeft niets met het probleemoplossend vermogen van een puber te maken maar met het volume van het kastje en de regels van de school.
School adviseert hier ook om de boeken thuis te hebben voor het geval je ziek wordt zodat je door kunt werken.

Sterker nog

Ik was er zelf een, jarenlang, 12 km heen, 12 km terug. Slechts één keer niet gehaald, toen had het geijzeld en was ik op het eerste stuk al twee keer onderuit gegaan. Ben teruggelopen.
Maar ik zie het al, er is geen andere oplossing dan dat vader en/of moeder achter het kind aan gaat rijden met alle boeken.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.