Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Scheiding


cookie123

cookie123

22-01-2019 om 16:24 Topicstarter

Pffff

Met 1 intakegesprek zijn we er helaas nog niet, te weinig tijd.

Ik ben wel opgelucht, nu duidelijk is hoe vrouwlief haar vlag heeft hangen.

Beiden zijn we het erover eens dat we er geen vechtscheiding van willen maken.

Emoties vieren hoogtij, dus daar moeten we los van elkaar mee aan de gang. Een aandacht voor ons beiden.

Daarnaast is er een verschil duidelijk geworden, ik zet in op co-ouderschap, omdat we de zorg voorheen al zoveel mogelijk 50-50 verdeelden. Zij heeft de voorkeur om voor een ruime omgangsregeling te gaan, dit voornamelijk uit financieel oogpunt. Dat ga ik nog even goed uitzoeken.

Tragisch

Dat het een een verdeling van zorg heet en het andere een omgangsregeling, ook al is die dan ruim. Dat klinkt toch meer als: je mag kontakt hebben met de kinderen, maar je bent geen zorgende meer.
Nog tragischer dat het dan om financiële redenen zou zijn. Alsof kinderen koopwaar of een verdienoptie zijn.
Ik zou echt weigeren om over een 'omgangsregeling' te gaan praten, hoe ruim die ook mag uitvallen. Ik zou protesteren tegen die term. Het gaat om het verdelen van zorg.

Tsjor

Sas

Sas

22-01-2019 om 16:54

Zo eens met Tsjor

Stug volhouden hoor, co-ouderschap op basis van 50/50.
En als ze een ongelijke verdeling wil, dan kan zij toch het lagere percentage nemen.

Het financieel oogpunt begrijp ik niet.
Gaat dat om de mogelijke toeslagen?

cookie123

cookie123

22-01-2019 om 17:36 Topicstarter

Financiële oogpunt

Is iets wat zij van horen zeggen heeft, het is mij ook niet geheel duidelijk.

Ik heb haar al laten weten, dat ik onder geen enkele voorwaarde een weekendpapa ga worden. Daar is ook geen enkele reden toe.

Ons kind mag niet de dupe worden, van wat wij als ouders onderling met elkaar hebben.

Ik vind het alleen verschikkelijk moeilijk om de grens te trekken van wat ik vind en wil, zonder dat daarbij, wat goed is voor ons kind in het gedrang komt.

En hoe stugger ik vol hou, hoe meer mijn vrouw in de verdediging gaat schieten.

Geld

Cookie123, het echte probleem is meestal geld: ze heeft waarschijnlijk gehoord dat je meer kinderalimentatie krijgt als je meer zorgt. Een soort betaald moederschap, tot kind 18 is. Bij een 50/50-verdeling wordt er meestal geen kinderalimentatie betaald, wel een kindrekening voor kosten die eenmalig zijn (nieuwe broek).
Ik zou vooral gaan praten over wat er op die kindrekening kan komen: kinderbijslag, kindgebonden budget, en wat zou dan ieders bijdrage zijn (of hoe gaan we dat berekenen?); en waar gaan we het geld voor gebruiken.
Toch vast blijven houden aan het principe: gelijke verdeling van dagelijkse zorg en zorg voor inkomen.

Tsjor

cookie123

cookie123

28-01-2019 om 11:31 Topicstarter

Geld of iets anders

Veel hoogte krijg ik helaas van haar niet. Ze rept er verder ook met geen woord over, ze praat uberhaupt nergens over. Enige contact wat we hebben, is de dagelijkse (1x) update over dochterlief per email.

Geen woord over inboedel, geen woord over ouderschapsplan, helemaal niks. Heel sporadisch komt er een vraag vanuit haar kant, waarvan ik weet dat die vraag in haar mond is gelegd en niet uit haarzelf komt. Vragen uit haarzelf, waar ik geen antwoord op geef, bijt ze zich in vast en dat doet ze met deze vragen niet.

Haar gemoedstoestand laat ze veel bepalen door met wie ze omgaat, en dat doet pijn, want zij is dat niet. Komt het door haar depressie? Geen idee, ze is altijd al wel gevoelig geweest voor de mening van een ander en die is vaak voor haar doorslaggevend.

In elk geval maak ik deze week een zeer goede kans om een woning te krijgen, niet mijn voorkeur, omdat ik toch liever in dit huis verblijf aangezien we net verhuisd zijn en ik toch echt de meeste moeite erin heb gestoken. Anderzijds maakt me dat nog meer los van mijn vrouw en zie ik goede kansen om mijn eigen leven te beginnen

Mijn vrouw neemt geen concrete stappen en laat niet merken wat ze wel/niet wil, behalve helemaal geen contact, zo lijkt het. Dus dat betekend dat ik stappen ga ondernemen, om verder te gaan en de juiste keuze voor dochterlief en mij te maken.

Zo jammer, zij gooit de handdoek in de ring, maar vervolgens mag ik alles gaan regelen.

cookie123

cookie123

02-02-2019 om 15:51 Topicstarter

Update

Een woning binnen handbereik, per half februari de sleutels van mijn ongewilde nieuwe appartement. Nadruk op ongewild, emotioneel voel ik er niks mee. Praktisch daarintegen voldoet het aan al mijn voorwaarden en toch sneller dan dat ik had verwacht. Nu kijken of ik het financieel wel allemaal rond kan krijgen, omdat eventuele regelingen waar ik recht op heb wat langer duren.

Toekomstige ex heeft een voorstel gedaan wat betreft de zorgverdeling, zogoed als 50/50, waarbij zij de donderdag heeft en ik de dinsdag altijd. Wisselingen zullen op school plaatsvinden indien geen vakantie o.i.d. Ik ben nog aan het overwegen hoe of wat, omdat zij geen co-ouderschap ziet zitten, en welke nadelen/voordelen het een ieder (zeker dochterlief) opleverd als we voor een zorgregeling gaan. Het niet willen van een co-ouderschap heeft ze overigens nog steeds niet onderbouwd.

Al met al wat licht positieve puntjes.

Marijne

Marijne

02-02-2019 om 19:18

Woning

Ik begrijp iets niet. Zij wil scheiden en vervolgens moet jij naar een ander huis, terwijl jij liever in het huis blijft. Kan zij niet naar dat andere huis?

Sas

Sas

02-02-2019 om 19:45

Een zorgregeling met ongeveer 50/50 is toch co-ouderschap?

Als ik google vind ik geen andere uitleg dan dat.
Ik weet echt niet wat het verschil is.
Het enige dat ik kan bedenken is dat zij de toeslagen wil ontvangen van alle kinderen (weet niet hoeveel je er hebt en hoe oud).
Meestal worden de kinderen qua inschrijving verdeeld over de ouders, zodat beiden kinderbijslag en kindgebonden budget ontvangen (het laatste afhankelijk van inkomen).
Tenzij één ouder te veel verdient voor KGB of maar weinig KGB zou ontvangen. Dan kun je ook inschrijven op één adres. En dat heeft dan weer gevolgen voor de kinderalimentatie. De ouder die alle KB en KGB ontvangt, zou dan minder of geen KA ontvangen. Of KA moeten betalen aan de andere ouder.

Heb je al een advocaat? Of een mediator. Het wordt wel tijd om e.e.a. formeel te regelen.

cookie123

cookie123

02-02-2019 om 20:00 Topicstarter

Marijne

Liever zal ik het huis aanhouden, echter het leed van verhuizen mezelf besparen. Daarnaast is het financieel voordeliger om even wat kleiner te wonen. Met dit huis aanhoudend hou ik nauwelijks wat over om ook nog te kunnen genieten van het leven.

@sas,

We hebben maar één kind, hoofdadres zal bij haar moeder zijn.
Ik ben er ook nog steeds niet achter wat feitelijk het verschil is. Maar daar komen we wel achter.

De gang naar een alles in 1 traject met mediation, advocaat, maatschappelijk werk etc is al in gang gezet.

Happy

Happy

02-02-2019 om 20:15

Kinderbijslag enzo

Laat je daarover goed voorlichten én, als er een ouderschapsplan komt, daarover ook iets opnemen. Kinderbijslag kan 50/50 betaald worden , maar er kan er slechts 1 de rechthebbende zijn. En die rechthebbende komt, mits hij of zij niet teveel verdient, in aanmerking voor kindgebonden budget. Wie het meest bijdraagt in het onderhoud, bij een nagenoeg gelijke verdeling van de zorg, wordt gezien als rechthebbende. Dat is de regel, uitzonderingen daargelaten.
Kijk ook goed naar wie eventuele kinderopvangtoeslag gaat aanvragen! Sterkte, ik hoop dat de nog te treffen regeling recht zal doen aan de behoeften van jullie kindje!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.