Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

motherof2

motherof2

13-06-2019 om 09:22

samen in bad

Mijn zoon van 10 en dochter van 9 geven aan dat ze niet meer samen in bad willen bij mijn ex.
Bij mij willen ze al geruime tijd privacy en gaan om en om de badkamer in.

Mijn ex vindt het te veel gedoe.

Ik heb tegen de kinderen gezegd dat ze dit zelf tegen pappa kunnen zeggen, maar reactie is dat hij niet naar ze luistert, en dan moeten ze toch samen in bad.

wat te doen?

Badeend

Badeend

13-06-2019 om 09:37

wat te doen

Moet hij er perse bij zijn? Ze zijn oud genoeg om zich zelf te wassen. En in bad gaan is dan vrij simpel. Schoon word je toch.
Als hij nou gewoon beneden blijft dan zorgen de kinderen zelf dat ze gewassen en gestreken naar bed gaan.
Anders zouden ze kunnen zeggen: niet meer in bad bij hem. Gaat hij ze dwingen? Dat is pas gedoe.......
Maar goed, jij bent het misschien wel hiermee eens, hij niet dus.
Misschien kunnen ze hem vragen het een keer zelf uit te zoeken, dan kan hij achteraf zien dat het heus wel goed gaat en dat ze helemaal schoon zijn. Zoiets?

Soppie

Soppie

13-06-2019 om 10:19

Hoezo in bad?

Is douchen geen optie?
Hier gingen ze als peuter en kleuter samen in bad op zaterdag, dan kon ik er makkelijk bij als er haren gewassen werden. De rest van de week werd er gedoucht.

Toen de oudste een jaar of 7 was werd er niet meer samen gebadderd, na elkaar onder de douche, waarbij de kraan wel aan bleef. Stond ik de jongste af te drogen en in pyjama te helpen als de oudste douchte.

Rond de tijd dat dochter 12 was werd wat meer privacy gevraagd en nu ze 17 en 14 zijn en na de training (2x per week) snel naar bed willen volgen ze weer snel na elkaar en regelen dat prima samen.

In verband met lage bloeddruk bij alle gezinsleden gaat de badkamerdeur nooit op slot. Ik wil er in kunnen als er een van de graat gaat. Wij hebben de code afgesproken dat als het licht aan is er niemand binnenkomt zonder dat te vragen.

motherof2

motherof2

13-06-2019 om 14:40

reactie

ben het met je eens badeend,
denk dat het een goede is het ze zelf voor te laten stellen. dankjewel voor de tip

ja douchen doen ze bij mij ook en eens in de twee weken bij vader die wel een bad heeft, dan is dat verleidelijk natuurlijk.
maar inderdaad als ze kunnen zeggen we douchen om en om en kunnen alles zelf, dan is dat een betere optie.

bedankt voor jullie reacties.

Veer

Veer

15-06-2019 om 06:43

Kan ook

In bad kan ook na elkaar. De tweede gaat in het zelfde badwater, aangevuld met wat nieuw warm water..

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-06-2019 om 17:51

@Veer

dat is wel heel nostalgisch zeg. Terug naar de badkamerloze tijd met een teil voor de kachel en keteltjes gekookt water.

Veer

Veer

17-06-2019 om 17:59

Nou ja

Wij deden het wel zo, soms.

Als de kinderen niet tegelijk konden, of alleen in bad wilden. Moesten ze niet echt vies zijn natuurlijk. Maar dan ging de een in bad en daarna de ander: eenderde van het water weg laten lopen en dan aanvullen met warm water.

Nu zijn ze puber... nu doen we dat niet meer.hoor😊.

Jo Hanna

Jo Hanna

18-06-2019 om 09:35

Wij ook

Ik ben verbaasd dat jij dat nostalgisch vindt Wilgenkatje. Voor mij heeft het vooral te maken met goed gebruik van schoon (drink)water en ik heb er nooit op jouw manier naar gekeken. Bij een gewone wasbeurt zijn kinderen niet zo smerig dat dit problemen zou opleveren. Wij deden het lange tijd standaard, routinematig. Ik stapte er zelf ook nog wel eens in, als laatste, voor een snelle wasbeurt. We spoelden vaak wel kort even af met de douchekop.

Ik denk trouwens dat het nu, op puberleeftijd, ook niet meer zou gebeuren. Gewoon voor het idee van deze leeftijdsgroep. Maar hier is het simpelweg opgehouden toen we verhuisden naar een woning met alleen een douche.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

18-06-2019 om 09:42

Oh en TS

Ze zullen dit toch zelf met vader moeten regelen. Er komt een tijd dat ze gewoon glashard zullen weigeren als hij niet meebeweegt. Ik zou wel ideeën aandragen, wat je nu doet, maar er niet te diep ingaan. Het is vervelend voor ze maar meer is het op dit moment, pre-puberteit, niet. Er komt vanzelf een moment dat ze dit punt binnenhalen.

Groet,
Jo Hanna

juf Ank

juf Ank

18-06-2019 om 13:42

Jo Hanna

Nou ik vind jouw houding echt te gemakkelijk. Je zegt eigenlijk dat ze het zelf maar moeten uitzoeken...terwijl dit wel een gevalletje is van vader die over de fysieke grenzen van de kinderen gaat.
Ik zou dit wel degelijk serieus nemen!

Jo Hanna

Jo Hanna

18-06-2019 om 16:31

natuurlijk is het serieus

Ik leg alleen de grens voor waar ik de barricade voor op ga (totaal) ergens anders. Als ik alle situaties dat mijn ex niet naar onze kinderen heeft geluisterd met hem had moeten aangaan, hadden we met z'n allen waarschijnlijk in een koude oorlog geleefd, afgewisseld met langdurig verblijf in loopgraven doorspekt met openlijke oorlogshandelingen.

Ik zou de kinderen erkenning geven dat het vervelend is dat vader niet luistert naar wat ze willen en zou ze vertellen dat ze vasthoudend kunnen zijn als dit punt echt belangrijk voor ze is. Ik zou ze tips geven hoe ze het nog een keer ter sprake kunnen brengen en wat hun opties zijn als ze er echt niet met hem uitkomen (gewoon weigeren). Maar ik zou me er in dit stadium onder geen beding mee gaan bemoeien. Ik vind niet wénselijk om kinderen van deze leeftijd te overreden samen in bad te gaan maar zie het ook niet onmiddellijk als een rode vlag van ernstig grensoverschrijdend gedrag. Ik snap dat het gevoelig ligt omdat het over lichamelijk zelfbeschikkingsrecht gaat, maar als ik zou inschatten dat mijn ex dat maar flauwekul vindt, zeker omdat ik het zeg, en als ik verder geen signalen had dat er iets richting seksuele grensoverschrijding speelt, zou ik deze battle niet picken. Voor de duidelijkheid: ik veronderstel dat het gaat om twee kínderen van 10 en 9 die liever niet samen in bad willen gaan en dat vader dat toch wil omdat het veel praktischer is dat ze dat wel doen. Voor mij kan dat op deze leeftijd nog, om dat als praktisch te beschouwen. Waarmee ik niet zeg dat zijn onwil om naar ze te luisteren gerechtvaardigd is, dat is totaal wat anders.

Groet,
Jo Hanna

Dees

Dees

18-06-2019 om 21:18

Jo Hanna

Ik ben verbaasd dat je een betoog heeft over waterbesparing door hergebruik van badwater. Terwijl algemeen bekend is dat veel beter is om te douchen qua waterverbruik.

Jo Hanna

Jo Hanna

18-06-2019 om 22:19

Dat snap ik

Het was geen keuze tussen douche en bad. Het was de keuze voor bad en daar dan wat in besparen door het water te hergebruiken. Verder zonder grote idealen hoor.

Groet,
Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.