Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Schadelijk gedrag ex naar mij en dochter

Hoi allemaal, 
nieuw hier en nogal maagdelijk wat betreft forums.
Ik woon sinds zomer 2019 weer in Nederland met mijn dochter van 7. 

Na een huwelijk van 10 jaar met een Midden Oosterse narcist, heb ik eindelijk een scheiding durven aan te vragen. Helaas komt er nu veel naar boven bij hem qua gedrag wat ik voorheen niet wilde zien. Ik zoek eigenlijk advies over wat ik kan en moet doen om mijn dochter zoveel mogelijk te beschermen. 
Mijn dochter is 7 en heeft gedurende de tijd dat we vanaf haar geboorte in Dubai woonde veel gezien, ruzie tussen haar vader en ik, vader die me in elkaar sloeg maar ook veel absurde listen en trics die hij uitvoerde waarbij hij haar soms opnam op video maar ook mij jaren stiekem in huis opnam terwijl ik van niks wist. 
Sinds dat ik aangaf te willen scheiden heeft hij een camera weten plaatsen in mijn gang thuis tijdens het ophalen van dochter. Mijn dochter zag het lampje en vervolgens was er een escalatie. Want ex maakte dochter uit voor leugenaar en zweerde dat er niks lag. Ik heb na 30 min volhardende ondervraging de camera van hem afgenomen. Die had hij verstopt in zijn bilnaad. Ik geloofde mijn dochter gelijk en wist dat ik moest volhouden en zo blijkt maar want er was dus wel een spion camera. 
Inmiddels de politie ingelicht etc.
Ik vermoed dat mijn ex mij wil betrappen met een potentiële date of nieuwe vriend, want hij heeft een scheiding in Libanon aangevraagd (waar het huwelijk plaats vond). Deze scheiding is van het type strafzaak waarbij hij mij aanklaagt voor overspel en mij onmiddellijk wil onteigenen. Ook eist hij volledig gezag en beweert dat ik een slechte moeder ben geweest vanaf het begin. Daarnaast beweert hij dat ik helemaal niet ziek ben (ik heb fibromalgie, endometriosis en de ziekte van Lyme). 
Helaas is er in Libanon alleen dit soort beweringen gemaakt door een man nodig om tot een uitspraak te komen, waarbij de man dus wordt geloofd en ik de bak in draai. De vrouw krijgt een gevangenisstraf als er sprake is van overspel. Hierbij is een bewering door een man genoeg als bewijs.
Dit verhaal vertel ik zodat ik hoop duidelijk te maken wat voor een man mijn ex is. 
Helaas is er hierdoor een angst voor kinderontvoering. Maar ook al komen we hier juridisch uit, hoe kan ik uitvinden of ik hem bij mijn dochter weg kan houden? Of om er voor te zorgen dat hij haar zo min mogelijk krijgt te zien.
Als hij met haar samen is, verzorgt hij haar niet. Ze komt met tandplak van 7 dagen op haar gebit thuis, ongekamde haren vol klitten en daarnaast ook vet haar. Onderbroeken zijn heel vuil. En dochter geeft aan dat ze niet hoeft te douchen als ze bij hem is. 
Ook heeft hij haar meerdere malen thuis gebracht midden in de nacht omdat ze uitbrak in galbulten (door een voedselallergie waarvan hij weet heeft).
Maar wat ik nog het meest schadelijk vind is dat hij haar telkens vraagt of ze bij hem in Libanon wil wonen. Of ze wel van opa en oma houdt. Elke dag. Of ze daar naar school wilt. En volgens haar zelf moet ze elke dag uren met opa en oma video bellen, en dat papa nooit zelf met haar praat. Hij zet video bellen met familie in Libanon aan en gaat zelf de hele dag op zijn laptop aan het werk. En zo zitten ze soms dagen, uren achtereen opgesloten in een hotelkamer hier in Nederland. 
Hij wil haar uiteraard meenemen op vakantie naar Libanon, maar dat kan ik niet toestaan aangezien de scheiding in Libanon en de eisen al aangeven wat hij van plan is.

Wat ik het liefst zou willen is dat we hem nooit meer hoeven te zien. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat iig ik de touwtjes in handen heb en hij haar dan alleen af en toen te zien krijgt zonder gezag of wat dan ook te hebben?
Ik hoop dat jullie ideeën hebben of ervaringen willen delen. 
Alvast bedankt


MRI

MRI

26-05-2022 om 15:54

wat rot allemaal. Even een tip: noem iemand niet een narcist (tenzij hij een diagnose heeft) want anders krijg je daar allemaal commentaar op. Ik zal later het verhaal eens goed lezen maar vrees dat ik verder geen raad heb. sterkte!

MRI schreef op 26-05-2022 om 15:54:

[...] noem iemand niet een narcist (tenzij hij een diagnose heeft) want anders krijg je daar allemaal commentaar op. [...]

en terecht dat ze daar commentaar op krijgt. Op dit forum is dit het patroon: de ex-mannen zijn allemaal goed genoeg voor een paar jaar en om kinderen mee te krijgen, maar als de vrouw eenmaal wil scheiden of gescheiden is is de man ineens een narcist. En komt er een hele opsomming van wat hij allemaal fout doet. 

"Wat ik het liefst zou willen is dat we hem nooit meer hoeven te zien. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat iig ik de touwtjes in handen heb en hij haar dan alleen af en toen te zien krijgt zonder gezag of wat dan ook te hebben?"

Dat snap ik dat je dat wil. Als hij in het buitenland woont, dan is co-ouderschap met een week bij hem en een week bij jou onmogelijk, maar het kind is niet van jou alleen, het is ook van hem. Of denk je dat moeders meer recht op kinderen hebben dan vaders? 

Nou het mag dan wel niet gezegd worden, je mag het wel denken. Je dochter ziet hem dus wel, dus heeft contact met vader en familie. 
Ik zou me indekken met een goede advocaat, waar je jouw versie in elk geval kunt delen en bekijken hoe veilig het is voor jullie kind bij vader. Ook gezien je schrijft hij beweringen doet waar je volgens de rechten verderop zelf ver achter komt te staan. Dat is misschien wel nodig. 
Het verhaal van het Indiase meisje dat door kindontvoeringen nog altijd niet haar moeder niet meer ziet is een voorbeeld van hoe het af kan lopen. Dus ik zou vooral willen weten welke signalen zijn alarmerend in die zin dat het kind zonder overleg ergens zit waar een van de ouders geen weet van heeft, tenzij die ouder inmiddels als onveilig zelf is gebleken.
Ik wens je veel sterkte 

Wat een nare situatie!

Zoek een advocaat die ook echt kennis heeft van het recht in Libanon, en die daar een betrouwbaar netwerk heeft. Dat ga je nodig hebben. Ik zou niet afwachten tot hij stappen zet daar, maar zsm vast proberen een advocaat ook daar te vinden en een dossier op te bouwen.

Los van wat andere ervan vinden, is het verstandig om termen als 'narcist' weg te houden uit je dossier. Houd het feitelijk. Waar mannen worden weggezet als narcist, worden vrouwen hysterisch of mentaal instabiel genoemd. Precies wat jouw ex al doet. Hoe zakelijker jij bent, hoe meer je dat beeld ontkracht.

Veel sterkte!

Wat een lastige situatie. Woont jouw ex in Libanon? Dat maakt omgang heel lastig en in dit geval ook riskant.
Ik zou het juridisch houden bij feiten. Diagnoses doen er niet toe. Want ook dan is het niet oké om je vrouw te meppen en met camera's te spioneren.

Verder zou ik wat betreft verzorging van je dochter inzetten op haar zelfredzaamheid. Dus dat ze uit zichzelf gaat tandenpoetsen en douchen en schone onderbroeken aantrekt. 

Hoe gaat de omgang nu? Je schrijft dat vader volledig gezag wil maar ook dat hij haar midden in de nacht naar jou brengt als ze ziek wordt. Dat is tegenstrijdig. 

Heftige situatie. Je zou juridisch advies kunnen aanvragen i.v.m. je angst voor kind ontvoering naar het buitenland. 

Wat betreft de persoonlijke verzorging; je dochter is 7 jaar, dit zou je met haar moeten bespreken. Ze zou op deze leeftijd ook zelfredzaam moeten zijn inzake douchen tandenpoetsen haar kammen en een schone onderbroek aantrekken. 
Sterkte

Eva6

Eva6

26-05-2022 om 20:29 Topicstarter

Rhonda, ik ga mijn topic verwijderen en heb spijt dat ik hier om hulp ben ga vragen. Het gaat hier om een heel diep trauma en tot de ervaring met mijn ex kende ik het begrip narcist niet eens. Ik vind je bericht erg ongevoelig en het riep bij mij weer dat zelfde onrecht gevoel op waar ik jaren mee leef. Dat men niet kan zien wat er bij ons thuis gebeurde. Al krijg ik 5 goede adviezen maar er zit zo’n bericht als die van jou bij, doet het me meer pijn dan wat ik er aan heb.
Wat betreft de andere adviezen, erg bedankt voor jullie tijd en inzet. Ik laat het hier even bij want ik heb geen reserves om nare gevoelens een plekje te geven op dit moment. 

Je woont in Nederland dus je kunt gewoon in Nederland de scheiding aanvragen (zelfs al is jouw huwelijk in het buitenland gesloten).
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/kan-ik-in-nederland-scheiden-van-mijn-buitenlandse-partner
Ik zou niet afwachten tot je ex dat in Libanon op zijn manier regelt, hier zijn jouw rechten waarschijnlijk een stuk beter geregeld.
Zoek inderdaad een goede advocaat.

MRI

MRI

26-05-2022 om 20:46

Eva6 schreef op 26-05-2022 om 20:29:

Rhonda, ik ga mijn topic verwijderen en heb spijt dat ik hier om hulp ben ga vragen. Het gaat hier om een heel diep trauma en tot de ervaring met mijn ex kende ik het begrip narcist niet eens. Ik vind je bericht erg ongevoelig en het riep bij mij weer dat zelfde onrecht gevoel op waar ik jaren mee leef. Dat men niet kan zien wat er bij ons thuis gebeurde. Al krijg ik 5 goede adviezen maar er zit zo’n bericht als die van jou bij, doet het me meer pijn dan wat ik er aan heb.
Wat betreft de andere adviezen, erg bedankt voor jullie tijd en inzet. Ik laat het hier even bij want ik heb geen reserves om nare gevoelens een plekje te geven op dit moment.

Nee, niet weggaan! Er zijn veel mensen die met (later) gediagnosticeerde narcisten te maken hebben gehad die weten dat mensen die het niet hebben meegemaakt, niet weten wat het inhoudt en hoe ondermijnend het is, en hoe slecht uit te leggen is wat het met je doet. Aan de andere kant is het ook te begrijpen dat mensen het begrip 'narcist' een containerbegrip gaan vinden als er niet een duidelijke diagnose is. En mensen hangen nu eenmaal aan de diagnose van een deskundige (hoewel die wb narcisme vele jaren de plank mis hebben geslagen). Daar om is het beter om het over gedrag te hebben ipv ene bepaalde diagnose. 

Maar... er zijn ook gewoon mensen op een forum die anderen willen ondermijnen door niets te geloven van wat mensen vertellen of overal aannames of onnodige kanttekeningen over te maken. Maar er zijn meer mensen die je begrijpen en je willen helpen, zoals ook uit de andere postings hierboven blijkt. Blijf hier en blijf in gesprek, je hoeft die trauma's niet alleen te dragen omdat één persoon er bot op reageert.

Ik snap heel goed dat de reactie van Rhonda retraumatiserend werkt. Het was een onnodige en botte reactie. En verder sluit ik me helemaal aan bij MRI. 

Krijg je verder hulp/ondersteuning? Therapie o.i.d. En je dochter? Je zit nog midden in het scheidingsproces en zo te horen gaat je ex straks flink de strijd aan. Omring je met zoveel mogelijk mensen die je hier ook mentaal doorheen kunnen slepen. Zowel een professioneel als persoonlijk vangnet. 

Een tip van mijn therapeut: bedenk hoe het leven van jou en je dochter er over vijf jaar uitziet, schrijf het tot in de kleinste details op, en houd dat als einddoel voor ogen. 

Probeer ook weg te blijven van het soort strijd waarin je over en weer op elkaar reageert. Verwijten maken en zo. Dat kost en geeft onwijs veel negatieve energie en je schiet er niks mee op. Vanaf nu gaat het om jou en om je dochter. Jij weet wat goed voor jullie is en daar ga je op focussen. En bij ieder klein stapje dat je zet, groeit je zelfvertrouwen en kracht.

inderdaad wat mri zegt, dat is meer een waarschuwing voor reacties die je dat gevoel gaan geven omdat je de term gebruikt.
Dat bespioneren kan ook een stalker zijn, vandaar dat je beter het gedrag benoemt hier.

Zoek een advocaat die bekend is met internationaal recht eventueel voor wat het kind te wachten kan staan met ouders die niet uit Nederland komen. En ik hoop dat je een beetje de omgeving hebt die je kan steunen, dat heb je ook nodig voor jezelf. 

Eva6

Eva6

26-05-2022 om 21:26 Topicstarter

MRI schreef op 26-05-2022 om 20:46:

[..]

Nee, niet weggaan! Er zijn veel mensen die met (later) gediagnosticeerde narcisten te maken hebben gehad die weten dat mensen die het niet hebben meegemaakt, niet weten wat het inhoudt en hoe ondermijnend het is, en hoe slecht uit te leggen is wat het met je doet. Aan de andere kant is het ook te begrijpen dat mensen het begrip 'narcist' een containerbegrip gaan vinden als er niet een duidelijke diagnose is. En mensen hangen nu eenmaal aan de diagnose van een deskundige (hoewel die wb narcisme vele jaren de plank mis hebben geslagen). Daar om is het beter om het over gedrag te hebben ipv ene bepaalde diagnose.

Maar... er zijn ook gewoon mensen op een forum die anderen willen ondermijnen door niets te geloven van wat mensen vertellen of overal aannames of onnodige kanttekeningen over te maken. Maar er zijn meer mensen die je begrijpen en je willen helpen, zoals ook uit de andere postings hierboven blijkt. Blijf hier en blijf in gesprek, je hoeft die trauma's niet alleen te dragen omdat één persoon er bot op reageert.

Wat een ontzettend lief bericht, het raakt me erg. Je hebt in principe ook gelijk. Ik zag het alleen even niet aankomen en raakte nogal geëmotioneerd. 
Uiteindelijk gaat het om zijn gedrag, wat veel breder is dan alleen narcisme. Er is veel meer aan de hand, maar het gaat mij om de invloed van zijn gedrag en handelingen op onze dochter. En verzorging is dan nog een bijzaak wat dat betreft. Het gaat puur om storend en schadelijk gedrag en handelingen naar dochter toe. Hij heeft de laatste keer dat hij in NL was onze dochter alleen onder mijn toezicht mogen zien omdat er vanaf dat moment verdenking ontvoering speelde. Ze gingen samen zwemmen en al na het omkleden rende dochter naar me terug om te vertellen dat papa haar aan het opnemen is terwijl hij hele onlogische en rare vragen stelt. Ze raakt erg in de war van dit soort gedrag en hij stelt haar bloot aan allerlei concepten waar ik voor wilde behoeden; liegen, listig zijn. Ook beweert hij dan weer dat ze liegt, waar ze bij staat. Dit raakt haar enorm en smeekt me altijd dat ik haar moet geloven. Ik geloof haar en bovendien ken ik hem al 10 jaar dus heb zelf genoeg met hem meegemaakt. Ik kom hier zelf wel weer overheen maar de reden waarom ik op dit forum ben is om te kijken hoe ik haar het beste kan beschermen en zo min mogelijk bloot stel aan dit soort gedrag. 
Wat betreft kinderontvoering heb ik al juridische hulp en ook van IKO, en de politie. 
Nogmaals, erg bedankt voor je bericht! 

Sorry, nog een reactie.

Kijk even op deze site, die kunnen helpen bij dreigende kindontvoering:

https://kinderontvoering.org/ouders/advies/kinderontvoering-voorkomen/

En als jij je onveilig voelt, is het dan niet een idee om een tijd in een blijf-van-mijn-lijf-huis te gaan zitten? Misschien ook eens daar contact mee opnemen voor advies. Los van jouw veiligheid, zit jullie kind hier ook bij. En een camera vinden in de bilnaad van je ex-partner klinkt extreem. Daar zou zij ook tegen beschermd moeten worden.  

Eva6

Eva6

26-05-2022 om 21:33 Topicstarter

MevrouwKrul schreef op 26-05-2022 om 21:25:

Ik snap heel goed dat de reactie van Rhonda retraumatiserend werkt. Het was een onnodige en botte reactie. En verder sluit ik me helemaal aan bij MRI.

Krijg je verder hulp/ondersteuning? Therapie o.i.d. En je dochter? Je zit nog midden in het scheidingsproces en zo te horen gaat je ex straks flink de strijd aan. Omring je met zoveel mogelijk mensen die je hier ook mentaal doorheen kunnen slepen. Zowel een professioneel als persoonlijk vangnet.

Een tip van mijn therapeut: bedenk hoe het leven van jou en je dochter er over vijf jaar uitziet, schrijf het tot in de kleinste details op, en houd dat als einddoel voor ogen.

Probeer ook weg te blijven van het soort strijd waarin je over en weer op elkaar reageert. Verwijten maken en zo. Dat kost en geeft onwijs veel energie en je schiet er niks mee op. Vanaf nu gaat het om jou en om je dochter. Jij weet wat goed voor jullie is en daar ga je op focussen. En bij ieder klein stapje dat je zet, groeit je zelfvertrouwen en kracht.

Dank je voor je bericht.

Ik ga beginnen met therapie, omdat ik nooit over deze dingen heb gesproken. Goed idee wat betreft het opschrijven en voor ogen zien hoe ons leven er over 5 jaar uit ziet!


Eva6

Eva6

26-05-2022 om 21:37 Topicstarter

Eppos schreef op 26-05-2022 om 21:25:

inderdaad wat mri zegt, dat is meer een waarschuwing voor reacties die je dat gevoel gaan geven omdat je de term gebruikt.
Dat bespioneren kan ook een stalker zijn, vandaar dat je beter het gedrag benoemt hier.

Zoek een advocaat die bekend is met internationaal recht eventueel voor wat het kind te wachten kan staan met ouders die niet uit Nederland komen. En ik hoop dat je een beetje de omgeving hebt die je kan steunen, dat heb je ook nodig voor jezelf.

Dank je wel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.