Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Scheiding uitgesproken. En nu verder? Wat te regelen

Vandaag bericht gehad van de rechtbank dat de scheiding nu officieel is. Volgende stap is dat de hypotheek op mijn naam komt en dat ik mijn ex uitkoop. Dit loopt al, mijn ouders lenen mij het geld en de offerte bij de bank ligt klaar. Hier zorgt mijn ex verder voor. De verstandhouding tussen hem en mij zijn gelukkig goed. We hebben gekozen voor co-ouderschap. Dit loopt goed.

Maar wat nu verder te regelen? Gemeente wordt automatisch op de hoogte gesteld. Ik weet dat we binnen 6 maanden de pensioenfondsen op de hoogte moeten stellen. Maar verder heb ik eigenlijk nog niet nagedacht.

Ik kan nu toeslagen aan gaan vragen, maar welke dan en hoe doe ik dat? Ik ben zelfstandige maar verdien nu nog te weinig om van rond te komen. De jongste kinderen komen op mijn naam, de oudste bij mijn ex. Hoe regelen we dat de kinderbijslag van de oudste naar zijn vader gaat en die van de andere naar mij?
Welke toeslagen kan ik aanvragen?

Zijn er verder zaken die ik moet doen? Wie kan mij op weg helpen?

je slaat een stapje over

"Vandaag bericht gehad van de rechtbank dat de scheiding nu officieel is. Volgende stap is dat de hypotheek op mijn naam komt en dat ik mijn ex uitkoop"

Nee, na de uitspraak van de rechtbank is de volgende en cruciale stap dat deze uitspraak wordt ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Dat gebeurt het snelst als de ene partij een akte van berusting tekent, waarin hij/zij aangeeft niet in beroep te gaan (anders moet eerst de beroepstermijn van 3 maanden verstrijken) en de andere partij daarna bij de rechtbank een griffiersverklaring haalt (stempel dat geen beroep wordt ingesteld) en vervolgens inschrijving van de uitspraak in de registers verzoekt.

Pas als de beslissing is ingeschreven is de echtscheiding ook echt een feit.

Maar goed, dat zal je advocaat je allemaal wel vertellen of verteld hebben.

Je kan denk ik kindgebonden budget aanvragen, huur- en zorgtoeslag en al lopende toeslagen laten verhogen. Ik zou een afspraak maken met het bureau sociaal raadslieden in je woonplaats om eens naar je financiële situatie te laten kijken.

Groeten,

Temet

of, en

kijk op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/ waar je alles zelf kunt berekenen en aanvragen.
De gemeente zal je vragen onder welke achternaam je verder wilt gaan, en de svb kan de kinderbijslag zo overmaken als jullie willen als je ze een afschrift stuurt van de scheidingsakte of ouderschapsplan waarin het is vastgelegd: http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/veranderingen_in_gezin/uit_elkaar/index.jsp

Paddington

Paddington

15-10-2015 om 07:42

Proefberekening

voor de toeslagen, daarmee kun je uitrekenen wat je krijgt. Waarschijnlijk KGB en Zorgtoeslag. Als je gebruik maakt van opvang, dan kun je wellicht ook kinderopvangtoeslag krijgen. Je KGB wordt verhoogd met de AOK.

Houd met de toeslagen wel rekening met wanneer jullie geen fiscale eenheid meer zijn. Ik weet niet wat jullie daarover hebben afgesproken, maar daar het huis nog op jullie beider naam staat, is het voor de hypotheekrente aftrek makkelijker om in 2015 nog een fiscale eenheid te blijven.

Verder zul je zelf ook actie moeten ondernemen voor bedrijven die geen lijntje hebben met GBA voor het wijzigen van je naam, indien je dat wilt. Bankrekeningen of mobiele telefoonabonnement bijvoorbeeld.

Verder moet je natuurlijk zorgen dat je financiële plaatje sluitend is. Je geeft aan dat je inkomen niet hoog genoeg is om rond te komen. Hoe ga je dat oplossen? Ga je er een part-time baan bijnemen, zodat je wel kunt rondkomen?

Voor de verdeling van de kinderbijslag is het makkelijkste om even bellen met de SVB en daar het verhaal uitleggen.

tocada

tocada

15-10-2015 om 08:38 Topicstarter

Reacttie

Temet, je hebt gelijk van die stap. We hebben al een verklaring getekend waarin we beiden afstand doen van die drie maanden. Het wordt nu bij de gemeente ingeschreven.

Op dit moment heb ik geen toeslagen. Het gezamelijk inkomen was te hoog. Ik kan dus zorgtoeslag en kindgebonden budget aanvragen. Zal in het weekend een proefberekening laten maken.

Ik heb eigen praktiijk, al jaren. het aantal klanten wat ik wekelijks behandel is in de loop van jaren wisselend geweest. Er zijn perioden geweest dat we ervoor gekozen hebben dat ik minder werkte omdat onze kinderen en (schoon)ouders meer zorg nodig hadden. Het uitbreiden van klanten is ook altijd wel gelukt, het heeft alleen een tijd nodig. Nu vervang ik veel van collega's maar dat zijn geen vaste inkomsten. Ik heb een kleine buffer waar ik wel een tijdje op kan teren. En mijn ex draagt de komende jaren nog bij als mijn inkomsten niet hoog genoeg zijn. Verder ben ik mijn behandelingen aan het uitbreiden, heb hulp van iemand die de pr gaat doen (website, etc) dus ik geloof wel dat het uiteindelijk goed gaat komen. Ex betaalt ook alle kindkosten dus hoef alleen mezelf te onderhouden (en natuurlijk wel eten/verwarming etc. als de kinderen bij mij zijn.

Als er nog verdere tips zijn, waar ik aan moet denken, dan graag!

Tocada

Je zal dit wel al bedacht hebben, maar toch: als je toeslagen claimt moet je een inschatting van je inkomen maken. Hou het scherp in de gaten, want als het inkomen hoger uitvalt dan aanvankelijk ingeschat dan krijg je niet alleen een extra hoge belastingaanslag (dan is de voorlopige aanslag immers te laag geweest) maar komt kort daarna de herziening en terugvordering van de teveel betaalde toeslagen.

Als je geld tekort komt omdat je inkomen tegenvalt kom je zelf wel op het idee om verhoging van de toeslagen aan te vragen, maar menig zelfstandige is in de problemen gekomen doordat bij een hoger inkomen achteraf een terugvordering kwam.

Het reserveren van een teveel uitbetaalde toeslag (voor zover je dat kan inschatten) is dan op zich een goed idee, behalve als je daardoor in de vermogensrendementheffing terechtkomt, dan kan je beter zorgen dat op tijd je toeslag wordt verlaagd.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.