Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Patricia

Patricia

01-01-2020 om 13:00

Red je het financieel?

Hoi allemaal,

Een vraag: is het te doen als alleenstaande? En kun je ergens laten uitrekenen wat je moet verdienen om het te redden? Ik zou dit eerst willen weten voordat ik ermee kap. Het gaat me dus niet om de redenen waarom je wel of niet zou scheiden, maar meer of het een beetje te doen is.
Er zijn veel regelingen (kindgebonden budget, huurtoeslag), maar ik heb geen idee hoe dat uit zou pakken. Natuurlijk werk ik gewoon, maar is dat genoeg? Kun je dat ergens berekenen?

Flavia

Flavia

01-01-2020 om 13:13

Begroting

Het antwoord op jouw vraag kun je alleen zelf geven.
Je zult een ouderwetse begroting met inkomsten en uitgaven moeten maken. Als er aan het eind geld overblijft kun je het redden.

Want met mijn parttime baan, koopwoning, en kind met dure sport red ik het makkelijk. Maar ik weet ook dat mijn netto salaris al bijna het dubbele is van mijn buurman's brutosalaris en dan nog kinderbijslag, kindgebonden budget en alimentatie dat erbij komt. dus dat zegt helemaal niets over jouw financiële situatie.

Flavia

Flavia

01-01-2020 om 13:15

Toeslagen

Toeslagen kun je berekenen op de site van de belastingdienst.
Daar kun je ook je kindgebonden budget berekenen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-01-2020 om 13:18

Jawel

Met een beetje normaal inkomen is het prima te doen. Zeker met kinderen onder de 12 krijg je erg veel gratis geld.

Patricia

Patricia

01-01-2020 om 13:50

Normaal inkomen

Hoi Phryne, en wat is een beetje een normaal inkomen? Ik heb niet veel nu, wel goede papieren gelukkig, dus zou nog wel hogerop proberen te komen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-01-2020 om 14:16

Niet zoveel

Als je 1800 netto hebt krijg je zeker 500 erbij aan kindgebonden budget en combinatiekorting. Daarbij nog kinderbijslag en eventueel kinderalimentatie. Goed te doen dus met niet te hoge woonlasten.

Zelf uitrekenen

Je kunt toch je verwachte uitgaven op een rij zetten? En dan berekenen hoeveel toeslag je zou krijgen, allemaal te vinden online . Er is geen pasklaar antwoord. Waar ik woon zijn de particuliere woonkosten erg hoog. Andere kant van het land, de helft lager. Ik heb redelijk inkomen, dus voor mij net te doen. Maar voor jou kan dat compleet anders zijn?

Maar laat je hier je beslissing vanaf hangen?

Ad Hombre

Ad Hombre

01-01-2020 om 16:04

Feminist

Een beetje meid is op haar echtscheiding voorbereid!

Het maatschappelijk vangnet schijnt overigens best uitgebreid te zijn:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/krijgt-een-bijstandsmoeder-echt-2-300-euro-per-maand~beea17aa/

(vandaar dat ik zoveel belasting betaal)

Lou

Lou

01-01-2020 om 16:28

Sorry hoor

Maar wat een rare vraag: is het te doen als alleenstaande? Ja, natuurlijk is het te doen, als je genoeg verdient en niet te duur woont. Nee, natuurlijk is het niet te doen, als je geen baan hebt en in Amsterdam-Centrum een huis wil kopen.

Dus een vraag terug: wat is je inkomen en wat voor huis heb je en wil je? Dan kunnen we wat beter met je meedenken.

@Emma

@Emma

01-01-2020 om 17:48

Let wel op

Met die toeslagen en kinderbijslag. Zodra je kind 18 is krijg je niks meer (en juist dan worden ze duur).
Natuurlijk kan je leven als alleenstaande, het zijn er best veel die dat doen hoor.
Gelukkig hebben we Ad, die betaalt het allemaal

Hiero

Je kunt hier een simulatie doen https://www.nibud.nl/consumenten/persoonlijk-budgetadvies/

Veel hangt natuurlijk af van je inkomen (hoe hoog is dat) en je uitgaven; hoe woon je en wat kost dat; welke sport/school doen de kinderen en wat kost dat, etc.

Of het te doen is hangt dan weer af van wat je gewend bent en de eisen die je stelt.
Alleenstaande ouders gaan bijvoorbeeld meestal niet met de kinderen op vakantie.
Maar sommigen - die veel verdienen - lukt dat wel.

Evelien

Evelien

02-01-2020 om 08:35

Tering

Of het te doen is?

Maar natuurlijk. Er zijn er toch zoveel die het doen?

Het is wel handig als je vaste woonlasten niet te hoog zijn.

En de vraag is of je de tering naar de nering kunt zetten. Dus je uitgavenpatroon kunt/wilt aanpassen naar wat je te besteden hebt.

En of je kunt sparen zodat je evt. tegenvallers (kapotte wasmachine of auto als je die rijdt en wilt blijven rijden) kunt opvangen.

Het feit dat je meer kunt gaan verdienen is natuurlijk een goed uitgangspunt. Maar ga met je woonlasten beter uit van wat je nu te besteden hebt. Dan zit je aan de veilige kant.

Hoe oud zijn je kinderen?

Patricia

Patricia

02-01-2020 om 10:10

te doen

Dochter van 7, woonlasten gok ik op een huurhuisje (zal rond 550 zijn). Ik ben dol op vakanties, maar dat kan ook goedkoop in een tent. Verder geef ik niet zoveel om luxe, maar wat kunnen sparen is wel belangrijk.
Volgens mij is die 1800 een mooi streven, dan kom ik nu een paar honderd te kort. Dat zou ik dan moeten uitzoeken.
Het gaat mij om het gevoel vrij te kunnen beslissen; er is nu een groot verschil in inkomen/vermogen waardoor ik soms denk niet weg te kunnen, ook al zou ik willen. Ouderwets misschien, maar ik wil de boel wel op orde hebben. Ik ga die links bekijken. Over de relatie enzo... dat zet ik dan wel onder een ander kopje op dit forum. Ik wou het nu apart houden.

Huur

Is bij mij de grootste kostenpost. Ik woon te duur (huur huis in de vrije sector), en ruim 40% van mijn inkomsten gaat naar wonen. Het is een keuze geweest, maar soms moeilijk. Ik heb "maar" 5,5 jaar woonduur en in mijn regio krijg ik nog niets, moet het nog even uitzingen.
Verder is het een kwestie van voorzichtig zijn. Als je iets wil/moet kopen 2 kaar nadenken, goed bedrnken of je het echt nodig hebt, in de uitverkoop (kleding) en veel tweedehands (meubels etc..) ik heb net heel kritisch gekeken naar mijn uitgavenpatroon op 1 januari en er kunnen nog veel dingen beter. Paar abonnementen bij voorbeeld zijn de deur uitgegaan.
Succes.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.