Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Scheiding uitgesproken. En nu verder? Wat te regelen

Vandaag bericht gehad van de rechtbank dat de scheiding nu officieel is. Volgende stap is dat de hypotheek op mijn naam komt en dat ik mijn ex uitkoop. Dit loopt al, mijn ouders lenen mij het geld en de offerte bij de bank ligt klaar. Hier zorgt mijn ex verder voor. De verstandhouding tussen hem en mij zijn gelukkig goed. We hebben gekozen voor co-ouderschap. Dit loopt goed.

Maar wat nu verder te regelen? Gemeente wordt automatisch op de hoogte gesteld. Ik weet dat we binnen 6 maanden de pensioenfondsen op de hoogte moeten stellen. Maar verder heb ik eigenlijk nog niet nagedacht.

Ik kan nu toeslagen aan gaan vragen, maar welke dan en hoe doe ik dat? Ik ben zelfstandige maar verdien nu nog te weinig om van rond te komen. De jongste kinderen komen op mijn naam, de oudste bij mijn ex. Hoe regelen we dat de kinderbijslag van de oudste naar zijn vader gaat en die van de andere naar mij?
Welke toeslagen kan ik aanvragen?

Zijn er verder zaken die ik moet doen? Wie kan mij op weg helpen?

je slaat een stapje over

"Vandaag bericht gehad van de rechtbank dat de scheiding nu officieel is. Volgende stap is dat de hypotheek op mijn naam komt en dat ik mijn ex uitkoop"

Nee, na de uitspraak van de rechtbank is de volgende en cruciale stap dat deze uitspraak wordt ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Dat gebeurt het snelst als de ene partij een akte van berusting tekent, waarin hij/zij aangeeft niet in beroep te gaan (anders moet eerst de beroepstermijn van 3 maanden verstrijken) en de andere partij daarna bij de rechtbank een griffiersverklaring haalt (stempel dat geen beroep wordt ingesteld) en vervolgens inschrijving van de uitspraak in de registers verzoekt.

Pas als de beslissing is ingeschreven is de echtscheiding ook echt een feit.